Täällä Foorumilla tunteiden kuohut tuntuvat käyvän suurina myös tämän arvokkaan Saab 96 mallin ja sen edeltäjien kohdalla.
Siksi kysynkin, onko tämä Saabin alkumalli oikea historiikki-auto?
Itse olen sitä mieltä, että on ja oikein vielä suurilla kirjaimilla, Auton kaikki alkumallit ovat jo museoauto-iässä. Ajattelen myös, että näiden alkumallien säilyttämistä kannattaa kannustaa. Työ ei enää ole kovin helppoa, koska nämä mallit ovat olleet hyvin suosittuja myös autourheilun alueella ja niitä on päässyt tuhoutumaan runsaasti hyvän harrastuksen parissa. Tämä on osaltaan sitten vaikuttanut erilaisten osien ja tarvikkeiden saantia. Myös määrällisesti autoja alkaa olla aika vähän.
Täällä Foorumilla kaikki alkaa olla jo aika suurta. Väittelytkin ovat muuttuneet aika suureksi. Tämä keskustelu Kajakkien omasta osto/myyntipalstasta on ponnahtanut oikein lentoon!
Olisin kuitenkin sitä mieltä, että tämä Saabin malli poikkeaa merkin muista malleista. Se on vanhin ja mallityypin kaikki mallit ovat jo MR-auton iässä. Auton lukumäärä alkaa olla jo aika pieni ja toiminta sen ympärillä keskittyy hieman toisenlaiseen toimintaan kuin uudemmilla malleilla. Autojen osien ja tarvikkeiden löytäminen on selkeästi vaikeampaa kuin uudemmilla malleilla. Osa harrastaa näitä historia-autoja ja haluaisi edes täällä merkki-foorumilla jotain helpotusta harrastukselleen. On tietysti helpompiakin harrastuksia kuin tämän arvokkaan Saabin historin tallennus. Historiaa tallentavat ovat kyllä vaikeuksiin tottuneet, siksi ainakin oma toivomus olisi oman joukon tuki, esim tuon Kartsan hyvälle ehdotukselle.
Edellä kerrotun takia olen edelleen Kartsan tekemän ehdotuksen takana. Toivoisin tälle keskustelulle edelleen arvokasta jatkoa. Tuolla aiemmin "TTurku" antoi ymmärtää, että kohta kuuluu? Odottelen mielenkiinnolla?
Ajattelin lähettää tämän kirjoitukseni nyt suljetulle palstalle. Mutta kun tuo oli suljettu, niin ajattelin avata tämän historia-autoista keskustelun. Uskaltaisin toivoa tälle keskustelulle tätä Saabin alkumallia arvostavaa jatkoa.
Saab 92, 93, 94, 95, 96, 97 (2-tahti ja V4) historiikkiauto
Saab 92, 93, 94, 95, 96, 97 (2-tahti ja V4) historiikkiauto
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab 92, 93, 94, 95, 96, 97 (2-tahti ja V4) historiikkiauto
Mielestäni ovat oikeita historiikkiautoja. Syntyiväthän ne poikkeuksellisena aikanakin sodan jälkeen, valmistajansa ensimmäisinä autoina, puhtaalle paperille piirrettyinä, ja taisivat suunnittelijatkin olla vasta-alkajia lentokonetaustaa kun heillä enimmäksen oli.
Myöhemmissä malleissa sitten on alkuperäisiä ideoita ja piirteitä edelleen kehitetty.
Muita autohistoria lähtökohtia ovat olleet höyrykone johon laitettiin pyörät, lännenvaunut jotka saivat polttomoottorin, moottoripyörä joka sai pari pyörää lisää. Vähemmän on Saabin tyyppisiä eli lennukki josta otettiin siivet ym pois. Liekö muita?
Myöhemmissä malleissa sitten on alkuperäisiä ideoita ja piirteitä edelleen kehitetty.
Muita autohistoria lähtökohtia ovat olleet höyrykone johon laitettiin pyörät, lännenvaunut jotka saivat polttomoottorin, moottoripyörä joka sai pari pyörää lisää. Vähemmän on Saabin tyyppisiä eli lennukki josta otettiin siivet ym pois. Liekö muita?
Re: Saab 92, 93, 94, 95, 96, 97 (2-tahti ja V4) historiikkiauto
"kostape kirjoitti:Vähemmän on Saabin tyyppisiä eli lennukki josta otettiin siivet ym pois.

Mainos korjaamon seinällä vuonna 1962, 2. mustavalkokuva sivulla
http://www.saabhistory.com/2007/02/26/s ... nnecticut/
Saman sivun 3. kuvassa viippa "Hysterian vietävänä"

Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Re: Saab 92, 93, 94, 95, 96, 97 (2-tahti ja V4) historiikkiauto
Kyllä noita Saabin historiaan liittyviä kuvia löytyy. Varmaan muitakin tämän merkin historiakuvia on. Niitähän voisi vaikka tämän otsion alle koota. Voisivat nekin, jotka näitä merkin kivijalkoja "rytökasoiksi" kutsuvat, oppivat hieman tämän arvokkaan Saab-merkin historiaa.
Ps, Jos jostakin tuntuu, että olisin pahoittanut mieleni noista "rytökasa"-jutuista, niin tunne on oikea!
Ps, Jos jostakin tuntuu, että olisin pahoittanut mieleni noista "rytökasa"-jutuista, niin tunne on oikea!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab 92, 93, 94, 95, 96, 97 (2-tahti ja V4) historiikkiauto
Äh, rinta rottingille vaanristos kirjoitti:Ps, Jos jostakin tuntuu, että olisin pahoittanut mieleni noista "rytökasa"-jutuista, niin tunne on oikea!


Kajakkisarja oli erittäin merkittävä juttu "Ruotsin johtavalle suihkukonevalmistajalle(

Vertaisin kajakkia jossain määrin kuplavolkkariin, samalla tavalla kekseliäs, ja tavanomaisuudelle pitkät haistattava perus(pikku)auto aikanaan, ei mullistava mutta ilmeisen kantava perusrakenne.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Saab 92, 93, 94, 95, 96, 97 (2-tahti ja V4) historiikkiauto
Laitanpa tähän kuvan vuodelta 1966 Motor lehden mainoksesta, siinä myös Simokin mukana.
*Femetta för saab i svenska rallyt eli napakymppi saabille ruotsin rallissa.
*Behöver mer sägas om Saab-kvalitén.. eli tarvitseeko enempää kertoa Saabin laadusta.

Tämä heille jotka vieläkin luulevat sen olevan "rytökasa".
*Femetta för saab i svenska rallyt eli napakymppi saabille ruotsin rallissa.
*Behöver mer sägas om Saab-kvalitén.. eli tarvitseeko enempää kertoa Saabin laadusta.

Tämä heille jotka vieläkin luulevat sen olevan "rytökasa".
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.