Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Sain yhden kuupan vaihdelaatikon minkä kunnosta ei ole mitään tietoa, laatikko on peräisin kuolinpesästä vanhalta "saab-miehelta", sieltä löytyi muutama kuuppa purettuna ja tämä oli ainoa laatikko mikä oli oikein kunnolla putsattu ja säilytetty lämpimässä.
Pystyykö tuon kuntoa arvioimaan mitenkään, muutenkuin vaihtamalla sen paikalleen? Onko laatikko paha aukaista sen verran että hieman näkisi sisältä missä kunnossa on?
Kuupasa paikallaan oleva rutisee jo sen verran että jotain tarvis pian tehdä....
Pystyykö tuon kuntoa arvioimaan mitenkään, muutenkuin vaihtamalla sen paikalleen? Onko laatikko paha aukaista sen verran että hieman näkisi sisältä missä kunnossa on?
Kuupasa paikallaan oleva rutisee jo sen verran että jotain tarvis pian tehdä....
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Paha ei ole aukaista, jos on kerran irrallaan. Kytkinkoppaa irrottaessa voi vapaakytkimen osat sinkoilla ympäriinsä, jos se lähtee kytkinakselin matkaan ja takakantta irrottaessa on siirtohaarukoiden pidätinkuulilla ja jousilla vaara pomppia lattiakaivosta tallin viemäriin. Se on sitten kokonaan toinen juttu, onko silmää ja näppituntumaa päätellä kunnosta mitään. Itse olen suosiolla laittanut uudet laakerit (mitä on jemmassa ollut) niihin noin puoleenkymmeneen lootaan, mitkä olen käyttöön kunnostanut. Samannäköisiltä ne kaikki on avatessa ja purettaessa näyttänyt ja tuntunut...paitsi yksi, mistä tahtarin raju vääntö oli syönyt hampaat parista rattaasta. 

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
jos se on todella siisti kuin pesty, voipi olla entinen, olisit ottanut kaikista likaisimman sieltä nin voisi olla toivoa.
joillakin oli sellainen tyyli aikoinaan että laa´tikko pestiin hyvin ja nostettiin ns jemman. sitten H hetken tultua kun sitä olisi tarvinnut, laatikkoa aukaistessa vastaan tulee ruosteinen laatikko jossa osat ovat pintaruostuneet kelvottomaksi.
mutta mitä likaisin loota on ollut sen parempi sisuskalut. eli hyvässä repussa voi olla huonot eväät. suosittelen purkua ja tarkistusta.
joillakin oli sellainen tyyli aikoinaan että laa´tikko pestiin hyvin ja nostettiin ns jemman. sitten H hetken tultua kun sitä olisi tarvinnut, laatikkoa aukaistessa vastaan tulee ruosteinen laatikko jossa osat ovat pintaruostuneet kelvottomaksi.
mutta mitä likaisin loota on ollut sen parempi sisuskalut. eli hyvässä repussa voi olla huonot eväät. suosittelen purkua ja tarkistusta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Kiitoksia kommenteista..
Hieman tuossa lueskelin tota purkuohjetta käsikirjasta, onnistuuko purkaminen ilman noita erikoistyökaluja ja jos ei niin onko niitä hankala tehdä itse?
Eiköhän se tarvi purkaa ja katsoa mitä on syönyt...
Hieman tuossa lueskelin tota purkuohjetta käsikirjasta, onnistuuko purkaminen ilman noita erikoistyökaluja ja jos ei niin onko niitä hankala tehdä itse?
Eiköhän se tarvi purkaa ja katsoa mitä on syönyt...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Eipä tuo laatikon vaihtokaan kuupassa kovin iso ja aikaavievä homma ole. Melkein samassa ajassa kuin laatikon purkaisi atomeiksi pöydälle, tutkisi, ei tulisi hullua hurskaammaksi ja kokoaisi uudestaan, laittaa laatikon keulille ja kokeilee miten ajossa vaihteet pysyy päällä ja ääntelee. Sitten ainakin tietää, miten toimii.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Päätykannen, yläkannen ja kytkinkopan voi irrottaa "vaaratta", eli ne ei vielä vaikuta mihinkään kriittiseen. Siitä pääsee jo pyöritteleen ja katteleen josko ilmeistä laakerivikaa löytyy.
Siitä eteenpäin ei kannata purkaa ellei ole pakko ja ehdottomasti kannattaa tehdä tai hommata laatikkojigi hommaa varten. Huomattavasti helpompi käsitellä ja mittailla.
Pienen vetopyörän asema isoon pitää ehdottomasti mitata ennen purkua - sen pitää osua täsmälleen samaan kasausvaiheessa, että olisi toivoa saada laatikosta hiljainen. Mutta se on silti hieman tuurista kiinni saako siitä täysin hiljaisen.
Mittaus tapahtuu ison vetopyörän laakeripukista pienen vetopyörän akselin päähän. Siihen joutuu mittalaitteen säveltämään ellei ole orggistyökalua.
Pienen vetopyörän akselin kaksirivinen kuulalaakeri, joka pitää hammasvälyksen kohdallaan (ottaa päittäisvoimat) on tärkein laakeri. Niitä ei tunnu mistään löytyvän koska valmistus on aikaa sitten lopetettu. Akselin toiseen päähän löytyy alkuperäisestä poikkeava korvike, joka kuitenkin ajaa asiansa.
Muilta osinhan siinä pääasiassa vain mittaillaan välykset kohdalleen.
Päätylaippa painaa akselit loppuviime kohdalleen ja siinäkin pitää välykset mitoittaa ja laittaa sopivat säätölevyt mikäli jotain on muuttunut.
Korjaamokäsikirjasta löytyy hyvät ohjeet.
Siitä eteenpäin ei kannata purkaa ellei ole pakko ja ehdottomasti kannattaa tehdä tai hommata laatikkojigi hommaa varten. Huomattavasti helpompi käsitellä ja mittailla.
Pienen vetopyörän asema isoon pitää ehdottomasti mitata ennen purkua - sen pitää osua täsmälleen samaan kasausvaiheessa, että olisi toivoa saada laatikosta hiljainen. Mutta se on silti hieman tuurista kiinni saako siitä täysin hiljaisen.
Mittaus tapahtuu ison vetopyörän laakeripukista pienen vetopyörän akselin päähän. Siihen joutuu mittalaitteen säveltämään ellei ole orggistyökalua.
Pienen vetopyörän akselin kaksirivinen kuulalaakeri, joka pitää hammasvälyksen kohdallaan (ottaa päittäisvoimat) on tärkein laakeri. Niitä ei tunnu mistään löytyvän koska valmistus on aikaa sitten lopetettu. Akselin toiseen päähän löytyy alkuperäisestä poikkeava korvike, joka kuitenkin ajaa asiansa.
Muilta osinhan siinä pääasiassa vain mittaillaan välykset kohdalleen.
Päätylaippa painaa akselit loppuviime kohdalleen ja siinäkin pitää välykset mitoittaa ja laittaa sopivat säätölevyt mikäli jotain on muuttunut.
Korjaamokäsikirjasta löytyy hyvät ohjeet.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
ja kameran käyttö ei ole kiellettyä purkaessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Nyt tuli kurkattu tuonne laatikon sisään ja mitä nyt pääsi näkemään niin kaikki ihan ok, hyvän näköiset öljyt sisällä ruostetta ei ainakaan näkynyt ja noin irrallaan ainakin vaihteet pelaa hienosti ja pyöriteltäessä ei mitään outoa kuulu, joten otan varmaan tietoisen riskin ja vaihdan laatkikon koneen vaihdon yhteydessä, keksitään sitten jotain muuta jos tuo ei pelaa..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Vuosia sitten suunnittelin koeajopenkkiä, jossa voisi pyörittää ja kuunnella laatikon toimintaa. Ihan niinkuin tehtaallakin tehdään laatikoita valmistettaessa (ja äänekkäämmät kuulemma farmareihin???). Vaan tekemättä jäi, hyllyssä odotti parikymmentä kuunneltavaa. Kääntelin niitä sitten kuin viinipulloja kellarissa, että edes öljyä saisi myös yläakselin osat.
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
eihän se olisi tänä päväivänä vaikeata tehdä kun sulla niitä rattoreita siin on.
ulosottiaksilasta vetoja nät king colelle ja jonkin asteinen laippa johon pulttaat lootan kiinni ja siitä aksilat vetovarsiin ja työntövarteen ylhäältä s´akkeliax.
eri asia miten jarrutetaan vetareita diskreetisti.
ulosottiaksilasta vetoja nät king colelle ja jonkin asteinen laippa johon pulttaat lootan kiinni ja siitä aksilat vetovarsiin ja työntövarteen ylhäältä s´akkeliax.
eri asia miten jarrutetaan vetareita diskreetisti.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
^Saa aika äänekäs laatikko olla, jos huutaa yli traktorin melun 

9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
siinä meni sekin idea
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Sähkömoottori sopisi varmaan parhaiten tähän. Tai pieni hydraulimoottori, krattoristahan saa hydraulitehoakin. Pari pumppua vielä vetarijarruiksi ja riittävä määrä venttiileitä sekä muutama painemittari ja se on siinä 
EDIT: Piti vielä sanomani että letkuilla saa vietyä hydraulitehot "nurkan taakse", ettei rakvaattorin möykkä häiritse.

EDIT: Piti vielä sanomani että letkuilla saa vietyä hydraulitehot "nurkan taakse", ettei rakvaattorin möykkä häiritse.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
taikka lähinnä talliin, nuohan on sellasia pakkaspäivän hommia.
sit kun saa vehkeet toimimaan niin kiertueelle vaan. jokamiehellähän on 50 laatikkoa jemmassa jotka sietäs koeponnistaa....
sit kun saa vehkeet toimimaan niin kiertueelle vaan. jokamiehellähän on 50 laatikkoa jemmassa jotka sietäs koeponnistaa....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
No jopas syntyy ideoita ja ajatuksia. Stetoskoopilla oli tarkoitus kuunnella, joskus kuulemma on laitettu puukeppikin korvaan ääntä johtamaan.
Se jarrutus jäi edes ajatuksissa ratkaisematta. Pyöritystä on helpompi järjestää vakionopeudella. Itse ajattelin uhrata yhden kajakin etupään moottoreineen testipenkiksi.
Ehkä työ tekijäänsä neuvoisi jos hommaa aloittaisi?
Se jarrutus jäi edes ajatuksissa ratkaisematta. Pyöritystä on helpompi järjestää vakionopeudella. Itse ajattelin uhrata yhden kajakin etupään moottoreineen testipenkiksi.
Ehkä työ tekijäänsä neuvoisi jos hommaa aloittaisi?