Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sain yhden kuupan vaihdelaatikon minkä kunnosta ei ole mitään tietoa, laatikko on peräisin kuolinpesästä vanhalta "saab-miehelta", sieltä löytyi muutama kuuppa purettuna ja tämä oli ainoa laatikko mikä oli oikein kunnolla putsattu ja säilytetty lämpimässä.

Pystyykö tuon kuntoa arvioimaan mitenkään, muutenkuin vaihtamalla sen paikalleen? Onko laatikko paha aukaista sen verran että hieman näkisi sisältä missä kunnossa on?

Kuupasa paikallaan oleva rutisee jo sen verran että jotain tarvis pian tehdä....
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Paha ei ole aukaista, jos on kerran irrallaan. Kytkinkoppaa irrottaessa voi vapaakytkimen osat sinkoilla ympäriinsä, jos se lähtee kytkinakselin matkaan ja takakantta irrottaessa on siirtohaarukoiden pidätinkuulilla ja jousilla vaara pomppia lattiakaivosta tallin viemäriin. Se on sitten kokonaan toinen juttu, onko silmää ja näppituntumaa päätellä kunnosta mitään. Itse olen suosiolla laittanut uudet laakerit (mitä on jemmassa ollut) niihin noin puoleenkymmeneen lootaan, mitkä olen käyttöön kunnostanut. Samannäköisiltä ne kaikki on avatessa ja purettaessa näyttänyt ja tuntunut...paitsi yksi, mistä tahtarin raju vääntö oli syönyt hampaat parista rattaasta. 8)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos se on todella siisti kuin pesty, voipi olla entinen, olisit ottanut kaikista likaisimman sieltä nin voisi olla toivoa.
joillakin oli sellainen tyyli aikoinaan että laa´tikko pestiin hyvin ja nostettiin ns jemman. sitten H hetken tultua kun sitä olisi tarvinnut, laatikkoa aukaistessa vastaan tulee ruosteinen laatikko jossa osat ovat pintaruostuneet kelvottomaksi.
mutta mitä likaisin loota on ollut sen parempi sisuskalut. eli hyvässä repussa voi olla huonot eväät. suosittelen purkua ja tarkistusta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kiitoksia kommenteista..

Hieman tuossa lueskelin tota purkuohjetta käsikirjasta, onnistuuko purkaminen ilman noita erikoistyökaluja ja jos ei niin onko niitä hankala tehdä itse?

Eiköhän se tarvi purkaa ja katsoa mitä on syönyt...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Eipä tuo laatikon vaihtokaan kuupassa kovin iso ja aikaavievä homma ole. Melkein samassa ajassa kuin laatikon purkaisi atomeiksi pöydälle, tutkisi, ei tulisi hullua hurskaammaksi ja kokoaisi uudestaan, laittaa laatikon keulille ja kokeilee miten ajossa vaihteet pysyy päällä ja ääntelee. Sitten ainakin tietää, miten toimii.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja tommij »

Päätykannen, yläkannen ja kytkinkopan voi irrottaa "vaaratta", eli ne ei vielä vaikuta mihinkään kriittiseen. Siitä pääsee jo pyöritteleen ja katteleen josko ilmeistä laakerivikaa löytyy.

Siitä eteenpäin ei kannata purkaa ellei ole pakko ja ehdottomasti kannattaa tehdä tai hommata laatikkojigi hommaa varten. Huomattavasti helpompi käsitellä ja mittailla.

Pienen vetopyörän asema isoon pitää ehdottomasti mitata ennen purkua - sen pitää osua täsmälleen samaan kasausvaiheessa, että olisi toivoa saada laatikosta hiljainen. Mutta se on silti hieman tuurista kiinni saako siitä täysin hiljaisen.

Mittaus tapahtuu ison vetopyörän laakeripukista pienen vetopyörän akselin päähän. Siihen joutuu mittalaitteen säveltämään ellei ole orggistyökalua.

Pienen vetopyörän akselin kaksirivinen kuulalaakeri, joka pitää hammasvälyksen kohdallaan (ottaa päittäisvoimat) on tärkein laakeri. Niitä ei tunnu mistään löytyvän koska valmistus on aikaa sitten lopetettu. Akselin toiseen päähän löytyy alkuperäisestä poikkeava korvike, joka kuitenkin ajaa asiansa.

Muilta osinhan siinä pääasiassa vain mittaillaan välykset kohdalleen.

Päätylaippa painaa akselit loppuviime kohdalleen ja siinäkin pitää välykset mitoittaa ja laittaa sopivat säätölevyt mikäli jotain on muuttunut.

Korjaamokäsikirjasta löytyy hyvät ohjeet.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja kameran käyttö ei ole kiellettyä purkaessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt tuli kurkattu tuonne laatikon sisään ja mitä nyt pääsi näkemään niin kaikki ihan ok, hyvän näköiset öljyt sisällä ruostetta ei ainakaan näkynyt ja noin irrallaan ainakin vaihteet pelaa hienosti ja pyöriteltäessä ei mitään outoa kuulu, joten otan varmaan tietoisen riskin ja vaihdan laatkikon koneen vaihdon yhteydessä, keksitään sitten jotain muuta jos tuo ei pelaa..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vuosia sitten suunnittelin koeajopenkkiä, jossa voisi pyörittää ja kuunnella laatikon toimintaa. Ihan niinkuin tehtaallakin tehdään laatikoita valmistettaessa (ja äänekkäämmät kuulemma farmareihin???). Vaan tekemättä jäi, hyllyssä odotti parikymmentä kuunneltavaa. Kääntelin niitä sitten kuin viinipulloja kellarissa, että edes öljyä saisi myös yläakselin osat.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

eihän se olisi tänä päväivänä vaikeata tehdä kun sulla niitä rattoreita siin on.
ulosottiaksilasta vetoja nät king colelle ja jonkin asteinen laippa johon pulttaat lootan kiinni ja siitä aksilat vetovarsiin ja työntövarteen ylhäältä s´akkeliax.
eri asia miten jarrutetaan vetareita diskreetisti.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

^Saa aika äänekäs laatikko olla, jos huutaa yli traktorin melun :D
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

siinä meni sekin idea
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Sähkömoottori sopisi varmaan parhaiten tähän. Tai pieni hydraulimoottori, krattoristahan saa hydraulitehoakin. Pari pumppua vielä vetarijarruiksi ja riittävä määrä venttiileitä sekä muutama painemittari ja se on siinä :)

EDIT: Piti vielä sanomani että letkuilla saa vietyä hydraulitehot "nurkan taakse", ettei rakvaattorin möykkä häiritse.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

taikka lähinnä talliin, nuohan on sellasia pakkaspäivän hommia.
sit kun saa vehkeet toimimaan niin kiertueelle vaan. jokamiehellähän on 50 laatikkoa jemmassa jotka sietäs koeponnistaa....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?

Viesti Kirjoittaja kostape »

No jopas syntyy ideoita ja ajatuksia. Stetoskoopilla oli tarkoitus kuunnella, joskus kuulemma on laitettu puukeppikin korvaan ääntä johtamaan.
Se jarrutus jäi edes ajatuksissa ratkaisematta. Pyöritystä on helpompi järjestää vakionopeudella. Itse ajattelin uhrata yhden kajakin etupään moottoreineen testipenkiksi.
Ehkä työ tekijäänsä neuvoisi jos hommaa aloittaisi?
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Vastaa Viestiin