V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Liekkirengaskoneita ainkaan (12kg muistaakseni) ei ole kiristetty lisää...

Juu on tuo aika yksinkertaisen näköinen. Sinulle on tulossa hiukan modernimpi. Mikä sinulla olikaan ruiskun ohjausjärjestelmä?

hopo
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

hopo kirjoitti:Mulla se neliskulmainen bensapumppu on Facet merkkinen.

Ohessa olisi linkki lehtileikkeeseen, jossa on turbotettuna crossi 96 silloin 70-luvulla. Näyttää aika yksinkertaiselta ulospäin. teho 200-240 hv.... kurkatkaa, lisäksi juttua 16v 99 kilpurista.
En katsonut laatikon sisään, mutta New jotain siinä laatikossa luki päällä ja Facethan se vanha pumppu taisi olla.

Olen nähnyt tuo tai ainakin jonkun Laineen Antsan rc turbo 96:sta 2000-luvun alussa Kuusankoskella erässä tallissa ja siinä oli kooltaan mielettömän iso ahdin. Erikois-kampiakseli oli takorautaa ja siinä taisi olla kuutioita 2 litraa.

Pääsin eilen tyypittämään historic 96:sta Haminassa. Hieno peli ristisarjoineen ja nyt on perstuntuma myös special-2 laatikosta. :D :P
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Oliko kyseessä Janin auto vai joku muu?
Iso vai pieni kone.

Sp2 on aika makea laatikko välityksiltään kaikenkaikkiaan.

Muistaakseni ainakin Lampinen ajoi turbo 96 rc:llä Lee Cooper väreissä 70-luvulla.

hopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

hopo kirjoitti:Moro

Liekkirengaskoneita ainkaan (12kg muistaakseni) ei ole kiristetty lisää...

Juu on tuo aika yksinkertaisen näköinen. Sinulle on tulossa hiukan modernimpi. Mikä sinulla olikaan ruiskun ohjausjärjestelmä?

hopo
No,katotaan mitä normi paffi kestää.

Megasquirt,joka vittuilee tällähetkellä niin että asentajaa kaivertaa melko reilusti..Selvitellään.Välijäähy tulossa ja pakoputki kääreliinoja vajaa valmis.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

hopo kirjoitti:Oliko kyseessä Janin auto vai joku muu?
Iso vai pieni kone.

Sp2 on aika makea laatikko välityksiltään kaikenkaikkiaan.

Muistaakseni ainakin Lampinen ajoi turbo 96 rc:llä Lee Cooper väreissä 70-luvulla.
Jep - pienellä koneella. Sp2 kitkalukolla tuntui erittäin maukkaalta - nelonen juuri oikean mittainen (vrt nämä jokkislaatikot). Tuli runsas oppimäärä V4 kisakansien teosta + muustakin - kiitos Kaitsu ja Jani. Ihmettelivät, ettei se eräs hämäläinen historic-kuski ole ajellut viimeaikoina. 8) :lol:

Tuo turbo oli muistaakseni Laineen ja oli silloin väriltään "viininpunainen". Oli hienoa ihailla aitoa kappaletta suomalaista kisahistoriaa
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Erosiko vinkit suuresti niistä V-M ohjeista? Vois hankkia yhdet kannet,jotka tekis vähemmän kiirellä kun noi paikalla olevat..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Erosiko vinkit suuresti niistä V-M ohjeista? Vois hankkia yhdet kannet,jotka tekis vähemmän kiirellä kun noi paikalla olevat..
Periaatteet toki samat, mutta virtauspenkki ja ammattilaisten paneutuminen asiaan tuo toki sellaista tietoa, jota ei noista ohjeista irtoa. Pienistä asioista on kuulema loppuvaiheessa kysymys. Kuvia näyttämällä tai kirjoittamalla on vaikea tuoda selkeää parannusta. Mulle näytettiin kädestäpitäen ja mun omia kansia tutkailtiin. Harmi, että ei saatu virtauspenkkiin, mutta eiköhän sekin onnistu kuluvana vuonna. Kokonaisuuteen kuuluu toki myös pakosarja ja koko putkisto, nokka-akselin ominaisuudet, imusarja jne. Katupeleissä ei näitä viimeisiä viilauksia tarvita, koska huippukierroksilla käytössä olevan maksimi tehon tuottamiseen tarvitaan aina myös polttoainetta, jolloin kulutus kasvaa ja normaalikäyttöalueella voi olla myös ongelmaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Megasquirtin aivolaatikko napsahti totaalisen paskaksi,omaa hölmöyttä.No,uusi tulee huomenna.Viikonloppuna päässee viimein säätötouhuihin.28cm halkaisijaltaan olevan imevän flektin hommasin pitämään vedet viileinä.Ahtoilmakin pitäisi pysyä melko siedettävän lämpöisenä. :wink:

http://s135.photobucket.com/albums/q156/jwikstro/96t4/

Tuolla olis muutama kuva taas aiheesta kiinnostuneille.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tämmöstä

Moottorilta 109.8kW/5820rpm 204.5nm/4930rpm,paineina nyllet,penkki ei jaksanut pitää ylhäällä.Logien mukaan paineita penkissä 0.99bar,kun ajossa ne on 1.1-1.2 bar.Säädöt myös poskellaan(rikkaalla ja sytkä myöhäisellä).

Eikä autossa ole edes tuplakaasaria :oops:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ompa vähän. 8O
Aki Peltola #1132
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Aksu900 kirjoitti:Ompa vähän. 8O
Niin on,mutta enemmän mitä lähdettiin hakemaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Tämmöstä

Moottorilta 109.8kW/5820rpm 204.5nm/4930rpm,paineina nyllet,penkki ei jaksanut pitää ylhäällä.Logien mukaan paineita penkissä 0.99bar,kun ajossa ne on 1.1-1.2 bar.Säädöt myös poskellaan(rikkaalla ja sytkä myöhäisellä).

Eikä autossa ole edes tuplakaasaria :oops:
Miksi säätäjä ei saanut säätöjä kohdalleen?

Moottori tehot karvan alle 140 hv on hyvä 96:een ja varmasti paranee selkeesti jatkossa.

Mulla Sonett antoi 8.4 nokalla 180 nm ja abaut 130 hv/6000 r/min koneelta vaparina yhdellä 32/36 DGV:llä. Pitää mennä katsastamaan Pääsiäiseksi. 8)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Miksi säätäjä ei saanut säätöjä kohdalleen?

Moottori tehot karvan alle 140 hv on hyvä 96:een ja varmasti paranee selkeesti jatkossa.

Mulla Sonett antoi 8.4 nokalla 180 nm ja abaut 130 hv/6000 r/min koneelta vaparina yhdellä 32/36 DGV:llä. Pitää mennä katsastamaan Pääsiäiseksi. 8)
Siis tuo oli sellainen tapahtuma,jossa oli useita autoja,ja ajettiin pelkästään lukemat lapulle,ei ollut aikaa säädellä.Eli tämä oli lähinnä sellainen testaus,että ollaanko oikealla reitillä.Säädöt tehdään asiansa osaavassa puljussa noin kuukauden sisällä.Moottori pätki myös hieman,joka näkyy myös käyrässä.Auto kävi ennen vetoa n.1/2h tyhjäkäyntiä erittäin raskailla sopilla,ja taisi tehdä tulpille höpöjä.Kompura ei pääse edes alueelle viellä noilla paineilla,paras virtaus on kartan mukaan siinä 1.5bar kohdalla.

Niin ja moottoritehojahan oli siis karvan alle 147.Tehoja on jo nyt liikaa vakioalustalle ja jarruille. :D

Sun sonetthan on 1.9?Mulla pyörii vaparilitratehot siinä ~49hp/litra,johtuen ehkäpä alle kasin puristuksista.

Taidan teettää myös kireämmän nenun,on ehkä liian vaisu.
Keinuvippapukit pitää myös plaanata viimeistään siinä vaiheessa,olis pitänyt jo oikeastaan nyt plaanata.(välyksiä ei saa ihan kohdalleen ja venat hakkaa jonkun verran)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Sun sonetthan on 1.9?Mulla pyörii vaparilitratehot siinä ~49hp/litra,johtuen ehkäpä alle kasin puristuksista.

Taidan teettää myös kireämmän nenun,on ehkä liian vaisu.
Mulla on 1,8 L. Nokka-akselia ei mielestäni kannata laittaa 7.9:ä kireemmäksi.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Sun sonetthan on 1.9?Mulla pyörii vaparilitratehot siinä ~49hp/litra,johtuen ehkäpä alle kasin puristuksista.

Taidan teettää myös kireämmän nenun,on ehkä liian vaisu.
Mulla on 1,8 L. Nokka-akselia ei mielestäni kannata laittaa 7.9:ä kireemmäksi.
En halua kyseenalaistaa kokemustasi,mutta miksei kannata? 8.2:sta suunnittelin.Alavääntö ja tyhjäkäynnin tasaisuus ei ole tän projektin pääkohdat. :) Tallissa on riittävän iso ilmapumppu jolla saa tuupattua poltettavaa pyttyyn.
Hyvä turbo nokka nostaa yli 12mm(ehdoton minimi)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin