Kromisivupeilien kunnostus? Kunnostus tehty!

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
jpk644
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 13:31
Paikkakunta: Oulu

Kromisivupeilien kunnostus? Kunnostus tehty!

Viesti Kirjoittaja jpk644 »

Löytyisikö forumlaisilta vinkkejä, miten ysikuupan kromisivupeilien taustat saisi parhaiten kiiltämään jälleen muutaman vuosikymmenen hapettumien jälkeen. Mitä välineitä/aineita olette käyttäneet?
Viimeksi muokannut jpk644, Ti Marras 30, 2010 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jukka-Pekka Keränen, Oulunsalo
Jäsen# 4677 puh: 040-5483019
Saab 96, vm 1975 (ka), Saab 95, vm 1974 (pr), varaosa-autot: Saab 95 -74, Saab 96 -75, Saab 96 -79, Saab OG900 -84
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jotain metallia olen kiillottanut hienolla Pata-Patalla, mutta en tiedä sopiiko tuohon. Metallin kiillotustahnoilla olen sen jälkeen viimeistellyt. Huopalaikka ja hiontavaha voisi olla hyvä yhdistelmä myös.
# 419 Vesa Pohjalainen
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

vanhan kansan konsti, sokeripala ja sylki.

ei paljon maksa kokeilu :D

tuo vaan putsaa, ei tee naarmuja.

nuo kaupalliset aineet tekee naarmuja, mutta jos on naarmuja jo ennestään, niin sitten niillä.

autoglym on hyvää tavaraa, olen ite käyttänyt alumiinivanteen lippaan.

ja kuullut patapatasta, jotain hienojakoista teräsvillaa ? jollain liuottimella ja sillä saa kuulemma kanssa hyvää jälkeä, mut luulis naarmivan sekin...
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Täällä kans jutunpätkä wanhan kansan konsteista:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1715909
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja jt »

Vähän sellanen kutina on , että taitavat peilintaustat olla alumiinia. Teräsvilla naarmuttaa varmasti, tosin naarmu on suht hienojakoista eli tuo materiaalille ominaisen värin näkyviin. Ongelma näissä mattapinnoissa on, että ne harvoin ovat kovin helppohoitoisia - toki hyvällä vahalla saadaan säilytettyä mattauksia ja patinointeja suht pitkään.

Sitä vastoin peilipintahan ei toista metallin omaa väriä kuin sävytteenomaisesti, koska pääasiassa ympäröivät valot ja pinnat värjäävät k.o. pinnan, oli se mitä metallia tahansa. Metallilta viedään tavallaan munat kun se steriloidaan kiiltäväksi.

Peilintaustan muoto on sellainen että huopalaikalla kiillottamisessa on riskinsä. Mitä tasaisempi pinta, sitä helpommin laikka kaivaa kuopan hetkeksikin pysähtyessään. Ja pehmeiden metallien kohdalla on aina vaara kulmien nylppääntymisestä, jopa puhki kulumisesta (kun ohutlevystä puhutaan).

Tuohon kohteeseen voisi suositella kotikonstina huopafilssiä ja hienoa kiillotusvahaa.
Huopafilssin saa helposti tehtyä ohuehkosta rimanpätkästä, johon liimataan (esim. halpahalleista neliötavarana löytyvää) huonekalujen jalkoihin tarkoitettua huopaa. Huopatossun reunasta saa parempilaatuista tavaraa, mutta lumisena talvena tästä voi olla haittaa ;)

Kiillotusvahaa hangataan kevyesti huopaan, ja eikun suihkimaan peilintaustaa. Sopivasti painaen ja vahaa usein lisäten pitäisi tulosta syntyä. Huovan "terävällä" kulmalla voi kokeilla ylettyä sinne reunan juonteen pohjallekin. Normaali ristiin kiillotus (2-3 suuntaa) antaa tässäkin tapauksessa hyvän tuloksen.

Jollain hienojakoisella metallin kiillotustahnalla (ei hammastahnalla) voi viimeistellä pinnan kiilloltaan tummemmaksi ja peilimäisemmäksi. Toisaalta, alumiiniin ei oikeastaan huippukiilto edes kuulu, mutta makuasioista lienee turha kiistellä.


terv. jt, hopeaseppä evp.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Mielestäni nuo peilit on eloksoitu, mikä merkitsisi sitä, että hiomalla pitäisi ekaksi saada himmennyt eloksointi poistettua ja vasta sitten hioa Al-runko tasaisen kiiltäväksi. Pelti on kuitenkin niin ohut, ettei hiominen onnistu kevyellä kädellä aivan helposti ilman, että pelti menettää muotoaan.

Näistä peililasien vaihdosta olen keksinyt hyvän substituutiin lohkeileville mustille tai valkoisille muoville, joka pitää lasin paikallaan: Osta ohut pyöreä kumiprofiili. Liimaa päät yhteen ja pingoita valmistamasi "O-rengas" peilin ja metallikantin väliin. Ah vot! Lasin takana oleva jousi pitää virityksen kasassa. Ja kun kerran korjaat niin muista herkistää peilin liikkuvuutta irroittamalla sisäpuolelta ruosteisen ruuvin, joka pitää peiliosan kiinni kromatussa varressa. Tippa öljyä/vaseliinia ennenkuin kokoat kiinnityksen uudelleen pitää peili-osan liikkuvana ryttäämättä kiinnityskohdassa peltiä kun sitä kohdistaa.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja jt »

Rin-tin-tin kirjoitti:Mielestäni nuo peilit on eloksoitu, mikä merkitsisi sitä, että hiomalla pitäisi ekaksi saada himmennyt eloksointi poistettua ja vasta sitten hioa Al-runko tasaisen kiiltäväksi. Pelti on kuitenkin niin ohut, ettei hiominen onnistu kevyellä kädellä aivan helposti ilman, että pelti menettää muotoaan.
Tuo eloksointi (alumiinissa usein käytetty pinnoitusmenetelmä) tosiaan selittää peilintaustan alkuperäisen kiillon, joka on jotain aivan muuta mitä tavallisia alumiiniseoksia suoraan kiillottamalla on mahdollista saavuttaa. Kiillotusterällä pintaa tiivistämällä (ennen rättilaikalla kiillotusta) voi toki pehmeiden metallien kiiltoa jonkin verran parantaa.

Alumiinilla on lisäksi ominaisuus, jolla se suojaa itseään - nopea hapettuminen. Kerros ei ole paksu, mutta se himmentää hieman kiillotuksen jälkeistä hohtoa. Tämänkin vuoksi korkeakiiltoinen alumiini on n.s. katoavaa kansanperinnettä.

Tuossa huopafilssaamisessa on yhtenä kantavana idea se, että homma tapahtuu amatöörillekin riittävän hitaasti ja hallitusti, että jopa eloksointi saattaa säilyä käsittelyssä puhkeamatta.

O.T. Samalla laitteella voi muuten kiillotella vaikkapa hopeasormuksiansa, jos tummemmasta kiillosta tykkää.


terv. jt
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja mestari »

vai voisiko tehdä ns mällin peileistä ja lähettää uudellen eloksoitavaksi
esim www.suomeneloksointi.fi tyyliin ja joku keräisi peilit ja hoitaisi homman. sisäpuolelle jokainen voisi vaikka meistisarjalla lyödä puumerkinsä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

mestari kirjoitti:vai voisiko tehdä ns mällin peileistä ja lähettää uudellen eloksoitavaksi
esim http://www.suomeneloksointi.fi tyyliin ja joku keräisi peilit ja hoitaisi homman. sisäpuolelle jokainen voisi vaikka meistisarjalla lyödä puumerkinsä.
Loisto ehdotus! Pitäisikö kuitenkin tarkistaa voiko ne lähettää olemassa olevassa kunnossa tai pitääkö vanha eloksointi ekaks poistaa. Hinta tietenkin tarkastettava ennenkuin ne sinne lähettää. Englantilaisia uusittuja on nähty; uudenveroisia mutta hinta hirvittää. :(

Terveisiä Mestarille!
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja tommij »

Pikaisen googletuksen tuotosta:

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... c&start=30 Tuolla on hyvä threadi Caddyn nokkamaskin anodisoinnista, hyvännäköistä jälkeä näyttäis tulevan. Homma teetetty tuollaisessa firmassa: http://www.janster.fi/web/index.php

Ja vielä lainaus:
" maskin uusissa listoissa anodisointi on tavallinen harmaa anodisointi, mutta bulleteissa, sisälistoissa ja takaritilässä osat on kiiltoanodisoituja! Ota huomioon, että kiiltoanodisoinnissa, varsinainen kiilto määräytyy alumiinin materiaalin mukaan. Janster pystyy tekemään myös täysin peilikiiltävää kiiltoanodisointia, mutta se toimii nykyisillä koneiden asetuksilla ainoastaan tietyille teollisuus standardi alumiineille. Näissä harraste vehkeissä pinnan kiiltoaste on täysin säkästä kiinni. Koneet saa säädettyä myös tietenkin kappale kohtaisesti, mutta se vaatii tuhottomasti eri kokeiluja ja ymmärrät varmaan että iso firma ei todellakaan ala tekemään sitä muutaman kappaleen takia ja sitten taas palauttamaan säädöt tehdastuotteille. Eli ei, cadillacin kiiltoanodisoiduista osista ei saa enää tekemälläkään alkuperäisen näköisiä, ainakaan Suomessa! Mutta ainakin minulle osat ovat nyt paljon paremmat kun ne on kaikki tasalaatuisia eikä naarmuisia paskoja jotka ovat läheltä tarkasteltuna aivan hirveää kuraa kuten useimmissa maassamme pyörivissä lintoissa. "
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
svf-96
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 23:01
Paikkakunta: oulu

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja svf-96 »

Oulusta löytyi Jukolantien Tarviketorilta Fiat 500 kromisivupeilit joissa itse peiliosa on sama kuin 96 peilissä.Eli vaihtaa vain varren omasta peilistä ja entisöinti on siltä osin valmis.Viime syksynä ostin omaan 96:een ja hinta ei ollut kallis.
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja mestari »

svf-96 kirjoitti:Oulusta löytyi Jukolantien Tarviketorilta Fiat 500 kromisivupeilit joissa itse peiliosa on sama kuin 96 peilissä.Eli vaihtaa vain varren omasta peilistä ja entisöinti on siltä osin valmis.Viime syksynä ostin omaan 96:een ja hinta ei ollut kallis.

ja samaan hengenvetoon olisi voinut heittää sen hinnankin tarvitseville?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
svf-96
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 23:01
Paikkakunta: oulu

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja svf-96 »

10e/kpl
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Alumiinin kiiloitukseen huopalaikka ja Sinolia. Tulee vaikka peiliä. Aluksi voi ottaa pahasti hapettuneen pinnan pois vaikka Autosolilla ja sen jälkeen Sinolilla!

Ja kiiltää!!!
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Kromisivupeilien kunnostus?

Viesti Kirjoittaja jt »

Huuska kirjoitti:Alumiinin kiiloitukseen huopalaikka ja Sinolia. Tulee vaikka peiliä. Aluksi voi ottaa pahasti hapettuneen pinnan pois vaikka Autosolilla ja sen jälkeen Sinolilla!

Ja kiiltää!!!
Sinol sisäisesti vai ulkoisesti? ;)

Kannattanee ottaa huomioon aikaisemmat kommentit mahdollisesta eloksoinnista ja huopalaikkakiilotuksen vaaroista juuri tässä peilien kiillotuksen yhteydessä.


terv. jt
Vastaa Viestiin