Aika varautua talveen...

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Aika varautua talveen...

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Moro

Milläs hyvä ja halpa suojata kaneetin kaaret ynnä muut lokerikot, ku talveks laitan seisontaan? Oon kuullu jotain teräketju-öljyn ja jonkun seoksesta, mitähän se vois olla.. :?
Mihis kaikkialle sitä muuten kannattee laittaa?

Ja muitaki vinkkejä talvisäilytyksestä otetaan vastaan..

-Kiitos-

t: Maajussi
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Peset tietty ensin ennen kuin paskan päälle vedät..
Sitten ostat ihan oikeita ruostesuoja aineita,öljyt on tarkoitettu moottoriin käsittääkseni? Öljyt ei pysy kauaa kiinni pellis. Eikä kotelo aine spray pullot paljoa maksa ja alusta töhnää spray pullos jos ei tarvi paljoa vedellä.
Dinitrol ml kotelo aineeksi se tunkeutuu ja pysäyttää alkavan ruostumisen, saa esim ad liikkeest.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Tämä nyt on wanhojen autojen harrastajien ikuisuuskysymys, mutta esitänpä oman, perustellun näkemykseni.

Kun auto puretaan, saumat hiekkapuhalletaan ja kaikki ruosteen alut poistetaan, käytetään kunnollisia pohjamaaleja ja laadukkaita pintamaaleja myös pohjan maalaamiseen, on ehdottoman järkevää käyttää myös laadukkaita ruosteenestoaineita. Kaikkiin koteloihin ja saumoihin ensin hyvä kerros kotelosuoja-ainetta ja lisäksi kulutkselle alttiisiin kohtiin ja likaa kerääviin lokeroihin muutama ohuehko kerros (=yhteensä paksu) saman tuotesarjan alustamassaa. Päällemaalattavia pvc- tms. kiveniskumassoja voi käyttää näkyvien helmapeltien suojaamiseen, mutta ei muualle, kuin missä kuluva kohta joudutaan tosiaan maalaamaan.

Jos wanhaa (= yli 15-20 vuotias) autoa ei haluta purkaa ja käydä peltejä läpi, mutta silti halutaan käyttää oikeita ruosteenestoaineita, täytyy koko alusta paitsi pestä ja kuivata huolellisesti, myös koputella kaikki irtomassat ja saumat läpi, poistaa huolellisesti kaikki vähääkään irrallaan oleva massa ja korjata kaikki ruoste- ja maalivauriot, kuivattaa ensin korjattujen kohtien pohjamaali kunnolla sitten pohjamaalin päälle tulevan, kosteutta kestävän pintamaalin on kuivuttava kunnolla ja sitten voi laittaa saumoihin ja koteloihin kotelosuoja-ainetta ja kuluviin kohtiin massaa. Ehjän massan päälle ei laiteta lisää massaa, vaan se elvytetään ohuella kerroksella kotelosuoja-ainetta. Tässä on hyvä käyttää samanmerkkisiä tuotteita, kuin ennenkin.

Jos wanhaa autoa ei halua tai ole mahdollista pitää viikkoa kuivassa edellä
kerrotun projektin takia paras vaihtoehto on rasvakäsittely. Ennen maalla oli tapana ruiskuttaa millä lie käsiin osuvalla ruutalla reilusti öljyä pohjaan ja ajella sitten kuivalla, pölyävällä hiekkatiellä, jotta pöly sitoisi öljyn. Tämäkin tapa toki toimii, mutta käsittely on toistettava kohtalaisen usein ja lisäksi öljyä tippuu pohjasta jatkuvasti.

Parempi tapa, jota itse käytän ja suosittelen muillekin on seuraava:
alusta puhdistetaan, irralliset kurat ja massat poistetaan ja ehjän maalin päälle voi laittaa uutta massa, mutta muualle ruiskutetaan massaruiskulla tai levitetään pensselillä vaseliinikerros. Koteloihin vaseliinia voi ja joutuukin ohentamaan sen verran, että se suostuu tulemaan ruiskusta ulos. Ohentamiseen olen käyttänyt teräketjuöljyä, mutta mikä tahansa muukin puhdas öljy sopii. Likaa keräävät pokkaukset ja hyllyt voi täyttää vaseliinilla. Tämä käsittely ei ole yhtä kestävä, kuin oikeilla massoilla tehty ja lisäksi tekee alustassa puuhastelun varsin sotkuiseksi, mutta sen etuja ovat:
- voidaan tehdä kenttäolosuhteissa ja/tai nopeasti (muutama tunti)
- ei vaadi täydellistä ruosteen poistoa toimiaskeen kunnolla
- ei sotke ympäristöä (alustasta ei tipu öljyä)
- hidastaa ruostumista tehokkaasti (vaseliinin rasva tunkeutuu kaikista halkeamista ja lohkeamista sisään ja muodostaa vettä hylkviän kalvon kaikille pinnoille, myös maalin ja massan alla muhivaan ruosteeseen)
- vaseliini on joustava ja osin itsestään korjautuva suojamateriaali
- tahrat on helppo poistaa tavanomaisilla puhdistusaineilla
Huonoja puoliakin tällä on:
- ei kestä kovaa kulutusta (- kuluu kivsuihkun kohdalta massaa nopeammin)
- tahrii alustan korjaajan tehokkaasti
- ei elätä ruosteen suojaajia
- ei pääse hitsailemaan alustaa
- joutuu tekemään itse
Vastaa Viestiin