Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ruotsin rauta kirjoitti:[Mitä vinkkiä 8).....Itse noissa jokkispiireisssä tullut pyörittyä jonkin verran, ja vähän kaavaillut sikälimikäli budjetti antaa myöten
alkaa harrastamaan itse ajamista...(kuitenkin ns. vääränmerkkisellä) :oops:
Rgr - otaksuin, että olisit ollut Saabilla jo kisailemassa. Saabistit tuntee hyvin toisensa. No tervetuloa harrastamaan. Ja Jonin kirjoituksessa se kerrottiin - niin Mäkihän se tosiaan oli ja kone olikin Volvon (muistin väärin)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Frostgrey kirjoitti:Millaisia ovat ns. "isoventtiilikannet" ? Vai onko ihan tekijästä kiinni? ...... Tiedossa olisi täydellinen 1.7l kone "isoventtiili" kansilla, 7.6 nokalla, vahvemmalla öljypumpulla/kytkimellä, kevennetyllä vauhtipyörällä. Tuo on ilman kaasaria joten miten tuo 28/36 DCD mahtaa tuommoisen kanssa toimia.

Vaihtoehtoisesti olisi tarjolla tuohon omaan vakio koneseen 7.9 nokkaa, "isoventtiili" kansia, sekä vahvempaa kytkintä ja kevyempää vauhtipyörää.

Ei oikein osaa päättää mitä tuohon hommaisi :roll: No, huomenna saan luultavasti tarkempaa tietoa tarjolla olevista osista. :wink:
Isot venttiilit ei tee autuutta vaan miten ne kannet on tehty. Niidenkään toimivuutta ei tiedä kuin virtauspenkissä tai rullilla. Lisäksi koko koneen toimivuus riippuu kaikista osista, joten vain yksittäisistä osista voi sanoa.

1.7 L kone on parempi totta vie, mutta mikä on kampiakselin kunto ja mihin se on hiottu. Saako laakreita ? Jos kone on ollut esim jokkiksessa, niin sylinterit saattaa olla väljistyneet johtuen siitä, että yleensä suodattimet ei ole käytössä. Mitkä männät "1.7 koneessa": orkkis = 1700 cm3, 93 mm 1815 cm3 ? Männistä mainitsen sen johdosta, että männätkin kuluu, männänrengasurat kuluu ja männänrenkaiden saatavuus on mahdollinen haaste. Katukäytössä 7.6 on käyttömukavampi ja suositeltava. Vauhtipyörää kannattaa aina keventää, sillä se tuo koneeseen kierrosherkkyyttä ja myös vääntöä. Venttiilijouset pitää vaihtaa jäykempiin, mikäli kone alkaa laulaa reilusti (eli kiree nokka ja kevyt vauhtipyörä). Katukäytössä jäykempi kytkin ei tuo välttämättä onnea, mutta saattaa olla välttämätön. Itsellä on Sonettissa uusi Sachin vakio kytkin ja hyvin on toiminut vaikka viritysaste on ihan reipas. 28/36 DCD on hyvä kaasari katuautoon ja varmasti antaa polttoainetta yli 100 hv, kunhan sen käy säädättämässä rullilla. Näillä eväillä liikkeelle ja tsemppiä virikoneen tekoon. :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Johnny V4 kirjoitti:Se takavetokuuppa oli Volvon tekniikalla ja ohjastajana Leo Mäki. Ja mitäpä se haittaa, jos aiheesta vähän metsään mennään, kun ei täällä 96-puolella kovin paljoa viestejä tule.

No ajattelinkin että olenko vallan ruvennut muistiani menettämään :lol:
Kylläkait se tiemmä vielä tappikoneinen B18/20-kone oli,
ettei vinokonetta ollut kuupan pellin alle sovitettu..... :?:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Rgr - otaksuin, että olisit ollut Saabilla jo kisailemassa. Saabistit tuntee hyvin toisensa. No tervetuloa harrastamaan. Ja Jonin kirjoituksessa se kerrottiin - niin Mäkihän se tosiaan oli ja kone olikin Volvon (muistin väärin)
Olishan se tottakai komiaa Saabillakin päästellä,
mutta rajoittunut toistaiseksi nuo Saabeilla
ajelut tuonne katu-puolelle.....
Tack vaan etukäteen :D

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Itsellä olis kanssa tähän nykyiseen
projektiin (jonka aikataulu venyy koko ajan :cry: )
itse asiassa Veiniltä joskus vuosia sitten
ostamaani vauhtirautaa :lol:
Samoilla resepteillä melko lailla kun Frostgreylläkin...
Tosin 92lla männillä....

Ladan kytkin tuli joskus myös hommattua
tuota varten, painelaakerin pienillä muutoksilla
sillä voisi ajatella...nam...ajavansa... 8)

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt sai hieman tarkempaa tietoa koneesta eli, Alakerta on vakio, paitsi 1.7 kampiakseli, Laakeritkin pitäisi olla vakio koossa vielä. Kansissa on 2.8i Fordin venttiilit. Imu ja pakokanavia avarrettu jonkin verran. Kansia laskettu 1mm. Nokka 7.6.
Kone on tehty ruotsissa 2000-luvun alkupäässä jonka jälkeen ajeltu katukäytössä muutama kesä.

Koneessa on myös kiinni jokin Saabin alkuperäinen aikoinaan myyty vahvempi kytkin?

Pitäisi olla n. 100hv paketti.

Täytyy vielä hieman miettiä, mutta kyllä takaraivossa tykyttää valtavasti :twisted:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sellaista vielä, että kuinka hyvin mahtaa saa alkuun säätöjä kohilleen laajakaista lambdalla ja EGT:llä. Tuollainen mittari löytyy tuosta 9-5:sta jonka ajattelin kuuppaan siirtää. :wink:
Missä pitäisi seokset tuollaisella koneella saada pysymään koko kierros alueen. :?:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Frostgrey kirjoitti:Nyt sai hieman tarkempaa tietoa koneesta eli, Alakerta on vakio, paitsi 1.7 kampiakseli, Laakeritkin pitäisi olla vakio koossa vielä. Kansissa on 2.8i Fordin venttiilit. Imu ja pakokanavia avarrettu jonkin verran. Kansia laskettu 1mm. Nokka 7.6. Kone on tehty ruotsissa 2000-luvun alkupäässä jonka jälkeen ajeltu katukäytössä muutama kesä. Koneessa on myös kiinni jokin Saabin alkuperäinen aikoinaan myyty vahvempi kytkin? Pitäisi olla n. 100hv paketti.
Kuulostaa erittäin hyvältä. 8)

Seoksista joku tietää varmasti tarkan arvon, mutta tyhjäkäynti pitää löytää ja laihallehan se ei saa mennä siellä maksimikerroksilla. Useamman V4 koneen säätämisen dynamometrillä olen vierestä katsonut, mutta eipä noita arvoja ole tullut ylös kirjoitettua. Kisakoneissa jakaja on tehty sellaisiksi, että se ei anna keskipakosäätimen kautta yli 32 astetta ennakkoa. Alipaine säädin on pois käytöstä ja lukittu.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Frostgrey kirjoitti: Missä pitäisi seokset tuollaisella koneella saada pysymään koko kierros alueen. :?:
Kävin tänään virittäjä/säätäjän luona ja sieltä tuli vastaus: CO:n pitää pysyä koko ajan arvossa 5. Air/Fuel ration tällöin arvossa 12.5, jolla saadaan ulos paras teho.

Virtauspenkissä ajettiin läpi parit virikannet ja yhdet vakio kannet. Vakio kannet virtasi seuraavasti imuventiilin aukioloilla: 8 mm 105 hv, 10 mm 110 hv ja 11 mm 112 hv. Penkkinä oli Super Flow 120 ja ajettiin 10" testauspaineella.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kerran tämä nyt lipsahti yleiseen virittelyyn, niin kysytään vielä, että millainen putkisto tuohon kannattaa tehdä. Tarkoitus olisi itse sellainen vääntää, joten millaisia pönttöjä kannattaa laittaa. Tulee ihan yksi röörinen. Orkkis putkesta ajattelin hyödyntää alkupäästä lähdöt.

Sillä ei niin väliä vaikka äänet on rajut, sitten väännetään poppia vaan lujemmalle :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Frostgrey kirjoitti:Kerran tämä nyt lipsahti yleiseen virittelyyn, niin kysytään vielä, että millainen putkisto tuohon kannattaa tehdä. Tarkoitus olisi itse sellainen vääntää, joten millaisia pönttöjä kannattaa laittaa. Tulee ihan yksi röörinen. Orkkis putkesta ajattelin hyödyntää alkupäästä lähdöt.

Sillä ei niin väliä vaikka äänet on rajut, sitten väännetään poppia vaan lujemmalle :wink:
Alkuperäiset lähdöt on niin mehupillit, että niistä tulee väistämättä pullonkaulat, mikäli viritysastetta nostetaan. Jos alkukäyrät on alkuperäiset, niin 2 => 1 jälkeen putken tuskin tarvitsee olla alkuperäistä paksumpaa. Jos vain ääniä haluat, niin poista etuäänäri ja vaihda taakse joku tehokkaampi äänäri. Vaikka eilisen tiedon perustella vakiokannet virtaa imupuolelta hyvin katukäyttöä ajatellen, on pakopuolta avarrettava aukon kohdalta ja alkuperäisten välilaippojen kohdalta, jotta ne pakokaasut poistuvat sieltä. Ns Saabin Sport putkisto on ihan hyvä malli viriputkiston tekemiseksi. Tässä joku kallis vaihtoehto ( http://www.jetex.co.uk/website/jetex_ex ... ised+Steel ), mutta jollakin varmasi on koko putken mitat. Lähdöt oli muistaakseni 38 mm sisämitaltaan ja sen kokoiseksi avartaisin pakoaukot + välilaipat.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Olisko kellää tollasta Weber:in DGV:tä itellä? Pitäs saada tietää että minkälainen se ryyppyakselin alakiinnike on? siis se akseli joka on yläpäästä kiinni läppäakselissa http://www.mgexperience.net/article/ima ... r-3236.jpg kuvassa osan numero 7 alaosa. Omasta kaasarissa ei oo mitää muuta ku se akseli mutta alapäässä ei mitää kiinnikkeitä.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Löytyyhän se Sonettista. Yritän muistaa ottaa kuvan kun käyn tallilla huomenna. Laita privana mitä haluat tietää (siis riittääkö vain foto vivustosta) niin laitan tulemaan.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

ruotsin rauta kirjoitti:Ladan kytkin tuli joskus myös hommattua
tuota varten, painelaakerin pienillä muutoksilla
sillä voisi ajatella...nam...ajavansa... 8)
Pärjääkö takavetoladan asetelmalla? Jostakin on jäänyt päähän, että pitäisi olla jäykempi Nivaan tarkoitettu.
Vois tuon kytkimen vaihtaa, kun muutenkin taas pitää nostaa mylly pois nokalta, että pääsee sahaileen konehuoneen lattiaan reikiä savupiippuja varten 8)
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: Weber 28/36 DCD?

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Mikko_H kirjoitti:
ruotsin rauta kirjoitti:Ladan kytkin tuli joskus myös hommattua
tuota varten, painelaakerin pienillä muutoksilla
sillä voisi ajatella...nam...ajavansa... 8)
Pärjääkö takavetoladan asetelmalla? Jostakin on jäänyt päähän, että pitäisi olla jäykempi Nivaan tarkoitettu.
Vois tuon kytkimen vaihtaa, kun muutenkin taas pitää nostaa mylly pois nokalta, että pääsee sahaileen konehuoneen lattiaan reikiä savupiippuja varten 8)
Noi Ladan vehkeethän on tehty Uraliin ja Siperiaan, kyllä ne nyt Saabiin piisaa :lol: Takaveto Larpassa ja Nivassa on samat kytkin rojut, joten siellä on varmuuskertoimet kohdallaan......

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Vastaa Viestiin