Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
ysikuuppa
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 15:32
Paikkakunta: Laitila

Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja ysikuuppa »

Tällä palstalla sivuttiin jo aiemmin otsikon teemaa, mutta käsittääkseni yksiselitteistä vastausta ei ole saatu. Siis, soveltuuko alkuvuodesta 2011 markkinoille tuleva 20% etanolia sisältävä uusi 95-oktaaninen bensiini (joka korvaa nykyisen 95-oktaanisen) a. 2-tahtarisaabeille b. V4-nelitahtarisaabeille?

Voisiko joku asian varmasti tunteva antaa vastauksen?

Lehdissä julkaistut ajoneuvojen merkki- ja mallilistat eivät tätä kerro.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minusta se on aika yksiselitteistä, kun sanotaan, että kaikille Saabeille vuosimallista -79 eteenpäin. Näin ainakin Moottori-lehdessä.

Tosin ko. vuosimallin kuuppaan en sitä lähtisi laittaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ole varmaa tietoa, mutta spekulointi sallittaneen? Uskoisin, että tuo rajaus valmistajan ilmoituksessa johtuu siitäkin, ettei Saabilla ole katsottu järkeväksi käyttää muutenkin niukkoja resursseja asian selvittelyyn ja soveltuvuuden testailuun noin vanhassa ja kannaltaan jo pienessä kalustossa, vaan on katsottu selkeämmäksi ja halvimmaksi olla tutkimatta ja suosittelematta.

Kaksitahtisessa en käyttäisi, koska pitäisin sitä turhana riskinottona ruostumisen ja voitelun kannalta.

Veenelkussa epäilen, että etanolibensan erilainen höyrystyminen lisäisi käynnistymisongelmia kuumalla ja lämpimällä koneella (niitä ongelmiahan esiintyy toisinaan nykyäänkin, onhan nykybensatkin kovin erilaista tavaraa kuin 70-luvun bensa, jolle nuo on suunniteltu). Tuskin mitään sen vaarallisempaa vaikutusta on odotettavissa, kunhan venttiilinsuojaa käyttää kuten tähänastisenkin ysivitosen kanssa. Testailemalla tuo selviäisi, tosin tuskin tuo bensojen hintaero nykyisen kuuppakannan keskimääräisillä ajomäärillä on mitenkään merkitsevä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

ysikuuppa kirjoitti:Tällä palstalla sivuttiin jo aiemmin otsikon teemaa, mutta käsittääkseni yksiselitteistä vastausta ei ole saatu. Siis, soveltuuko alkuvuodesta 2011 markkinoille tuleva 20% etanolia sisältävä uusi 95-oktaaninen bensiini (joka korvaa nykyisen 95-oktaanisen) a. 2-tahtarisaabeille b. V4-nelitahtarisaabeille?

Voisiko joku asian varmasti tunteva antaa vastauksen?

Lehdissä julkaistut ajoneuvojen merkki- ja mallilistat eivät tätä kerro.
Lues ny uudestaan se keskustelu ja etenkin Mimmin viesti. E10 ei sovi 2-tahtisiin Saab-autoihin. Terveisin herra tai rouva x.x Saabin asiakaspalvelusta.

Tuskin siis E20:kään sopii tahtarille. Veenelkku taas on 50-luvun jenkkidesign toteutettuna 60-70 luvun materiaaleilla. Se on tehty toimimaan bensalla jossa on kunnolla lyijyä, voitelevia jakeita ja aromaattisia hiilivetyjä ym. Siis sitä bensaa mikä haisi vielä bensalta eikä noita nykymyrkkyjä. Voihan sitä koittaa saada toimimaan muillakin aineilla mutta työtä se vaatii ja varaosia.

Varman vastauksen asiaan kuin asiaan voi tässä maailmassa antaa vain tietämätön henkilö. Tieto lisää paitsi tuskaa myös epävarmuutta väittää "varmana" yhtään mitään. Keskustelussa johon viittasit, ymmärtääkseni saavutettiin konsensus tyyliin "Tuskin sopii, voi olla ettei heti riku mitään, mutta turha riski olemattoman säästön takia. Ainakin kuluminen lisääntyy". Näin minä sen näin.

Mutta pistetääs oma (kyseenalainen) maine kerralla likoon. Väitän "varmana tietona" että 20% etanoliseosbensa EI SOVI 2-tahtarille eikä veenelkulle.

Joku varmaan silti kokeilee, tulkoon sitten muutaman kymmenen tuhannen ongelmattoman kilometrin tai vaikka 5 ongelmattoman ajovuoden päästä kertomaan, että on käyttänyt vain ja ainoastaan etanolibensaa (mitenkäs tuonkin todistat) ilman ongelmia (mitenkäs TUON sitten todistat). Pyörrän sanani julkisesti seuraavassa klubin kokouksessa jos aihetta on :D

Jos taas joku kokeilee ja tulee tuhoa, niin pääsen sanomaan että "enkös minä sanonut" :lol:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pistetääs nyt kyssäriä, kun on yksi projekti-V4 pihamökissä odottamassa hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa "pura ja kokoa" -operaatiota. Mitäs kaikkea polttoainesäiliöstä palamistapahtumaan liittyvää joutuisi veenelkussa pistämään uusiksi, jotta voi tankata eekymppiä?

Helppo ratkaisu on tietenkin tankata ysikasia mutta kun kuitenkin on tarkoitus pistää karkaistua pakoseetiä ja kärjetöntä syttöä tuohon koneeseen, niin voisi tehdä sen sitten jo E10-kelpoiseksikin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Itse asiastahan en muuta tiedä, kuin mitä lehdistä lukenut, joten sillä varauksella :P

Polttoainelinja tankilta alkaen bensa-etanoli seoksen kestävästä materiaalista.
Kansiin kovametalliseetit lyijyttömyyden takia.
Polttoaineen syöttö uusiksi: kaasarin materiaalit eivät kestä etanoli-lisää ja määrää tarvii lisätä. Sopivalla säädettävällä ja lambda-ohjatulla ruiskulla nakutustunnistimineen saa samalla hoidettua sytytyksenkin kohdilleen.
96 V4 -75
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Onhan tästä uudesta se hyöty ainakin, ettei tarvitse enää tenua talvella lisäillä. Muuten olen sitä mieltä että tuskin tuommoinen viinan määrä mitään haittaa, paremmin kulkee pakkasella kun on ryyppy päällä.
Meillä Brasiliassa koko autokalusto on toiminut jo pitkään alkoholisekoituksilla, sokeriruokoviinaa se tosin on ollut, makeeta?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kysymys on mielenkiintoinen, olen pohtinut asiaa paljon.

Omiin MR 96:siin olen ajatellut laittaa 98 bensaa. Oma olettamukseni on, että kyllä ne kulkisivat tuolla uudellakin, mutta ajot jäävät nykyisin vähiin, että saakoot tuota 98:sia.

Tuo 2-tahtari vaatinee varmaan tuota 98:sia.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23995
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tää on vain hyvä keino uudistaa suomen autokantaa... jää vanhukset talliin lepäämään ku ei tiedetä millä ajetaan....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Täällä ruotsissa ovat ajelleet niin 5% kuin 10% etanolibensalla jo vuosikaudet eikä ole ollut mitään häikkää löytyy jopa niitä jotka ovat itse konverteeranneet V4:sen E85:selle, ykskin kertoi tehneensä niin, että porasi kaasarin suuttimet 1,5mm poralla ja kone laulaa ja kukkuu paremmin kuin koskaan ennen.
Hän oli asentanut ilman puhdistajaan pienen starttikaasu suuttimen helpottaakseen kylmäkäynnistystä ja näin hän ajelee E85:sella.
Ruotsin saab sivustoilta ja Etanol.nu sivustolta myöskin löytyy paljon tarinoita asiasta. Alkaen jo 2007-2008.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ristos kirjoitti:Omiin MR 96:siin olen ajatellut laittaa 98 bensaa. Oma olettamukseni on, että kyllä ne kulkisivat tuolla uudellakin, mutta ajot jäävät nykyisin vähiin, että saakoot tuota 98:sia.
Niin maltillisesti tulee kilsoja että jokkisV4:een aina Shell V-Poweria ja Sonettiin samaa tai vähintään 98:a. Halvalla menee, jos kone hajoaa jonkun ekobensan takia. :evil:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja ristos »

KeijoAnnikki kirjoitti:Niin maltillisesti tulee kilsoja että jokkisV4:een aina Shell V-Poweria ja Sonettiin samaa tai vähintään 98:a. Halvalla menee, jos kone hajoaa jonkun ekobensan takia.
Totta puhut! Eiks se vanha sanonta ollu, "et vanhassa vara parempi." :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tosissaan puhuen en laittaisi alkoholiseosta 2-tahtiseen, vaan 98:a, joka säilyykin paremmin enimmäkseen seisovassa autossa. Alkoholi lienee kuivempaa kuin bensa ja siksi seosvoitelu saattaa olla huonompi.
V4 tuskin huomaa mitään eroa, vaan kulkee kummallakin iloisesti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

kostape kirjoitti:Onhan tästä uudesta se hyöty ainakin, ettei tarvitse enää tenua talvella lisäillä.
Eikös se ole niin, että jo nykyinenkin 95 sisältää max. 5% viinaksia? Tähän uskoen en ole käyttänyt autossa lisätenua vuosikausiin ja hyvin on mennyt.
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uuden 95-bensan soveltuvuus vanhoille ysikutosille?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Reijo Ranta kirjoitti: Eikös se ole niin, että jo nykyinenkin 95 sisältää max. 5% viinaksia? Tähän uskoen en ole käyttänyt autossa lisätenua vuosikausiin ja hyvin on mennyt.
Muistaakseni ollut 5 prossaa jo monta vuotta, mutta mun tietääkseni ei 10%:tista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin