Kärkkäiseltä löytyi mittakellon jalka melko edullisesti ja 0.15mm oli levyn pinnasta maksimiheitto, joka kasvaa melko lineearisesti 0-180 asteeseen ja takaisin. Samoin pyörän navasta maalittomilta kohdilla ero samansuuntainen, mutta tietysti pienempi johtuen pienemmästä halkaisijasta. Jarrulevy on siis kunnossa ja laakeri tuli vaihdettua viime kesänä. Uloin vetari vaihtoon siis
tai jos epäillään akselin heittoa niin levyn irroitus ja kääntö 180 astetta jolloin heiton pitäisi puolittua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Voisiko tärinä kuitenkin johtua renkaiden ilmanvaihtojärjestelmään joutuneista ilmakuplista? Ei hätää, herra Tokmanni on kehittänyt tähänkin ongelmaan sopivan, renkaiden ilmaamislaitteen. Tämä on sen luokan innovaatio, että ilmoitus on nyt arkistoituna viippanetin tekniikkavinkit-osiossa
Ilmoitus Tokmannin tarjouslehdestä vk 40/2020
Isällä onkin juuri tuommoinen Saattaa vaan olla tällä hetkellä Parkanon mökillä, niin ei heti pääse testailemaan
Tarkemmin kun muistelen, niin vetoakselin ja laakerin välissä oli punaista pölyä eli se vanha laakeri oli joskus juminut ja kuluttanutkin vetoakselia ohuemmaksi. Laiskuuttani en vaan viitsinyt lähteä hakemaan toista vetoakselia varastolta maakunnasta. Pitänee lasten syyslomalla käydä muutama tarjokas hakemassa ja testata.
Varaosat toimitettiinkin yllättäen suoraan talliin Vaihdoin uloimman vetoakselin ja varmuuden vuoksi navankin. Vanha vetoakseli oli kulunut noin 0.05mm ohkaisemmaksi paikoin laakerin kohdalta. Liekö sillä tai navalla ollut merkitystä, mutta nyt tärinä väheni ja jarrutkin ottavat napakammin vähemmällä polkimen painalluksella, kun palojen ja levyjen välissä on vähemmän välystä. Nyt on hyvä
Vielä vähän nytkyttää 40 vauhdissa, mutta se varmaankin johtuu soikeista jarrurummuista ja liian lähellä olevista kengistä, mutta se onkin sitten toinen tarina.
Viime syksynä tuli saparolla pyöräytettyä kärry perässä ihan Savonlinnaan asti ja takaisin. Siinä matkalla tuli huomattua tärinää noin 70-85km/h nopeuksissa (koska peräkärry oli lisäkuormana). Oma nopea diagnoosi on vetari(t). Muutenhan toimii tosi mainiosti.
Nyt se kysymys, että saako suomesta ehjiä vetskuja mistään?
Saab 96(1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette(1982)Collector Edition, Alfa Romeo http://ruosterausku.blogspot.fi/
verstaan vintillä on 90 luvulta lepäämssä olleita vähän ajettuja vetoniveliä jotka ehkä pienellä huollolla vielä pyörii piiitkään
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,