Juhla-kuuppa??

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tyrkyttämäni aihion valmistusnumero on .....2409 eli ei ihan niitä viimeisiä. Piti hankkia kolme sinistä silloin kuin tein oman Jubileeni, jonka rekisteröintiä nyt harkitsen, on seisonut entisöinnin jälkeen vähintään 5 vuotta.
Vanha totuushan on, että kunnostusprojektiin tarvitaan raaka-aineeksi noin 3 aihiota.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja vakari »


kyllä olen tsekannut numeron,mutta auto on paperiton!
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

Olen avannut tiedon-siirto-keskustelu yhteyttä Ukiin päin Suomalaisen Saab historian tutkimisen muodossa.
Jo alustavien tietojen mukaan yleisesti otaksuttu: 2521-2820 on vain juhliksia, on väärä, ihan virallisestikkin. Juhlisia tehtiin se 300 kpl (olettavasti) ja niitä tehtii pitkin tuotanto kautta (elokuu-tammikuu), valmisitus listoissa on pieni merkki tiettyjen 137:jen väristen kohdalla joten ne linevät niitä juhliksia.
Mutta aiheen tutkinta jatkuu, sain audienssin tehtaalle jahka seuraava vierailukielto tauko tulee vapun korvalla.

Mielestäni varmin tapa tunnistaa Suomi juhlis on:
9680600xxxx, väri 137 ja siniset plyyssit, alareuna musta teippi (?)

etuspoikkakin lienee jälki varustelu osa, puuttuu ainakin ruottin autoista

http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9606.jpg
2820 ruotsin varustein... kuva lienee tammikuulta -80


lopuksi pilkun nussintaa..
"Vuonna -77 juhlistettiin superin tuloa markkinoille siten, että ekat oisko ollut 1000 autoa tuli hopeisina. Niiden runkonumerointi alkoi uudelleen ja on tyyppiä 96776006000 alkaen "
runko numero alkaa aina ykkösestä ei nollasta eli siis 96776006001
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jos ajatellaan tekijöiden eli tehtaan kannalta kuvio on voinut olla seuraavanlainen. Inventoitiin olemassa olevat osavarastot ja tulossa olevat komponentit ja alihankkijoidenkin varastot. Todettiin että tarttis tehdä jotain esim. 300 autoa vielä, ettei varaosia ja romutukseen meneviä osia jää liikaa mallin loppuessa. Kerrotaan makkinamiehille, että niin ja niin monta sataa tarttis vielä myydä, saatteko kaupaksi? Mihin markkinamiehet että ei muuten kuin jollakin tempulla, no tehdään sitten se temppu vaikka "Jubilee-Classic+ special-hinta+myyntipalkkio".
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Petri Tyrkkö kirjoitti:Olen avannut tiedonsiirtokeskusteluyhteyttä Ukiin päin suomalaisen Saab -historian tutkimisen muodossa.
Jo alustavien tietojen mukaan yleisesti otaksuttu: 2521-2820 on vain juhliksia, on väärä, ihan virallisestikin. Juhliksia tehtiin se 300 kpl (olettavasti) ja niitä tehtii pitkin tuotantokautta (elokuu-tammikuu), valmistuslistoissa on pieni merkki tiettyjen 137:jen väristen kohdalla joten ne linevät niitä juhliksia.

lopuksi pilkun nussintaa..
"Vuonna -77 juhlistettiin superin tuloa markkinoille siten, että ekat oisko ollut 1000 autoa tuli hopeisina. Niiden runkonumerointi alkoi uudelleen ja on tyyppiä 96776006000 alkaen "
runko numero alkaa aina ykkösestä ei nollasta eli siis 96776006001
Tuo lista olisi erinomaisen kiinnostava saada julkisuuteen, silloin juhlakajakkikeskusteluun olisi edes jotain dokumenttia tarjolla. Muutenhan se perustuu pelkkään olettamiseen.

Mitä tulee pilkun....taan, toveri Tyrkkö on ehdottomasti oikeassa. Näihän se menee. Sen verran asiassa on perää, että ns. B-mallit saivat ikäänkuin uuden alun. Olisiko näin myös Ruotsissa valmistettujen -75B mallien laita? eli siis kumihuulien rynnistys markkinoille noteerattiin -75B mallina.
Parempaa tietoa asiasta?
# 419 Vesa Pohjalainen
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

vesapon ja konstapen jutuille jatketta..

itse ajattelin että juhliksen syntysyyn niin että tuli päätös, kajakin valmistus loppuu nyt, ei enää vuosimalli muutoksia. Kauniina loppuna tehdää juhlaerä, kajakin status tuolloin maailmalla mm. ralli menestykset huomioden oli korkealla, 99 oli vasta avannut uuden "Saab (vienti!) ideologian" EMS:llä ja tuorreella Turbo mallilla, klassikko-satku ei ollut vielä ehtinyt tuon ideologian airueeksi.

Mistä sitten luku 300? ??
xkpl per myynti maa/myynti piste? Ennakkotilaus kysely diilereille?
(listassa ekat 10 ja vikat 10 96-80, joka oli jokus hollannin klubin sivulla ja on kopio 1980/12 ilmestyneestä englantilaisten lehden artikkelista näyttäisi siinä olevat kaikki 137:t FIN/SWE malleja, saiko näitä muut ?)
Tuo luku on pitänyt olla jotenki syksyllä tuotanto aloittaessa määritelty, koska ekan 10kpl joukossa oli jo 137:siä. Jostain tuo luku 300 on keksitty ja päätetty, erikoisosiahan juhliksessa, joita ei muissa voisi hyödyntää on oikeastaan vain tuo takapenkki sinisine plyysseineen.

Tuotanto on käynnistetty ja kajakkia on myyty (oli vm80 mallisto esitteessä mukana, joka tehty kait vasta syksyllä 80 kun 99T mukana) vakiona ja juhliksena, vakiot tilauksen mukaan ja juhliksia väliin tuotannon tilanteen mukaan. Ukissa ei tuolloin vielä tehty kuin alle 8000 satkua vuodessa ja 99:ä muistaakseni tuplat enemmän joten ahdasta ei ollut ja satkullakin oli jo toinen vuosi.
Jahka juhliksia 300kpl oli tullut täyteen (tai oliko oikeesti tarkoitus tehdä nippa nappa vuoden 80 puolelle, verot?) ja sitten stop.

Tuota luettoloa ei kait saada tehtaa portista ulos vaan täytyy toivoa että pääsen sitä lukemaan ja analysoimaan. Älkää nyt ruvetko vielä sinne soittelemaan että onko juhlis vai ei, keväällä tiedämme sitten enemmän, me ja tehdas, asiasta. Siihen asti edellinen viestin olkoon juhlis tunniste...

ja jos tietoo löytyy niin tänne vain (mm. myyntiorganisaatiot !), väännään niistä siitä taas x sivua pitkän selosteen Saabistiin ja pidetään sitten vaikka juhlis kokoontumisajot UKIssa sen kunniaksi...
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Petri Tyrkkö kirjoitti: ja jos tietoo löytyy niin tänne vain (mm. myyntiorganisaatiot !), väännään niistä siitä taas x sivua pitkän selosteen Saabistiin ja pidetään sitten vaikka juhlis kokoontumisajot UKIssa sen kunniaksi...
Asiaa!!!!
Odotellaan suurella mielenkiinnolla

Sen verran vielä, että, kun tuo oma on tuon maagisen viimeisen 300 auton numreinninkin sisässä, on sininen, on snobikapselit, plyyshit, teipit ja spoilerin reijät, niin eiköhän tuo ainakin luulisi kirteerit täyttävän.
# 419 Vesa Pohjalainen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt olen saanut kokoelmaani sattuneesa syystä toisenkin juhlamallin aihion, siinä on hieman lisää käyttökelpoisia osia, mutta kori on kovin pehmeä.
Yleisempiin kommentteihin yritin jo kerran lisätä jotain, mutta ei näköjään onnistunut. Eli siis kokoonpanoihmisten kannalta seuraava visio tapahtuneesta on voinut olla esim. seuraava:
80-luvun alkupuolella tuotannon tietokoneajot materiaalitarpeista tapahtui yleisesti kerran kuussa. Kun alihankkijaverkko oli laaja eikä sekään jatkuvasti reaaliajassa, on valmistuksen loppuessa saattanut olla hieman epätasapainoa materiaalivirtojen suhteen. On sitten inventoitu tilanne, olevat ja tulevat osat ja komponentit, ja todettu että esim. on tarpeellista tehdä vielä 300 autoa, ettei varaosia ja romutettavia jää käsiin liikaa. Lehdissä on jo rummutettu että nyt se lakkaa, joten markkinoinnilta on kysytty, että saatteko menemään vielä 300 kpl. Markkinointi on keskenään miettinyt että ehkä kohtuuajassa sopivan kampanjan avulla, ja niin on sommiteltu "Jubilee-Special, erikoishinta, erikoismyyntipalkkio"-kampanja, jonka varustukseen on sitten kerätty sopivia täkyjä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Ruottalaisten höpötyksiä

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Ette muut ole varmaan huomanneet että se "300 viimeistä" on täysin ruotsalaisten omia höpötyksiä. Mm. 40v historiikissa annetaan ymmärtää että viimeset 300 olisi kaikki varustettu tykkipyörillä. Tosiasia lienee että ruotsissa on myyty ne 300 juhlamallia tykkipyörillä ( ilman etuspoileria) ja annettu ymmärtää että ne olisivat muka kronologisesti viimeset 300 linjalta valmistunutta. Ja suomessa vastaavasti x kpl suomen juhlmamallia kromirinkuloilla ja etuspoilerilla. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko runkonumero nyt sattumoisin viimesen kolmensadan joukossa. Kyllä ne suomen kromirinkulaiset, sinisellä plyyssillä ja etuspoilerilla varustetut vm.- 80 autot on kaikki juhlamalleja. Ruotsalaisillahan on aina ollut taipumus kotiinpäin vetoon, historiikkikirjassa omahyväsesti vain kerrotaan tilanne ruotsin juhlamallien kannalta ja me huonolla itsetunnolla varustetut suomalaiset juupas-eipäs väitellään täällä selvästä asiasta. Tämä oli oma näkemykseni, toivottavasti ei jäänyt montaa varvasta alle.
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Sen verran asiassa on perää, että ns. B-mallit saivat ikäänkuin uuden alun. Olisiko näin myös Ruotsissa valmistettujen -75B mallien laita? eli siis kumihuulien rynnistys markkinoille noteerattiin -75B mallina.Parempaa tietoa asiasta?
75B tuli Ruotsin malleihin kun 1.1.75 Ruotsissa pakokaasujen säädöksien muuttumisen myötä eli ekat -75B:t 96752060001, 96753060001, 95753060001 (reilu numero muutos kun viimeinen -75 oli 96752015165)
(3=Arlövin tehdas) koko 95-96 -75B noin 7000kpl

puskuri muutos tosiaan varaosa kirjan mukaankin tuli 75B, tosin esitys tapa oli em kirjassa hieman poikkeava,mm. ekaa runko numeroa ei mainita
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

hyvä kommentti Tikkis, mulla on turvakärjelliset kengät aina Saabbi(netti) -hommissa joten säästyy kesto kynsilakalta..

mutta, mutta.. siinä mielessä, jos aiemmin esittämäni visio pitää paikkansa ovat juhlikset ehkä 300 viimeisintä tehtaalta lähtenyttä, joku keksi/päätti että tehdään 300xjuhla, myydään samalla vielä pari autoo jos joku niin haluaa ja tehtaa takapiha alkoi täyttyy sinisistä kuupista ja sitten tammikuussa -80 lykätään ne kaikki ulos, pääosa kait meni ruotsiin, suomeen kait jäi muutamia kymmeniä ja muihin maihin harva yksilö.
Tuotanto vaikuttaa olleen epämääräistä, tuolloin alettiin tekeen myös Horisonttia sen isomman ryslerin lisäksi, myös 99, petro ja 900 tuotanto pyöri.
Tuolloin oli mallikohtaiset linjat nykyisten joustavien sijaan joten linja ja miehistö muutokset olivat hitaanpia. tuotantokin oli verkkaista noin 600 kajakkia/kk.

Tuon juhlamallin ainut erityis osa oli siis sininen plyyssi verhoilu mitä ei ollut missään muualla (99:ssäkin oli jo tuolloin uudemmat korkeat etupenkit) ja ne snobirenkulat suomessa ja ruottis tykit (täällähän ne tasi maksa melkein auton verran..)


Tätä voisi selvittää lisää siten että kaikki metallin hohto sinisen vm -80 omistajat/tietäjät laittas tietoo mulle sähköpostiin petri.tyrkko(at)saabclub.fi
-runko no.
-onko plyyssi penkit (myös onko ollut varmasti alusta asti)
-lisävaristeet, etuspoikka, alut, niska tuet...
luottamuksellisesti tietysti, myös muun väriset 80:t voi ilmi antaa


sitten esiin tulleita faktoja
lähteina 96 esitteet -78 ja -79, käytetyn 96:n ostajan opas, Saab vm -80, TM -79-80

-mustat muovikeskiökapselit tuli 79, mutta ilman mutterin suojuksia!

lisävarusteet 78-79 (todennäköisesti siis myös vm 80), eroineen
-spoileri, 79 korin värinsenä
-kylkiteipit, 79 alkaen vakio varuste
-jalkkis vanteet
-niskatuen tyynyt verhoilun väriset
-lukittava bensatankin korkki, vain 78 ?
ym..

metalli värit: 78 hopea, 79 akaasian vihreä ja kardinaalin pun(ei värimallia vain teksti)
verhoilu: 78 perussininen, 79 ei sinistä ollenkaan, paitsi siniset ovipahvit harmaassa verhoilussa (kori yön sininen)

96806000380 ALX-96x (vm 80 esiteessä) väri 137, sisustus ruskea ! ?

Tehdas ja maahantuoja peittivät lopettamisen hyvin ? esim TM teki saman aikaiseti suurta talviauto testiä ja olivat loppu raporttia tehdessään ymmällään... kuollut auto voitti, tasasen varmasti joka osiolla pärjäten.
Toki kajakin seuraajana etsittiin ja Lanciaa näytettiin.

Myöskin lehti mainonnasta kajakki oli jo kadonnut -79, tilalla oli talbot ja 900, perus 99 tuli taas esiin -80.
Kajakki karikatyyri kilpailu pidettiin kesällä 79 Scan-Auton ja TM:n toimesta, palkintona 96-79.

Viimestä nouti E.Karsson Ukista, lähtöohjeita oli antamassa Simo Lampinen ja kukkia (surun valittelu?) toi Rafu, samalla lähti 200 000. Saab Ukista, 900T poliisille.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kyllä sittenkin tuntuu luontevammalta, että niitä juhla-sinisiä tehtiin pitempään kuin viimeiset 300 kpl. Ja jos ne viimeiset olisivat olleet kaikki sinisiä niin olisi loppujen asiakkaidenkin pitänyt olla kovin samanmielisiä, työmaata mm. Scan-Auton PR-ihmiselle rva-siniselle Kaarina Suonperälle.
Ukin materialihallinto tuolloin oli kai parasta maailmassa, autojen teko yksiöllistä, värien vaihto kävi kätevästi.
Ukiin alunperin aiottiin tuoda aidot perinteiset ruotsalaiset tuotantosysteemit Trollhättanista, mutta sattuneesta syystä hanke häiriintyi ja Ukissa päästiin luovalla tavalla itse rakentamaan heille sopivaa modernia kokoopanotehtaan ohjaus- ja laatujärjestelmää.
Kerrotaan, että Nokiankin onnistuminen on suuresti hyötynyt Ukissa oppinsa saaneista tuotantomiehistä, niinkuin suomalainen kokoonpanoteollisuus muutenkin.
Aikoinaan projektitoiminnan esimerkkinä kerrottiin Volvon ideaa automallin vanhentuessa erottaa se malli (PV vai Amazon?)tykötarpeineen erilliseksi yhtiöksi, joka sitten saisi itsenäisesti jatkaa toimintaa ja rahastaa markkinoilta niin hyvin ja kauan kuin mahdollista. Luvallista olisi ollut mm. pienet tuoteparannukset, jos ne olisivat parantaneet hankkeen kannattavuutta.
Tällaisia toteutuksia on tehty yleensä siirtämällä se lopeteltava tuotanto ja malli jonnekin erityisen sopivaan maahan, esim. VW Meksikoon.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

jos tieto lisää tuskaa niin...

on jo nimittäin löytynyt jo 3 kpl -79 kuuppaa joissa on tuo 137 väri vaikka malli esite ei sitää kertonutkaan, näiden runkonumerot on tosin viimeisen valmistuneen tuhannen kpl:n ryhmässä
#544
Vastaa Viestiin