1.7l koneen läpikäynti/piristys+sähköflektistä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onko jotain notuleita tosta TP-akselin laakerista?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

KeijoAnnikki kirjoitti: Fiiberi on ihan ok, kunhan vain tuon laakerin tarkastaa ja varmuuden vuoksi vaihtaa. Jokkisautossa ei ole tasapianoakselia ollenkaan ja on se herkempi kiertämään. Sonettissa ei ole ollut ongelmia vaikka kone kiertää vapariksi ihan mukavasti - vanhaa viteota: http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I. Vaihdoin uuden tasapainolaakerin koneen kokoamisen yhteydessä ja varoille pari sarjaa niitäkin aikanaan varastoon.
Ai tuo oli sinun video, mitä olen tässä parina viime päivänä kattellut ja varsinkin kuunnellut. Mukavasti pörisee. :D Ihmettelin vain, että mikä se on se kiekaisu videon loppuvaiheilla, kun kuvaat mittaristoa ja kierrätät konetta?

Vaan asiaan. Minkälainen homma se on korvata tuo hihnavetoinen flekti sähköisellä? Onko se termostaattiohjattu vai onko jatkuvasti päällä?

Mites, onko täällä jengi laitellut veenelkkuihin karkaistuja venttiilejä ja istukoita lyijyttömän bensan käyttöön?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

En tiedä mahtuuko mikään sähköflekti jäähdyttimen takapuolelle. Itse laitoin etupuolelle, ja otin tieltä pois sen vinkeän lampunpyyhinkoneiston, joka ei muutenkaan toiminut kun sen moottorista oli yksi kärki irronnut. On muuten vielä tallessa jos joku tarvitsee.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

tsaarela kirjoitti:Ai tuo oli sinun video, mitä olen tässä parina viime päivänä kattellut ja varsinkin kuunnellut. Mukavasti pörisee. :D Ihmettelin vain, että mikä se on se kiekaisu videon loppuvaiheilla, kun kuvaat mittaristoa ja kierrätät konetta?

Vaan asiaan. Minkälainen homma se on korvata tuo hihnavetoinen flekti sähköisellä? Onko se termostaattiohjattu vai onko jatkuvasti päällä?

Mites, onko täällä jengi laitellut veenelkkuihin karkaistuja venttiilejä ja istukoita lyijyttömän bensan käyttöön?
Kiekaisu on joko poikani, joka sanoo lopussa jotain "ai ai aij" tai sit tarkoitat sitä, että kone kiekaisee ihan oikeasti vasta 4800 kierroksen jälkeen (nokka on 8.4 tms). Tai sit joku muu asia. :D 8O Vastaantulevassa kuvassa kuuluva rasahdus on vaihtamisvirhe eli kakkonen huutaa varattua.

Sähköflektin termostaatti: putken pätkä ylävesiletkun väliin, johon reikä anturi mutterille, hitsaus, anturi kiinni ja sähkötys. Itse hain jonkun 78 tai 82 asteisen tarvikeanturin kaupasta ja siihen erikoismutterin mutterikaupasta ja sit metallitöitä. Hyvin toimii ja käynnistyy automaattisesti. Sähköflekti on ohut tarvikeflekti.

Sonettin kansien istukoista en muista. Yksportti isoventtiilikannet kilpurista tms - ostettu vuonna yks ja kaks
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja himmee »

Keijo! Saisko kuvaa tuosta flekti operatuunista? Vaikka se nyt kuulostaa varsin yksinkertaiselta tehtävältä, mutta kuva on silti aina blussaa. :)
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

himmee kirjoitti:Keijo! Saisko kuvaa tuosta flekti operatuunista? Vaikka se nyt kuulostaa varsin yksinkertaiselta tehtävältä, mutta kuva on silti aina blussaa. :)
Täältä löytyy aika perinpohjainen kuvaus sähköflektin laitosta muutaman kuvan kera. Mietin vain, onko tuota orggisflektiä tai ainakaan sen akselia pakko ottaa pois? Pääsisi meinaan helpommalla, kun ei tarvi ruveta tuota reikää tulppaamaan.

Edit: Onkos muuten kukaan hommannut itselleen tuota täällä mainittua 9:38 perävälitystä jostain?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=80542
tuolta löytyy juttua 9x38 välityksistä.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:Keijo! Saisko kuvaa tuosta flekti operatuunista? Vaikka se nyt kuulostaa varsin yksinkertaiselta tehtävältä, mutta kuva on silti aina blussaa. :)
Siis ylävesiletkun välisestä anturiputkesta ? Laitan kuvaa kun käyn tallilla kattomassa autoa. Kyllä sinne sisäpuolelle sopineen ohut tarvike flekti, kun rälläköis sen vakio propellin tyngän pois. Jos flekti näkyy Sonettin huoltoluukusta niin otan kuvan siitäkin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tänks keijo!
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

No tässä kuvaa konehuoneesta ja anturista. Putkeen tasan mutterin kokoinen reikä ja anturin kierteelle sopiva mutteri hitsillä kiinni ja sit anturi kii ja johdotus. Flekti on sen verran syvällä Sonettin konehuoneessa et ei siitä kuvaa saa.

Kuva
Kuva

Äänet tulee tälläisestä putkistosta: muistaakseeni 42 mm alkukäyrät, kokoamaputki laatikon alla, kahtena edestä taakse ja äänäreinä 2 x ovaali 2 tuuman Simons ja 2 x huilu Simons ja meteliä riittää kaikille .... :twisted:

Kuva
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kiitokset, Keijo kuvista! Näytti muuten olevan Biltemassa tarjolla putki, jossa on valmiiksi kierteet anturia varten.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja himmee »

No niinhän siellä onkin! Tämäpä helpotti hommaa kummasti. Kiitokset vinkistä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Oujee. Kiitos tosiaan vinkistä. Lieneeköhän väliä laittaako tuon mollukan ylä- vai alavesiletkuun?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Alavesiletkun lämpö ei niin kauhean hyvin korreloi koneen sisäisen lämmön kanssa. Kyllä se kannattaa ylävesiletkuun laittaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Hyvä homma. Ylävesiletkuun meinasinkin laittaa ihan jo tilan takia. Bilteman sivuilla vain luki että alavesiletkuun pitäisi pistää...
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Vastaa Viestiin