Mission Impossiple: Saab 95 -71

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Niinpä niin. Edellisissä kuvissa on lumi maassa ja oikeastaan mitään ei ole tapahtunut edellisien turinoiden jälkeen. Syitäkin on monta ja mielestäni ihan hyviä. MI-tiimi on sekaantunut ylläolevien kuvien ja päivämäärien jälkeen laskentatavasta riippumatta usean (1X95, 4X96, olikohan EGEkin tässä, 1X9000) Saapin ostoon/myyntiiin. Varsinkin Spade on kunnostautunut Saappikauppa-rintamalla :D . Viipan kanssa rustaaminen on ottanut kaikesta huolimatta merkittävän harppauksen eteenpäin, vaikka itse autoon on kesällä tuskin koskettu. Meillä on talli \o/.

Uusi talvi tekee tuloaan... Maa on valkea ja ulkona on pakkasta siinä määrin, että ranskalaiset autot ovat lopettaneet liikkumisen ja saapistillakin on jo auton ikkunat pääsääntöisesti melkein kiinni. Spade siinä veti sitten sen pataässän hiasta ja keksi, että pukataanpa Viippa joutessamme talliin. Pukattiinhan se ja hartaasti pukattiinkin, kun jotain oli jumissa, yksi rengas tyhjä ja piha kuin jääpallopelto. Viipasta nykäistiin jotain viimeisiä hilppeitä pois, kuten sähköt, rattiakseli, jarrutehostaja, polkimet, pensalinja (haisee edelleen) yms. pientä. Nyt ollaan jo siinä pisteessä, että pitäisi alkaa tavaran pikkuhiljaa liikkua toiseen suuntaan, eli sisällepäin. Noh... Kompura on ostamatta, Mig Jaggerista on kaasu kaikki ja autokin vielä osittain varastomoodissa (täynnä tavaraa). Vaikka tässä aletaan olemaan jo tosimielellä liikkeellä, meinataan Viippa pitää toistaiseksi pyörillään, sillä jossain vaiheessa tallissa joudutaan käyttämään Mambaa ja Grön Pärkkelettä (Green Beast oli varattu).


Mukava oli taas palata harrastuksen alkulähteille!
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 773
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

BRAVO!

...Hieno juttu - tuosta voisi tehdä koosteen sitten klubilehteen. 8)


...yhden ysiviitósen entisöijänä (-74 7hengen) ja toista aloittavana (95E van 1970) juttu herätti melkoisesti myötätuntoa ja lämpimiä fiiliksiä.

Terveisin
Viimeksi muokannut 9000cs, Su Joulu 04, 2005 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Loistavaa kerrontaa! Tästä tarinasta pitäis antaa pulizeri tai jotain sinnepäin...
Kivaa luettavaa eikä ole kirjoitettu turhan paljon otsa rypyssä :lol: :lol:
Voimia projektin jatkamiseen
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

MI-tiimi on jatkanut työtään hartaasti ja voimia säästelemättä. Kuten vilpertti mainitsi viime viestissään, meillä on tätä nykyä talli. Ei tosin mikään Hartwall-areena, mutta kuuppa/viippa keskitettynä ympärillä voi vaikka pituutta hyppiä (jos ei ole oikein hyvä hyppääjä).

Nyt meillä on myös kompura ja puhallus-vermeet. Tänään testailtiinkin hiekkapuhallusta. Mutta erehdyksessä tuli ostettua hienoa hiekkaa, aivan kuin jauhoa. Saatiin kuitenkin testattua ja hyvältä vaikutti, ilma oli hetkessä hengityskelvotonta, vaikka ei se juurikaan innostusta laskenut, kumpikin saatiin röörit täyteen hiekkaa ja päätettiin jättää puhallushommat tuleville päiville.

Hiekkapöllyissä sitten keksittiin alkaa leikkimään sitruunahapon kanssa. Tehtiin soppeli coctaili ja alettiin putsaamaan konehuonetta. On vain mahtavaa kampetta tuo happo. Lähtee sievästi tiskiharjalla rasvat, paskat ja maali Voi kyllä suositella muillekin.

Tänä päivänä ei saatu muuta pöljäiltyä. Mutta päivitellään, kun tulee jotain kertomisen arvoista. Vielä tästä kampe tulee. :D
#2535 Antti Perkkiö
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

95 -71

Viesti Kirjoittaja vakari »

mitäs sille nyt kuuluu :?:
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Hyvää kuuluu, kiitos.

Projekti on ohittanut aallonpohjan ja materiaali liikkuu nyt takaisin autoa kohti. Pelleiltäänhän tämä yksilö oli ikäisekseen suhteellisen hyvä, mutta periaatteeksi on otettu, että jos pellissä on kraateri, se otetaan pois. Hommaa piisaa 35 vuotta vanhassa autossa tällä periaatteella...

Viippa on joutunut kestämään monenlaista kohtelua, parin "melkein" valmiin koneinsinöörin "pikkusen testaillessa juttuja". Jos jokin menetelmä pälkähtää päähän sitä kokeillaan... Esim. ruosteen/maalin/rasvan/massan -poistossa on testattu mm. sitruunahappoa, fosforihappoa, bensaa, polttoöljyä, liuottimia, kaasuliekkiä, lamppuja, puhaltimia ja mitä eksoottisimpia työkaluja ja menetelmiä. Yhteenvetona: elossa ollaan ja auto kiiltää.

Alussa Viippaa riepoteltiin sisään ja ulos, kun piti muka kaikkea muuta turhaa nysvätä tallissa, mutta heitettiin nysvääminen pois. Auto talliin ja ovi kiinni. Tämän päätöksen jälkeen nostettiin Viippaa ylöspäin laittamalla kaikkien renkaiden alle kaksi rengasta lappeelleen, näin auton alla mahtuu helposti ihminen könyämään kontallaan ja isohko koira pystyy helposti juoksemaan vaivatta kipinöitä väistellen.

Etulattia poistettiin penkkien kiinnikkeitten etupuolelta kokonaan. Pohjalevyn laidat on käytännössä leikottu kokonaan pois. Rintapellin alareuna on katkaistu. Lattiaan on ilmestynyt parin kämmenen kokoisia aukkoja auton takaosaan useita. Lisäksi on miljuuna pientä ja isompaa paikkaa laitettavana. Etujalkatila päätettiin tehdä suorasta pellistä, ei alettu hommaamaan mutkia matkaan vaan tehtiin tasainen. 2mm peltiä oli alussa 2 neliötä, nyt sitä on epämääräinen siivu jäljellä ja vasta auton etuosa alkaa olla hanskassa.

Lystiä piisaa ja kipuna lentää. Kuvia aiheesta tulossa...
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Mielenkiintoinen projekti ja vähintään yhtä mielenkiintoisesti kerrottu.
En malta odottaa sitä, että saan lukea lisää.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

95 -71

Viesti Kirjoittaja vakari »

lisää kuvia!
onko tuo se 7 hengen malli?
minkä lainen se oli kun tuli telle (kuvia ennen)!
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: 95 -71

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

vakari kirjoitti:lisää kuvia!
onko tuo se 7 hengen malli?
minkä lainen se oli kun tuli telle (kuvia ennen)!
Vastaukset löytyy tästä topikista.
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

On tämä kyllä helkutin hauskaa luettavaa... :lol: :lol:
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Loistavaa kamaa...

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Loistavaa luettavaa tämä :D Älkää vaan antako periksi ja "tsemppiä" projektin parissa! PS. Auto tykkää kun se saa uutta peltiä!

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

95

Viesti Kirjoittaja vakari »

uusia kuvia kehiin!
upeaa....
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja vakari »

kuvia?
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

vakari kirjoitti:kuvia?
Koitahan nyt jotenkin malttaa mielesi. Kuvia tulee kunhan niitä saadaan otettua.

Aika on ollut kortilla niinkuin aina.. Jos sitä voittaisi lotosta tsiljardi taaleria, niin voisi alkaa täyspäi(väi)seksi harrastelijaksi ja hipsailla peltijuttuja kiinni peltiasioihin ihan huvikseen. Lottovoiton antaessa odottaa itseään, puuhastelu kärsii pahasti. Perskele!

Jotain on saatu kuitenkin aikaiseksi. Hitsailut alkaa olla kohta hitsailtu, jäljellä on enää ahterin parsiminen ja taka-akselin irroitus ja sen välittömän lähestön kanssa siunaileminen ja ihmettely. Niin ja niitä kuvia pitäisi ottaa..

Muutamia huomioita korihommista:

- viipan pelti on vahvaa kuin pirtin pöytä
- spade syttyy palamaan useammin kuin vilpertti. mutta vilpertti palaa paremmin
- viipan lasit lähtee irti kunhan työntää lujasti
- viipan ruostevauriot ovat lähes täysin identtisiä oikealla ja vasemmalla puolella (spade vastaa kuskin puolesta ja vilpertti hanttarin puolesta. Ristiin ei mennä hitsailemaan!)
- Kempin Migger ja CO2-sammutin (suojakaasupullo) ovat hyvä ja edullinen yhdistelmä
- et voi omistaa liika vasaroita, magneetteja, rälläköitä, laikkoja, fosforihappoa, hallitilaa, peltiä, pihtejä, suojakaasua, kovia juttuja joita vasten voi lyödä vasaralla, paitoja, kinttaita...
- ainoat ihmiset jotka ymmärtävät tätä touhua on tavattu tällä foorumilla

Tuuskaamista jatketaan heti huomenna!
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Laitetaampa pari kuvaa ja pikkusen päivitystä.

Tältä näytti etulattia viime kesänä (kuten kuvasta näkyy, viime kesä oli vähäluminen):

Kuva

Tältä näyttää etulattia tällä hetkellä:

Kuva
Nokkelimmat siellä jo huomasivatkin uuden lattian suoruuden. Eipä hätää, se on luja.

Etupää alkaa pikkuhiljaa olla kondiksessa. Takana on vielä pikku puuhastelua ja seuraavassa kuvassa näkyykin huomisen ohjelma:

Kuva
Pikkusen siinä tänään aloteltiinkin ja hepattiin allekirjoittaneen pienillä kätösillä takoma huippulaadukas korjauspala paikalleen.

Tässä nyt tämmönen kevyt tilannekatsaus. Palaamme pikaisesti asiaan laajemman raportin muodossa lähitulevaisuudessa.

MUOK: Laitetaampa pieni tietovisa pystyyn. Mikä puuttuu viimeisestä kuvasta tankin, penkin ja verhoilun lisäksi?
Vastaa Viestiin