V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

moro

Ohessa osoite kaksitahtisen gt:n mainokseen ja sivu sonetin esitteestä...

http://koti.armas.fi/~srt/1958%2520750GT.jpg

http://koti.armas.fi/~srt/SAAB%252097%2 ... 971C..jpeg


Jossain koneellani on kokonaan esitteitä sähköisessä muodossa. Olisiko muillakin jotain esitteitä sähköisessä muodossa? Ja kiinnostaako ketään niitä katsoa.

t.hopo
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

hopo kirjoitti:Ohessa osoite kaksitahtisen gt:n mainokseen ja sivu sonetin esitteestä...
Hienoa vuosikertaa tuo Sonett. :D :wink:

Kyllä nuo vanhat julkaisut ja varsinkin vanhan ajan ralli/kisa videot on hienoa katsottavaa. :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Laitetaan nyt vielä tuokin osoite näkyviin.
Siellä on videota katseltavaksi
2-tahtisesta, sonetista, turboista ja uudemmistakin saabeista.

On voinut olla jo esillä, mutta jos joke ei ole huomannut...

http://www.saabvideos.com/videos.html

t.hopo
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

täällä kun on noita muitakin videoita niin laitetaan sitten tämäkin, eli koe ajot tolla pikku-lohko saabilla :) alussa temppuili kytkin niin siks sammuili. http://video.tinypic.com/player.php?v=2yjoapl
bmw e46 alias proteesi
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

anaconda kirjoitti:täällä kun on noita muitakin videoita niin laitetaan sitten tämäkin, eli koe ajot tolla pikku-lohko saabilla :) alussa temppuili kytkin niin siks sammuili. http://video.tinypic.com/player.php?v=2yjoapl
Buahah,tykki \o/
Ei vissiin oikein rokkaa noin kireällä akselilla,ja muuten kovin lopolta kuulostavassa kokoonpanossa?Myys se mulle :)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:
anaconda kirjoitti:täällä kun on noita muitakin videoita niin laitetaan sitten tämäkin, eli koe ajot tolla pikku-lohko saabilla :) alussa temppuili kytkin niin siks sammuili. http://video.tinypic.com/player.php?v=2yjoapl
Buahah,tykki \o/
Ei vissiin oikein rokkaa noin kireällä akselilla,ja muuten kovin lopolta kuulostavassa kokoonpanossa?Myys se mulle :)
Jos jotain ymmärrät koneen kokoonpanosta ja videon äänistä, niin sehän rokkaa vakioventtiliseksi yksi kaasariseksi oikein hyvin. Kone on täysin koeajokunnossa eli säätämättä. Videossa sillä ajettiin ekan kerran muuta kuin tallista ylos ja sisään. Tuo laatikko on aivan ylipitkä ykkösen ja kakkosen suhteen noin vähätehoiseksi (olisko moottorista jotain 100 hv). Kutsumme tuota laatikkoa tyypillä "pirunpitkä ykkönen - pirunpitkä kakkonen" - vakio kolmonen ja vakio nelonen. Ko laatikko on jo vaihtumassa versioon "pitkä ykkönen - pitkä kakkonen" - vakio kolmonen - vakio nelonen. Nuorelle Anacondalle aivan hyvä ensimmäinen oma auto. Odotan mielenkiinnolla kun sun turbokoneesta saadaa vastaavaa videoo - kuvat ja jutut ei hirveesti kerro. :D :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Suppari kirjoitti:Buahah,tykki \o/
Ei vissiin oikein rokkaa noin kireällä akselilla,ja muuten kovin lopolta kuulostavassa kokoonpanossa?Myys se mulle :)
Toi oli tuon auton ensimmäinen testiajo, niin kerrohan, mitä pystyit noin lyhyestä videosta päättelemään. Säätämisen ja lyhyempivälitteisen laatikon jälkeen tuosta tulee loistava auto nuortenluokan kahinointiin.

Ps. Kiihdytyksiä kuvatessa minä olin ratissa, tie oli lähes peilikirkas ja kesärenkailla ilman turvavöitä ajellessa ei oikein uskaltanut kunnolla satsia antaa. Myöhemmin tulee varmasti parempaa videonpätkää.

EDIT: En huomannut KeijoAnnikin viestiä. Samoja mietteitä.
Viimeksi muokannut Johnny V4, Ti Tammi 09, 2007 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2277
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

EVOtusta.
Viimeksi muokannut Suppari, Ti Tammi 09, 2007 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti: Jos jotain ymmärrät koneen kokoonpanosta ja videon äänistä, niin sehän rokkaa vakioventtiliseksi yksi kaasariseksi oikein hyvin. Kone on täysin koeajokunnossa eli säätämättä. Videossa sillä ajettiin ekan kerran muuta kuin tallista ylos ja sisään. Tuo laatikko on aivan ylipitkä ykkösen ja kakkosen suhteen noin vähätehoiseksi (olisko moottorista jotain 100 hv). Kutsumme tuota laatikkoa tyypillä "pirunpitkä ykkönen - pirunpitkä kakkonen" - vakio kolmonen ja vakio nelonen. Ko laatikko on jo vaihtumassa versioon "pitkä ykkönen - pitkä kakkonen" - vakio kolmonen - vakio nelonen. Nuorelle Anacondalle aivan hyvä ensimmäinen oma auto. Odotan mielenkiinnolla kun sun turbokoneesta saadaa vastaavaa videoo - kuvat ja jutut ei hirveesti kerro. :D :lol:
Juu,saattaa johtua sitten nimenomaan tuosta välitetystä laatikosta,videon perusteella ei päässyt vaihteen vaihdon jälkeen ''alueelle'' vaan tuntui hyytyvän ja sitten taas lähti.Mutta tosiaan videosta hankala arvioida,varsinkaan jos ei kerran annettu kunnolla runtua.Tämä sama vastaus kelpasi myös Johnnylle?

Propsit kyllä Anacondalle,olikos se nyt sitten 16v vai miten,en muista.Ja varmasti on passeli jokamiesluokkaan.

Nyt kun OT linja tuntuu jatkuvan muidenkin,kuin itseni osalta,niin oletteko teettäneet rattaita missä,vai saako valmista osaa?

Onhan se vanhan setin video viellä jossain,tosin ei siitä saa sen enempää käsitystä kun tästäkään.Uudesta ei taida tulla ikinä valmista,niinkuin joku jo tokaisikin toisaalla.Ja jos tarkoitat joskus melko kyseenalaistakin kirjoitustyyliä,niin tulkintojahan siitä on monia :wink:

Jatketaas Auriola tiimi privalla :wink:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Nyt kun OT linja tuntuu jatkuvan muidenkin,kuin itseni osalta,niin oletteko teettäneet rattaita missä,vai saako valmista osaa? :
Valmista osaa ei saa mistään, yks tuttu tekee laatikot (sorvari sorvaa rattaa sopiviksi) ja välitys tehdään kahden vaihteiston rattaiden sekotuksella versiona pitkä 1 ja 2 tai pirunpitkä 1 ja 2. Lukko on Kempin hitsilukko. Mulla on itsellä myös seitsen hampaisella perällä oleva pitkä 1 ja 2 ja tuosta Anacondan tulevasta entisestä laatikosta saatetaan taikoa kuushampainen pirunpitkä 1 ja 2. Laatikon tekijöitä on muitakin Suomen maalla. Ainakin yks pitkä 1 ja 2 on katuautossa ilman lukkoa. :) :twisted:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Nyt kun OT linja tuntuu jatkuvan muidenkin,kuin itseni osalta,niin oletteko teettäneet rattaita missä,vai saako valmista osaa? :
Valmista osaa ei saa mistään, yks tuttu tekee laatikot (sorvari sorvaa rattaa sopiviksi) ja välitys tehdään kahden vaihteiston rattaiden sekotuksella versiona pitkä 1 ja 2 tai pirunpitkä 1 ja 2. Lukko on Kempin hitsilukko. Mulla on itsellä myös seitsen hampaisella perällä oleva pitkä 1 ja 2 ja tuosta Anacondan tulevasta entisestä laatikosta saatetaan taikoa kuushampainen pirunpitkä 1 ja 2. Laatikon tekijöitä on muitakin Suomen maalla. Ainakin yks pitkä 1 ja 2 on katuautossa ilman lukkoa. :) :twisted:
Noprkl,jatkan huomenna privalla,aihepiiri kiinnostaa kovasti.En jauha enää OT:ta kun siitä tuollainen häly nousi. :lol:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

moro

Millainen välitys rakentunee, kun asennetaan pitkä ykkönen tai oikein pitkä ykkönen ja kakkonen.
Miten se on välityssuhteena esim verrattuna sp1 tai sp2 laatikon ykköseen ja kakkoseen.
Jossain koneella on taulukoitakin, mutta en just nyt löydä.


Laitoin muutaman kuvan näkösälle, vilkaiskaa josko ketä kiinnostaa...

http://koti.armas.fi/~srt/9606.jpeg

http://koti.armas.fi/~srt/grp2.jpg

t.hopo
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

hopo kirjoitti:Millainen välitys rakentunee, kun asennetaan pitkä ykkönen tai oikein pitkä ykkönen ja kakkonen.
Miten se on välityssuhteena esim verrattuna sp1 tai sp2 laatikon ykköseen ja kakkoseen.
Ei mitään dataa. Tuntuu hyvältä kisatouhussa tuo pitkä 1 - pitkä 2. Kaikki vaihteet on hyvässä sopusoinnussa ja kolmosen jälkeen 4:nen on liian pitkä käytettäväksi. Kun kyseessä on pirun pitkä 1 ja 2, niin vaihdeväli pitenee ja kakkosen jälkeen kolmonen on turhan lähellä. Pitäis testata.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Mulla on siviiliautossa tollanen pitkä 1-2. Lisäheppoja kaipaa..
Vastaa Viestiin