Kajakin madallus????

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Baadman
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 20, 2005 10:35
Paikkakunta: Muumilaakson tuolta puolen

Viesti Kirjoittaja Baadman »

[/quote] Juu, mun autossa kyseinen muutos on takapäässä tehty.[/quote]

Elikkä keulan tiputit "perinteisillä" tavoilla??
Toi perän tiputus tolleensahan menee ruostekorjausten piikkiin :lol: :lol: :lol:

Aikonaan yhen kaverin C-kadetin keulaa tontitettiin nostamalla apurunkoa koriin nähden, katastaja tuumi et ompa hyvin tehty ruostekorjaukset 8) 8) 8)
Wituix män...
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Baadman kirjoitti: Elikkä keulan tiputit "perinteisillä" tavoilla??
Toi perän tiputus tolleensahan menee ruostekorjausten piikkiin :lol: :lol: :lol:

Aikonaan yhen kaverin C-kadetin keulaa tontitettiin nostamalla apurunkoa koriin nähden, katastaja tuumi et ompa hyvin tehty ruostekorjaukset 8) 8) 8)
Alkuun oli edessä perinteistä kamaa eli lyhyet jouset. Nyt on vaan ilmapussit. Tukivarret on alkuperäisillä paikoillaa. Eikä toi mun auto mitenkään erityisen matala keulastaan olekaan, mittasin maasta lokasuojan reunaan: Edessä 57cm ja takana 39cm. Se vaan näyttää matalalta, kun helmoja on jatkettu pohjan tasalle. Helmojen taakse jää näppärä kolo/ syvennys pakoputkille, eli eivät ole pohjan alla tilaa viemässä.

Ruosteisten iskarin yläpäiden korjauksesta se ajatus mullakin lähti. :-)
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Onko Tero tuosta sun autosta jossain lisää kuvia, näyttää niin hyvältä että olis mukava tarkemmin tutustua...
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Kaneettikuski kirjoitti:Onko Tero tuosta sun autosta jossain lisää kuvia, näyttää niin hyvältä että olis mukava tarkemmin tutustua...
Ei ole tullut kotisivuja tehtyä. Netissä on siellä täällä kuvia eri tapahtumista ja velipojan sivuilla on jotain vanhoja kuvia. http://koti.mbnet.fi/setalat/saab/

Juttu on myös jossakin viimevuotisessa saabistissa ja spinnerissä. En muista numeroja.
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Täytyy kyllä sanoa että ehdottomasti tyylikkäimpiä kuuppia mitä konsanaan olen nähnyt. Pitää kyllä ens kesänä hankkitua johonkin tapahtumaan, johon olet menossa että pääsee oiken paikan päälle näkemään.
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Noniin, aloin nyt sitten tota alustaa madaltamaan tosta kuupasta ja vaihdoin eteen vanhan 99 vakkari takajouset, lopputulos +1cm :)

Eli ku ootte pätkiny noita jousia ni kummasta päästä olette pätkässy? ylä vai ala? Yläpäähän on 96:n vakiojousissa tasainen. Ja oletteko sitten sille katkaistulle päälle tehnyt mitään vai jättänyt vaan törröttämään?

Niin vakio korkeus navan kohdalta lokarin kaareen on ainaki mulla väsyneillä jousilla 64,5cm (edessä)
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Otin edestä ton 1.5 kierrosta pois ni ei mulla kyllä madaltunu ku muutaman sentin nyt on joku 60cm etulokarin laitaan renkaan keskeltä.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Tänään lyhensin omasta autosta takajousia 1.5 kierrosta lopputuloksella että perän korkeudeksi jäi vielä 51cm lokasuojan kaareen renkaan keskeltä!!
Tero_s kirjoitti:
Baadman kirjoitti:Onko kukaan tontittanu kuuppaa nostamalla iskarin/jousen paikkaa korissa??
Jossain spinnerissä oli juttua kustom kuupasta jossa oli tehty ko.toimenpide.

Juu, mun autossa kyseinen muutos on takapäässä tehty. Tein sen jotta säilyy edes hieman joustovaraa ja jotta ei tarvi käyttää kovin lyhyitä/ kovia jousia. Nykyään saabi kulkee ilmajousilla, on paljon mukavammat kuin lyhyet teräsjouset. Varsinkin kun on kuormaa, kuten perhe ja matkatavarat kyydissä.
Ei sulta Tero S sattus löytymään kuvia tosta "ruostekorjauksista" iskarin/jousen paikan ympäristöstä? Ja myös toi ilmajousitus kiinnostas että miten olet sen toteuttanut? pakkohan tota perää nyt jotenkin on enemmän alas saada.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Juha K kirjoitti:Ei sulta Tero S sattus löytymään kuvia tosta "ruostekorjauksista" iskarin/jousen paikan ympäristöstä? Ja myös toi ilmajousitus kiinnostas että miten olet sen toteuttanut? pakkohan tota perää nyt jotenkin on enemmän alas saada.
Huonosti on kuvia, muutokset on kuitenkin pääosin tehty ennen digikameroinden suurta ryntäystä, ja perinteistä kameraakan ei ollut juurikaan tallissa mukana.

Ilmajousista löytyykin hiukan enemmän kuvia, ne kun on uudempaa "tuotantoa". Periaatteessa yksinkertainen homma. Kierrejouset nakataan kuutamolle ja ilmajouset pistetään tilalle. Hiukan hommaa vaikeutti ettei valmista sarjaa ole saatavana. (Pitäisköhän tehdä? :-) ) Osat on kaikki standardi kamaa. Edessä 6"x2 makkarapalkeet ja takana 4" rullaavat. Magneettiventtilit on 2/2 mallisia eli toinen täyttää ja toinen tyhjentää jousta. Joka nurkkaan on omat venttiilit. Kompura on merkiltään Thomaspumps, bilteman härveleillä ei tee mitään. Säiliönä on 6kg jauhesammuttimen pytty. Kaikki liittimet on kierrettäviä ja liimattu, pikaliittimillä ei tee mitään ne vuotaa aina. Noilla kierrettävillä pysyy korkeus 2-3 viikkoa, joskus pitempäänkin. Automaattista tason säätöä ei ole vieläkään. 2003 sitä ei vaadittu muutoskatsastuksella, nykyään on kuulemma toisin. Makkarapalkeiden korkeuden näkee hyvin paineesta toisin kuin noiden rullaavien palkeiden. 1.5keuroo kun budjetoi hommaan niin ei tarvi tinkiä osien laadusta.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Ei noi pikaliittimet kuorma-autojen ilmavermeissä ainakaan vuoda, ja niitä on niissä paljon. Mutta samapa tuo onko ne pika vai ei, kun ei tollasessa kovin useasti niihin tarvitse kajota :D
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

MNeva kirjoitti:Ei noi pikaliittimet kuorma-autojen ilmavermeissä ainakaan vuoda, ja niitä on niissä paljon. Mutta samapa tuo onko ne pika vai ei, kun ei tollasessa kovin useasti niihin tarvitse kajota :D
Voihan se noinkin olla. Mä en ole teollisuusympäristössä koskaan nähnyt PI- systeemiä joka ei sihise sieltä täältä ja yleensä se vuoto on juurikin pikaliittimissä. Kuorma-autossa ja teollisuudessa pikku pihinällä ei ole merkittävää vaikutusta mutta kun tuotat paineen 12V kompuralla ei sitä viitsi turhaan suhistella. Siinä syy miksi hylkäsin heti pikaliittimet.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Onhan se tietysti juu aikas lailla hitaampaa ilman valmistus 12V sähkö vekailla. Millai muute sulla luonas toi muutos katsastus? Kattoivatko vaan että on siististi tehty ja tarttiko palkeista olla kantavuudesta joku dokumentti tai jotai muuta prosyyria?
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

MNeva kirjoitti:Onhan se tietysti juu aikas lailla hitaampaa ilman valmistus 12V sähkö vekailla. Millai muute sulla luonas toi muutos katsastus? Kattoivatko vaan että on siististi tehty ja tarttiko palkeista olla kantavuudesta joku dokumentti tai jotai muuta prosyyria?
Muutoskatsastus meni oikein helposti. Asiaa oli toki pohjustettu ettei se tullut katsastustilanteessa katsastajalle yllätyksenä. Taisi olla sen verran uusi juttu ettei AKE:kaan ollut entinyt sorkkia asiaa ohjeillaan. :-) Ei mulla ollut oikein mitään papereja mukana. Kaipa ne aatteli että kone DI:n pitää sen verran olla asioista perillä että tietää mitä on tekemässä. Selitin nosturilla mitä oon tehnyt ja miten ja leima napsahti paperiin. Muutama prosenttin merkittiin, kun AKE:lle ei ilmeisesti kelvannut muutoskatsastukset ilman % lisääntymistä.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin