Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Säädöt riippuu niin paljon kaasarin kunnosta, moottorin kunnosta ja viritysasteesta. Säädättämällä saa oikean tiedon.

Pääsuuttimen koot näyttäisi puuttuvan listastasi, mutta näyttäisi olevan lähellä tätä listaa: http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/weber.htm

Kansien viilauksesta on runsaasti kertomusta näillä sivuilla (mm jutussa "V4 nokka-akseli" ja V4 piristämisvinkkejä" ja moni muu juttu tällä foorumin osuudella, mm Saabin kilpatallin ohjeet viilauksesta löytyy http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg1.htm ). Katukäytössä milli pois kansista niin saa puristusta. Pakoaukkoja suuremmaksi riippuen minkä kokoiset sportin putket autoon tulee. Vakio palotila ja venttiilejä ei kannata vaihtaa vaan mieto viilaus imukanaville riittää. Yllä on lyhyt oppimäärä Anacondan koneesta samalla kaasarilla ja siitä saadut tehot.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ma Marras 12, 2007 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mielestäni nuo pääsuttimet ovat juuri 1.kurkussa(38 primary main jet) tuo 70 ja 2. kurkussa(38a secondary main jet) 40 :roll: Vai olenko ihan hakoteillä :oops:

Tuli luettua tuo nokka-akseli juttu ja nyt on ehjät nokka-akseli ja kannet etsinnässä :wink: Juuri tuollainen n.100hp kone olisi mieleinen. Minkä kokoisesta putkesta kannattaisi tehdä pakoputkisto, kun olisi tarkoitus tehdä itse.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Tollanen Webrun DGV olis varmaan just kuuppaan sellanen
takuu varma peli. Täytyy tarkkailla kyllä tuota muutakin tarjontaa...
Ei vaan budjetti kestä ostaa Free Technicsiltä ihan uuttakaan kaasaria, vaikka kuinka tekis mieli...

Ootteko muuten koittanu ton oman kakskurkku Solexin kanssa noin niinkuin kisatouhuissa sitä, että pistää ne molempien kurkkujen läpät aukeemaan saman aikaisesti :?:
Piisaako kauraa timmiin kuuppaan vielä... :?:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Frostgrey kirjoitti:Mielestäni nuo pääsuttimet ovat juuri 1.kurkussa(38 primary main jet) tuo 70 ja 2. kurkussa(38a secondary main jet) 40 :roll: Vai olenko ihan hakoteillä :oops:

Tuli luettua tuo nokka-akseli juttu ja nyt on ehjät nokka-akseli ja kannet etsinnässä :wink: Juuri tuollainen n.100hp kone olisi mieleinen. Minkä kokoisesta putkesta kannattaisi tehdä pakoputkisto, kun olisi tarkoitus tehdä itse.
Näyttäis tyhjäkäyntisuuttimien koolta - pääsuuttimet yleensä kokoa 130-150. 38 ja 38a ihan oikea paikka.

Pakarin käyrät muistaakseni sportin putkissa jotain kokoa 1 3/4 tuumaa (mahd vain 1.5 tuumaa) ja yhdistymisen jälkeen koko loppuputki kahta tuumaa. Pakoaukkojen ja välilaippojen koot saman kokoiset. Miedosti viritettyyn ei kannata vesijohtoputkesta kannata vääntää.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ruotsin rauta kirjoitti:Ootteko muuten koittanu ton oman kakskurkku Solexin kanssa noin niinkuin kisatouhuissa sitä, että pistää ne molempien kurkkujen läpät aukeemaan saman aikaisesti :?: Piisaako kauraa timmiin kuuppaan vielä... :?:
Meillä kisatouhussa on ollut vain 1 x 48 mm vaaka Dellortto pl Anacondan 1.5 l ekonomikone (eli ne osat jotka tallista löyty = mahdollisimman halvalla). Kone tehot V4:sta on ollut välillä 130-150 hv ja lisää yritetään loihtia. Ristisarjaa ei ole viitsinyt kiinni laittaa johtuen lajin luonteesta (= pakko myydä), mutta on niitäkin aikaisemmin ollut. Nykyään V4 on jo harvinaisempi ilmestys.

Jossain jokkisautossa tuli tuollainen itse viritelty yhtäaikaa aukeava Solex. Kaasari oli sen verran kulahtanut, että ei saatu kunnolla käymään eli ei käyttökokemusta. Suuttimien saanti säätötilanteessa on varmasti haastavaa. Itsellä oli vuonna -85 omassa ihan reippaasti viritetyssä teini 96:ssa oma Solex kaasari vapaavirtaussuodattimella ja kyllähän se toimi ja auto liikkui kun kaasu oli kokoajan pohjassa. Seoksista ei ollut mitään havaintoa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

KeijoAnnikki kirjoitti:
ruotsin rauta kirjoitti:Ootteko muuten koittanu ton oman kakskurkku Solexin kanssa noin niinkuin kisatouhuissa sitä, että pistää ne molempien kurkkujen läpät aukeemaan saman aikaisesti :?: Piisaako kauraa timmiin kuuppaan vielä... :?:
Meillä kisatouhussa on ollut vain 1 x 48 mm vaaka Dellortto pl Anacondan 1.5 l ekonomikone (eli ne osat jotka tallista löyty = mahdollisimman halvalla). Kone tehot V4:sta on ollut välillä 130-150 hv ja lisää yritetään loihtia. Ristisarjaa ei ole viitsinyt kiinni laittaa johtuen lajin luonteesta (= pakko myydä), mutta on niitäkin aikaisemmin ollut. Nykyään V4 on jo harvinaisempi ilmestys.

Jossain jokkisautossa tuli tuollainen itse viritelty yhtäaikaa aukeava Solex. Kaasari oli sen verran kulahtanut, että ei saatu kunnolla käymään eli ei käyttökokemusta. Suuttimien saanti säätötilanteessa on varmasti haastavaa. Itsellä oli vuonna -85 omassa ihan reippaasti viritetyssä teini 96:ssa oma Solex kaasari vapaavirtaussuodattimella ja kyllähän se toimi ja auto liikkui kun kaasu oli kokoajan pohjassa. Seoksista ei ollut mitään havaintoa.



Se on toisaalta sääli, että niin harva jaksaa jokkista
enää V4llä ajaa...
Ne taitaa vaan olla kaikki niitä Mazdan patoja kun
96sen korissa on kiinni....

Eihän tiétysti etuvetoisilla oikein kerkiä,
mutta onhan ensi kaudeksi sentään tulossa
muutoksia, jotka suosivat enemmän
tuota EVK-kalustoa.....ja onhan sitäkin ajatusta jo herätelty
että takatuuppari luokka siirtyisi yleisen sivussa ajettavaksi
luokaksi, siten, kun EVK on tätä nykyään...

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ruotsin rauta kirjoitti:Se on toisaalta sääli, että niin harva jaksaa jokkista
enää V4llä ajaa... Ne taitaa vaan olla kaikki niitä Mazdan patoja kun
96sen korissa on kiinni....

Eihän tiétysti etuvetoisilla oikein kerkiä,
Valitettavasti Saab 96 on jo harvinaisempi näky kilpakentillä. Toisin oli vielä joku vuosi sitten. Uusia korjeja on tullut erittäin vähän parin viime vuoden aikana. Oma autoni ja aloittamani JM-Vintsa projekti on näiden leveysasteiden uusimpia koreja. Itse ajan urani loppuun V4:lla :twisted: :wink: Matzdan 2 L moottori on tehojen puolesta ylivoimainen aihio (kiitos Kellosalojen kehitystyön) ja varaosaa löytyy kohtuu hintaan. Otaksun, että 99:t lisääntyy, mutta ruiskukoneen puute saattaa viedä etuvetomiehiä tulevaisuudessa muihin merkkeihin. Kyllä etuvetoisella kerkiää etuveto-kardaani kisoissa mukavasti ja yleisessäkin, jos ukko osaa hommat ja kelit on vähänkään puolella.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

KeijoAnnikki kirjoitti:
ruotsin rauta kirjoitti:Se on toisaalta sääli, että niin harva jaksaa jokkista
enää V4llä ajaa... Ne taitaa vaan olla kaikki niitä Mazdan patoja kun
96sen korissa on kiinni....

Eihän tiétysti etuvetoisilla oikein kerkiä,
Valitettavasti Saab 96 on jo harvinaisempi näky kilpakentillä. Toisin oli vielä joku vuosi sitten. Uusia korjeja on tullut erittäin vähän parin viime vuoden aikana. Oma autoni ja aloittamani JM-Vintsa projekti on näiden leveysasteiden uusimpia koreja. Itse ajan urani loppuun V4:lla :twisted: :wink: Matzdan 2 L moottori on tehojen puolesta ylivoimainen aihio (kiitos Kellosalojen kehitystyön) ja varaosaa löytyy kohtuu hintaan. Otaksun, että 99:t lisääntyy, mutta ruiskukoneen puute saattaa viedä etuvetomiehiä tulevaisuudessa muihin merkkeihin. Kyllä etuvetoisella kerkiää etuveto-kardaani kisoissa mukavasti ja yleisessäkin, jos ukko osaa hommat ja kelit on vähänkään puolella.

Täällä Länsi-rannikolla kajakkikaksikko JM-kisoissa on jo tapahtuma, mikä ei tule vastaan....
Suominen viimeksi varmaan todella ajanut täällä päin kilpaa ja sitten Suomisen jälkeen on Roininen ajellut silloin tällöin mutta kyllä nyt tämäkin vuosi oli niin hiljaista kajakkien suhteen.
Keski-Suomessa tuntuu vielä silti, mitä tuloksia joskus aina selaillut, olevan noita kuuppia vielä kisoissa jonkin verran...
Tosin täällä päin ei tunnu olevan niin rajuja etuvetokuskeja, kun oikein antaisivat palaa...
Noissa 99ssä ja miksei 900ssakin jokkiksessa antaa silti
loppupeleissä tasoitusta muille painossa...
Tosin muuten pesevät kaikki pollat ajettavuudellaan :D

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ruotsin rauta kirjoitti:Täällä Länsi-rannikolla kajakkikaksikko JM-kisoissa on jo tapahtuma, mikä ei tule vastaan....Suominen viimeksi varmaan todella ajanut täällä päin kilpaa ja sitten Suomisen jälkeen on Roininen ajellut silloin tällöin mutta kyllä nyt tämäkin vuosi oli niin hiljaista kajakkien suhteen...
Tosin muuten pesevät kaikki pollat ajettavuudellaan :D
Esko on tosi kova kuski edelleen. Roiniset ajaa sen verran pohjoisessa että itsellä ei havaintoa muualta kuin Kemorasta. Luottavat Volvon koneeseen 96:n nokalla.

Kellosalojen trio yleisessä + Jyri nuorissa on nopea ja tekevät itse autonsa :!: . Auriola Racingin väki lähettää terveiset täältä Hämeestä 8) . Oulussa on nopeita kavereita, mutta 96 kalusto on todennäköisesti vähenemässä, koska eivät saa uusia Kellosaloja :twisted: . Veini Laukaalta, Virtaset Haminasta, Järvisen Jussi ja Järven Jarno ajaa kovaa 96:lla. Lisäksi Peltoset Tuuloksesta, Nurmisen Aki, Backman, Oravainen ja muutama muu on hyviä 96 kavereita. Tehokkaimmista vaihtoehdoista huolimatta V4 on edelleen olemassa ja kyllä sillä ajellaan tulevaisuudessakin. :D

Btw - katosipa asia otsikosta :P
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

KeijoAnnikki kirjoitti: Esko on tosi kova kuski edelleen. Roiniset ajaa sen verran pohjoisessa että itsellä ei havaintoa muualta kuin Kemorasta. Luottavat Volvon koneeseen 96:n nokalla.

Kellosalojen trio yleisessä + Jyri nuorissa on nopea ja tekevät itse autonsa :!: . Auriola Racingin väki lähettää terveiset täältä Hämeestä 8) . Oulussa on nopeita kavereita, mutta 96 kalusto on todennäköisesti vähenemässä, koska eivät saa uusia Kellosaloja :twisted: . Veini Laukaalta, Virtaset Haminasta, Järvisen Jussi ja Järven Jarno ajaa kovaa 96:lla. Lisäksi Peltoset Tuuloksesta, Nurmisen Aki, Backman, Oravainen ja muutama muu on hyviä 96 kavereita. Tehokkaimmista vaihtoehdoista huolimatta V4 on edelleen olemassa ja kyllä sillä ajellaan tulevaisuudessakin. :D

Btw - katosipa asia otsikosta :P



Katosihan se kuin hirvi pimeään metsään.... :D
No eíhän se mitään..

Kiitoksia vaan, on se mukavaa kun noinkin kaukaa tulee terkkuja :D

Hei, olin ihan Backmanin ja Järvisen unohtanutkin, miehet olen jossain kisassa nähnyt...
Järvikin kuulostaa kyllä tutulta, mutta en saa päähäni..
Eskokin piti siinä sellaista VWkautta (tosin tietysti etuveto VW) Saabien jälkeen...
Ajaako Veini vielä JMää?
Enemmän tainnut sprintti viedä miehen mukanaan...
Ja japanin poikien tekniikka V4n nokalta :lol:
Ja taitaa tuokin Saabi olla tuossa myynti palstalla pois kaupattavana :(

Eräitä, siis monia vuosia sitten oli muistaakseni Kokemäellä olleissa SMssä
takavetoiseksi rakennettu syöksysämpylä Volvon koneella.....
Ei mitään muistikuvaa kenellä sellainen oli?
Ne SMt tais olla....hmm...hmmm....1998 :roll:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ruotsin rauta kirjoitti:Kiitoksia vaan, on se mukavaa kun noinkin kaukaa tulee terkkuja :D
Järvikin kuulostaa kyllä tutulta, mutta en saa päähäni..
Ajaako Veini vielä JMää?
ruotsin rauta = ? Vinkkiä :?: :D
Järven Jarno Nokialta ajaa V4:lla ja 99:llä (toki on ajanut Ritmolla ja Samaralla ja takaveto Marellalla). Saab mies henkeen ja vereen. Jarno oli Somerolla 99:llä viime viikonloppuna kuten Järvisen Jussi V4:lla. Veini ajaa edelleen jokkista ja on kuulema myymässä sitä sprintti autoa. Pääosa edellisistä kavereista oli Team Saab 96 -liigajoukkuessa vuosina 2005 ja 2006. Tämä takavetokaverikin oli ajamassa 2005 (muistaakseni Fordin koneella) - tapasin ainoan kerran ja valitettavasti nimi unohtunut. Ajoi hienosti. Itse olin silloin Helmisten huollossa ja 2006 olin ajamassa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

KeijoAnnikki kirjoitti:
ruotsin rauta = ? Vinkkiä :?: :D
Järven Jarno Nokialta ajaa V4:lla ja 99:llä (toki on ajanut Ritmolla ja Samaralla ja takaveto Marellalla). Saab mies henkeen ja vereen. Jarno oli Somerolla 99:llä viime viikonloppuna kuten Järvisen Jussi V4:lla. Veini ajaa edelleen jokkista ja on kuulema myymässä sitä sprintti autoa. Pääosa edellisistä kavereista oli Team Saab 96 -liigajoukkuessa vuosina 2005 ja 2006. Tämä takavetokaverikin oli ajamassa 2005 (muistaakseni Fordin koneella) - tapasin ainoan kerran ja valitettavasti nimi unohtunut. Ajoi hienosti. Itse olin silloin Helmisten huollossa ja 2006 olin ajamassa.

Ajattelin, että kyllä saabistit jokkiksessakin varmasti tietää toisensa....
Harmi, en ole ikinä noita liiga-kisoja käynyt kattomassa silleen et olisin Team 96 porukkaa nähnyt..... :cry:
Ai se oli foortilainen kun siellä pellin alla oli, no kummiskin..
Mitä vinkkiä 8)
Itse noissa jokkispiireisssä tullut pyörittyä jonkin verran,
ja vähän kaavaillut sikälimikäli budjetti antaa myöten
alkaa harrastamaan itse ajamista...(kuitenkin ns. vääränmerkkisellä) :oops:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Se takavetokuuppa oli Volvon tekniikalla ja ohjastajana Leo Mäki. Ja mitäpä se haittaa, jos aiheesta vähän metsään mennään, kun ei täällä 96-puolella kovin paljoa viestejä tule.
#2277
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Millaisia ovat ns. "isoventtiilikannet" ? Vai onko ihan tekijästä kiinni?

Nyt olisi tiedossa pientä viripalikkaa tuohon rottoseen, mutta ei ole vielä kauheata kokemusta näistä kuupan virittämisistä.

Tiedossa olisi täydellinen 1.7l kone "isoventtiili" kansilla, 7.6 nokalla, vahvemmalla öljypumpulla/kytkimellä, kevennetyllä vauhtipyörällä. Tuo on ilman kaasaria joten miten tuo 28/36 DCD mahtaa tuommoisen kanssa toimia.

Vaihtoehtoisesti olisi tarjolla tuohon omaan vakio koneseen 7.9 nokkaa, "isoventtiili" kansia, sekä vahvempaa kytkintä ja kevyempää vauhtipyörää.

Ei oikein osaa päättää mitä tuohon hommaisi :roll:

No, huomenna saan luultavasti tarkempaa tietoa tarjolla olevista osista. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Periaatteessa kannet on ihan tekijästä kiinni, mitä on sinne laittanut. Jos vaihtoehtoina on 1.5-koneelle 7.9 nokka jne. niin osta ehdottomasti toi 1.7 kone ja laita DCD siihen kiinni. Uskoisin, että DCD on juuri sopiva tuolle kokoonpanolle ja lisäksi 7.6 nokka on huomattavasti mukavampi jokapäiväiseen kesäajeluun kuin 7.9. Mulla on 28/36 DCD tulossa 1850cc koneeseen, jossa isovenakannet, 7.9 nokka etc. Tuossa kokoonpanossa kaasari toimii pienenä pullonkaulana, mutta polttoaineenkulutus ja käyttömukavuus on toista luokkaa kuin nykyään. :lol:
#2277
Vastaa Viestiin