96-korjaamoja?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
moksanen
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 11:19

96-korjaamoja?

Viesti Kirjoittaja moksanen »

Ajelin vuosia Kajakilla kesät talvet, kunnes auto lopulta tuli tiensä päähän, eli olisi vaatinut jo todella paljon laittoa. No, on se vieläkin tutun tallinvintillä odottamassa, josko joku joskus... Silloin aikanaan tuo pieni, urhea auto vei perille kelissä kuin kelissä ja kulki mitä kummallisimmissa maastoissa. Tykkäsin! <3

Nyt on ruvennut polttelemaan, että tuommoinen pitäisi taas saada (eikä tämän palstan juttujen lukeminen suinkaan auttanut tähän asiaan :lol: ). Myynnissä näkyy siistikuntoisia 96:sia olevan, mutta mutta... Autoista en peruskäytön lisäksi tiedä mitään, vaikka ajelenkin sujuvasti. "Nykyautohuoltamoille" tuollaista aarretta taitaa olla turha viedä, osaavat kyllä laskuttaa, mutta eivät oikeasti tehdä mitään. Tämä oli tilanne ainakin 90-luvun alussa, kun viimeisiä kertoja käytin edellistä oikeaa :wink: autoani korjaamolla.

Mistä siis voisi kuvitella löytävänsä luotettavan ja asiansa osaavan korjaajan/huoltajan/ylläpitäjän aarteelleen (Etelä-Suomen alueella), jos semmoisen mennä päräytän tässä ostamaan? Vai löytyykö sellaisia? Itse kun tosiaan tankkauksen ja öljynvaihdon lisäksi en osaa autoani huoltaa. Onko tällaisen vanhemman auton osto siis tuhoontuomittu ajatus? Samaa tunnetta ratin takana vaan kun ei PikkuAuton (= Saab 96 vm. 78) jälkeen ole ollut...
Saab 96 -78 "Pikkuauto"
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96-korjaamoja?

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Mahtaako tästä olla apua:
http://www.vippet.net/saabkorjaamo.html
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 96-korjaamoja?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Periaatteessahan nämä vanhemmat ovat tekniikaltaan sen verran yksinkertaisia, että hyvillä ohjeilla täältä foorumilta pärjää oikeasti jo pitkälle.
Mitä taas korjaamoihin tulee, niin en nyt suoranaisesti osaa mitään vinkkejä antaa suuntaan taikka toiseen, mutta se kannattaa pitää mielessä, että aina saa kaivaa kukkaron esiin, kun astuu ovesta sisään. Jos mitään suhteita korjaamon omistajaan tai korjauksen tekijään ei ole ennestään, niin aika suurella todennäköisyydellä veloitustapa on tuntitaksa, joka puolestaan lienee minimissään siinä viidenkympin pinnassa. Tässä kohtaa alkaa jo kuitenkin auton rahallinen arvo tulla vastaan (käyttöarvo on asia erikseen, siihen en ota kantaa) ja pitää ennen jokaista korjausta miettiä tarkkaan, kuinka tarpeellinen korjaus on. Tämä taas on auton kannalta aina huono tilanne.

Itse lähtisin siitä liikkeelle, että jos pihassa on käytetty ja vanhahko auto, niin kannattaa olla varuiksi myös se toinen auto olemassa. Kun yksi porsii tai kaipaa huoltoa, voi toisen ottaa käyttöön ja korjata ensimmäisen rauhassa ilman kiirettä: remontti kuitenkin aina vähän leviää tehdessä ja aikaa voi kulua helposti päiviä, jopa viikkoja, jos ei ole kokonaisia päiviä aikaa tehdä. Ja vaikka olisikin...
Itse tehdessä saa myös todella hyvän kuvan auton senhetkisestä kunnosta. Esimerkiksi kun olet vaihtamassa jotain osaa ja huomaat, että vieressä on pienen vaivan takana selkeästi seuraava korjattava paikka, niin kynnys sen korjaamiseen on aika pieni. Korjaamolla näin ei välttämättä käy, vaan korjaukseen menee vain se ennalta sovittu kohta.
Ja usko pois, kyllä täältä foorumilta ohjeita saa. Korjaaminenkin on yllättävän helppoa, vaikka se välillä hermoja kysyykin; osat ovat ruostuneet kiinni toisiinsa ja moukaria saisi käyttää huolella, mutta kun ei mahdu. :D

Hankin itse viime kevään lopulla kakkosautoksi -84 99:n, joka oli sellaisessa kunnossa, että moni olisi lyönyt surutta paaliin. Leimaa oli kuitenkin jäljellä ja autoa kotiin ajaessa naamalle levisi sellainen hymy, että tiesin satsaavani auton kunnostukseen vielä rahaa. Ja niinhän siinä kävi, että vähän remonttia konepellin alle, jarrut uusiksi ja pari isohkoa reikää takakontista umpeen, niin leima napsahti ensi yrittämällä taas vuodeksi eteenpäin.
Hankit vain kunnon työkalut (hyviä vääntimiä ja kunnollinen hylsysarja, niillä pärjäät pitkälle) ja kysyt rohkeasti apuja (etkä vaivu synkkyyteen, jos parissakaan päivässä ei vastauksia tule), niin kyllähän auton kuin auton kanssa lähes kuka tahansa pärjää vaikka taloyhtiön parkkipaikallakin. :D
moksanen
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 11:19

Re: 96-korjaamoja?

Viesti Kirjoittaja moksanen »

Kiitos neuvoista. Mun ensimmäinen vaihtoehto korjauksissa on tietenkin koittaa hymyillä nätisti ja silloin aikanaan nuorena ja nätimpänä Kuuppaa katsastettaessa laitoin aina taktisesti minihameen päälle. :wink: Että näillä eväillä näissä autonkorjaustaidoissa. :lol:

No joo, käyttöautot ovat toki olemassa erikseen. Tää "ysikutonen pihaan"-innostus vaan ei ota laantuakseen, ei sitten niin millään, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee se auton osto. Onko se peräti museorekisterissä oleva kapine vai ei, sitäkään en ole vielä saanut päätettyä.

Se vanha, oma, käytöstä poistettu tekisi mieli kyllä sekin laittaa kuntoon, siitä kun vielä historia alusta asti tiedossa ja omissa käsissä oloajalta jopa joka ikinen tankkaus on kirjattu kirjoihin ja kansiin. Tuo vaan vaatii sen, että ensin pitäisi pihaan rakentaa lämmin talli, jossa autoa voisi ropata (ja sen lisäksi se vaatisi aikaa, mikä tällä hetkellä muutenkin on kortilla). Ensisijainen vaihtoehto tällä hetkellä onkin ostaa kunnossa oleva peli, mutta vaikka vanha olisi miten kunnossa ja hyvin pidetty, niin aina niihin jotain tuppaa tulemaan. Hyvin on vielä muistoissa mm. ne lukuisat kerrat, kun on PikkuAuton käsijarrua hakattu irti... Oi niitä aikoja! :mrgreen:
Saab 96 -78 "Pikkuauto"
Vastaa Viestiin