Eipä ole hen.koht. haitannut. Olin nuorena miehenä ammattikurssilla opettajana, kaikkia oppilaiden kompia en silloin kuullut, vaan 30 vuotta myöhemmin kun "pojat" kutsuivat mukaan kokoukseensa. Ja olihan heitä paikalla joku 12 kpl, menin paikalle tietenkin lyhytnokkasella kun kerran wanhoja piti muistella. Ja eikös joku pojista hihkaissut, että niin se tulee saapilla ja ajaa takapenkiltä kuten silloin ennen.
Ei siinä vinous haitannut kun "takapenkiltä" ajoin.
Pentti
70v, 198 cm
Miksi polkimet vinossa?
Re: Miksi polkimet vinossa?
Jäi jotain sanomatta. Kaasu- ja jarrupolkimet ovat lähekkäin siksi että rallimiesten käyttämä "heel-and-toe"-ajotapa hyvin onnistuisi. Ennen näitä nykyisiä WRC-autoja kurveihin ajettiin kaasu pohjassa täydellä teholla ja jarrua sopivasti painamalla hillittiin sitä sisäkurvin puoleista ilmassa surisevaa pyörää, jolloin osa moottorin rajusta väännöstä siirtyi ulkokurvin puoleisen pyörän kautta eteenpäin vieväksi voimaksi. Toimi siis vähän niinkuin lukkoperä. Siinä sopi sitten kuskin valita oliko varvas vai kantapää kaasulla, onkohan kukaan valittanut että vääntyi oikea jalka pysyvästi kieroksi?
Kytkinpoljin ja valonvaihdin ovat sitten hyvässä järjestyksessä lokasuojan vieressä. Ja eihän sitä kytkintä kovin paljon tarvitse painella, kajakki kun ei ole mikään polkuauto. Poljinjärjestely mielestäni on hyvä, soveltui SA-Intin 47 numeron saappaillekin, toisin kuin esim. 50-luvun Octavia, jota piti ajaa sukkasillaan.
Kytkinpoljin ja valonvaihdin ovat sitten hyvässä järjestyksessä lokasuojan vieressä. Ja eihän sitä kytkintä kovin paljon tarvitse painella, kajakki kun ei ole mikään polkuauto. Poljinjärjestely mielestäni on hyvä, soveltui SA-Intin 47 numeron saappaillekin, toisin kuin esim. 50-luvun Octavia, jota piti ajaa sukkasillaan.
Re: Miksi polkimet vinossa?
heh..
Vasta tonnarin keskikyynernoja on saanut mun ajoasennon suunnilleen suoraksi. Mitään bmw/lippalakki-tyylin vaihdekeppiin nojaavaa asentoa en osaa saabissa ottaa vieläkään. Mielummin nojaan siihen oveen. Tälle on ihan looginen selitys. Saabistit nyt vaan on aina kyyläämässä ohituspaikkaa. Ja onneksi on tuo kutvonen taas ajossa, niin ei pääse ihanteellinen ajoasento unohtumaan.
Vasta tonnarin keskikyynernoja on saanut mun ajoasennon suunnilleen suoraksi. Mitään bmw/lippalakki-tyylin vaihdekeppiin nojaavaa asentoa en osaa saabissa ottaa vieläkään. Mielummin nojaan siihen oveen. Tälle on ihan looginen selitys. Saabistit nyt vaan on aina kyyläämässä ohituspaikkaa. Ja onneksi on tuo kutvonen taas ajossa, niin ei pääse ihanteellinen ajoasento unohtumaan.

Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.