Tuossa pellin rikkipitoisuuden muutoksesta kulki paljonkin juttuja silloin -78-80 välisenä aikana. Jos näin oli, niin sillä ja ruostesuojauksen muutoksella oli varmasti vaikutusta 96:ten ruostuvuuteen (perhana sentään, kun en osaa tästä hienosta autosta vieläkään käyttää tuota "Kajakki"- tai ""kuuppa"-nimeä).
Myös sellaisen keskustelun muistan, kun arveltiin , että Uudenkaupungin Saabeissa olis käytetty kotimaista Rautaruukin peltiä. Asian todenmukaisuutta en tiedä, mutta juttua kulki.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ruostesuojauksessahan kävi silloin -78 mallista eteenpäin suuri muutos. Ne entiset opaksut ja joustavat suojaukset poistuivat ja tilalle tulivat ne "ohuet kovat kalvot". Heti, kun kivi ropsahti, niin kalvo rikki ja vesi reiästä peliin kiinni, jos vielä se kivi rikkoi maalin, niin täystuho alkoi. Toinen ruostumista lisäävä ongelma niissä kalvoissa oli, että sinne kalvon japellinväliin pääsi vesi muhimaan ja se oli taas menoa.
Se vanha estoaine sylki kiviä ns.pehmeästi pois, ja esti alla olleen maalin rikkoontumista ja auto kesti korroosiota paremmin.
Että tälläisiä muistikuvia nyt.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)