Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Kysäisin aiheesta Saabilta suoraan, kun ihmetytti tuo 1979 alkaen soveltuvuus. Kysyin sopivuudesta tahalleni seuraavilla spekseillä:
- V4 vm. 80 (jota ei siis löydy oikeasti...)
- V4 vm. 69
- 2t vm. 64
"Voiko näihin autoihin käyttää uutta 95E10 bensiiniä? V4 saabeissa on käytännösä sama tekniikka, mutta en voi vm. 69 saabissa 95E10 käyttää ja vm. 80 voin?"
Vastaus tuli tänään:
"Teknisen osastomme mukaan voit tankata E10 kaikkiin autoihisi, mutta 2-tahtiseen 64:een sinä voisit lisätä hieman öljyä."
- V4 vm. 80 (jota ei siis löydy oikeasti...)
- V4 vm. 69
- 2t vm. 64
"Voiko näihin autoihin käyttää uutta 95E10 bensiiniä? V4 saabeissa on käytännösä sama tekniikka, mutta en voi vm. 69 saabissa 95E10 käyttää ja vm. 80 voin?"
Vastaus tuli tänään:
"Teknisen osastomme mukaan voit tankata E10 kaikkiin autoihisi, mutta 2-tahtiseen 64:een sinä voisit lisätä hieman öljyä."
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
on mulla ainakin ollut oikeesti saab v4 vm 80 vieläpä met sinisena eli juhlien juhlamalli
runkonumero oli 96806002105 rek oli rev-502
olkoonkin että kaupan siinä portaassa juhlat oli jo juhlittu sillä vehkeellä.
suoritin saattohoidon ja pesänselvityksen sekä hautajaiset.
runkonumero oli 96806002105 rek oli rev-502
olkoonkin että kaupan siinä portaassa juhlat oli jo juhlittu sillä vehkeellä.
suoritin saattohoidon ja pesänselvityksen sekä hautajaiset.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Ville tarkoitti varmaan, että nuo muut autot häneltä löytyy mutta juhlista ei satu omistuksessa olemaan...Ville kirjoitti: - V4 vm. 80 (jota ei siis löydy oikeasti...)
Olipa muuten aika leväperäinen vastaus Saab-yhtymältä tuon tahtarin suhteen
Tuotekehitysideana tulis heti mieleen bensantäyttöputki pirtunkestävästä materiaalista. 95/96-yhteensopivuus olisi suotavaa.
Niitä alkuperäisiä gummiputkia kun tuppaa haprastumaan muutenkin jo 30 vuoden käytön jälkeen. On se kumma kun noi Saabitkaan ei mitään kestä...
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Jepulis, tarkoitus oli kyseenalaistaa tuo "1979 alkaen sopivuus"-fakta mielikuvitusjuhliksella.jt kirjoitti:Ville tarkoitti varmaan, että nuo muut autot häneltä löytyy mutta juhlista ei satu omistuksessa olemaan...Ville kirjoitti: - V4 vm. 80 (jota ei siis löydy oikeasti...)
Pitäisiköhän olla ilkeä ja jatkaa kyselyä mitä öljyä pitäisi hieman lisätä Oliiviöljyä, rypsiöljyä, peräöljyä, aurinkorasvaa...
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Olikos se Bike-lehti, missä oli testi eri bensojen tehoista ja erottuvuudesta. Oli dynossa ajettu eri bensoilla (tyhjennetty välillä tankki ja yms) todettu, että tehoeroa on vain pari prosenttia. Bensat 95 95/10% ja 98.
Etanolin erottuvuus oli havainnollistettu testillä, jossa kahteen mittalasiin oli ensin kaadettu vettä ja sen päälle 95 ja viereiseen 95/10%. Oli annettu seisoa ja niin erottui vesi/etanoli lasin pohjalle. Näin varmaankin käy autonkin tankissa, joten en tankkaisi mihinkään vähän ajettavaan ja talven yli tallissa tai hangessa seisovaan laitteeseen 95/10% bensaa. Enkä myöskään mihinkään 2t-vehkeeseen oli se sitten auto tai perämoottori.
Etanolin erottuvuus oli havainnollistettu testillä, jossa kahteen mittalasiin oli ensin kaadettu vettä ja sen päälle 95 ja viereiseen 95/10%. Oli annettu seisoa ja niin erottui vesi/etanoli lasin pohjalle. Näin varmaankin käy autonkin tankissa, joten en tankkaisi mihinkään vähän ajettavaan ja talven yli tallissa tai hangessa seisovaan laitteeseen 95/10% bensaa. Enkä myöskään mihinkään 2t-vehkeeseen oli se sitten auto tai perämoottori.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Mikähän testi tuo oli? Etanolihan sekoittuu täysin veteen aivan kuten tavallinen viinakin joten tuo tuntuu aika oudolta tuo erottuminen, kuitenkin on niin, että puhdas Etanoli absorboi vesihöyryä, joten sitä ei kannata pitää avoimessa astiassa jossa se ei pysy puhtaana. Tätä taas ei suljetussa tilassa tapahdu, tämä koskee E85:ta. E10:inhän luulisi olevan saman kaltainen atseotrooppinen seos, ja käsittääkseni se pitäisi keittää ennen kuin se tislautuisi.tuomjussi kirjoitti: Etanolin erottuvuus oli havainnollistettu testillä, jossa kahteen mittalasiin oli ensin kaadettu vettä ja sen päälle 95 ja viereiseen 95/10%. Oli annettu seisoa ja niin erottui vesi/etanoli lasin pohjalle. Näin varmaankin käy autonkin tankissa, joten en tankkaisi mihinkään vähän ajettavaan ja talven yli tallissa tai hangessa seisovaan laitteeseen 95/10% bensaa. Enkä myöskään mihinkään 2t-vehkeeseen oli se sitten auto tai perämoottori.
Huom! en ole kemisti joten en tuota tiedä, tämä on vain mitä olen kuullut kerrottavan Etanolista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Kuinkahan pieni ero nesteiden ominaispainoissa riittää erottamaan ne stabiilissa tilassa? En ole kemisti minäkään, mutta olen nähnyt isojen poikien juovan sellaisia ravintola-annoksia, joissa on ollut eri ominaispainoisia alkoholeja kerroksiksi laskettuina.
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Eiköhän nämä ominaispainot liiku aivan litkujen ominaisuuksien rajamailla, eli specifiikkipaino alkoholille on kait 0,791 verrattuna tiheyteen stabiilissa tilavuudessa, näin sanovat he jotka sanovat osaavansa tän homman? ovatko edes selvin päin koskaan näin sanoneet? Huom. että lämpö on isotekijä tässä asiassa.jt kirjoitti:Kuinkahan pieni ero nesteiden ominaispainoissa riittää erottamaan ne stabiilissa tilassa? En ole kemisti minäkään, mutta olen nähnyt isojen poikien juovan sellaisia ravintola-annoksia, joissa on ollut eri ominaispainoisia alkoholeja kerroksiksi laskettuina.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Tää on taitanut mennä "ihan pilkun viilaukseksi" KOKO HOMMA! Minä olen sitä mieltä, että niin kauan kun nuo litkut liikuttavat 96:sta asiat ovat kunnossa. Lisäksi tää vouhotus noista Bensoista loppuu heti, liemet saadaan isoihin tankkeihin jakeluun. Tätähän ei kauan tartte ootella.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Okay Ristos jos pilkkua viilataan, mutta sitä ei voi viilata jos on kakstahterit kysymyksessä, vaan silloin on ajettava etanooli 5 prossasella eli 5% sopalla ja ehkä lisättävä myös hiukan ylävoitelu öljyäkin sekaan.ristos kirjoitti:Tää on taitanut mennä "ihan pilkun viilaukseksi".
Asia on melkovarmaan näin, koska 5% ylävoitelu on melko mitätöntä.
Jos ylävoitelu saadaan onnistumaan ei polttoaineella, mitä käytetään ole suurta merkitystä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Mielenkiintoista seoskeskustelua. Eräällä toisella palstalla on puhuttu miten sen alkoholin voisi erottaa bensasta muihin (parempiin?) tarkoituksiin.
MuTU-tuntumalla olen sitä mieltä kuin tehdaskin, että hiukka enemmän öljyä sekaan, tai mieluummin tuota 98-tyyppistä.
Varoittavana esimerkkinä on hyllyssäni muuten hyvä moottorisaha, mutta leikannut kiinni laihan seoksen vuoksi.
MuTU-tuntumalla olen sitä mieltä kuin tehdaskin, että hiukka enemmän öljyä sekaan, tai mieluummin tuota 98-tyyppistä.
Varoittavana esimerkkinä on hyllyssäni muuten hyvä moottorisaha, mutta leikannut kiinni laihan seoksen vuoksi.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Tässä yksi ylävoiteluöljy kakstahtareihin joissa aiotaan käyttää etanolia tämä öljy sekoittuu hyvin etanoolin kanssa jopa E85:n kanssa.
Klotz.
Klotz.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Maanantaina 3.1.2010 tankksin korkeavireiseen 2 tahtimoottoriin E10 bensiiniä, puoli vahingossa kun oli tutun 95 oktaanisen pistooliin tullut uusi laatu.
Käynnissä ei ole eroa,käynnistyy premmin kuin vanhalla 95 oktaanisella.
Kestää hetkittäiset täydentehon otot ongelmitta,ko moottorissa on tuoreöljyvoitelu.
Hinta oli 1.499 johon hieman petyin mikään ei voi olla halpaa
Seisoviin koneisiin en tankkaisi kun v-poveria, veden imeytymisen takia.
Enkä välttämättä tankkaisi uutta E10 tahtareihin mutta saattaa toimia...
terv Vesa A
Käynnissä ei ole eroa,käynnistyy premmin kuin vanhalla 95 oktaanisella.
Kestää hetkittäiset täydentehon otot ongelmitta,ko moottorissa on tuoreöljyvoitelu.
Hinta oli 1.499 johon hieman petyin mikään ei voi olla halpaa
Seisoviin koneisiin en tankkaisi kun v-poveria, veden imeytymisen takia.
Enkä välttämättä tankkaisi uutta E10 tahtareihin mutta saattaa toimia...
terv Vesa A
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Tuota absorbointia eli veden imeytymistä ei kuulemma ilmene suljetussa säiliössa, eikä myöskään E10:ssä edes avoimessa astiassa. Tätä veden absorbointia esiintyy E85 jos sitä säilytetään avoimessa astiassa, mutta ei siinäkään jos suljettu säilöntä.vakari 1 kirjoitti: Seisoviin koneisiin en tankkaisi kun v-poveria, veden imeytymisen takia.
Enkä välttämättä tankkaisi uutta E10 tahtareihin mutta saattaa toimia...
terv Vesa A
Tieto on Etanoli jalostajilta saatu.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?
Pistänpä tähän osoitteen Etanol.nu sivustolle josta löytyy paljon ruokaisaa tiedotusta Etanolista yleensä, tää sivu aukeaa kakstahtisen moottorin etanolin käyttöön ja sen voitelemiseen etanolia käytettäessä. http://etanol.nu/ombygg-2taktare.php
En kuitenkaan jaksa alkaa sitä vääntämään suomeksi joten googlen käännöspalvelu auttaa, luulen.
En kuitenkaan jaksa alkaa sitä vääntämään suomeksi joten googlen käännöspalvelu auttaa, luulen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.