96 ja ISOT modifikaatiot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
jmakiniemi
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Elo 23, 2003 10:58
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja jmakiniemi »

Tehot noissa Fordin Endura-(T)D koneissa 66 ja 55 kW, eli Coolerilla ja ilman. Mieti vielä tuota merkkiä...yks tommonen kone meni taas jätelavalle. Samaa peruskonetta löytyy myös 1600cc.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Tero_s kirjoitti: Transitin moottori on 2.5 (DI) tai 2.4 (York="jörkki") litrainen eikä taatusti sovi fordin V-moottorien kanssa samaan kytkinkoppaan. Niin ja olihan niissä tranoissa jotain perkinsin moottoreitakin joskus aikojen alussa.
:oops: Seison korjattuna... Tuossa puhui täydellisen tietämättömyyden tuoma varmuus jälleen kerran. Tanari-transitti tuli vaan mieleen, se jossa oli V4-kone. Tuo kyseinen Ford Escort- tekniikka ei taidakaan mennä aivan heittämällä?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Tjaap... tuo Ford oli vain yksi vaihtoehto. Oikeastaan, tuossa kun sitä on tarkemmin miettinyt, pitkittäin oleva moottori-vaihteistopaketti voisi olla ehkä paras vaihtoehto. Eikä noista tule juuri muita mieleen kuin Audi. Ja turbodiesel se olla pitää...

Onko muuten totta, kuten olen antanut itselleni kertoa, ettei vetotapaa saa muuttaa? Jos tuon muutoksen saa tehdä, voisi harkita ihan takavetoistakin. Olettaen tietysti että siitä selviäisi jokseenkin järkevällä työllä vielä... tai no, järkeähän tässä ei ole sitten tippaakaan.

Tuossa tapauksessa tuleekin kaiketi ongelmaksi se miten taka-akseliston kiinnityksen ratkaisee..?

Ideoita kehiin? 8)

Zand
Saab 9-3 TiD '99
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Viesti Kirjoittaja saariju »

Itse en kuuppaan laittaisi Diisseliä mutta 2-t V-8 olisi poikaa. Luin joskus rata-autosta, jossa oli perämoottorista peräisin oleva pata. Tunnettua on, että 2-t koneista saa tehoja irti aivan tolkuttomasti. Kaveri piirissäni V-kasit ovat ainoita oikeita moottoreita ja minä kiusaan niitä, että kyllä kakstahtisellakin pärjää...ja varmasti pärjääkin, jos se on V-8 !
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

On noissa 97-04(?) Pasaateissakin moottori oikeinpäin, jotenka sieltäkin voisi TDI:n tempaista.

Tehokkaampia kakstahtikoneita olen kanssa tutkaillut omaan tahtariini... Peräprutkut vaan ovat "pystymalleja", ja usein on lohkoon integroitu kaikenlaista joutavaa. Mutta joku 3-sylinterinen Rotax tms vesijäähdytteisenä esim "työ"moottorikelkasta voisi olla aika vekkuli juttu, äänet ja tehot ainakin ovat kohdallaan :D Mikähän mahtaa olla käytännöllinen kierrosalue noille?

Ja olihan tuolla itänaapurissa jollain tekeillä Subaru-transplantti, siinä taas on äänet aivan V4-tasoa.

Juu. Äänet todellakin on se tärkein juttu :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Kartsa kirjoitti: :oops: Seison korjattuna... Tuossa puhui täydellisen tietämättömyyden tuoma varmuus jälleen kerran. Tanari-transitti tuli vaan mieleen, se jossa oli V4-kone. Tuo kyseinen Ford Escort- tekniikka ei taidakaan mennä aivan heittämällä?
Viilataan nyt pilkkua oikein kunnolla kun on aloitettu. :-) Eli taunus-transiiteissa moottorit oli suoria nelosia, samoja kuin vanhoissa m-taunuksissa. Jossain 60-luvun loppupuolella tuli sitten V4 jota käytettiin sitten myös transiteissa (korvasi taunus-transit pakun, sen kleinbus mallisen) yhdessä perkins ja york dieseleiden kanssa.

Zandmann kirjoitti:Onko muuten totta, kuten olen antanut itselleni kertoa, ettei vetotapaa saa muuttaa? Jos tuon muutoksen saa tehdä, voisi harkita ihan takavetoistakin. Olettaen tietysti että siitä selviäisi jokseenkin järkevällä työllä vielä... tai no, järkeähän tässä ei ole sitten tippaakaan.

Tuossa tapauksessa tuleekin kaiketi ongelmaksi se miten taka-akseliston kiinnityksen ratkaisee..?

Ideoita kehiin? 8) Zand
Vetotavan muuttaminen ei onnistu mallisarjan ulkopuolella muutoskatsastuksella, vaan tarvitaan erikoislupa AKE:sta. Erikoislupaan tarvitaan tietenkin järkevä perustelu, jollaista voi olla vaikea keksiä takavedoksi muuttamiselle. Nelivedolle lupa voisi jopa irrota.

Pienelllä työllä 96:n takavedotus ei onnistu, järkevyydestä on vaikea sanoa. Muuttamaan joutuu paljon, nopeasti ajateltuna: tulipelti, pohjapelti , taka-akseli kiinnikeineen, takapenkki, tankki ja tankin ympäristön. käytönnössähän koko takapyörien välisen osan korista joutuisi rakentamaan uudelleen. Kardaani tunnelin teko vaikuttanee myös polkimiin, käsijarruvipuun, penkin kiinnikkeisiin yms.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Mimmi kirjoitti:Viilataan sitten: M Fordit (P7-kori) EIVÄT OLE TAUNUKSIA.
Juu, mutta P3, P4, P5 ja P6 on. P7 koreissa oli vain V-moottoreita. Täähän on hauskaa :-)
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

...ttu mää puhu enää mitään :evil:


No ei vaiskaan. Pilkunfiilailu on toinen luontoni. Varrokkaas vaan kun tulee esille aihe josta tiedän jotain (voi kyllä kestää kotvasen ennenkuin niin tapahtuu) :D
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

AKE ei myönnä erikoislupia. Oikea nimike on poikkeuslupa. Niitä myönnetään asiallisilla perusteluilla ja laskelmilla varustettuihin poikkeuslupahakemuksiin. Eli ei ole mahdotonta muuttaa SAAB 96 V4 M1 luokan ajoneuvoa takavetoiseksi. Kuten jo edellä aiheellisesti mainittiin, niin muutoskatsatuksella tällaista ei saa rekisteriin, asiansa osaava katsastustoimihenkilö huomaa kaikki kusetusyritykset. En kehottaisi yrittämään tuollaista.

Jos muuttaa auton takavetoiseksi on syytä tarkistaa että autossa on kaikki alkuperäiset osat tallella, sisältää peltiosat, sisäverhoilun eli kaiken paitsi osat joita ei ole maahantuojan huolto-ohjelmassa määrätty vaihdettavaksi tietyin määräajoin. Muutoin on odotettavissa että muutosprosentit räpsähtävät täyteen ja sallittu rajahan on 50% kuten kaikki varmasti jo tietävätkin, mikäli ovat kommenttejani aiemmin lukeneet. Vaikka mieli tekisi kuitenkin rakentaa kaikenlaista niin määräykset ovat määräyksiä ja vain niitä noudattamalla auton saa asiallisesti rekisteröityä Suomessa ilman pelkoa veroseuraamuksista.

Dieselöinnistä sen verran että siinäkin on syytä huomioida prosenttisäädökset. Mikäli vaihdettavien osien määrä on yli 35% tulee M1 luokan ajoneuvo esittää katsastustoimipaikalla kanta-autotarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Eli siis jos aiot vaihtaa moottorin ja vaihteiston mitä virheellisesti kattilaksi nimitettin alussa, niin on syytä huomioida myös että etuakselipaino muuttuu merkittävästi, mikä saattaa estää ko. ajoneuvon rekisteröinnin kokonaan.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tero_s kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Viilataan sitten: M Fordit (P7-kori) EIVÄT OLE TAUNUKSIA.
Juu, mutta P3, P4, P5 ja P6 on. P7 koreissa oli vain V-moottoreita. Täähän on hauskaa :-)
P5 korilla on tehty taunuksia 64..65-67 (loppuvuodesta -67 12v sähköjärjestelmä)
Mallimerkinnöiltään
- 17M. Moottoreina 1.7V4 ja farmareita myös 1.5V4 koneella.
http://www.npr.fi/~heikki/taunus/Taunus17M.jpg (MYYNNISSÄ entisöitäväksi tms, täysin katsastuskuntoinen, hyvin pidetty, -67 2.3 V6, ollut perheessä yli 25v, otettu kilvistä 2v sitten.)
- 20M. 2.0 V6, kromilistoja kyljissä, kromia peräpeilissä, Käpälät
puskureissa, karvamattoa, yms..). Näitä on tuotu suomeen aikoinaan (huhujen mukaan) muutamia jopa 2.3 V6 koneella.
http://www.npr.fi/~heikki/taunus/Taunus20M.jpg (-65 LIIKKUU, nyt keulilla rempattu V4 1.7, Ajettu remontin jälkeen parisataa km!)

P7A on "välimalli" 68, jonka korin erottaa P7B:stä siitä että takaoven kohdalla kylkien sivuprofiili nousee noin 5cm. teknisesti P7B.

P7B 69-71. Näitä on mallimerkinnöiltään
- 17M (1.7V4, 2.0V6) (saabien kone on lohkoltaan P7:n kone, mutta 1.5L)
http://www.npr.fi/~heikki/taunus/Taunus17MV6.jpg (-69 Täysin toimiva, Ruostevaurioita)
http://www.npr.fi/~heikki/taunus/Taunus17MV6_2.jpg (-70 Varaosavasrastona)
- 20M (2.0V6, 2.3V6, Kromilistoja, käpälät puskureissa yms..)
- 26M (2.6V6, Em. varusteet + ohjaustehostin, jalopuuta yms..)

Ainiin. Se pointti oli, että kaikki "Metriset" Taunukset ovat V konella vuoden 64 jälkeen vuoteen 71 ja P7 tekniikka (kone, laatikko, perä) käy suoraan P5 koriin. (kunhan vaihtaa nopeusmittarin rattaan vaihdelaatikkoon että näyttää oikein...).
Eikä näitä Taunuksen P5-P7 koneita pidä sotkea englantilaisien Transittien V4 koneisiin. Näissä mm. Virranjakaja eri kohdassa yms. Eikä ole vaihtokelpoinen P5 tai P7 koneiden kanssa.

Vuoden 72> jälkeen oleva TAUNUS on tekniikaltaan varsin erilainen metrisiin nähden, kun tuli mm. suorat 4 cyl OHC koneet ja irtoperät.

Ennen vuotta 64 oli 12M, 15M .. "kananmunamalli" jne.. Joista löytyy 4 cyl suoraa konetta. Taisi tuo 12M olla muuten etuveto, mutta nuo olivat jo pitkälti ruostuneita kun opin vasta konttaamaan.. :roll: :lol:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Hook kirjoitti:Ainiin. Se pointti oli, että kaikki "Metriset" Taunukset ovat V konella vuoden 64 jälkeen vuoteen 71 ja P7 tekniikka (kone, laatikko, perä) käy suoraan P5 koriin.Ennen vuotta 64 oli 12M, 15M .. "kananmunamalli" jne.. Joista löytyy 4 cyl suoraa konetta. Taisi tuo 12M olla muuten etuveto, mutta nuo olivat jo pitkälti ruostuneita kun opin vasta konttaamaan.. :roll: :lol:

Hook
Hmm...
12M P4
12/15M P6
Joista jälkimmäisen voimapaketti esiintyy myös muuan skandinaavisessa pikkumerkissä, kuten siellä alhaalla sanotaan.
96 V4 -75
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Yrjömäki kirjoitti: Jos muuttaa auton takavetoiseksi on syytä tarkistaa että autossa on kaikki alkuperäiset osat tallella, sisältää peltiosat, sisäverhoilun eli kaiken paitsi osat joita ei ole maahantuojan huolto-ohjelmassa määrätty vaihdettavaksi tietyin määräajoin. Muutoin on odotettavissa että muutosprosentit räpsähtävät täyteen ja sallittu rajahan on 50% kuten kaikki varmasti jo tietävätkin, mikäli ovat kommenttejani aiemmin lukeneet. Vaikka mieli tekisi kuitenkin rakentaa kaikenlaista niin määräykset ovat määräyksiä ja vain niitä noudattamalla auton saa asiallisesti rekisteröityä Suomessa ilman pelkoa veroseuraamuksista.
Mahtaakohan oikeasti enään mistään löytyö kajakkia jossa olisi edes jotain alkuperäisiä peltiosia, ne kun tuppaa hapettumaan :wink: Miten muuten voidaan osoittaa että esim. ovi tai konepelti, tai lokasuoja on kyseisen auton alkuperäinen osa? Esim. itse joutusin hommaamaan vähemmän ruosteiset lokasuojat omaan autoon kun vanhat oli niin mädät että ne eivät pysyneet enään edes kiinni autossa 8O
Millä joku voisi jälkeen päin todeta että ne ei ole "alkuperäiset" jos en itse kerro?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Saab.96 kirjoitti:Millä joku voisi jälkeen päin todeta että ne ei ole "alkuperäiset" jos en itse kerro?
Veroarkeologeilla on menetelmänsä:
Väitetään, ettei ole orggis ja odotetaan, että toisin todistetaan.
Ilmiselviä tapauksia ovat tietysti huonosti istuvat tarvikeosat tai näkyviin jäänyt tai tullut väärän värinen maalaus tai esim. nettikirjoittelu...
96 V4 -75
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jukka T kirjoitti:Hmm...
12M P4
12/15M P6
Joista jälkimmäisen voimapaketti esiintyy myös muuan skandinaavisessa pikkumerkissä, kuten siellä alhaalla sanotaan.
Tuo harvinaisemman P6 korisen V4 kone on sitten sama kun mitä käytettiin yleisemmässä P7:ssa, joista on tullut otettua kampiakseleita ja mäntiä saappaisiin :roll: . P5:n V4 koneessa on mm. erilaiset vesikanavat&kannentiiviste.. Nuo 12m ja 15m olivat käsittääkseni aikoinaan varsin harvinaisia suomenmaalla. Etenkin verrattuna -64 -> 17-20m autoihin. Liekkö autoilu yleistynyt 60 luvun loppupuolella ja tuo 12m 15 eivät oleet kovinkaan suosittuja.. (vaiko nopeasti ruostuvaa peltiä? :wink: )

Kummaa että mainitsemaltasi sivustolta puuttuu täysin P7 taunukset. Siis ne 68->71..72 vuosimalliset.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

saariju kirjoitti:Itse en kuuppaan laittaisi Diisseliä mutta 2-t V-8 olisi poikaa. Luin joskus rata-autosta, jossa oli perämoottorista peräisin oleva pata. Tunnettua on, että 2-t koneista saa tehoja irti aivan tolkuttomasti. Kaveri piirissäni V-kasit ovat ainoita oikeita moottoreita ja minä kiusaan niitä, että kyllä kakstahtisellakin pärjää...ja varmasti pärjääkin, jos se on V-8 !
Joo niin siis... Kasi olis kiva mutta tilanahtaus, leiman saaminen yms. "pikku" ongelmat saavat unohtamaan sen. Tokihan jos Suomessa saisi rakentaa esim. keskimoottorisen, takavetoisen Saabbaan - miksei?

2-tahtisiin en koske. Ihan vain periaatteesta. Auton 2-tahtimoottoreista niin tiedä mutta prätkissä niistä saa tehoa irti ja vastapainoksi pikku puuhaa aina välillä männänvaihdon muodossa. Ei kiitos mulle.
Kartsa kirjoitti:Tehokkaampia kakstahtikoneita olen kanssa tutkaillut omaan tahtariini... Peräprutkut vaan ovat "pystymalleja", ja usein on lohkoon integroitu kaikenlaista joutavaa. Mutta joku 3-sylinterinen Rotax tms vesijäähdytteisenä esim "työ"moottorikelkasta voisi olla aika vekkuli juttu, äänet ja tehot ainakin ovat kohdallaan Mikähän mahtaa olla käytännöllinen kierrosalue noille?
Kierrosalueesta niin tiedä, täysillähän noilla ajetaan. 8) Eikun... en jotenkaan jaksa uskoa että kelkan kone niin veikeää käyttöaluetta tarjoaa että sitä kannattaisi hyödyntää. Toisekseen, siinä on oma hommansa tunkea se Saabbaaseen. Ei tuo vaihdelaatikkotouhu mitään vielä ole. Menet ja ostat yhden moisen padan, katsot mitä se on syönyt ja sitten tilaat männät meikäläiseltä. :wink:

Apromapos... noista hulluista käkättimistä vielä: http://www.nloc.net/forum/forumdisplay. ... orumid=599

Tunnen tuon BigD:n ja täytyy sanoa että miehellä on ikäisekseen kohtalaisen terve ajatusmaailma. When there's too much power, it still isn't enough. :)

Zand
Saab 9-3 TiD '99
Vastaa Viestiin