Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Tällä palstalla sivuttiin jo aiemmin otsikon teemaa, mutta käsittääkseni yksiselitteistä vastausta ei ole saatu. Siis, soveltuuko alkuvuodesta 2011 markkinoille tuleva 20% etanolia sisältävä uusi 95-oktaaninen bensiini (joka korvaa nykyisen 95-oktaanisen) a. 2-tahtarisaabeille b. V4-nelitahtarisaabeille?
Voisiko joku asian varmasti tunteva antaa vastauksen?
Lehdissä julkaistut ajoneuvojen merkki- ja mallilistat eivät tätä kerro.
Voisiko joku asian varmasti tunteva antaa vastauksen?
Lehdissä julkaistut ajoneuvojen merkki- ja mallilistat eivät tätä kerro.
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Minusta se on aika yksiselitteistä, kun sanotaan, että kaikille Saabeille vuosimallista -79 eteenpäin. Näin ainakin Moottori-lehdessä.
Tosin ko. vuosimallin kuuppaan en sitä lähtisi laittaan.
Tosin ko. vuosimallin kuuppaan en sitä lähtisi laittaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Ei ole varmaa tietoa, mutta spekulointi sallittaneen? Uskoisin, että tuo rajaus valmistajan ilmoituksessa johtuu siitäkin, ettei Saabilla ole katsottu järkeväksi käyttää muutenkin niukkoja resursseja asian selvittelyyn ja soveltuvuuden testailuun noin vanhassa ja kannaltaan jo pienessä kalustossa, vaan on katsottu selkeämmäksi ja halvimmaksi olla tutkimatta ja suosittelematta.
Kaksitahtisessa en käyttäisi, koska pitäisin sitä turhana riskinottona ruostumisen ja voitelun kannalta.
Veenelkussa epäilen, että etanolibensan erilainen höyrystyminen lisäisi käynnistymisongelmia kuumalla ja lämpimällä koneella (niitä ongelmiahan esiintyy toisinaan nykyäänkin, onhan nykybensatkin kovin erilaista tavaraa kuin 70-luvun bensa, jolle nuo on suunniteltu). Tuskin mitään sen vaarallisempaa vaikutusta on odotettavissa, kunhan venttiilinsuojaa käyttää kuten tähänastisenkin ysivitosen kanssa. Testailemalla tuo selviäisi, tosin tuskin tuo bensojen hintaero nykyisen kuuppakannan keskimääräisillä ajomäärillä on mitenkään merkitsevä.
Kaksitahtisessa en käyttäisi, koska pitäisin sitä turhana riskinottona ruostumisen ja voitelun kannalta.
Veenelkussa epäilen, että etanolibensan erilainen höyrystyminen lisäisi käynnistymisongelmia kuumalla ja lämpimällä koneella (niitä ongelmiahan esiintyy toisinaan nykyäänkin, onhan nykybensatkin kovin erilaista tavaraa kuin 70-luvun bensa, jolle nuo on suunniteltu). Tuskin mitään sen vaarallisempaa vaikutusta on odotettavissa, kunhan venttiilinsuojaa käyttää kuten tähänastisenkin ysivitosen kanssa. Testailemalla tuo selviäisi, tosin tuskin tuo bensojen hintaero nykyisen kuuppakannan keskimääräisillä ajomäärillä on mitenkään merkitsevä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Lues ny uudestaan se keskustelu ja etenkin Mimmin viesti. E10 ei sovi 2-tahtisiin Saab-autoihin. Terveisin herra tai rouva x.x Saabin asiakaspalvelusta.ysikuuppa kirjoitti:Tällä palstalla sivuttiin jo aiemmin otsikon teemaa, mutta käsittääkseni yksiselitteistä vastausta ei ole saatu. Siis, soveltuuko alkuvuodesta 2011 markkinoille tuleva 20% etanolia sisältävä uusi 95-oktaaninen bensiini (joka korvaa nykyisen 95-oktaanisen) a. 2-tahtarisaabeille b. V4-nelitahtarisaabeille?
Voisiko joku asian varmasti tunteva antaa vastauksen?
Lehdissä julkaistut ajoneuvojen merkki- ja mallilistat eivät tätä kerro.
Tuskin siis E20:kään sopii tahtarille. Veenelkku taas on 50-luvun jenkkidesign toteutettuna 60-70 luvun materiaaleilla. Se on tehty toimimaan bensalla jossa on kunnolla lyijyä, voitelevia jakeita ja aromaattisia hiilivetyjä ym. Siis sitä bensaa mikä haisi vielä bensalta eikä noita nykymyrkkyjä. Voihan sitä koittaa saada toimimaan muillakin aineilla mutta työtä se vaatii ja varaosia.
Varman vastauksen asiaan kuin asiaan voi tässä maailmassa antaa vain tietämätön henkilö. Tieto lisää paitsi tuskaa myös epävarmuutta väittää "varmana" yhtään mitään. Keskustelussa johon viittasit, ymmärtääkseni saavutettiin konsensus tyyliin "Tuskin sopii, voi olla ettei heti riku mitään, mutta turha riski olemattoman säästön takia. Ainakin kuluminen lisääntyy". Näin minä sen näin.
Mutta pistetääs oma (kyseenalainen) maine kerralla likoon. Väitän "varmana tietona" että 20% etanoliseosbensa EI SOVI 2-tahtarille eikä veenelkulle.
Joku varmaan silti kokeilee, tulkoon sitten muutaman kymmenen tuhannen ongelmattoman kilometrin tai vaikka 5 ongelmattoman ajovuoden päästä kertomaan, että on käyttänyt vain ja ainoastaan etanolibensaa (mitenkäs tuonkin todistat) ilman ongelmia (mitenkäs TUON sitten todistat). Pyörrän sanani julkisesti seuraavassa klubin kokouksessa jos aihetta on
Jos taas joku kokeilee ja tulee tuhoa, niin pääsen sanomaan että "enkös minä sanonut"
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Pistetääs nyt kyssäriä, kun on yksi projekti-V4 pihamökissä odottamassa hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa "pura ja kokoa" -operaatiota. Mitäs kaikkea polttoainesäiliöstä palamistapahtumaan liittyvää joutuisi veenelkussa pistämään uusiksi, jotta voi tankata eekymppiä?
Helppo ratkaisu on tietenkin tankata ysikasia mutta kun kuitenkin on tarkoitus pistää karkaistua pakoseetiä ja kärjetöntä syttöä tuohon koneeseen, niin voisi tehdä sen sitten jo E10-kelpoiseksikin.
Helppo ratkaisu on tietenkin tankata ysikasia mutta kun kuitenkin on tarkoitus pistää karkaistua pakoseetiä ja kärjetöntä syttöä tuohon koneeseen, niin voisi tehdä sen sitten jo E10-kelpoiseksikin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Itse asiastahan en muuta tiedä, kuin mitä lehdistä lukenut, joten sillä varauksella
Polttoainelinja tankilta alkaen bensa-etanoli seoksen kestävästä materiaalista.
Kansiin kovametalliseetit lyijyttömyyden takia.
Polttoaineen syöttö uusiksi: kaasarin materiaalit eivät kestä etanoli-lisää ja määrää tarvii lisätä. Sopivalla säädettävällä ja lambda-ohjatulla ruiskulla nakutustunnistimineen saa samalla hoidettua sytytyksenkin kohdilleen.
Polttoainelinja tankilta alkaen bensa-etanoli seoksen kestävästä materiaalista.
Kansiin kovametalliseetit lyijyttömyyden takia.
Polttoaineen syöttö uusiksi: kaasarin materiaalit eivät kestä etanoli-lisää ja määrää tarvii lisätä. Sopivalla säädettävällä ja lambda-ohjatulla ruiskulla nakutustunnistimineen saa samalla hoidettua sytytyksenkin kohdilleen.
96 V4 -75
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Onhan tästä uudesta se hyöty ainakin, ettei tarvitse enää tenua talvella lisäillä. Muuten olen sitä mieltä että tuskin tuommoinen viinan määrä mitään haittaa, paremmin kulkee pakkasella kun on ryyppy päällä.
Meillä Brasiliassa koko autokalusto on toiminut jo pitkään alkoholisekoituksilla, sokeriruokoviinaa se tosin on ollut, makeeta?
Meillä Brasiliassa koko autokalusto on toiminut jo pitkään alkoholisekoituksilla, sokeriruokoviinaa se tosin on ollut, makeeta?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Kysymys on mielenkiintoinen, olen pohtinut asiaa paljon.
Omiin MR 96:siin olen ajatellut laittaa 98 bensaa. Oma olettamukseni on, että kyllä ne kulkisivat tuolla uudellakin, mutta ajot jäävät nykyisin vähiin, että saakoot tuota 98:sia.
Tuo 2-tahtari vaatinee varmaan tuota 98:sia.
Omiin MR 96:siin olen ajatellut laittaa 98 bensaa. Oma olettamukseni on, että kyllä ne kulkisivat tuolla uudellakin, mutta ajot jäävät nykyisin vähiin, että saakoot tuota 98:sia.
Tuo 2-tahtari vaatinee varmaan tuota 98:sia.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
tää on vain hyvä keino uudistaa suomen autokantaa... jää vanhukset talliin lepäämään ku ei tiedetä millä ajetaan....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Täällä ruotsissa ovat ajelleet niin 5% kuin 10% etanolibensalla jo vuosikaudet eikä ole ollut mitään häikkää löytyy jopa niitä jotka ovat itse konverteeranneet V4:sen E85:selle, ykskin kertoi tehneensä niin, että porasi kaasarin suuttimet 1,5mm poralla ja kone laulaa ja kukkuu paremmin kuin koskaan ennen.
Hän oli asentanut ilman puhdistajaan pienen starttikaasu suuttimen helpottaakseen kylmäkäynnistystä ja näin hän ajelee E85:sella.
Ruotsin saab sivustoilta ja Etanol.nu sivustolta myöskin löytyy paljon tarinoita asiasta. Alkaen jo 2007-2008.
Hän oli asentanut ilman puhdistajaan pienen starttikaasu suuttimen helpottaakseen kylmäkäynnistystä ja näin hän ajelee E85:sella.
Ruotsin saab sivustoilta ja Etanol.nu sivustolta myöskin löytyy paljon tarinoita asiasta. Alkaen jo 2007-2008.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Niin maltillisesti tulee kilsoja että jokkisV4:een aina Shell V-Poweria ja Sonettiin samaa tai vähintään 98:a. Halvalla menee, jos kone hajoaa jonkun ekobensan takia.ristos kirjoitti:Omiin MR 96:siin olen ajatellut laittaa 98 bensaa. Oma olettamukseni on, että kyllä ne kulkisivat tuolla uudellakin, mutta ajot jäävät nykyisin vähiin, että saakoot tuota 98:sia.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Totta puhut! Eiks se vanha sanonta ollu, "et vanhassa vara parempi."KeijoAnnikki kirjoitti:Niin maltillisesti tulee kilsoja että jokkisV4:een aina Shell V-Poweria ja Sonettiin samaa tai vähintään 98:a. Halvalla menee, jos kone hajoaa jonkun ekobensan takia.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Tosissaan puhuen en laittaisi alkoholiseosta 2-tahtiseen, vaan 98:a, joka säilyykin paremmin enimmäkseen seisovassa autossa. Alkoholi lienee kuivempaa kuin bensa ja siksi seosvoitelu saattaa olla huonompi.
V4 tuskin huomaa mitään eroa, vaan kulkee kummallakin iloisesti.
V4 tuskin huomaa mitään eroa, vaan kulkee kummallakin iloisesti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 158
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Eikös se ole niin, että jo nykyinenkin 95 sisältää max. 5% viinaksia? Tähän uskoen en ole käyttänyt autossa lisätenua vuosikausiin ja hyvin on mennyt.kostape kirjoitti:Onhan tästä uudesta se hyöty ainakin, ettei tarvitse enää tenua talvella lisäillä.
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
95-66, 95-07
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Muistaakseni ollut 5 prossaa jo monta vuotta, mutta mun tietääkseni ei 10%:tista.Reijo Ranta kirjoitti: Eikös se ole niin, että jo nykyinenkin 95 sisältää max. 5% viinaksia? Tähän uskoen en ole käyttänyt autossa lisätenua vuosikausiin ja hyvin on mennyt.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.