300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

En tiedä totuutta, mutta keskusteluissa Imatran Auto-Vuoksen kauppias-veljesten, korjaamopäällikön (on muuten siellä edelleen), asentajien ja peltisepän kanssa tuli esillle se, että vuoteen -75 esim. etu- ja talokarit olivat paksumpia kuin sen jälkeen.

Tuossa pellin rikkipitoisuuden muutoksesta kulki paljonkin juttuja silloin -78-80 välisenä aikana. Jos näin oli, niin sillä ja ruostesuojauksen muutoksella oli varmasti vaikutusta 96:ten ruostuvuuteen (perhana sentään, kun en osaa tästä hienosta autosta vieläkään käyttää tuota "Kajakki"- tai ""kuuppa"-nimeä).

Myös sellaisen keskustelun muistan, kun arveltiin , että Uudenkaupungin Saabeissa olis käytetty kotimaista Rautaruukin peltiä. Asian todenmukaisuutta en tiedä, mutta juttua kulki. :?:
Ruostesuojauksessahan kävi silloin -78 mallista eteenpäin suuri muutos. Ne entiset opaksut ja joustavat suojaukset poistuivat ja tilalle tulivat ne "ohuet kovat kalvot". Heti, kun kivi ropsahti, niin kalvo rikki ja vesi reiästä peliin kiinni, jos vielä se kivi rikkoi maalin, niin täystuho alkoi. Toinen ruostumista lisäävä ongelma niissä kalvoissa oli, että sinne kalvon japellinväliin pääsi vesi muhimaan ja se oli taas menoa.
Se vanha estoaine sylki kiviä ns.pehmeästi pois, ja esti alla olleen maalin rikkoontumista ja auto kesti korroosiota paremmin.

Että tälläisiä muistikuvia nyt. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Stop tykkänään, Karosseripelti eli musta rauta, meltorauta eli erittäin matalahiilinen ja pehmeä teräs. Se aineen ohuus on tässä se toispuolinen asia.
Otetaan ja katsotaan 96:sta sen alustan suojaus suoritettiin niinkutsutulla Guggalla eli bitumiaineella joka imeytyi hyvin lokareiden sisäpintaan kuten alustaankin, mutta ne kohdat joista se irtosi pusseille keräsi vettä ja kun guggan alla on puhdas erittäin matalahiilinen pelti niin korroosio on melko nopeaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näin se varmasti tapahtui. Miten se Esko oli, eikö tässä ihan viimeisten 96:ten valmistusvaiheessa koko tuotanto siirtynyt Uuteenkaupunkiin. Mielikuvieni mukaan silloin siihen valmistukseen tuli jotain muutoksia, jotka eivät tuntuneet edistävän tätä auton kestoa. Tekniikka pelasi mutta ruoste tuli kehiin runsaammin kuin aiemmin. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Moi Risto, se ainoa mikä jäi meille oli takaluukku ja sen valmistus aivan loppuun asti koska sitä konetta ei olisi voinut siirtää vaan se olisi hajonnut käsiin. Kaikki muut osiot siirrettiin Uuteenkaupunkiin, niin meiltä kuin Trollistakin sekä Kristinehamistakin. Miten suomessa tehtiin tämän alusta suojauksen kanssa siihen en osaa vastata, vaikka siellä usein vierailinkin varsinkin ennen kuin Laitilassa Leo Suomela alkoi valmistamaan Uudenkaupungin saabin kaikki pakoputket.
Tämän kaverin kanssa olin paljon yhteistyössä, asia jolle sain vapaat kädet toimia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä se gugga keräsi alleen ruostetta ilman että kiviä olisi singoillut alustaan.
ostin aikoinaan 41tkm ajetun saab 96 MBV-696 auton ja siinä oli sisälokarit joka nurkassa ja ruostumisen tietäen leivoin lokarit irti ah niin neitseellisestä korista ja vaikka vikaa ei löytynytkään niin sitä tehtiin, eli kaivoin taltalla ehjän guggan pois taktisilta kohdilta eli esim iskunvaimentimen nurkat takaa.
muuten ihan ok paitsi että siellä oli jo vesijuorua ja hienoa pintaruostetta josta se ruoste siis itse alkaa.
se miten se ehjän muovimassa alle oli päässyt, sitä en pystynyt päättelemään.
taikka yläosan kulman kaivelu puukolla: muuten oli ihan ehjää kuin tehtaalta tullutta mutta puukolla kun veteli ns tunteella, alta paljastui peltiä jossa oli jo alkava pintaruoste, pienenä tosin mutta pikku virroista ne joetkin kasvaa,
kaivelin siis jo ennakkoon kaikki ns pahat paikat auki ja poistin ruosteen välttääkseni vuosien saatossa tulevaa ruostumista.
olisi kiva tietää muistaako kukaan tuota autoa, myin sen tampereelle .väri oli punainen. vm 78
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Risto, Minä käytän tuota "Kajakki"-nimeä samalla tapaa kuin volkkariharrastajat puhuvat "kuplasta" eivätkä "Typ 1":stä. Ja kajakkikategoriaan kuuluu minusta kaikki mallit 92:sta Sonettiiin. 92 on vähän niinkuin esi-isä, tosi paljon erilainen kuin muut, ja Sonetti sitten taas tuo mieleen ne koskimelontakajakit, kirkasväristä muovia ja leveänoloinen :D

Siitä ruosteensuojausmuoviaineesta puhutaan paljon kaiken pahan alkuna ja juurena mutta toisaalta esim. omassani ruostetta oli monessa sellaisessa paikassa missä tuota kamaa ei ollut. Esim ne ovitiivisteiden kiinnityspaikat, naamapellistä maskin ympärillä puuttui alakulmat, ovessa jossa ei nyt ainakaan mitään isoa naarmua ollut, hiekkapelti... Ja tämä oli ostettu ns automieheltä joka taatusti piti huolta kalustostaan, auto oli päällisin puolin ns helmi.

Että kyllä minusta siinä pellissäkin jotain "mätää" oli. Vanhempia Saabeja kun katseli, niin saattoi olla postikortin kokoiselta alalta maalit pois ja pelkkä kauniin punaruskea kerros pinnassa joka lähti melkein vaan karkealla rätillä pyyhkäisten. 78-80-mallit sitten taas, maalissa neulanreikä, niin samantien tosiaan kuplii ja jos meinas ruosteen saada pois, piti pelti hioa melkein puhki.

Oma kokemukseni tästä tosin rajoittuu vain muutamaan yksilöön, ja voi olla että esim tiheämpi vahaus, alustan öljyäminen ym olisi pelastanut jotain.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä ne pellit siinä loppuvaiheissa olivat erikoiset tämän ruostumisen kanssa. Minun autoistani silloin parashaat olivat, se eka -71 ja -75. Nyt näm MR-autot ovat hyvässä kunnossa, mutta kovan työn jälkeen. Tätä viimeistä en itse ole peltien osalta laittanut, se tuli minulle suoraan peltihommien ja maalauksen jälkeen.

Kyllä on helppo uskoa tuon "mestarin" kirjoitukset ja kokemukset.

Tuo 96:sen nimittely ei minun muistissani tuolta -70 luvulta ole. Se tuli eteeni, kun sitten -90 luvulla innnostuin uudestaan ja nämä Museo-projektit lähtivät liikkeelle. Niinhän se on, että "Rakkaalla lapsella on monta nimeä". :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Pohjamaalilla on tärkein osuus korroosion estossa. Eikös juuri -70 luvun lopussa alettu käyttää työturvallisuus syistä vesiohenteista pohjamaalia???
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu en minäkään usko että se ongelma olisi pohjamassoista lähtöisin, niissä seitkääntluvun loppupuolen ongelmayksilöissä mitä minä olen nähnyt ja kopeloinut (96, 99) on ollut puhkiruostumisia ihan ihmeellisissä paikoissa ja ilman mitään kiveniskemiä, kuten keskellä ovipeltejä ja kylkipeltejä. Siis ehjä maalipinta nousee ensin kuplalle ja alta paljastuu kerroksiksi hajonnut pelti.

Olisikin mielenkiintoista tietää että oliko näitä vain ukin tuotteissa vaiko myös Ruotsissa valmistetuissa, ja kuka toimitti peltitavaran kummallekin tehtaalle.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Jotain suurta ja näin jälkikäteen analysoituna kielteistä tapahtui korien pohjamaalauksiin ja uppokäsittelyyn vm-78 valmistuksen alettua syyskesällä 1977.

Ukin tuotteet ruostuivat "lähes käsiin". Oli se sitten loppupään 96 tai 99. Myös sama ongelma alkupään 9satkussa. Tämä ongelma poistui vasta jossain vaiheessa mallivuotta -82.
Kun tuota ihmeellistä ruostumisongelmaa selvittelin niin sain vastauksena että pohjakäsittelyaineista oli lyijy poistettu ja korvattu jollain ekologisemmalla aineella!

Jokainen jolla Saabeja on ollu niin on varmaan törmännyt tähän.
Omat kokemukseni ovat 96 -78 ja 96 -79 joista molemmat erittäin pahoja ruostumaan. Taasen 99 vuosimalliltaan -82 ei ruostunut ja oli vuosia käytössäni.

Pitääkö tämä paikkansa? Kaikki mallivuoden 1980 ysikutoset on tehty jo vuoden 1979 puolella?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä asiassa on perää.
77 vuotiset oli purettaessakin vielä kovan makusia.
78 alkaen oli hieman happiradikaalin syövyttävää, kokemus perustuu tosin muutamaan kajakkiin jotka purin, (parhaana vuonna ostin 80 kpl 96 malleja)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ristos kirjoitti:
Tuohon vuoden -80 vaihteeseen liittyi myös TM:n Talviauto-testi. Siinä muistaakseni voitto jaettiin 96:sen ja Volvo 242:sen välillä tasapistein. Muistelen kavereitteni kanssa ihmetelleeni, miksi 96:n valmistus piti lopettaa, kun testejä vielä voitti ja rekisteröintitilastoissakin se oli loppuunasti aivan kärkijoukoissa.

Kyllä Saabin pikkuinen oli tuolloin tosi kovaa kamaa, niin tietysti edelleen! :D

Talvitestistä tuli kylä voitto. Pisteen erolla.

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näinkö se oli? Kyllä tuuo muisti alkaa häviämään! :D Omat muistikuvat olivat sitä, että varmaan molemmat ruotsalaiset hyödynsivät näitä talvitaitojaan noina aikoina. Olihan se melkoinen ylläri tuolloin jo, että tällainen lopetettavaksi jo ilmoitettu automalli otettiin TM:n testiin mukaan ja sitten se vielä pesi kaikki muut tuossa testissä. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Ville »

Mielenkiintoista keskustelua, tässä olisi materiaalia tulevalle kajakki-toimittajalle 8)

Aiheen sivusta, itse käytän kajakin lisäksi vielä peräpuikko-nimeä ;)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuo nimi oli jo aika paha? :oops:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin