TP-akselin laakerien vaihto..

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Millainen homma on ja kuinka helposti vanhat saa pois ja uudet tilalla ihan koti oloissa.. Kone on jo purettu ja akseli pois paikaltaan...
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

Risti-imu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 15:59
Paikkakunta: Ylivieska

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja Risti-imu »

Aika vaikeeta. Ilman asianmukaisia tuurnia sanoisin mahdotonta. Niilläkin tarkkaa hommaa saada öljyreiät kohdilleen.
*Petri*
Saab 96-63 2t, 96-67 v4, 96-77 ralli, 99 turbo-80 2d jne

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5046
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep ja sietäs vetää ne paikalleen
ei löymällä.
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kiitoksia, luultavasti ammattitaitoisessa moottorikoneistamossa tuo osataan tehdä kunnolla?? :roll:
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

Gustav Juslin
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Loka 14, 2004 08:48
Paikkakunta: Mustio

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja Gustav Juslin »

Sen voi kyllä itsekin tehdä hyvin!

Ota joku vanha tasapaino akseli ja katkaise se keskeltä ja sitten sinulla on hyvät tuurniat.

Laita katkaistu akseli ja uudet laakerit pakastimeen muutamaksi tunniksi.

Sen jälkeen on helppo laita ne paikoileen eikä tarvitse niin paljon voimia koska ne menevät pehmeästi sisään.

Ainakin minulle tämä konsti on toiminut erinomaisesti!

KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Ei paha ollenkaan. Akseli lähtee vain takakautta pois. Jakopään koppa pois, tp-akselin fiiberipyörä pois ja vauhtipyörä pois. Puupala akselin päähän ja KEVYTTÄ naputtelua kumivasaralla akselin päähän, niin vauhtipyörän takana oleva suojakansi lähtee pois. Muistaakseni tp-akselia pitää pyörittää irroituksen yhteydessä pari kertaa oikeaan asentoon, ettei akseli osu sopimattomasti lohkoon. Meikkä oli öljypohja irti, kun sen ainoan kerran vaihdettiin vain tasapainoakselin laakeri käyttöautoon lennosta. Vanhat laakerit (etu ja taka) reunasta naputellen poikittain ja nyppäys pois. Puhdistus, katso missä öljyreikä lohkossa ja uusi laakeri öljyttynä oikeassa asennossa pienellä voimalla hellästi naputellen paikalleen. Meillä on erään jokkiskaverin sorvaama "V4 monilaakeri tuurna" jolla on moni laakeri helppo poistaa ja asentaa. TP laakeri on helppo vaihtaa.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
JM Saab 96 V4 1.8 l

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5046
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja mestari »

Frostgrey kirjoitti:Kiitoksia, luultavasti ammattitaitoisessa moottorikoneistamossa tuo osataan tehdä kunnolla?? :roll:
ei ole tae. jos ei ole työkaluja moottorikoneistamossa siihen niin tekemään eivät ala varmasti ja käy kuin yhdelle papalle kun vei koneistamoon laakerin vaihtoon niin akseli kotona ei pyörinytkään reiässä...
kyllä ne helpomman kautta tekevät sen..leka viuhuu laakeri asentuu
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Risti-imu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 26, 2003 15:59
Paikkakunta: Ylivieska

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja Risti-imu »

Kyllä se on helppoa kun sen osaa... :oops:
Ei vainenkaan, tuli vaan mieleen oma talosteluni joskus 90-luvulla vaikka sain paikallisesta moottorikoneistamosta tuurnasatsinkin lainaksi.
Tai oisko asiaan vaikuttanut se että aiemmat kokemukset oli sitä että heivasin jokkiskoneista aina sen tp-akselin mäkeen ja kääntelin laakerit niin ettei öljyreiät varmasti ole kohdillaan.
*Petri*
Saab 96-63 2t, 96-67 v4, 96-77 ralli, 99 turbo-80 2d jne

Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kaipa ne täytyy itse yrittää vaihtaa, jos menee reisille niin hankitaan sitten apua ja uusia laakereita :wink:
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5046
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja mestari »

kannattaa panostaa kuitenkin oikeisiin työkaluhin. turha niitä laakereita on tunnin välein ostaa kaupasta.
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

mestari kirjoitti:kannattaa panostaa kuitenkin oikeisiin työkaluhin. turha niitä laakereita on tunnin välein ostaa kaupasta.
Juu, täytyy kehitellä jokin systeemi siihen ja sitten harjoitella vanhoilla laakereilla..
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Lahden Sopenkorvessa yksi liike (Lahden Kansityö?) veloitti hommasta kai puolen tunnin verran ja hyvä tuli. Sitä ennen olin tuhonnut yhden laakeriparin itse yrittämällä. Se kun on tosi pehmeää se aine.

Mutta mieluitenhan sen tietty itse tekisi, jo ihan periaatteesta ja toisekseen moottorin rahtaaminen koneistamolle on melkoinen vaiva.

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5046
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja mestari »

aikoinaan eräs saabisti raahasi lokin kerrotalomme eteiseen jossa nuljautimme tasap laakerit ns asemiin sillä välin kun kahvi tippui ja aloitteleva saabisti oli päiväunilla.
Kunnon vehkeillä homma onnistui vaivatta.
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: TP-akselin laakerien vaihto..

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Risti-imu kirjoitti:Tai oisko asiaan vaikuttanut se että aiemmat kokemukset oli sitä että heivasin jokkiskoneista aina sen tp-akselin mäkeen ja kääntelin laakerit niin ettei öljyreiät varmasti ole kohdillaan.
Tuota on tullut tehtyä myös useampi kerta :D .
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
JM Saab 96 V4 1.8 l

Vastaa Viestiin