V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Turbo 96 -laitteesta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta vaparissa 8,3 on melko kuollut jonnekin n. 5000 kierr/min asti ja jos vähänkin toimii samoin turbossa niin ei ole hauska ajettava ja vaatii välitykseltäkin melkoisesti (ettei tule kuolleita kohtia). Tietty, jos se turbo korvaa kokonaan puuttuvan alaväännön niin sitten ei mitään muuta kuin ...

7,6 ja 7,9 toimivat hyvin ainakin vaparissa. Lähtee vetämään jostain 3900-4200 paikkeilta riippuen kanavista.

hopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

hopo kirjoitti:Moro

Turbo 96 -laitteesta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta vaparissa 8,3 on melko kuollut jonnekin n. 5000 kierr/min asti ja jos vähänkin toimii samoin turbossa niin ei ole hauska ajettava ja vaatii välitykseltäkin melkoisesti (ettei tule kuolleita kohtia). Tietty, jos se turbo korvaa kokonaan puuttuvan alaväännön niin sitten ei mitään muuta kuin ...

7,6 ja 7,9 toimivat hyvin ainakin vaparissa. Lähtee vetämään jostain 3900-4200 paikkeilta riippuen kanavista.

hopo
Mulla nousee tehokäyrä pystyyn noilla perseellään olevilla sopilla ja osittain sytkällä(vähän säädelty penkin jälkeen) siinä 2500rpm ja nokkana 7.6.Vetää kyllä ihan kivasti rajottajalle saakka,mutta tehoihin tottuu melko pian.Ja en tiedä onko turbon vai minkä ''vika'' mutta alkaa ahtamaan osakaasullakin jo siinä 4000 paikkeilla.Lappu pohjassa taitaa paineet olla tapissa siinä 3000 paikkeilla.

Korjailin tosiaan syttykarttoja,ja nyt alkaa kumi palamaan jo kolmosellakin.Äsken ruuvailin hukkiksen kiinni saakka,mutta en ehtinyt koettamaan kun läppäristä loppui akku.Huomenna ollaan joko viisaampia taikka omistetaan rikkinäinen kuuppa. :) Varttimailia vedellään viikonloppuna,jos ei korkkaa huomenna.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

[quote="SuppariEn halua kyseenalaistaa kokemustasi,mutta miksei kannata? 8.2:sta suunnittelin.Alavääntö ja tyhjäkäynnin tasaisuus ei ole tän projektin pääkohdat. :) Tallissa on riittävän iso ilmapumppu jolla saa tuupattua poltettavaa pyttyyn.
Hyvä turbo nokka nostaa yli 12mm(ehdoton minimi)
[/quote]

Hopo jo kertoikin syyn ja loput näät mun Sonettiin videosta. Kone herää 5000 r/min ja sulla oli rajoitin muistaakseni 6000 r/min. :wink:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Hopo jo kertoikin syyn ja loput näät mun Sonettiin videosta. Kone herää 5000 r/min ja sulla oli rajoitin muistaakseni 6000 r/min. :wink:
Rajoittimen saa nostettua parissa sekunnissa joten se ei ole ongelma.Sytkä on nyt niin kohdillaan kun voi vain olla,ja vetää tolla nokalla tyhjäkäynniltä rajoittimelle ihan kivasti.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

bmw e46 alias proteesi
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Osta multa turbotekniikka niin mennään päälle kahdensadan. :wink:

Muok,siirryt siis isolohkoon?Vielläkin rakennetaan JM käyttöön?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

jep, Jm käyttöön tulee. :)
bmw e46 alias proteesi
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

pari uutta kuvee puretusta koneesta. tosin nytten se on täysin purettu.. Kuva
Kuva
bmw e46 alias proteesi
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Sehän näyttää moottorille :) Onko männät kuplasta?Tuleeko tähän tuplaportit,vai onko nuo pakosarjat silmänlumetta?Paljonko ruttua?Mikä nokka?

Omastakin oli sitten imukanava halki melko tarkkaan ohjurin kohdalta.Lähes koko kanavan ympäri meni hiushalkeama.Onneksi ei ollut kyse huonosti korjatusta vanhasta haavasta,vaan oli muuten vaan päässyt ohkaiseksi,ja se muinoinen kansipaffi pelleily taisi tehdä omansa.

Pari viteota viellä kansi halkinaisena,ja paksulla seoksella.

1.
2.

Seuraava kehitysversio tulollaan,uudet kannet,kireämpi nokka 8.? ja isompi ahdin.200hv per litra. :wink:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Suppari kirjoitti:Sehän näyttää moottorille :) Onko männät kuplasta?Tuleeko tähän tuplaportit,vai onko nuo pakosarjat silmänlumetta?Paljonko ruttua?Mikä nokka?
männät on ooppelista (93mm) kannet on 1 portti kannet mutta pakosarjassa on "kieli" jOka jakaa pakoaukot ja pakosarja lähtee 2 putkella. nokasta ei ole tietoa vielä mikä se on..
bmw e46 alias proteesi
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Pari viteota viellä kansi halkinaisena,ja paksulla seoksella.
Hienosti laulaa kuuppa. :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Hanaan kuvissa lentokonetehtaan valmistama tuote on melkoisen korkealla...
Jäikö siitä enää mitään ehjäksi?

hopo
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Melkein kaikki meni, ajovarusteita myöten. Kaasarit ja koneen alakerta jäi ehjäksi.
#2277
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Pari viteota viellä kansi halkinaisena,ja paksulla seoksella.
Hienosti laulaa kuuppa. :D
Väärä sanamuoto.Lauloi.Kansinahka repesi eilen pienen kokeilun jälkeen.Pitänee pikkuhiljaa uskoa että orig. syylari on liian huono..Mistä uusi,pitää mahtua normaalivaloilla paikoilleen,sekä lähdöt sinnepäin?

Olin siis eilen ajamassa 1/8mile,lämmitin tyhmyyttäni auton jo ruudussa lämpimäksi,ja lineup jonossa auto kävi tyhjää n.15min.Ennen ku tuli mun vuoro,niin lämmöt oli lähes 92astetta,kun yleensä vedonalussa on ~80astetta.Pitkästä paikallaanseisottamisesta ja kuumasta ilmasta johtuen oli myös imuilmanlämpö 50astetta,kun yleensä on 10astetta yli ilman..Saatto päästä nakuttamaan.

Noh,eka kerta suoralla,rikkonainen kansipahvi 2-4 vaihteella,

1/8mile 10,478s 60ft 2,741s reaktio 1.330 ja loppunopeus 116.62km/h

Ensiviikonloppuna vartille. :)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Mulla riittävän jäähdytyksen takaa Taunuksen V6:n syylari. Mahtuu heittämällä paikoilleen ja uskoisin että sellainen jäähdyttelisi tota ahdettuakin myllyä.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Vastaa Viestiin