Pelastin `79 96:n (uusia kuvia!)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

gls kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:kasikymppimalli on aina kuitenkin se viimeinen vuosimalli.

Jos siitä peli tulee, niin kulttuuriteko se on.
vuosimalliksi selvisi `79.

tuossa illalla mietin että pitäiskö kokeilla pyöriikö moottori.
akku paikalleen ja kokeilu..pyörii keveästi. seuraavaksi bensaa kaasarin kurkusta sisään ja tuli hieman vastusta starttaukseen..paukahti pari kertaa eikä enään yrittänyt.

irrottelin tulpat ja märät olivat, ruosteharjaa tulpille, virranjakajan kansi auki ja kuivaus :arrow: kipinää tulee.

kaverille bensaa suihkepulloon ja ryyppyä kaasariin, vähän aikaa starttausta ja bensaa :arrow: yli 10 vuoden seisonnan jälkeen hörähti käyntiin!! 8O
käyttelin autoa minuutin kunnes pullosta loppui bensa.

huomenna täytyy tyhjentää tankki vanhoista litkuista ja kokeilla jos tuon saisi käymään omin voimin..ehkäpä jopa koeajolle.. :D
mitäs aijotko rakentaa kadulle?? vai tuleeko joku tykki tuhdilla turbotekniikalla :D
bmw e46 alias proteesi
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

anaconda kirjoitti:
gls kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:kasikymppimalli on aina kuitenkin se viimeinen vuosimalli.

Jos siitä peli tulee, niin kulttuuriteko se on.
vuosimalliksi selvisi `79.

tuossa illalla mietin että pitäiskö kokeilla pyöriikö moottori.
akku paikalleen ja kokeilu..pyörii keveästi. seuraavaksi bensaa kaasarin kurkusta sisään ja tuli hieman vastusta starttaukseen..paukahti pari kertaa eikä enään yrittänyt.

irrottelin tulpat ja märät olivat, ruosteharjaa tulpille, virranjakajan kansi auki ja kuivaus :arrow: kipinää tulee.

kaverille bensaa suihkepulloon ja ryyppyä kaasariin, vähän aikaa starttausta ja bensaa :arrow: yli 10 vuoden seisonnan jälkeen hörähti käyntiin!! 8O
käyttelin autoa minuutin kunnes pullosta loppui bensa.

huomenna täytyy tyhjentää tankki vanhoista litkuista ja kokeilla jos tuon saisi käymään omin voimin..ehkäpä jopa koeajolle.. :D
mitäs aijotko rakentaa kadulle?? vai tuleeko joku tykki tuhdilla turbotekniikalla :D
en vielä oikein tiedä tuon kohtaloa..tekisi kyllä mieli rakentaa sopivasti oman mielen mukaiseksi customoitu katuauto V6 tekniikalla tai viritetyllä V4 tekniikalla.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

VW transporter 2.5tdi vm.99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Koputtele takakaaret läpi, samoin helmakotelot, tankinkohta, jne, noissa ei tyypillisesti ole paljoa peltiä jäljellä siellä koska noissa oli sitä surkeaa "kumimassaa" joka irtoili pohjasta.
Ei tuo ainakaan kallis ollut ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Komee on peli! Onnea projektiin!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mites tuo V6:n laitto nykyään onnsituu(laillisesti) näihin uudempiin kuuppiin missä on päästörajat ja tehoissa +20% vakioon rajana :roll:

Turbollahan on helppo penkittaa +20% tehoja :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onnittelut minunkin puolesta, hienoa lukea näitä pelastamistarinoita. voin kuvitella sitä fiilistä kun kone on hörähtänyt käyntiin :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Frostgrey kirjoitti:Mites tuo V6:n laitto nykyään onnsituu(laillisesti) näihin uudempiin kuuppiin missä on päästörajat ja tehoissa +20% vakioon rajana :roll:

Turbollahan on helppo penkittaa +20% tehoja :wink:
en nyt tiiä kaanattaako haaveilla mistään V-kutosesta.. :roll:
V4 turbolla vois olla helpompi ratkaisu..jos tuota nyt koskaan saadaan liikkeelle..

kaadoin uudet bensat tankkiin ja kokeilin saada ryyppybensalla käyntiin, muttei lähtenyt.
yritti toki kovasti..voi johtua -15 asteen pakkasesta ettei lähtenyt.

täytyy kokeilla uudestaan kunhan kelit lauhtuu, uskon että sitten lähtee.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kun en ole ennen ysikutosten kans pelannu niin olis pari kysymystä:

-missä järjestyksessä sylinterit on? (1234)

-onko koneen irrottaminen yhtä helppo homma kuin 99:ssä tai satkussa?

-kuuluuko käsijarrukahvan sojottaa yläviistoon?

-kuuluuko ikkunoiden laskeutua vain takaosasta?? :lol:

-onko kaikissa 96:sissa rattivaihteet? entä onko virtalukko kaikissa väärässä paikassa..? :? (koelaudassa)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

gls kirjoitti:kun en ole ennen ysikutosten kans pelannu niin olis pari kysymystä:

-missä järjestyksessä sylinterit on? (1234)

-onko koneen irrottaminen yhtä helppo homma kuin 99:ssä tai satkussa?

-kuuluuko käsijarrukahvan sojottaa yläviistoon?

-kuuluuko ikkunoiden laskeutua vain takaosasta?? :lol:

-onko kaikissa 96:sissa rattivaihteet? entä onko virtalukko kaikissa väärässä paikassa..? :? (koelaudassa)
1 en tiedä 2 on melko helppoo sit kun oot siinä vaiheessa että kone on jo melkein irti tai siis oot jo nostamassa niin vaihelaatikkoo pitää nostaa että sieltä lähtee se tappi irti. 3 kuuluu. 4. kuuluu 5kyllä ellei lasketa jokkis versioita joihin on laitettu 99 koneita ja lootia :D ja viisaammat korjatkaa jos olen väärässä :) edit. tais olla se sylinterien järjestys että eestä katsottuna vasen eka on 1 ja sen takana on 2 ja oikeella eessä on 3 ja sen takana 4 en ole sit ihan varma
bmw e46 alias proteesi
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kiitos.. täytyy hakea tuolta hanskalokerosta ohjekirjat ja lukea läpi jos löytyis lisää ihmeellisyyksiä.. :)

nuo ikkunat on kyllä rajut.. :lol: luulin ensin että kuskin puolelta on paskana, mutta kun vänkärin puolella aukes samallai..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kannattaa nyt ensin tutkia sitä rauhassa ennen viriaikeita ;) Jos saat auton ylös niin takaloksut irrottamalla näkee jo aika hyvin todellisen tilanteen, ja samoin kolistelemalla takapoksin pohjaa ja tankintienoota. Jos massaa lähtee suurina paloina irti eikä alla ole kuin kukkamultaa niin kannattanee unohtaa.
Sori en halunnut olla pessimistinen mutta itekin pienistin muutamia isovilkkuja varaosiksi kun pelleistä ei ollut kuin muisto jäljellä.
Toivotaan että omasi olisi kovapeltinen yksilö.
Onko takaloksujen ja korin välinen sauma kuinka mätä, se implikoi jo jonkinverran tilannetta?

Itsekin luovuin kajakin virityssuunnitelmista luettuani täältä kuinka vaivalloista ja kallista se on. Hieman karrikoiden sanoisin että sillä summalla millä saan nostettua kajakin tehot 65:stä 120:neen saan 9-5:n tehot vastaavasti nousemaan 200->350hv:aan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ng900aero kirjoitti:Kannattaa nyt ensin tutkia sitä rauhassa ennen viriaikeita Jos saat auton ylös niin takaloksut irrottamalla näkee jo aika hyvin todellisen tilanteen, ja samoin kolistelemalla takapoksin pohjaa ja tankintienoota. Jos massaa lähtee suurina paloina irti eikä alla ole kuin kukkamultaa niin kannattanee unohtaa.
Sori en halunnut olla pessimistinen mutta itekin pienistin muutamia isovilkkuja varaosiksi kun pelleistä ei ollut kuin muisto jäljellä.
Toivotaan että omasi olisi kovapeltinen yksilö.
Onko takaloksujen ja korin välinen sauma kuinka mätä, se implikoi jo jonkinverran tilannetta?
ei tuota nyt ihan heti virittämään olla rupeamassa..kunhan haaveilen.. :)

pohja tuntuu olevan kovassa kunnossa, samoin etupää. mutta vänkärin puolen helma ja oven alaosa näyttää pehmeältä, samoin peräkontin pohja ja tankin seutu näyttää hieman laholta hämärässä katseltuna. täytyy koputella paikat kunhan saan tuon käymään ilman ryyppybensaa eli omin voimin.

tuo on seissyt sen 12 vuotta samalla paikalla kokoajan, alustana hiekkamaa ja ympärillä heinikkoa. luulen tuon hiekka-alustan ansiosta on pohja säilynyt hyvänä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

gls kirjoitti: -onko koneen irrottaminen yhtä helppo homma kuin 99:ssä tai satkussa?

-
-onko kaikissa 96:sissa rattivaihteet? entä onko virtalukko kaikissa väärässä paikassa..? :? (koelaudassa)
Koneen irrottaminen paikalle ajetusta autosta vie rauhallisella tahdilla noin puolitoista tuntia. Startin yhden pultin irroitus vaatii koneen nostoa. Lauta öljypohjan alle ja varovasti tunkkaamaan. Saat sen alimman pultin sitten jaykovarrella ja pitkällä hylsälklä hyvin pois. Saa sen muutenkin, mutta on hirmu telmiminen. Tietty ne koneen sivuilla olevien kumityynyjen mutterin on pois. Kone itsessään lähtee nätisti. Minä otan esn pois erikseen ja laatikon erikseen. Jotkut ottaa yhtenä nippuna.

Vaiteet on aina rattivaihteet ja virtalukko rattiputkessa, jos on kojelaudassa, niin se on oma viritys....tai tahtareissa taisi olla niinkin.
# 419 Vesa Pohjalainen
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
gls kirjoitti: -onko koneen irrottaminen yhtä helppo homma kuin 99:ssä tai satkussa?

-
-onko kaikissa 96:sissa rattivaihteet? entä onko virtalukko kaikissa väärässä paikassa..? :? (koelaudassa)
Koneen irrottaminen paikalle ajetusta autosta vie rauhallisella tahdilla noin puolitoista tuntia. Startin yhden pultin irroitus vaatii koneen nostoa. Lauta öljypohjan alle ja varovasti tunkkaamaan. Saat sen alimman pultin sitten jaykovarrella ja pitkällä hylsälklä hyvin pois. Saa sen muutenkin, mutta on hirmu telmiminen. Tietty ne koneen sivuilla olevien kumityynyjen mutterin on pois. Kone itsessään lähtee nätisti. Minä otan esn pois erikseen ja laatikon erikseen. Jotkut ottaa yhtenä nippuna.

Vaiteet on aina rattivaihteet ja virtalukko rattiputkessa, jos on kojelaudassa, niin se on oma viritys....tai tahtareissa taisi olla niinkin.
tuota koneen irrotus hommaa mietin että jos tuota rupeais keväällä hitsaamaan niin sama napata konekin pois.
voi olla ettei tuolla ole paljoa sataa tuhatta enempää ajettu, kun ei ole ollut liikenteessä kuin ~10 vuotta.
mittarissa on nyt 80000.

virtalukko on tosiaan rattiputkessa eikä kojelaudassa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin