Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Pitää piruuttaan avata tuo -79 tankki. Ainakin kun antureita vertaa keskenään niin odotettavissa on aika paha sisus.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Hetken jo pääsin ajelemaan hymyssä suin, mutta paskat. Nyt päästiin n. 7km ja alkoi nykiminen. Nytkyttelin seuraavaan risteykseen ja käänsin auton. Siinäkin tuntui olevan jo liikaa urakkaa, mutta selvittiin mummotyylin ajolla. Takaisn tullessa auto nyki ja toki, kunnes pysähdyin tutkimaan pellin alle tilannetta.
Kone käy tyhjäkäynnillä niinkuin pitääkin.
Kaasua painettaessa tukehtuu.
Ryypyllä saa kierrokset ylös ja nykiminenkin loppui sillä keinolla
Tosin jos ryypyn laittaa pois ja pitää kaasulla kierrokset niin nykiminen alkaa lähes välittömästi.
Bensaletkun ajattelin vielä puhaltaa, mutta en usko enää siihenkään. Tai pakko kai se on.
Nyt siis vaihdettu kaikki sytkä osat. Puola pois lukien. kokeiltu kyllä -79 puolalla, mutta samat oireet.
Tankki pesty ja avattu.
Bensaletku puhallettu pariinkin kertaan
Kaasutin pesty viimeisen 50km aikana kolme kertaa. Samalla säädelty ja testailtu mahdollisuuksien mukaan.
Kone käy tyhjäkäynnillä niinkuin pitääkin.
Kaasua painettaessa tukehtuu.
Ryypyllä saa kierrokset ylös ja nykiminenkin loppui sillä keinolla
Tosin jos ryypyn laittaa pois ja pitää kaasulla kierrokset niin nykiminen alkaa lähes välittömästi.
Bensaletkun ajattelin vielä puhaltaa, mutta en usko enää siihenkään. Tai pakko kai se on.
Nyt siis vaihdettu kaikki sytkä osat. Puola pois lukien. kokeiltu kyllä -79 puolalla, mutta samat oireet.
Tankki pesty ja avattu.
Bensaletku puhallettu pariinkin kertaan
Kaasutin pesty viimeisen 50km aikana kolme kertaa. Samalla säädelty ja testailtu mahdollisuuksien mukaan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
nalleolut kirjoitti:9000CD23T kirjoitti:Tai kokeile ilman bensatankin korkkia...pistä pulloruokinta ja ajele 20 km ensi sunnuntaina.
kerro oireiliko sitten.
luultavasti ei.
tuleeko bensatankkiin korvausilmaa ( jos tankin korkin avaa niin suhahtaako..? )
oliko tää jo kokeiltu.........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Pullosta ruokittu ja pelitti.
Korkkihommaa en olekkaan kokeillut. Käynpä tekemässä lenkin.
Edit. 25 kilometriä meni ongelmitta... Mitään en tehnyt.
Ajattelin että ajan niin kauan kun alkaa nykiä ja avaan korkin, vaan kuuppa yllätti jälleen
Edit2 Kävin katsastamassa auton ja menomatkalla pelasi hienosti yli 12km, kunnes tiessä oli terävä routaheitto. Sammutin auton 2-3 sekunniksi vauhdissa ja sen jälkeen starttauas ja loppu 40km menikin hyvin.
Korkkihommaa en olekkaan kokeillut. Käynpä tekemässä lenkin.
Edit. 25 kilometriä meni ongelmitta... Mitään en tehnyt.
Ajattelin että ajan niin kauan kun alkaa nykiä ja avaan korkin, vaan kuuppa yllätti jälleen
Edit2 Kävin katsastamassa auton ja menomatkalla pelasi hienosti yli 12km, kunnes tiessä oli terävä routaheitto. Sammutin auton 2-3 sekunniksi vauhdissa ja sen jälkeen starttauas ja loppu 40km menikin hyvin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
nyt jäi lukijoille hieman epäselväksi että mitä tapahtui routaheiton kohdalla?A.L. kirjoitti:Edit2 Kävin katsastamassa auton ja menomatkalla pelasi hienosti yli 12km, kunnes tiessä oli terävä routaheitto. Sammutin auton 2-3 sekunniksi vauhdissa ja sen jälkeen starttauas ja loppu 40km menikin hyvin.
ja eihän neulavenan tuloputkessa ole roskaa pyörimässä vielä eikä pensapumpun sihdissä?
mikä tilanne pääsuuttimen reiässä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Pumpun sihti putsattu. Viimeisen 2-3tkm ajan on ollut suodatin ennen pumppua ja sen jälkeen.
Kaasutin on putsattu moneen otteeseen.
Vika tulee päälle yleisimminkin jonkun terävän töyssyn tai heiton jälkeen. Välittömästi.
Kone alkaa vetää soutaen.
Jos yrität jatkaa matkaa tasakaasulla niin meno alkaa hyytyä ja koneen kierrokset laskee niin, että se melkein sammuu. Yleensä laskee 3-5 kertaa jengat alas ja sitten sammuu.
Tänäänkin kone pätkäisi kolme kertaa heiton jälkeen ja sen jälkeen sammutin. Kone oli sammuksissa n.2-3sek ja sen jälkeen käynnistin normaalisti. Tästä konttorin pihaan asti auto pelasi kuin unelma.
Kaasutin on putsattu moneen otteeseen.
Vika tulee päälle yleisimminkin jonkun terävän töyssyn tai heiton jälkeen. Välittömästi.
Kone alkaa vetää soutaen.
Jos yrität jatkaa matkaa tasakaasulla niin meno alkaa hyytyä ja koneen kierrokset laskee niin, että se melkein sammuu. Yleensä laskee 3-5 kertaa jengat alas ja sitten sammuu.
Tänäänkin kone pätkäisi kolme kertaa heiton jälkeen ja sen jälkeen sammutin. Kone oli sammuksissa n.2-3sek ja sen jälkeen käynnistin normaalisti. Tästä konttorin pihaan asti auto pelasi kuin unelma.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Nyt olen melkoisen varma että omassa kuupassa vika on bensapumpussa.
Kaasuttimen avasin ja siellä ei ollut mitään muuta, kuin kiihdytyspumpunkalvon jousi vähän huonosti. Sen korjasin ja ajoin n.80km ilman ongelmia.
Nyt tänään alkoi sama tuttu nykiminen. kotiin oli 10km matka ja se selvittiin juuri ja juuri perille. Loppu matka tultiin enää 10km/h lasissa.
Pihalla pelti auki ja aloin ihmetellä, kun pumpun jälkeisessä suodattimessa menee niin julmetusti ilmaa. Alimmaisessa näin ei tapahtunut. (ennen pummpua).
Kokeilin vielä pullosta antaa evästä, mutta sama homma.
Eli taitaa pumppu päästää ilmaa sekaan niin paljon että käynti alkaa ontua.
Vai saako ehdotus tukea?
Kaasuttimen avasin ja siellä ei ollut mitään muuta, kuin kiihdytyspumpunkalvon jousi vähän huonosti. Sen korjasin ja ajoin n.80km ilman ongelmia.
Nyt tänään alkoi sama tuttu nykiminen. kotiin oli 10km matka ja se selvittiin juuri ja juuri perille. Loppu matka tultiin enää 10km/h lasissa.
Pihalla pelti auki ja aloin ihmetellä, kun pumpun jälkeisessä suodattimessa menee niin julmetusti ilmaa. Alimmaisessa näin ei tapahtunut. (ennen pummpua).
Kokeilin vielä pullosta antaa evästä, mutta sama homma.
Eli taitaa pumppu päästää ilmaa sekaan niin paljon että käynti alkaa ontua.
Vai saako ehdotus tukea?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Ei tämä paljoa lohduta, mutta kerron siitä huolimatta.
Olen yrittänyt saada liikkeelle kahta Superia, toinen seisoi 3 ja toinen 2 vuotta. Kyllä bensan saanti on alkuun takkuista, ajattelin jo laittaa pissapojan säiliöön bensaa että olisi lähempänä. Pitkän yrittämisen jälkeen alkoi bensa kulkea, aamulla kun laittaa läpät ryyppyasentoon niin käynnistyvät kylmänä (?) helposti. Sensijaan Solexit kenkkuilevat kaasutellessa, pätkii ja uhkaa sammua. Pakko epäillä kiihdytyspumppua ja niitä porauksia, joista kurkkuun pitäisi bensaa mennä, tai sitten pumppu ei anna tarpeeksi.
Toisen isompi harmi on kiinnihirttänyt kytkin. Laitoin sinne jo pullon CocaCola lightiä, ei auttanut, pitää kai hankkia Originaalia ja liottaa sillä. Siinä ohessa pitäisi herkistellä takajarruja, taitaa olla ruostetta sylintereissä kun on jäänyt jarrunesteet vaihtamatta.
Olen yrittänyt saada liikkeelle kahta Superia, toinen seisoi 3 ja toinen 2 vuotta. Kyllä bensan saanti on alkuun takkuista, ajattelin jo laittaa pissapojan säiliöön bensaa että olisi lähempänä. Pitkän yrittämisen jälkeen alkoi bensa kulkea, aamulla kun laittaa läpät ryyppyasentoon niin käynnistyvät kylmänä (?) helposti. Sensijaan Solexit kenkkuilevat kaasutellessa, pätkii ja uhkaa sammua. Pakko epäillä kiihdytyspumppua ja niitä porauksia, joista kurkkuun pitäisi bensaa mennä, tai sitten pumppu ei anna tarpeeksi.
Toisen isompi harmi on kiinnihirttänyt kytkin. Laitoin sinne jo pullon CocaCola lightiä, ei auttanut, pitää kai hankkia Originaalia ja liottaa sillä. Siinä ohessa pitäisi herkistellä takajarruja, taitaa olla ruostetta sylintereissä kun on jäänyt jarrunesteet vaihtamatta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Kokaloka auttaa kytkimen luistoon, ei hirttoon Ja pitää olla ei-laittia, vaikutus perustuu sokeriin. Senpuoleen siis Jaffakin sopisi, suosi kotimaista!
Hirttohommaan on kaikenmoista ryskäämistä ohjeistettu, esim starttaamista niin että on vaihde päällä ja kytkin pohjassa... Aikansa kun ajaa kytkin painettuna, pitäisi silmälaakerin napsahtaa auki.
Hirttohommaan on kaikenmoista ryskäämistä ohjeistettu, esim starttaamista niin että on vaihde päällä ja kytkin pohjassa... Aikansa kun ajaa kytkin painettuna, pitäisi silmälaakerin napsahtaa auki.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Aikansa kun ajaa kytkin painettuna, pitäisi silmälaakerin napsahtaa auki.
... no joskus piti ajaa kolmosella rynkyttäen kytkin pohjaan painettuna 400m ennen kuin kytkin irtosi napsahtaen
joskus pari viikkoa lepikossa ollut kuuppa teki moisen.
... no joskus piti ajaa kolmosella rynkyttäen kytkin pohjaan painettuna 400m ennen kuin kytkin irtosi napsahtaen
joskus pari viikkoa lepikossa ollut kuuppa teki moisen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Itsellä bensapumpun huonous on ilmennyt ensiksi tilanteissa joissa bensan tuottovaatimus on suurin (pitkät moottoritieylämäet ekana, sitten pitkät maantieylämäet ja lievemmin nouseva moottoritie jne). Toki jos pumppuun on päässyt roska venttiilin väliin tms. voi ilmetä kevyemmässäkin ajossa.
Onko bensaletkut timmissä kunnossa? Omassa 2-tahtisessa hapero letku pumpun ja kaasarin välillä tuotti pidempää vieteriä käynnistyksissä. Vaikkei letku merkittävästi vuotanutkaan, päästi seisoessa ilmaa väliin niin että bensanpinta letkussa laski.
Onko bensaletkut timmissä kunnossa? Omassa 2-tahtisessa hapero letku pumpun ja kaasarin välillä tuotti pidempää vieteriä käynnistyksissä. Vaikkei letku merkittävästi vuotanutkaan, päästi seisoessa ilmaa väliin niin että bensanpinta letkussa laski.
Jos auton saaminen tallista ulos ei ihan hirveätä vekslailua vaadi (eikä talli ole ydinkeskustassa), suosittelen lämpimästi tätä konstia. Ensin käyttää konetta vapaalla lämpimäksi, sitten sammutus, ykkönen silmään, käynnistys ja kytkin pohjassa ajoa, vapaakytkimellä kakkoselle jne... Aina on irronnut helpolla ja nopeasti näin.Kartsa kirjoitti: Hirttohommaan on kaikenmoista ryskäämistä ohjeistettu, esim starttaamista niin että on vaihde päällä ja kytkin pohjassa... Aikansa kun ajaa kytkin painettuna, pitäisi silmälaakerin napsahtaa auki.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Mä oon kuvitellut, että siellä olisi levy vauhtipyörän pintaan takertuneena? No sama oire ja lopputulos enivei.mestari kirjoitti:Aikansa kun ajaa kytkin painettuna, pitäisi silmälaakerin napsahtaa auki.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Olen minäkin ajaa rynkyttämällä joskus onnistunut.
Nyt vaan jarrut laahaa niin pahasti, että hän ei vaihde päällä jaksa lähteä. Eli jarrusylintereitä pitää ensin saada paluuliikkeeseen.
Asian sivusta:
Ei tuo kytkimen takertuminen aivan upouutta ole. Vielä on kirkkaana mielessä kun 60-luvulla veimme traktoreita etelän maihin. Pitkän laivarahdin tai perillä varastoimisen aikana Borg&Beckin kytkimien levyt pyrkivät takertumaan vauhtipyörään. Irroituskeino oli kääntää traktorin perä päin palmupuuta ja antaa startin ponnistaa täydellä voimalla, vähän vauhdillakin.
Nyt vaan jarrut laahaa niin pahasti, että hän ei vaihde päällä jaksa lähteä. Eli jarrusylintereitä pitää ensin saada paluuliikkeeseen.
Asian sivusta:
Ei tuo kytkimen takertuminen aivan upouutta ole. Vielä on kirkkaana mielessä kun 60-luvulla veimme traktoreita etelän maihin. Pitkän laivarahdin tai perillä varastoimisen aikana Borg&Beckin kytkimien levyt pyrkivät takertumaan vauhtipyörään. Irroituskeino oli kääntää traktorin perä päin palmupuuta ja antaa startin ponnistaa täydellä voimalla, vähän vauhdillakin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Niin tuosta pumpusta. Välillä oireet tulee reippaan kaasu pohjassa kiihdytyksen jälkeen. Eli silloin kun soppaa tarvitaan eniten.
Bensaletkut on kaikki vaihdettu.
Bensaletkut on kaikki vaihdettu.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Kuuppa nykkii ja sitten lopulta ei kunnolla käy enää kunnol
Nyt uskallan jo melkein sanoa, että vika löytyi.
Bensapumpun vaihdoin, mutta se ei auttanut. Jopa jarrutehostajan alipaineletkunkin uusin, mutta siinä tiimellyksessä irtosi myös tulpanjohto. Ihmettelinkin, että kovinpa johto oli löysästi kiinni. Aloin nyppimään muitakin ja yksi oli todella mustunut. Kaikki viisi jakajan johtoa oli kuitenkin enemmän tai vähemmän löyhässä. Puolan päässä liitos oli tiukka. Johtojen päät levittelin meisselillä ja pökin paikalleen. Nyt nykimätöntä ajoa tuli rapiat 50km.
Täytyykin käydä liikkeessä kyselemässä onko muut valitellut samoja vaivoja ko. johdoilla. Pari kertaa ennemminkin olen noita päitä levitellyt ja ainahan sillä on päästy jopa se 200kilometriäkin.
Bensapumpun vaihdoin, mutta se ei auttanut. Jopa jarrutehostajan alipaineletkunkin uusin, mutta siinä tiimellyksessä irtosi myös tulpanjohto. Ihmettelinkin, että kovinpa johto oli löysästi kiinni. Aloin nyppimään muitakin ja yksi oli todella mustunut. Kaikki viisi jakajan johtoa oli kuitenkin enemmän tai vähemmän löyhässä. Puolan päässä liitos oli tiukka. Johtojen päät levittelin meisselillä ja pökin paikalleen. Nyt nykimätöntä ajoa tuli rapiat 50km.
Täytyykin käydä liikkeessä kyselemässä onko muut valitellut samoja vaivoja ko. johdoilla. Pari kertaa ennemminkin olen noita päitä levitellyt ja ainahan sillä on päästy jopa se 200kilometriäkin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77