Sytkä + kaasari+ korityöt

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:
Kuis kasasit tuon, muistaakseni oli aika v-mäinen saada loksu ja tiiviste samaan aikaan paikalleen? Oliskohan korimassa asiallista ainetta sinne väliin, mitään liimamassaa ei viitsisi laittaa koska sitten ei lähde ehjänä irti.
Tuossa etolan mallissa ei ole reikiä lainkaan ja muutenkin se huuli on pienempi, joten ne sai helposti paikalleen, kun vaan löysytti lokarit ja pisti kumin väliin. Tämän jälkeen kiristi kaikki pultit ja ainakin itsellä on pysynyt siellä välissä ilman mitään liimoja :wink:
En epäile yhtään, mutta kumpikohan vaihtoehdoista olisi järkevämpi toteuttaa, joko tehdä loksun ja korin saumasta tiivis jolloin ei pääse vettä väliin vaiko umpinainen, jollin mahdollisesti väliin pääsevä (ja sitä pääsee aina, halusi tai ei) kosteus ja rapa ei pääse haihtumaan tai poistumaan? 95:een en laittanut ollenkaan kumeja väliin vaan jotain sikaflexiä, ja alkoihan se kupruttelemaan muutaman vuoden päästä, vaikka loksu ja kori oli hiekkapuhallettu :oops:

Allekirjoittaneelle saisi tarjota ehjää tiivistettä, orkkis kun olisi valmiiksi oikein taittunut ja reiätkin oikeissa kohdissa.

Nyt on hitsattu loksusta kaikki (nojoo, tähän mennessä 3 pikkureikää, lisää löytyi kun jaksoi kaivella korikittiä irti ja käyttää väkivaltaa) lukuunottamatta sitä jarruletkun tienoota, kait voisi kokeilla vaan räiskiä menenään peltiä sinnekin, vaatii tosin hieman askartelua kun letku on paikoillaan.
Kun laiskana miehenä en jaksa irrottaa takasivuverhoiluja niin täytyy vaan sumuttaa vettä hitsauspaikkoihin jottei koko kajakki kärvähdä, luulis että vesi haihtuisi nopsaan eikä tulisi ruostetta kunhan vetäsen päälle sinkkimaalia, ja sen jälkeen vielä pellavaöljypohjaista ruosteenestomaalia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Juu, kyllä sinne varmaan pääsee kosteutta väliin tekee sitten kuin vaan. Itse laitoin tota etolan listaa kaikkiin lokarein, myös etupäähän. Tästä kun oli kaikki vanhat maalattu valkoisiksi samalla kun oli koko auto maalattu.

Itse ajattelin kyllä jo ensi kesänä ottaa ainakin takaloksut pois ja putsata kaikki paikat uudestaan je ruiskuttaa öljy/kotelosuoja mömmöt joka paikkaan, kuten tein viimekesänäkin maalauksen jälkeen.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No nyt on hitsatu viimeinenkin reikä loksusta, ei siitä kovin nättiä tullut mutta ainakin lankaa paloi ja jarruletku ei ole hitsattu kiinni ;)
Taidan vetäistä ihan tavallista alustamassaa sinne loksun tiivistreen kaveriksi molemmin puolin, ja sitten "tervata" kunnolla sisäloksun ettei ainakaan hetkeen uisi vesi sisäkautta lokasuojan väliin.

Mulla olis pönikkä pellavaöljyä, kertokaas millaisella ruiskulla sen saisi pohjaan, olen tähän asti käyttänyt laina-laina -ruiskua (lainannut appiukolta joka on lainannut naapuriltaan, ikää sillä ruiskulla on vähintään 30v eikä sumuta öljy/massaseosta oikein hyvin), eli löytyiskö esim. Biltemasta sopivaa, kun kävin siellä viimeksi niin ei näkynyt kuin sellainen trööttä johon menee niitä valmiita patruunoita. Pitäis olla sellainen johon saa kaadettua omat liemet ja että siinä olisi paikka letkulle kote,losuojausta varten ja normaali suutin joka hajottaisi liemen pohjaa massatessa.

Meinaan vetäistä kaikki irotomassan veke, ja poistaa sen alta ruosteet, sitten siihen päälle sinkkiä ja ruosteenestomaalia, sitten massaa. Rapsutan teräsharjalla massan päältä jaskakerroksen irti, eli sellaisen irtoavan hiekka/mitälie kerrostuman, pesen kohdan, ja siihen päälle pellavaöljyä, parin päivän kuivuminen ja sitten pääälle massa/pellavaöljyseos. Kuulostaako järkevältä??

Edit: kävi niinkuin ei olisi tarvinnut eli jarruletku mokoma suli kuitenkin toiselta reunaltaan vaikka koko ajan jäähdytin hitsauspaikkaa vedellä, eli piti taltata koko letkun ympärystä irti koska eihän tuohon letkuun päässyt käsiksi millään. No oppipa senkin että jarruletkua ei missään nimessä kannata kiinnittää koriin muulla kuin sikaflexillä, ruostuu muuten kiinni.

Edit: ja löin vasaralla käteen ja tuota peltiä taltatessani jäi etusormen nahka taltan varren ja kahvan väliin, verenvuotoa -> KIUKUTTAA :lol:
Viimeksi muokannut ng900aero, To Tammi 19, 2006 02:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä on juuri tuollainen massaruisku mihin saa niitä valmiitä litran tölkkejä kiinni. Itse kun tota omaa kuuppaa ruiskuttelin niin täytin sen kerran tyhjennetyn putelin aina millä milloinkin. Ensiksi vedin pohjamaalien jälkeen nuo lokarit sisältä Tectylin kotelosuoja-aineella(pitäisi mennä pienempiinkin koloihin) tämän yön yli kuivuttua vedin päälle halpaa Tiikeri massaa :D hieman vaan ohennettuna jotta meni tuosta ruiskusta läpi. Noihin pelkkiin lokareihin sain muistaakseni 2 kiloa tota massaa menemään.

Enskesänä on tosiaan tarkoitus ottaa lokarit pois je pestä liuotin/painepesurilla ja korjata vauriot :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Itsellä on juuri tuollainen massaruisku mihin saa niitä valmiitä litran tölkkejä kiinni. Itse kun tota omaa kuuppaa ruiskuttelin niin täytin sen kerran tyhjennetyn putelin aina millä milloinkin. Ensiksi vedin pohjamaalien jälkeen nuo lokarit sisältä Tectylin kotelosuoja-aineella(pitäisi mennä pienempiinkin koloihin) tämän yön yli kuivuttua vedin päälle halpaa Tiikeri massaa :D hieman vaan ohennettuna jotta meni tuosta ruiskusta läpi. Noihin pelkkiin lokareihin sain muistaakseni 2 kiloa tota massaa menemään.

Enskesänä on tosiaan tarkoitus ottaa lokarit pois je pestä liuotin/painepesurilla ja korjata vauriot :wink:
Kerros mikä ruisku sulla on, ja kuinka ne tyhjät massapönikät saa täytettyä uudelleen?

Öö sori, kirjoititkin että litran pönttöjä syövä ruisku, millainen se sitten on? Peevelin hinttipulkka kun repi käden murskaksi, vaikea kirjoittaa :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Oiskohan se ollut Gern, paikallisesta varaosa/romukaupasta sen ostin. Toi on sellanen koko metallinen mihin se ponikka vaan kierretään kiinni. Siihen saa sitten liittettyä letkun ja suuttimen millä voi sitten kaikki oven sisustat ja kotelot suihkia. Niissä poniköissähän on ihan korkki ja yleensä sellänen metalli kansi mikä täytyy rikkoa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Oiskohan se ollut Gern, paikallisesta varaosa/romukaupasta sen ostin. Toi on sellanen koko metallinen mihin se ponikka vaan kierretään kiinni. Siihen saa sitten liittettyä letkun ja suuttimen millä voi sitten kaikki oven sisustat ja kotelot suihkia. Niissä poniköissähän on ihan korkki ja yleensä sellänen metalli kansi mikä täytyy rikkoa.
Minä kiitän, ei ole tullut tutustuttua aiheeseen aiemmin, hieno juttu jos kerran niihin päniköihin voi laittaa oman blandiksen :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

tästä ruostesuojauksesta ja massauksesta on juttua tuolla
http://ahistus.com/cgi-bin/foorumi/YaBB ... 1137241697
pohjat ilmeisesti kannattaa tehä just tuolla kotelonsuoja aineella. sen pitäs "ryömiä" vanhan massa ja metallin sisään ja pysäyttää ruosteen eteneminen. samalla muodostuu myös erittäin hyvä tartuntapinta uudelle massaukselle.
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaneettikuski kirjoitti:tästä ruostesuojauksesta ja massauksesta on juttua tuolla
http://ahistus.com/cgi-bin/foorumi/YaBB ... 1137241697
pohjat ilmeisesti kannattaa tehä just tuolla kotelonsuoja aineella. sen pitäs "ryömiä" vanhan massa ja metallin sisään ja pysäyttää ruosteen eteneminen. samalla muodostuu myös erittäin hyvä tartuntapinta uudelle massaukselle.
No joo, en entisöi tuota vaan lähinnä käyttökunnostan, saa pellavaöljy toimia pohjustusaineena, sehän on wanhan kansan hyvä konsti.

Nyt on ilmausruuvi liukenemassa, saas nähdä lähteekö auki vaiko ei.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jotta saisin tämän topicin kunnolla rönsyilemään niin täytyypä kysäistä pakoputkestakin :oops: eli tuon putkessa on pieni reikä mutta koko putkisto tuntuisi olevan sen verran laho että mielelläni vaihtaisin koko roskan, suoraa tavaraa kun on, eikä maksaisi Motonetissä juuri mitään.. etukollektori vaikuttaisi kovalta, kaikki muu hapanta.. eli onko kmokemuksia noista Motonetin kauppaamista putkista, eli sopiiko paikalleen kunnolla, tuossa on nyt jokin tarvikeputkisto joka on joko asennettu väärin tai sitten sen kiinnityspisteet on väärillä paikoilla, eli ei ole kiinni kuin takapöntön kumiklemmareilla, keskipohjan kiinnikeeet on noin 10cm liian edessä 8O
Eikös siellä keskipohjassa kuuluisi olla sellaiset kumikiinnikkeet joiden molemmissa päöissä on 6mm:n ruuvit? Niitä ei ole paikallaan eli on joku pellehermanni tuon asentanut ;)

Motonetissä ei näytä olevan asennussarjaa, eli siihen mahtaa sisältyä 4kpl putkiklemmareita, 4kpl niitä keskipohjan kiinnikkeitä ja ne takapöntön kumit eli 2kpl, olisko muuta mitä siihen kuuluu, kun joudun hakemaan irtotavarana ne?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuis se osa nro 4 lähtee irti, ensin jousi puristimilla kasaan ja pois paikaltaan, mutta onko tuo tolppa jonka päässä rajoitinkumi on, kiinni vain jenkaamalla, ja onko mitään toivoa saada sitä ehjänä irti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ng900aero kirjoitti:Kuis se osa nro 4 lähtee irti, ensin jousi puristimilla kasaan ja pois paikaltaan, mutta onko tuo tolppa jonka päässä rajoitinkumi on, kiinni vain jenkaamalla, ja onko mitään toivoa saada sitä ehjänä irti?

Joo, jousi ensin pois. Irrotin kuitenkin sitä ennen rajoitinkumin.
Samalla jousikin löystyy jo melkoisesti.
Mulla ei ollut käytössä edes puristinta. Pienellä väännöllä lähti.

Minä sain ne "tolpat" irti vääntämällä kumin yläpuolelta tarpeeksi isolla avaimella.
Olivat olleet tehtaalta saakka kiinni (26 vuotta), mutta siitä huolimatta aukesivat kummaltakin puolelta.
Ei muuta kuin ruosteenirrottajaa ja edestakasin nitkuttelua.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

joo ja varmasti lämmitys auttaa niinku aina täs tilanteesa..
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset herroille neuvoista, osa lähti toholla avustamalla irti.

Nyt odottelen mr. Mestarin varaosia jotta saisin tuon oikean puolen kasaan. Hitsaukset on tehty ja saumat rälläköity, teen kittaukset ja maalaukset vasta sitten kun loksu on kiinni, täytyy koettaa jollain suojata se loksun tiivistenauha, tai sitten rapsuttaa vaan maalit sen päältä pois.

Ihmetyttää vieläkin tuon vähäruosteisuus, 90-luvun alussakin oli kajakit ihan mätiä, niitä kun muutamia purkailin varaosiksi, tuo omani ei ole tajunnut lähteä ruostumaan pahemmin 8O :D
On se vaan hiton kovaa peltiä tuo kajakki, vahvuus luokkaa 1mm :D

Niin hitsailin lokasuojan (siis nyt tarkoitan sitä ulko-osaa joka on ruuveilla kiinni) reiät umpeen, siitä löytyi 4 reikää kun olin ensin poistanut sisäpinnasta massat ja rälläkällä hionut pellin esiin. Puskusauma ei oikein onnistunut sinne eteen alas eli sen kumihärpäkkeen luo joten vetäisin peltiä sisäpuolelle, tuolla ei liene merkitystä, kaikki mätä on kuitenkin leikattu pois ja hitsasin täyttä saumaa eikä päivä paistanut saumoista läpi?
Ajattelin vetäistä päälle ensin sinnkimaalia 3 kerrosta ja sitten lasikuitukittiä, luulisi kestävän kerran on peltiä alla?

edit: en vieläkään jaksa uskoa että telalla saisi siistiä maalipintaa, onko joku kokeillut moista keinoa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ng900aero kirjoitti:Jotta saisin tämän topicin kunnolla rönsyilemään niin täytyypä kysäistä pakoputkestakin :oops: eli tuon putkessa on pieni reikä mutta koko putkisto tuntuisi olevan sen verran laho että mielelläni vaihtaisin koko roskan, suoraa tavaraa kun on, eikä maksaisi Motonetissä juuri mitään.. etukollektori vaikuttaisi kovalta, kaikki muu hapanta.. eli onko kmokemuksia noista Motonetin kauppaamista putkista, eli sopiiko paikalleen kunnolla, tuossa on nyt jokin tarvikeputkisto joka on joko asennettu väärin tai sitten sen kiinnityspisteet on väärillä paikoilla, eli ei ole kiinni kuin takapöntön kumiklemmareilla, keskipohjan kiinnikeeet on noin 10cm liian edessä 8O
Eikös siellä keskipohjassa kuuluisi olla sellaiset kumikiinnikkeet joiden molemmissa päöissä on 6mm:n ruuvit? Niitä ei ole paikallaan eli on joku pellehermanni tuon asentanut ;)

Motonetissä ei näytä olevan asennussarjaa, eli siihen mahtaa sisältyä 4kpl putkiklemmareita, 4kpl niitä keskipohjan kiinnikkeitä ja ne takapöntön kumit eli 2kpl, olisko muuta mitä siihen kuuluu, kun joudun hakemaan irtotavarana ne?

Tuonnäköistä siellä alunperin on:

Kuva


Tuo keskikiinnikkeen paikka vaihtuu jossakin vaiheessa.
Minä vaihdoin kuupaani Bosalin putken. Siinä keskikiinnike oli
paljon taaempana - mun -79:ssä se on eturoiskeläpän kohdilla.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin