Pelastin `79 96:n (uusia kuvia!)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

gls kirjoitti:mitäköhän massaa noissa sitten kannattais käyttää? ainakin ruosteenestomaali ennen massaamista..mutta kannattaako laittaa ihan tiikeriä pensselillä vai jotain ohuempaa ruiskulla..? siis jos massaa koko pohjan+lokasuojat ym.

99:stä vedin lokasuojat ja osan pohjasta tiikerillä, pensselillä levitettynä.
Viisaammat kertokoon enemmän, mutta luulisin että ihan kunnollinen esim. Dinitrolin alustamassa levitettynä ruiskulla voisi olla asiaa, ja koteloihin omat aineensa.
Mä vetelin kajakkiin jotain Dinitrolin ja Mastonin jämiä pensselillä kaariin ja alustaan, mutta sen alkuperäinen massa on ihan hyvässä kunnossa enkä sitä lähde poistamaan kuin korjausta vaativista kohdista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mulla on kokeilussa Ekokemin suojaöljyä noopan pohjassa. Se on jotain puhdistettua öljyä ja ruostesuoja-ainetta firman omana sekoituksena. Enenmmän käyttäneet pitävät hyvänä aineena.
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Mulla on kokeilussa Ekokemin suojaöljyä noopan pohjassa. Se on jotain puhdistettua öljyä ja ruostesuoja-ainetta firman omana sekoituksena. Enenmmän käyttäneet pitävät hyvänä aineena.
Mutta eikös tuo ole aika ohutta tavaraa (siis öljyä) eli ei sovi suoraan peltipinnalle vaan ennemminkin valmiin massauksen päälle/lisäsuojaksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Dinitrolin ML:ää olen käyttänyt omassa projektissani.
Sen päälle sitten Dinitrol CAR.

Jos paikat on kirkkaalla pellillä, niin silloin Standoxin happomaali ja sen päälle työkonemaali (On paljon halvempaaa, mitä automaali).
Sitten ML primeriksi ja päälle CAR.

ML käy myös vanhan massan päälle. Tunkeutuu hyvin läpi ja pehmittää sen. Siellä, missä massa on ehjää, niin ML:ää vaan.

http://www.sealco.fi/itsekorroosio.htm

Ja pääsivu:

http://www.sealco.fi
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ng900aero kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Mulla on kokeilussa Ekokemin suojaöljyä noopan pohjassa. Se on jotain puhdistettua öljyä ja ruostesuoja-ainetta firman omana sekoituksena. Enenmmän käyttäneet pitävät hyvänä aineena.
Mutta eikös tuo ole aika ohutta tavaraa (siis öljyä) eli ei sovi suoraan peltipinnalle vaan ennemminkin valmiin massauksen päälle/lisäsuojaksi?
Juu nimenomaan näin. Imeytyy hyvin ja suojaa sillä tavoin. Tiikeriä minäkin olen pohjalle ohenanut tarvittaessa.

Saako tuota ML ainetta jossain isommassa astiassa, ettei tartte niitä litrasia ostella?
# 419 Vesa Pohjalainen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tottakai saa

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli jos tehdään kimppatilaus niin hinta laskee vieläkin. kyllä kannun osto kannattaa jos laskee säästön litran purkkeihin verrattuna.
voisin tarkastaa asian alkuviikosta.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: tottakai saa

Viesti Kirjoittaja gls »

mestari kirjoitti:eli jos tehdään kimppatilaus niin hinta laskee vieläkin. kyllä kannun osto kannattaa jos laskee säästön litran purkkeihin verrattuna.
voisin tarkastaa asian alkuviikosta.
tarkasta ihmeessä, täällä ainakin yks kiinnostunut!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Joskus olen ostanut ruosteenestoaineita paikallisesta
ruosteenestofirmasta.
Myivät ihan kanisteriin.

Kannattaisi kysäistä paikallisesta liikkestä, josko myisivät.

Dinitrolia näyttäisi olevan kaupan myös 5 litran kanisterissa
ja 20l astiassa.

http://www.sealco.fi/dinol.htm

ja sieltä "tuoteluettelo".
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ng900aero kirjoitti:Noista voi löytyä sellaisia kivoja "peäkkeitä" jotka näyttävät päällepäin ihan ehyeltä tuon elastisen massan vuoksi, mutta kun koputtelee niin massan päällä ei olekana peltiä.
Kaiketi se riippuu siitä onko massa päässyt irtoamaan kuinka laajalti ja onko sinne väliin päässyt vettä. Saattaa omasi olla kovapeltinenkin, en sitä sano vaan juuri kuten sanoitkin, eli jos tuota lähdet tekemään niin kaikki se roska irti sieltä pohjasta
se siitä kovapeltisyydestä.. :roll: arvauksesi osui oikeaan, peräkontin pohja näytti mädältä mutta olikin ehyt..mutta kun irrotin takapenkin..kummallakin puolella helmat mädäntyneet juustoksi, onneksi edes keskeltä on kovaa jotta on mihin hitsata..mutta ompahan enemmän hommaa ens kesäksi, ja tuota millistä peltiäkin löytyy kohtuullisesti.. :)

onneksi kriittisissä paikoissa ei ole mätää, esim. iskarien yläkiinnitykset ovat terveet..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

gls kirjoitti: se siitä kovapeltisyydestä.. :roll: arvauksesi osui oikeaan, peräkontin pohja näytti mädältä mutta olikin ehyt..mutta kun irrotin takapenkin..kummallakin puolella helmat mädäntyneet juustoksi, onneksi edes keskeltä on kovaa jotta on mihin hitsata..mutta ompahan enemmän hommaa ens kesäksi, ja tuota millistä peltiäkin löytyy kohtuullisesti.. :)

onneksi kriittisissä paikoissa ei ole mätää, esim. iskarien yläkiinnitykset ovat terveet..
Tsori ei tosissaan ollut tarkoitus mitenkään masentaa tuon suhteen :oops:
Mutta siltikin kannattaa varautua siihen että sitä mätää löytyy myös muualta, arvaamattomistakin paikoista :( .
Yleensä ottaen yhden vanhan auton kunnostukseen vaaditaan vähintään kaksi aihiota, ehkäpä tekisin sinun tilanteessasi (tapausta kummemmin tuntematta) niin että etsisin ruosteettoman korin jossa ollut esim. lokarit paikoillaan ja jossa ei tuota viheliästä massaa ole ollut, ja rakentaisin auton ehjän korin ympärille, sästyisi melkoinen hitsausvaiva ja loppupeleissä kuitenkin hitsaamaton on kuitenkin kestävämpi (etenkin käyttöpelinä).
Noita ehjiä korejahan saa välillä melkein ilmaiseksikin, ja vanhemmissa saattaa olla ihan priima pohja, eikä sieltä tartte kuin pestä paineella liat pois ja tehdä jotain vähäisiä korjauksia.
Varaosia kuitenkin noihin mokomiin tarvitaan, eikä niitä nyt enää joka puussa kasva ;)
Vaan tuli vanhat muistot mieleen tuosta tummansinisestä kajakistasi, itse ostin tuollaisen juuri kortinsaaneena ja ajelin 3 vuotta tyytyväisenä kunnes karmea korin kunto paljastui -> paaliin :(
Oma yksilöni oli maalattu juuri ennen kuin sen ostin ja oli vuoden verran hieno, sitten alkoi paksu kitti lohkeilemaan ja kupruja tuli joka paikkaan (eli tehty myntimielessä päällepäin hienoksi), ja kun sitä tosissaan alettiin koputtelemaan niin olisi ollut melkoinen savotta sen parsimisessa, massalla ja millälie oli peitetty lahoviat alustasta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ng900aero kirjoitti:
gls kirjoitti: se siitä kovapeltisyydestä.. :roll: arvauksesi osui oikeaan, peräkontin pohja näytti mädältä mutta olikin ehyt..mutta kun irrotin takapenkin..kummallakin puolella helmat mädäntyneet juustoksi, onneksi edes keskeltä on kovaa jotta on mihin hitsata..mutta ompahan enemmän hommaa ens kesäksi, ja tuota millistä peltiäkin löytyy kohtuullisesti.. :)

onneksi kriittisissä paikoissa ei ole mätää, esim. iskarien yläkiinnitykset ovat terveet..
Tsori ei tosissaan ollut tarkoitus mitenkään masentaa tuon suhteen :oops:
Mutta siltikin kannattaa varautua siihen että sitä mätää löytyy myös muualta, arvaamattomistakin paikoista :( .
Yleensä ottaen yhden vanhan auton kunnostukseen vaaditaan vähintään kaksi aihiota, ehkäpä tekisin sinun tilanteessasi (tapausta kummemmin tuntematta) niin että etsisin ruosteettoman korin jossa ollut esim. lokarit paikoillaan ja jossa ei tuota viheliästä massaa ole ollut, ja rakentaisin auton ehjän korin ympärille, sästyisi melkoinen hitsausvaiva ja loppupeleissä kuitenkin hitsaamaton on kuitenkin kestävämpi (etenkin käyttöpelinä).
Noita ehjiä korejahan saa välillä melkein ilmaiseksikin, ja vanhemmissa saattaa olla ihan priima pohja, eikä sieltä tartte kuin pestä paineella liat pois ja tehdä jotain vähäisiä korjauksia.
Varaosia kuitenkin noihin mokomiin tarvitaan, eikä niitä nyt enää joka puussa kasva ;)
kyllähän se niin on että tuosta paljastuu vielä lisää hitsattavaa.
kyllä se työn puolesta olisi helpompi tehdä terveestä korista, mutta siinä se juttu onkin, että autossa juuri pitää olla paljon hommia..sillon näkee mitä tosissaan on saanut aikaiseksi.. :)
enemmän huolestuttaa alustan osien ym. hankkiminen (rahaa palaa) kuin korin laittaminen.

mutta saa nähdä mitä tuosta vielä tulee..ensimmäisenä sais lauhtua nuo ilmat että saisin 99:n kasaan ja tallin vapaaksi, että pääsee tutkimaan tarkemmin tuota kutosta.

oliko se sun esimmäinen 96 myös `79?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

re

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Samassa veneessä ollaan. Itellä vuosimallin 78 kanssa hitsaukset menossa.
Jouduin rälläköimään peräkontin pohjan ja kyljet kokonaan pois. Pirullinen keksintö tuo muovikelmu :D :D :D
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

gls kirjoitti:
oliko se sun esimmäinen 96 myös `79?
Joo oli -79 ja muutenkin just samanlainen ;)
Ja se oli mun kolmas kutvonen, toisen vaihdoin siihen
(toinen oli loppuunajettu -74 punainen, olisi ollut järkevämpää pitää se kyllä) ;) Nuo pari oli jo ennen korti-ikää, ja kun kortin sain niin 5kk:n päästä piti ostaa hieno ja juuri komeasti maalattu sininen kuuppa :)

Se oli tehty päällepäin tosi hienoksi, mm. alkuperäiset kylkiteipit oli laitettu uusiksi, ja vanteissa oli ne muoviset "sporttikeskiöt" jne :D
Oli komia otus, voisin joskus skannata sulle vanhoja kuvia siitä kikottimesta jos kiinnostaa ;)
Itekin aloittelin sen kunnostusta, hitsasin mm. toisen sisälokarin kokonaan uusiksi, ja peräkontinpohjaa, mutta sitten kun alkoi jäämään liikaa tavaraa käteen esim. helmakoteloista ovien kohdalta niin jossain vaiheessa löin hanskat tiskiin, (jamm. myös etulattia olisi vaatinut uusimisen).
Se kumimassa oli tosissaan aika kurjaa irrotettavaa sieltä missä oli kiinni, ei reagoinut lämpöpuhaltimeen yhtä kiltisti kuin normaali alustamassa.
Mutta yhtäkaikki käsittääkseni se pitäisi saada kokonoisuudessaan pois sieltä kummittelemasta, sen päälle on turha laittaa mitään ruosteenestoöljyä tms, koska se ei pehmene vaan on iha tiivis ja läpitunkematon


:(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ng900aero kirjoitti:Oli komia otus, voisin joskus skannata sulle vanhoja kuvia siitä kikottimesta jos kiinnostaa
skannaa toki! :D jos vaan viitsit. kuvat vanhoista Saabeista kiinnostaa aina.

korpijaakko kirjoitti:Samassa veneessä ollaan. Itellä vuosimallin 78 kanssa hitsaukset menossa.
Jouduin rälläköimään peräkontin pohjan ja kyljet kokonaan pois. Pirullinen keksintö tuo muovikelmu
pääsen itse aloittamaan tuon vasta keväällä, kun ei ole lämmintä tallia.. :( ens kesänä on pakko laittaa talliin eristykset..ollu aikeissa jo pari vuotta.. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Isolohko kirjoitti:päälle työkonemaali (On paljon halvempaaa, mitä automaali).
Onko tästä jotain speksejä?

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Vastaa Viestiin