V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Mikäs bensapumppu anacondalla on?
Oli mun vanha sähkö Mitsuba, mikä lentää välittömästi vesilinnuille - se on rikki ja aiheuttaa häiriöillään vaan ongelmaa. Vakio pumppu riittää varmasti noissa tehoissa, mutta isommissa moottoreissa käytämme sähköpumppua.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, To Maalis 01, 2007 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Suosittelen varauksetta 900ruiskumallin bensapumppua tankissa.Riittää varmasti 100% kaikista v4 moottoreista. :wink: Ne on halpojakin ku mitkä ja helppo istuttaa tankkiin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Hyvä alkuperäinen bensapumppu toimii 8mm bensaputkiston kanssa isollakin moottorilla hyvin.
Ei 96 tarvitse välttämättä sähköistä pumppua, mutta tarvikepumppu ei välttämättä toimi aina ihan hyvin

Tankista lähtö pitää myös olla 8mm putkea.
Mitsubat pitäisi upottaa mereen... vai kiusaako ne siellä kaloja...

hopo
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Tuo kakkoslähtö oli ihan pelkkää näytöstä, hyvä hyvä, onnittelut!!

hopo
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

hopo kirjoitti:Hyvä alkuperäinen bensapumppu toimii 8mm bensaputkiston kanssa isollakin moottorilla hyvin. Ei 96 tarvitse välttämättä sähköistä pumppua, mutta tarvikepumppu ei välttämättä toimi aina ihan hyvin. Tankista lähtö pitää myös olla 8mm putkea.
Mitsubat pitäisi upottaa mereen... vai kiusaako ne siellä kaloja...
Niin tuostahan oli puhetta tallilla vieraillessanne. Pitääpä miettiä itsekkin vakavasti, sillä kun tuollaiset sähköiset pumput vikaantuu niin kisa jää kesken täysin turhasta syystä.

Mulle kävin syksyn Kukonkoivussa juuri niin ja sen jälkeen Mitsuba lensi mäkeen. Ana avasi sen ja pikku huollon jälkeen se siirtyi Anan kisapirssiin. No se temppuili jo lauantaina jäällä ja vaihdoimme sen mun yhden kisa ajettuun New Step -sähköpumppuun, mutta bensa ei jostain syystä liikkunut (pumppu kyllä nakutti) ja aika loppui. Vanha tilalle ja toimi kaksi lähtöä, mutta finaalin alla nakutus loppui. Tunkin varrella koputtelua ja taas toimi finaalin vaikkakin kiirettä piti. Ana saa heittää Mitsuban romukuormaan välittömästi. Kalathan siinä häiriintyy, jos sen järveen heittää. :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Jos haluaa käyttää sähköpumppua välttämättä niin se pieni neliskulmainen on toiminut meillä ainakin 2-tahtisessa ilman ainuttakaan murhetta.
Mä käyttäisin kyllä alkuperäistä pumppua.
Taisi tuostakin jo olla puhetta...

t.hopo
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

hopo kirjoitti:Jos haluaa käyttää sähköpumppua välttämättä niin se pieni neliskulmainen on toiminut meillä ainakin 2-tahtisessa ilman ainuttakaan murhetta. Mä käyttäisin kyllä alkuperäistä pumppua. Taisi tuostakin jo olla puhetta...
New Step on juuri se pieni neliskanttinen ja mulla oli molemmissa se. No tuo kun ei lähtenyt toimimaan lauantaina, niin reklamoin asiasta ja sähkötarvikeliike antoi mulle uuden sellaisen mukaan. En tiedä mikä siihen tuli. Meillä on ollut myös Jarin autossa sellainen ja ei ongelmia. No Sonettissa on taas vakiopumppu ja hyvinhän sinne kakkua tulee. :)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Tuli mieleen, että kandee laittaa sihti sinne tankkiin 8mm:n imuputken päähän ettei maalinpalat tai muut roskat tuki imuputkea.
Kokemusta tukkeista on...

hopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

:o lipsahti ylimääräinen.
Viimeksi muokannut Suppari, To Maalis 01, 2007 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kaasuläppä tuli sorvarilta(kiitokset taas M.Virta),ahtimelta lähtevä ahtoputki tehty etuhelmalle saakka.Myös mopoliikkeestä ostettu kaasuvaijeri rakennussarja ja 900 kaasupoljin on paikoillaan.Viellä ne sähköflekti,cooleri,wblambda ja pirusti säätöjä,niin ollaan valmiit kesän kahinoihin. :) Vakio syylarilla käytin tallissa ilman flektiä noin 5min,ja lämmöt nousi 15->92asteeseen.Syylaria en ala teettämään,joten kunnon flekti saa hoidella sen puolen,huutakoon vaikka koko ajan.

Tossa täysin säätämättä olevasta pelistä pikku video.Kaikki säädöt siis persiillään viellä,mutta ainakin se käy. :)
http://s135.photobucket.com/albums/q156 ... 010002.flv
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Tossa täysin säätämättä olevasta pelistä pikku video.Kaikki säädöt siis persiillään viellä,mutta ainakin se käy. :)
http://s135.photobucket.com/albums/q156 ... 010002.flv
No niin - siitä se lähtee.

Tutkailtiin tänään Anacondan kanssa noita ennakkoja ja tässä arvot:

Anacondan koneesta (1.5 l, 7.9 nokka) otettiin alipainesääimen letku irti. Jakajaa ei ole viritetty. Tulokset: tyhjäkäynti 1500 r/min 20 astetta, 2000 r/min 22 astetta, 3000 rmin 28 astetta, 4000 rmin 32 astetta ja 5000 r/min 36 astetta. Otin myös paperille arvot, jossa alipainesäädin oli käytössä ja antoi tällöin hurjat 50 astetta ennakkoa 5000 r/min (listaus: 1500 r/min 20 astetta, 2000 r/min 22 astetta, 3000 r/min 42 astetta, 4000 r/min 45 astetta ja 5000 r/min 50 astetta). Onneksi strobossa asteikko on -10- +60 astetta.

Mun kisakoneessa (1.9 l, 8.3 nokka) on jakaja tehty ja alipainesäädin on pois käytöstä ja tulokset: 1000 r/min 4 astetta, 2000 r/min 11 astetta 3000 r/min 22 astetta, 4000 r/min 32 astetta, 5000 r/min 32 astetta. Eli ei anna ennakkoa 32 astetta enempää. Sonettista ja JohnnyV4:n koneesta yritämme ottaa tulokset ylös mahdollisesti viikonloppuna. Niitä imusarjan alipaineita ei ole mahdollista saada, koska mittaria ei ole ja en ole ajatellut sellaista ostaakkaan (ko tiedolla ei meille ole käyttöä).
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Pe Maalis 02, 2007 15:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:**
Kiitoksia,noista on hyvä lähteä! :wink: Mulla on tossa omassa muistaakseni 1500rpm 0.6bar absoluuttista..Anacondalla se on melko lähellä tota todennäköisesti,vaikka nokkakeppi on vähän kireämpi.Mullakun on taas isot venat.

Taitaa olla paras,että laitan noi sun kisakoneen arvot tohon ensin,näyttää turvallisemmalta lähtökohdalta kun noi anacondan arvot,varsinkin alipainekello kiinni :o

Ajelin muuten ensikerran tolla laitteella eilen,kytkin tuntuu toimivan kuin unelma.Sitten sen näkee vasta todellisuudessa,kun ajonestopulverit sulaa maasta..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Taitaa olla paras,että laitan noi sun kisakoneen arvot tohon ensin,näyttää turvallisemmalta lähtökohdalta kun noi anacondan arvot,varsinkin alipainekello kiinni :o
Hain listan ja päivitin edelliseen postaukseen nuo arvot. Mun arvoissa nuo alapään alhaiset arvot johtuu siitä että alipainesäädin ei ole käytössä ja keskipakosäätimessä on jousi vakiota jäykempi. Tuli nyt mieleen, että Sonettin arvot voi olla hankala ottaa, koska huoltoluukku on sen verran pieni, mutta katsotaan onnistuuko. Samoin siinä ja Jonin koneessa on virranjakajat myös viritetty antamaan max 32 astetta.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Mulla se neliskulmainen bensapumppu on Facet merkkinen.

Ohessa olisi linkki lehtileikkeeseen, jossa on turbotettuna crossi 96 silloin 70-luvulla. Näyttää aika yksinkertaiselta ulospäin. teho 200-240 hv.... kurkatkaa, lisäksi juttua 16v 99 kilpurista.

http://www.saabphotos.com/gallery/Magazine-scans

hopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

hopo kirjoitti:Moro
Ohessa olisi linkki lehtileikkeeseen, jossa on turbotettuna crossi 96 silloin 70-luvulla. Näyttää aika yksinkertaiselta ulospäin. teho 200-240 hv.... kurkatkaa, lisäksi juttua 16v 99 kilpurista.

http://www.saabphotos.com/gallery/Magazine-scans

hopo
Nätti!Harmillisen vähän informaatiota koneesta.Tuo 200hv kaasarilla 70 luvulla on paljon.



Olettekos jälkikiristäneet kuupan kansia,ei ainakaan korjausoppaassa puhuttu mitään moisesta?Jos ottais 1/4 kierrosta auki ja siitä 1/2 kierrosta kiinni pultti kerrallaan,miten mahtaa toimia?Vedin ne kyllä konetta kasattaessakin lievään ylimomenttiin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin