96:n vanteiden kunnostus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
juzdie
"Tuplakaasari"

96:n vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Moro,

Kertokaas arvon palstalaiset, mitä toimenpiteitä pitäis 96:n vanteille tehä, jotta niistä tulis mahdollisimman alkuperäisen näköiset?

Tilannehan on sellainen, että pitäis tässä kesän tullessa laittaa uudet kumit alle, ja tarkoitus olis tehdä samalla vanteista inhimillisen (ja mielellään alkuperäisen) näköiset. Tällä hetkellä vanteet on sellaiset, että ne on ainakin kertaalleen maalattu edellisen omistajan toimesta hopeisella vannemaalilla, joka lohkeilee paikoin, ja jonka läpi paikoin puskee ruoste. Eli ei mitenkään järin hehkeä näky.

Ajattelin, että vanteita vois käyttää hiekkapuhallettavana, että lähtis kaikki moska pois, mutta on jäänyt vähän hämäräksi, että mitä niille sen jälkeen pitäisi tehdä. Kenties jotain kiillotushommaa ja joku lakka pintaan? Käsittääkseni alkuperäiset 96:n vanteet ei olleet mitenkään erityisen kiiltävät, vaan enemmänki semmoset "kiillottamattomat" metallipintaiset. Oon ymmärtänyt, että ilman hiekkapuhallusta on vanteiden putsaaminen harvinaisen työlästä hommaa... Entä onko kellään ehdotuksia missäpäin pääkaupunkiseudulla kannattaa käydä kyselemässä hiekkapuhallusta noille?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
jus
"Saabisti"

Re: 96:n vanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kyseessä jalkapallokuvioiset alumiinivanteet? Niitä voisi kuvitella kiillottavansa ja kenties lakkaavansa.

Vai onko ne peltivanteet, koska mainitsit ruosteen. Peltivanteille hiekkapuhallus ja maali.
Juha K
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Itse olen oman autoni peltivanteet hiekkapuhaltanut ja pulverimaalannut. Jos kyseessä aluvanteet ni sitten lasikuulapuhallus ja pulverimaalaus.
juzdie
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Ainakin olen olettanut että kyseessä ovat peltivanteet. Ne ovat siis samannäköiset kuin tuossa löytämässäni kuvassa, ainakin muistaakseni, tähän hätään kun en pääse edes tarkistamaan, ja hyvää kuvaa itse vanteista ei ole (laitetaan nyt kuitenkin linkki kuvaan Ylermistä jossa edes hieman näkyy myös noita vanteita, niin voitte päätellä itse). Käsittääkseni alkuperäiset vanteet ovat olleet kuitenkin ihan metallin väriset, niin millainen pulverimaalaus tulee siinä tapauksessa kyseeseen?.. En siis halua vanteista mustia, enkä korin värisiä, vaan nimenomaan metallin värisiä.. Miten niin oon pihalla tähän asiaan liittyen.. =D

http://www.ee.oulu.fi/~juzdie/Ylermi/20062010806.jpg

Kuva
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
tikkis
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Jos orkkis pinnan tapaisen haluat niin vie ammattitaitoiselle automaalarille kera käyttämättömän varapyörän, josta hän voi selvittää orkkis värisävyn ( harmaa/hopea, takapuoli kenties musta) ja kiiltoasteen. On muuten vaikea maalata prikulleen samanlaiseksi "ohueksi" kuin alkuperäiset olleet.
Rin-tin-tin
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Terve,
Hiekkapuhalla kaikki 5 jo ihan siitä syystä, että noinkin vanhat vanteet ovat saaneet kolhuja ja/tai syöpyneet, joten pahin tapaus varapyöräksi.

Mulla on ihan käyttämätön vanne, jossa iskemätön Nokian Finnmailer rättirengas. Alkuperäinen vanne oli mielestäni vain maalattu ja pinta ei siten kovin kulutusta kestävä (pinta hieman irronnut kun rengas on ollut kiristettynä kiinni tuolla siipimutteri härpäkällä kontin lattiaan). Itse olen museoautoihin maalauttanut ne puhalluksen jälkeen ja jotta pinta kestäisi pitempään pyytänyt maalaria lakkamaan kirkaslakalla lopuksi: tulos erinomainen eli parempi kuin uutena ja varmasti kestävämpi pinta!

PS. Hopeavärin vivahteen hienosäätö ei ole tärkeä koska tuskin vatsaan tulee auto, jolla olisi uudenveroiset vanteet alkuperäisessä maalissa :wink:
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Vastaa Viestiin