Rgr - otaksuin, että olisit ollut Saabilla jo kisailemassa. Saabistit tuntee hyvin toisensa. No tervetuloa harrastamaan. Ja Jonin kirjoituksessa se kerrottiin - niin Mäkihän se tosiaan oli ja kone olikin Volvon (muistin väärin)ruotsin rauta kirjoitti:[Mitä vinkkiä.....Itse noissa jokkispiireisssä tullut pyörittyä jonkin verran, ja vähän kaavaillut sikälimikäli budjetti antaa myöten
alkaa harrastamaan itse ajamista...(kuitenkin ns. vääränmerkkisellä)
Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Weber 28/36 DCD?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Weber 28/36 DCD?
Isot venttiilit ei tee autuutta vaan miten ne kannet on tehty. Niidenkään toimivuutta ei tiedä kuin virtauspenkissä tai rullilla. Lisäksi koko koneen toimivuus riippuu kaikista osista, joten vain yksittäisistä osista voi sanoa.Frostgrey kirjoitti:Millaisia ovat ns. "isoventtiilikannet" ? Vai onko ihan tekijästä kiinni? ...... Tiedossa olisi täydellinen 1.7l kone "isoventtiili" kansilla, 7.6 nokalla, vahvemmalla öljypumpulla/kytkimellä, kevennetyllä vauhtipyörällä. Tuo on ilman kaasaria joten miten tuo 28/36 DCD mahtaa tuommoisen kanssa toimia.
Vaihtoehtoisesti olisi tarjolla tuohon omaan vakio koneseen 7.9 nokkaa, "isoventtiili" kansia, sekä vahvempaa kytkintä ja kevyempää vauhtipyörää.
Ei oikein osaa päättää mitä tuohon hommaisiNo, huomenna saan luultavasti tarkempaa tietoa tarjolla olevista osista.
1.7 L kone on parempi totta vie, mutta mikä on kampiakselin kunto ja mihin se on hiottu. Saako laakreita ? Jos kone on ollut esim jokkiksessa, niin sylinterit saattaa olla väljistyneet johtuen siitä, että yleensä suodattimet ei ole käytössä. Mitkä männät "1.7 koneessa": orkkis = 1700 cm3, 93 mm 1815 cm3 ? Männistä mainitsen sen johdosta, että männätkin kuluu, männänrengasurat kuluu ja männänrenkaiden saatavuus on mahdollinen haaste. Katukäytössä 7.6 on käyttömukavampi ja suositeltava. Vauhtipyörää kannattaa aina keventää, sillä se tuo koneeseen kierrosherkkyyttä ja myös vääntöä. Venttiilijouset pitää vaihtaa jäykempiin, mikäli kone alkaa laulaa reilusti (eli kiree nokka ja kevyt vauhtipyörä). Katukäytössä jäykempi kytkin ei tuo välttämättä onnea, mutta saattaa olla välttämätön. Itsellä on Sonettissa uusi Sachin vakio kytkin ja hyvin on toiminut vaikka viritysaste on ihan reipas. 28/36 DCD on hyvä kaasari katuautoon ja varmasti antaa polttoainetta yli 100 hv, kunhan sen käy säädättämässä rullilla. Näillä eväillä liikkeelle ja tsemppiä virikoneen tekoon.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Re: Weber 28/36 DCD?
Johnny V4 kirjoitti:Se takavetokuuppa oli Volvon tekniikalla ja ohjastajana Leo Mäki. Ja mitäpä se haittaa, jos aiheesta vähän metsään mennään, kun ei täällä 96-puolella kovin paljoa viestejä tule.
No ajattelinkin että olenko vallan ruvennut muistiani menettämään
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kylläkait se tiemmä vielä tappikoneinen B18/20-kone oli,
ettei vinokonetta ollut kuupan pellin alle sovitettu.....
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Re: Weber 28/36 DCD?
Olishan se tottakai komiaa Saabillakin päästellä,KeijoAnnikki kirjoitti:
Rgr - otaksuin, että olisit ollut Saabilla jo kisailemassa. Saabistit tuntee hyvin toisensa. No tervetuloa harrastamaan. Ja Jonin kirjoituksessa se kerrottiin - niin Mäkihän se tosiaan oli ja kone olikin Volvon (muistin väärin)
mutta rajoittunut toistaiseksi nuo Saabeilla
ajelut tuonne katu-puolelle.....
Tack vaan etukäteen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Re: Weber 28/36 DCD?
Itsellä olis kanssa tähän nykyiseen
projektiin (jonka aikataulu venyy koko ajan
)
itse asiassa Veiniltä joskus vuosia sitten
ostamaani vauhtirautaa
Samoilla resepteillä melko lailla kun Frostgreylläkin...
Tosin 92lla männillä....
Ladan kytkin tuli joskus myös hommattua
tuota varten, painelaakerin pienillä muutoksilla
sillä voisi ajatella...nam...ajavansa...![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
projektiin (jonka aikataulu venyy koko ajan
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
itse asiassa Veiniltä joskus vuosia sitten
ostamaani vauhtirautaa
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Samoilla resepteillä melko lailla kun Frostgreylläkin...
Tosin 92lla männillä....
Ladan kytkin tuli joskus myös hommattua
tuota varten, painelaakerin pienillä muutoksilla
sillä voisi ajatella...nam...ajavansa...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Re: Weber 28/36 DCD?
Nyt sai hieman tarkempaa tietoa koneesta eli, Alakerta on vakio, paitsi 1.7 kampiakseli, Laakeritkin pitäisi olla vakio koossa vielä. Kansissa on 2.8i Fordin venttiilit. Imu ja pakokanavia avarrettu jonkin verran. Kansia laskettu 1mm. Nokka 7.6.
Kone on tehty ruotsissa 2000-luvun alkupäässä jonka jälkeen ajeltu katukäytössä muutama kesä.
Koneessa on myös kiinni jokin Saabin alkuperäinen aikoinaan myyty vahvempi kytkin?
Pitäisi olla n. 100hv paketti.
Täytyy vielä hieman miettiä, mutta kyllä takaraivossa tykyttää valtavasti![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Kone on tehty ruotsissa 2000-luvun alkupäässä jonka jälkeen ajeltu katukäytössä muutama kesä.
Koneessa on myös kiinni jokin Saabin alkuperäinen aikoinaan myyty vahvempi kytkin?
Pitäisi olla n. 100hv paketti.
Täytyy vielä hieman miettiä, mutta kyllä takaraivossa tykyttää valtavasti
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Weber 28/36 DCD?
Sellaista vielä, että kuinka hyvin mahtaa saa alkuun säätöjä kohilleen laajakaista lambdalla ja EGT:llä. Tuollainen mittari löytyy tuosta 9-5:sta jonka ajattelin kuuppaan siirtää.
Missä pitäisi seokset tuollaisella koneella saada pysymään koko kierros alueen.![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Missä pitäisi seokset tuollaisella koneella saada pysymään koko kierros alueen.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Weber 28/36 DCD?
Kuulostaa erittäin hyvältä.Frostgrey kirjoitti:Nyt sai hieman tarkempaa tietoa koneesta eli, Alakerta on vakio, paitsi 1.7 kampiakseli, Laakeritkin pitäisi olla vakio koossa vielä. Kansissa on 2.8i Fordin venttiilit. Imu ja pakokanavia avarrettu jonkin verran. Kansia laskettu 1mm. Nokka 7.6. Kone on tehty ruotsissa 2000-luvun alkupäässä jonka jälkeen ajeltu katukäytössä muutama kesä. Koneessa on myös kiinni jokin Saabin alkuperäinen aikoinaan myyty vahvempi kytkin? Pitäisi olla n. 100hv paketti.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Seoksista joku tietää varmasti tarkan arvon, mutta tyhjäkäynti pitää löytää ja laihallehan se ei saa mennä siellä maksimikerroksilla. Useamman V4 koneen säätämisen dynamometrillä olen vierestä katsonut, mutta eipä noita arvoja ole tullut ylös kirjoitettua. Kisakoneissa jakaja on tehty sellaisiksi, että se ei anna keskipakosäätimen kautta yli 32 astetta ennakkoa. Alipaine säädin on pois käytöstä ja lukittu.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Weber 28/36 DCD?
Kävin tänään virittäjä/säätäjän luona ja sieltä tuli vastaus: CO:n pitää pysyä koko ajan arvossa 5. Air/Fuel ration tällöin arvossa 12.5, jolla saadaan ulos paras teho.Frostgrey kirjoitti: Missä pitäisi seokset tuollaisella koneella saada pysymään koko kierros alueen.
Virtauspenkissä ajettiin läpi parit virikannet ja yhdet vakio kannet. Vakio kannet virtasi seuraavasti imuventiilin aukioloilla: 8 mm 105 hv, 10 mm 110 hv ja 11 mm 112 hv. Penkkinä oli Super Flow 120 ja ajettiin 10" testauspaineella.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Weber 28/36 DCD?
Kerran tämä nyt lipsahti yleiseen virittelyyn, niin kysytään vielä, että millainen putkisto tuohon kannattaa tehdä. Tarkoitus olisi itse sellainen vääntää, joten millaisia pönttöjä kannattaa laittaa. Tulee ihan yksi röörinen. Orkkis putkesta ajattelin hyödyntää alkupäästä lähdöt.
Sillä ei niin väliä vaikka äänet on rajut, sitten väännetään poppia vaan lujemmalle![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sillä ei niin väliä vaikka äänet on rajut, sitten väännetään poppia vaan lujemmalle
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Weber 28/36 DCD?
Alkuperäiset lähdöt on niin mehupillit, että niistä tulee väistämättä pullonkaulat, mikäli viritysastetta nostetaan. Jos alkukäyrät on alkuperäiset, niin 2 => 1 jälkeen putken tuskin tarvitsee olla alkuperäistä paksumpaa. Jos vain ääniä haluat, niin poista etuäänäri ja vaihda taakse joku tehokkaampi äänäri. Vaikka eilisen tiedon perustella vakiokannet virtaa imupuolelta hyvin katukäyttöä ajatellen, on pakopuolta avarrettava aukon kohdalta ja alkuperäisten välilaippojen kohdalta, jotta ne pakokaasut poistuvat sieltä. Ns Saabin Sport putkisto on ihan hyvä malli viriputkiston tekemiseksi. Tässä joku kallis vaihtoehto ( http://www.jetex.co.uk/website/jetex_ex ... ised+Steel ), mutta jollakin varmasi on koko putken mitat. Lähdöt oli muistaakseni 38 mm sisämitaltaan ja sen kokoiseksi avartaisin pakoaukot + välilaipat.Frostgrey kirjoitti:Kerran tämä nyt lipsahti yleiseen virittelyyn, niin kysytään vielä, että millainen putkisto tuohon kannattaa tehdä. Tarkoitus olisi itse sellainen vääntää, joten millaisia pönttöjä kannattaa laittaa. Tulee ihan yksi röörinen. Orkkis putkesta ajattelin hyödyntää alkupäästä lähdöt.
Sillä ei niin väliä vaikka äänet on rajut, sitten väännetään poppia vaan lujemmalle
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.
Olisko kellää tollasta Weber:in DGV:tä itellä? Pitäs saada tietää että minkälainen se ryyppyakselin alakiinnike on? siis se akseli joka on yläpäästä kiinni läppäakselissa http://www.mgexperience.net/article/ima ... r-3236.jpg kuvassa osan numero 7 alaosa. Omasta kaasarissa ei oo mitää muuta ku se akseli mutta alapäässä ei mitää kiinnikkeitä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä.
Löytyyhän se Sonettista. Yritän muistaa ottaa kuvan kun käyn tallilla huomenna. Laita privana mitä haluat tietää (siis riittääkö vain foto vivustosta) niin laitan tulemaan.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Weber 28/36 DCD?
Pärjääkö takavetoladan asetelmalla? Jostakin on jäänyt päähän, että pitäisi olla jäykempi Nivaan tarkoitettu.ruotsin rauta kirjoitti:Ladan kytkin tuli joskus myös hommattua
tuota varten, painelaakerin pienillä muutoksilla
sillä voisi ajatella...nam...ajavansa...
Vois tuon kytkimen vaihtaa, kun muutenkin taas pitää nostaa mylly pois nokalta, että pääsee sahaileen konehuoneen lattiaan reikiä savupiippuja varten
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Re: Weber 28/36 DCD?
Noi Ladan vehkeethän on tehty Uraliin ja Siperiaan, kyllä ne nyt Saabiin piisaaMikko_H kirjoitti:Pärjääkö takavetoladan asetelmalla? Jostakin on jäänyt päähän, että pitäisi olla jäykempi Nivaan tarkoitettu.ruotsin rauta kirjoitti:Ladan kytkin tuli joskus myös hommattua
tuota varten, painelaakerin pienillä muutoksilla
sillä voisi ajatella...nam...ajavansa...
Vois tuon kytkimen vaihtaa, kun muutenkin taas pitää nostaa mylly pois nokalta, että pääsee sahaileen konehuoneen lattiaan reikiä savupiippuja varten
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)