96 ja ISOT modifikaatiot
-
- "Kaasari"
- Viestit: 25
- Liittynyt: La Elo 23, 2003 10:58
- Paikkakunta: Kemi
Tero_s kirjoitti: Transitin moottori on 2.5 (DI) tai 2.4 (York="jörkki") litrainen eikä taatusti sovi fordin V-moottorien kanssa samaan kytkinkoppaan. Niin ja olihan niissä tranoissa jotain perkinsin moottoreitakin joskus aikojen alussa.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Tjaap... tuo Ford oli vain yksi vaihtoehto. Oikeastaan, tuossa kun sitä on tarkemmin miettinyt, pitkittäin oleva moottori-vaihteistopaketti voisi olla ehkä paras vaihtoehto. Eikä noista tule juuri muita mieleen kuin Audi. Ja turbodiesel se olla pitää...
Onko muuten totta, kuten olen antanut itselleni kertoa, ettei vetotapaa saa muuttaa? Jos tuon muutoksen saa tehdä, voisi harkita ihan takavetoistakin. Olettaen tietysti että siitä selviäisi jokseenkin järkevällä työllä vielä... tai no, järkeähän tässä ei ole sitten tippaakaan.
Tuossa tapauksessa tuleekin kaiketi ongelmaksi se miten taka-akseliston kiinnityksen ratkaisee..?
Ideoita kehiin?
Zand
Onko muuten totta, kuten olen antanut itselleni kertoa, ettei vetotapaa saa muuttaa? Jos tuon muutoksen saa tehdä, voisi harkita ihan takavetoistakin. Olettaen tietysti että siitä selviäisi jokseenkin järkevällä työllä vielä... tai no, järkeähän tässä ei ole sitten tippaakaan.
Tuossa tapauksessa tuleekin kaiketi ongelmaksi se miten taka-akseliston kiinnityksen ratkaisee..?
Ideoita kehiin?
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Zand
Saab 9-3 TiD '99
Itse en kuuppaan laittaisi Diisseliä mutta 2-t V-8 olisi poikaa. Luin joskus rata-autosta, jossa oli perämoottorista peräisin oleva pata. Tunnettua on, että 2-t koneista saa tehoja irti aivan tolkuttomasti. Kaveri piirissäni V-kasit ovat ainoita oikeita moottoreita ja minä kiusaan niitä, että kyllä kakstahtisellakin pärjää...ja varmasti pärjääkin, jos se on V-8 !
On noissa 97-04(?) Pasaateissakin moottori oikeinpäin, jotenka sieltäkin voisi TDI:n tempaista.
Tehokkaampia kakstahtikoneita olen kanssa tutkaillut omaan tahtariini... Peräprutkut vaan ovat "pystymalleja", ja usein on lohkoon integroitu kaikenlaista joutavaa. Mutta joku 3-sylinterinen Rotax tms vesijäähdytteisenä esim "työ"moottorikelkasta voisi olla aika vekkuli juttu, äänet ja tehot ainakin ovat kohdallaan
Mikähän mahtaa olla käytännöllinen kierrosalue noille?
Ja olihan tuolla itänaapurissa jollain tekeillä Subaru-transplantti, siinä taas on äänet aivan V4-tasoa.
Juu. Äänet todellakin on se tärkein juttu![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tehokkaampia kakstahtikoneita olen kanssa tutkaillut omaan tahtariini... Peräprutkut vaan ovat "pystymalleja", ja usein on lohkoon integroitu kaikenlaista joutavaa. Mutta joku 3-sylinterinen Rotax tms vesijäähdytteisenä esim "työ"moottorikelkasta voisi olla aika vekkuli juttu, äänet ja tehot ainakin ovat kohdallaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja olihan tuolla itänaapurissa jollain tekeillä Subaru-transplantti, siinä taas on äänet aivan V4-tasoa.
Juu. Äänet todellakin on se tärkein juttu
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Viilataan nyt pilkkua oikein kunnolla kun on aloitettu.Kartsa kirjoitti:Seison korjattuna... Tuossa puhui täydellisen tietämättömyyden tuoma varmuus jälleen kerran. Tanari-transitti tuli vaan mieleen, se jossa oli V4-kone. Tuo kyseinen Ford Escort- tekniikka ei taidakaan mennä aivan heittämällä?
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vetotavan muuttaminen ei onnistu mallisarjan ulkopuolella muutoskatsastuksella, vaan tarvitaan erikoislupa AKE:sta. Erikoislupaan tarvitaan tietenkin järkevä perustelu, jollaista voi olla vaikea keksiä takavedoksi muuttamiselle. Nelivedolle lupa voisi jopa irrota.Zandmann kirjoitti:Onko muuten totta, kuten olen antanut itselleni kertoa, ettei vetotapaa saa muuttaa? Jos tuon muutoksen saa tehdä, voisi harkita ihan takavetoistakin. Olettaen tietysti että siitä selviäisi jokseenkin järkevällä työllä vielä... tai no, järkeähän tässä ei ole sitten tippaakaan.
Tuossa tapauksessa tuleekin kaiketi ongelmaksi se miten taka-akseliston kiinnityksen ratkaisee..?
Ideoita kehiin?Zand
Pienelllä työllä 96:n takavedotus ei onnistu, järkevyydestä on vaikea sanoa. Muuttamaan joutuu paljon, nopeasti ajateltuna: tulipelti, pohjapelti , taka-akseli kiinnikeineen, takapenkki, tankki ja tankin ympäristön. käytönnössähän koko takapyörien välisen osan korista joutuisi rakentamaan uudelleen. Kardaani tunnelin teko vaikuttanee myös polkimiin, käsijarruvipuun, penkin kiinnikkeisiin yms.
AKE ei myönnä erikoislupia. Oikea nimike on poikkeuslupa. Niitä myönnetään asiallisilla perusteluilla ja laskelmilla varustettuihin poikkeuslupahakemuksiin. Eli ei ole mahdotonta muuttaa SAAB 96 V4 M1 luokan ajoneuvoa takavetoiseksi. Kuten jo edellä aiheellisesti mainittiin, niin muutoskatsatuksella tällaista ei saa rekisteriin, asiansa osaava katsastustoimihenkilö huomaa kaikki kusetusyritykset. En kehottaisi yrittämään tuollaista.
Jos muuttaa auton takavetoiseksi on syytä tarkistaa että autossa on kaikki alkuperäiset osat tallella, sisältää peltiosat, sisäverhoilun eli kaiken paitsi osat joita ei ole maahantuojan huolto-ohjelmassa määrätty vaihdettavaksi tietyin määräajoin. Muutoin on odotettavissa että muutosprosentit räpsähtävät täyteen ja sallittu rajahan on 50% kuten kaikki varmasti jo tietävätkin, mikäli ovat kommenttejani aiemmin lukeneet. Vaikka mieli tekisi kuitenkin rakentaa kaikenlaista niin määräykset ovat määräyksiä ja vain niitä noudattamalla auton saa asiallisesti rekisteröityä Suomessa ilman pelkoa veroseuraamuksista.
Dieselöinnistä sen verran että siinäkin on syytä huomioida prosenttisäädökset. Mikäli vaihdettavien osien määrä on yli 35% tulee M1 luokan ajoneuvo esittää katsastustoimipaikalla kanta-autotarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Eli siis jos aiot vaihtaa moottorin ja vaihteiston mitä virheellisesti kattilaksi nimitettin alussa, niin on syytä huomioida myös että etuakselipaino muuttuu merkittävästi, mikä saattaa estää ko. ajoneuvon rekisteröinnin kokonaan.
Jos muuttaa auton takavetoiseksi on syytä tarkistaa että autossa on kaikki alkuperäiset osat tallella, sisältää peltiosat, sisäverhoilun eli kaiken paitsi osat joita ei ole maahantuojan huolto-ohjelmassa määrätty vaihdettavaksi tietyin määräajoin. Muutoin on odotettavissa että muutosprosentit räpsähtävät täyteen ja sallittu rajahan on 50% kuten kaikki varmasti jo tietävätkin, mikäli ovat kommenttejani aiemmin lukeneet. Vaikka mieli tekisi kuitenkin rakentaa kaikenlaista niin määräykset ovat määräyksiä ja vain niitä noudattamalla auton saa asiallisesti rekisteröityä Suomessa ilman pelkoa veroseuraamuksista.
Dieselöinnistä sen verran että siinäkin on syytä huomioida prosenttisäädökset. Mikäli vaihdettavien osien määrä on yli 35% tulee M1 luokan ajoneuvo esittää katsastustoimipaikalla kanta-autotarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Eli siis jos aiot vaihtaa moottorin ja vaihteiston mitä virheellisesti kattilaksi nimitettin alussa, niin on syytä huomioida myös että etuakselipaino muuttuu merkittävästi, mikä saattaa estää ko. ajoneuvon rekisteröinnin kokonaan.
P5 korilla on tehty taunuksia 64..65-67 (loppuvuodesta -67 12v sähköjärjestelmä)Tero_s kirjoitti:Juu, mutta P3, P4, P5 ja P6 on. P7 koreissa oli vain V-moottoreita. Täähän on hauskaaMimmi kirjoitti:Viilataan sitten: M Fordit (P7-kori) EIVÄT OLE TAUNUKSIA.
Mallimerkinnöiltään
- 17M. Moottoreina 1.7V4 ja farmareita myös 1.5V4 koneella.
http://www.npr.fi/~heikki/taunus/Taunus17M.jpg (MYYNNISSÄ entisöitäväksi tms, täysin katsastuskuntoinen, hyvin pidetty, -67 2.3 V6, ollut perheessä yli 25v, otettu kilvistä 2v sitten.)
- 20M. 2.0 V6, kromilistoja kyljissä, kromia peräpeilissä, Käpälät
puskureissa, karvamattoa, yms..). Näitä on tuotu suomeen aikoinaan (huhujen mukaan) muutamia jopa 2.3 V6 koneella.
http://www.npr.fi/~heikki/taunus/Taunus20M.jpg (-65 LIIKKUU, nyt keulilla rempattu V4 1.7, Ajettu remontin jälkeen parisataa km!)
P7A on "välimalli" 68, jonka korin erottaa P7B:stä siitä että takaoven kohdalla kylkien sivuprofiili nousee noin 5cm. teknisesti P7B.
P7B 69-71. Näitä on mallimerkinnöiltään
- 17M (1.7V4, 2.0V6) (saabien kone on lohkoltaan P7:n kone, mutta 1.5L)
http://www.npr.fi/~heikki/taunus/Taunus17MV6.jpg (-69 Täysin toimiva, Ruostevaurioita)
http://www.npr.fi/~heikki/taunus/Taunus17MV6_2.jpg (-70 Varaosavasrastona)
- 20M (2.0V6, 2.3V6, Kromilistoja, käpälät puskureissa yms..)
- 26M (2.6V6, Em. varusteet + ohjaustehostin, jalopuuta yms..)
Ainiin. Se pointti oli, että kaikki "Metriset" Taunukset ovat V konella vuoden 64 jälkeen vuoteen 71 ja P7 tekniikka (kone, laatikko, perä) käy suoraan P5 koriin. (kunhan vaihtaa nopeusmittarin rattaan vaihdelaatikkoon että näyttää oikein...).
Eikä näitä Taunuksen P5-P7 koneita pidä sotkea englantilaisien Transittien V4 koneisiin. Näissä mm. Virranjakaja eri kohdassa yms. Eikä ole vaihtokelpoinen P5 tai P7 koneiden kanssa.
Vuoden 72> jälkeen oleva TAUNUS on tekniikaltaan varsin erilainen metrisiin nähden, kun tuli mm. suorat 4 cyl OHC koneet ja irtoperät.
Ennen vuotta 64 oli 12M, 15M .. "kananmunamalli" jne.. Joista löytyy 4 cyl suoraa konetta. Taisi tuo 12M olla muuten etuveto, mutta nuo olivat jo pitkälti ruostuneita kun opin vasta konttaamaan..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hmm...Hook kirjoitti:Ainiin. Se pointti oli, että kaikki "Metriset" Taunukset ovat V konella vuoden 64 jälkeen vuoteen 71 ja P7 tekniikka (kone, laatikko, perä) käy suoraan P5 koriin.Ennen vuotta 64 oli 12M, 15M .. "kananmunamalli" jne.. Joista löytyy 4 cyl suoraa konetta. Taisi tuo 12M olla muuten etuveto, mutta nuo olivat jo pitkälti ruostuneita kun opin vasta konttaamaan..![]()
Hook
12M P4
12/15M P6
Joista jälkimmäisen voimapaketti esiintyy myös muuan skandinaavisessa pikkumerkissä, kuten siellä alhaalla sanotaan.
96 V4 -75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Mahtaakohan oikeasti enään mistään löytyö kajakkia jossa olisi edes jotain alkuperäisiä peltiosia, ne kun tuppaa hapettumaanYrjömäki kirjoitti: Jos muuttaa auton takavetoiseksi on syytä tarkistaa että autossa on kaikki alkuperäiset osat tallella, sisältää peltiosat, sisäverhoilun eli kaiken paitsi osat joita ei ole maahantuojan huolto-ohjelmassa määrätty vaihdettavaksi tietyin määräajoin. Muutoin on odotettavissa että muutosprosentit räpsähtävät täyteen ja sallittu rajahan on 50% kuten kaikki varmasti jo tietävätkin, mikäli ovat kommenttejani aiemmin lukeneet. Vaikka mieli tekisi kuitenkin rakentaa kaikenlaista niin määräykset ovat määräyksiä ja vain niitä noudattamalla auton saa asiallisesti rekisteröityä Suomessa ilman pelkoa veroseuraamuksista.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Millä joku voisi jälkeen päin todeta että ne ei ole "alkuperäiset" jos en itse kerro?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Veroarkeologeilla on menetelmänsä:Saab.96 kirjoitti:Millä joku voisi jälkeen päin todeta että ne ei ole "alkuperäiset" jos en itse kerro?
Väitetään, ettei ole orggis ja odotetaan, että toisin todistetaan.
Ilmiselviä tapauksia ovat tietysti huonosti istuvat tarvikeosat tai näkyviin jäänyt tai tullut väärän värinen maalaus tai esim. nettikirjoittelu...
96 V4 -75
Tuo harvinaisemman P6 korisen V4 kone on sitten sama kun mitä käytettiin yleisemmässä P7:ssa, joista on tullut otettua kampiakseleita ja mäntiä saappaisiin
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kummaa että mainitsemaltasi sivustolta puuttuu täysin P7 taunukset. Siis ne 68->71..72 vuosimalliset.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Joo niin siis... Kasi olis kiva mutta tilanahtaus, leiman saaminen yms. "pikku" ongelmat saavat unohtamaan sen. Tokihan jos Suomessa saisi rakentaa esim. keskimoottorisen, takavetoisen Saabbaan - miksei?saariju kirjoitti:Itse en kuuppaan laittaisi Diisseliä mutta 2-t V-8 olisi poikaa. Luin joskus rata-autosta, jossa oli perämoottorista peräisin oleva pata. Tunnettua on, että 2-t koneista saa tehoja irti aivan tolkuttomasti. Kaveri piirissäni V-kasit ovat ainoita oikeita moottoreita ja minä kiusaan niitä, että kyllä kakstahtisellakin pärjää...ja varmasti pärjääkin, jos se on V-8 !
2-tahtisiin en koske. Ihan vain periaatteesta. Auton 2-tahtimoottoreista niin tiedä mutta prätkissä niistä saa tehoa irti ja vastapainoksi pikku puuhaa aina välillä männänvaihdon muodossa. Ei kiitos mulle.
Kierrosalueesta niin tiedä, täysillähän noilla ajetaan.Kartsa kirjoitti:Tehokkaampia kakstahtikoneita olen kanssa tutkaillut omaan tahtariini... Peräprutkut vaan ovat "pystymalleja", ja usein on lohkoon integroitu kaikenlaista joutavaa. Mutta joku 3-sylinterinen Rotax tms vesijäähdytteisenä esim "työ"moottorikelkasta voisi olla aika vekkuli juttu, äänet ja tehot ainakin ovat kohdallaan Mikähän mahtaa olla käytännöllinen kierrosalue noille?
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Apromapos... noista hulluista käkättimistä vielä: http://www.nloc.net/forum/forumdisplay. ... orumid=599
Tunnen tuon BigD:n ja täytyy sanoa että miehellä on ikäisekseen kohtalaisen terve ajatusmaailma. When there's too much power, it still isn't enough.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zand
Saab 9-3 TiD '99