Kajakin kunnon arviointi jms.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pitänee täältä kysellä apuja seuraavaan tilanteeseen:

Kaverini täti kuoli tässä hiljattain ja häneltä jäi vähäisellä käytöllä ollut Ysikutonen. Olen itsekin kyseisellä autolla ajanut joskus ehkä kymmenen vuotta sitten ja tuolloin autolla oli ajettu muistaakseni n. 45000km. Kilometrejä ei varmasti ole tullut paljoa lisää, sillä auto on ollut vanhan tätin käytössä pienessä kaupungissa. Veikkaisin, että viimeiseen viiteen vuoteen autolla ei ole juurikaan ajettu tädin sairauden vuoksi. Auto on ollut tädin sekä jo aikaisemmin kuolleen puolison omistuksessa uudesta asti. Väriltään auto on mitä ilmeisimmin akaasian vihreä, joten vuosimalli lienee 1979. Autoa on aina säilytetty tallissa.

Minun olisi tarkoitus käydä lähiaikoina autoa tutkimassa, jotta sen kunto selviäisi ennen myyntiin laittoa. Mitä minun kannattaisi autosta tarkastaa? Kontin pohja näistä ilmeisesti ruostuu? Onko muita pahoja paikkoja? Entä onko jotain muuta kriittistä huomioitavaa?

Entä mitä tuollaisesta vähänajetusta autosta kehtaisi hintaa pyytää? Nettiautossa on niin vähän valikoimaa, että vertailua on vaikea tehdä. Auto on täysin alkuperäisessä kunnossa. Metalliväri on muistaakseni kauhtunut ja ainakin tuolloin kymmenen vuotta sitten autoa ajaessani, vedättäessä taisi pyöristä tuntu tykytystä (en tiedä, onko tuota kukaan korjannut tässä välissä). Mikäli autoa ei ole vuosiin käytetty, vaativat jarrutkin varmaan herkistelyä, mutta muuta kummempaa vaivaa en usko autossa olevan.

Kaverini ei ole pätkääkään kiinnostunut autoista, jonka vuoksi hän pyysi minulta apua auton arviointiin.
Kaikki vinkit auton kunnon selvittämiseen kiinnostavat. Myös hintahaarukkaa tällaiselle pitäisi jotenkin saada selville.

Kiitokset jo etukäteen avusta!

-Pirkka-
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja mestari »

jaa a vaikka olis kuinka vähän ajettu, niin se alusta pääsee rapautumaan mitä ihmeellisistä paikoista, näkemättä kuinka pussilla on pvc massa, on vaikea tietää kuinka paljon joutuu hitsaan ja temuamaan koria.mutta veikkaan että löytyy.
jarrut on lepo se on selvää. jos auto on seissyt useamman vuoden on vaarana että laatikossa se vähäinen määrä öljyä mikä siellä on ei ole suojannut kuin alapuolen rattaat, yläpuoli on ruosteessa ja kestää yleensä ajoa noin 3 viikkoa kunnes kyrpiintyy tien päälle.
äärimmäisen siistiä ja ruosteetonta vehjettä saa veden takaa a´600 e ja siihen huimaavat muutaman kympin verot niskaan.
renkaat luultavasti jo pykineet siihen kuntoon että trailerille uskaltaa ajaa.
nosturia tarvis jotta osaisi kunnon arvioida hyvin.
ehkä peräkontiin kurkistus kertoo jotakin ja se onko sisälokarit edessä ja takana.
jos ei niin voi voi.
voi olla pientä turvotusta saumoissa...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja kostape »

Niin jos vuosimalli on -79 niin se on niitä lateksilla maalattuja eli ruostetta saattaa olla maalin alla pullistelemassa vaikka olisi seissyt enimmäkseen autotallissa. Mutta kai siitä tonnin voisi maksaa kun maine senkun paranee?
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja Ville »

Vaikka kuinka pelotellaan ensimmäisen omistajan jäljiltä olevasta 45000 km ajetusta isovanhempien kauppakassikuupasta, niin ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa...
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Mestarin analyysi vain vähän ajetulle kuupalle mallia '79, vaikka hieman tyrmäävä, on valitettavasti aivan todellinen, jos autolla ei ole moneen vuoteen ajettu. Olkoonkin, että se olisi säilytetty kuivassa tilassa.

Korjattuja vaihdelaatikoita on kuitenkin saatavissa alan harrastajilta jos ennuste sen lyhytikäisyydelle käy toteen, jollei muita ongelmia ilmaannu.

Viimeiset 96 mallit ovat varsin ruostumisherkkiä kiitos epäonnistuneen ruosteensuojauksen(sic!) Jos auto on ajettu vain kesäisin/pääasiassa kestopäällystetyillä teillä se voi olla koriltaan uutta vastaava. Jos taas talvisin ja hiekkateillä korroosiotuhot voivat olla yllättävän laajat.

Pahimmankin korroosio ennusteen toteutuessa, tällaisella vähän ajetulla autolla on ilmeisesti hieno sisustus mikä tänään on arvokas asia. Muitakin pistepaloja löytyy varmasti, jotka ovat arvokkaita 95/96 auton museoijalle.

Panepa kuvia tulemaan; tällainen auto kiinnostaa varmasti muitakin kuin vain minua ja siitähän se hinta sitten muodostuu...
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitoksia vastauksista! Vähän jo pelkäsin, että kukaan ei uskalla mitään kirjoittaa... Onhan se aina vähän hölmöä näin hintoja kysellä, kun ei ole edes kuvia tarjolla, mutta halusin kuitenkin vähän jotain osviittaa saada, missä hinnoissa liikutaan. Ja ennen kaikkea kiinnostaa, mitä tuollaisesta autosta pitäisi tarkastaa, jotta sen kunto parhaiten selviäisi.
En ole vielä käynyt autoa katsomassa, mutta laittelen tänne heti kuvia, kunhan vaan saan niitä näpsittyä. Ja kerron sitten tarkempia havaintoja kunnosta.
Miten tuollainen kuivunut/ruostunut vaihdelaatikko oireilee? Huomaako sen heti ajossa? Vai onko tosiaan sellainen kavala vika, että pöllömpi lähtee mitään arvaamatta ajamaan, jolloin laatikko sitten kosahtaa jossain tienpäällä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Vanhaa autoa kun on ostamassa niin kaikki pitää tarkastaa, ja mieluummin kahteen kertaan ja senkin jälkeen vielä epäillä.
vastasit aivan oikein. kestää muutaman sata km ennenkuin ajo sorvaa ruosteet irti hampaista ja ne huuhtelee ah niin kalliit laakerit entisiksi.
mutta jos hinaa sen leimalle ja katsastaa ja sit myy äkkiä j kats.tod helmi. niin seuraava omistaja murehtii niitä sitten kotimatkalla, kuten minä. ei auttanut vaikka vaihdettiin heti uudet jölyt. kypsyi kuin grillimakkara hiilloksella. ja voihan sillä lootalla ajella jos ajelee karvahattu korvilla kuten eräs saabin myynyt mies..väitti meinaan ettei laatikko huuda..
ja tollei pitkään seisoneen auton koeajoreisulle kannattaa ottaa min 500g legato mukaan että pääsee herkisteleen paikat. jarrua on syytä käyttää harkiten, ettei jää jarrut nahnikkaaseen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuosta laatikon kuivumisesta vielä. Eli jos laatikossa on pysynyt öljyt hyvin sisällä, eikä ole päässyt kuivumaan, niin voiko olettaa, että loota on ajettavassa kunnossa? Vai onko näissä jokin suunnitteluvika, etteivät kestä seisottamista? Minkäs tyyppinen on laatikon öljyntäyttötulpan kanta? Perus pultti vai neliö- tai kuusiokolokanta?
mestari kirjoitti:Vanhaa autoa kun on ostamassa niin kaikki pitää tarkastaa, ja mieluummin kahteen kertaan ja senkin jälkeen vielä epäillä.
Näinhän se toki on. Mutta jos tyypillisimmät esim. ruostepesäkkeet on kunnossa, niin kyllähän se jotain suuntaa auton yleiskunnosta antaa. Ja usein esim. OG-Satkujen ja Ysiysien kohdalla vetaritunnelien kunto on tyypillisesti sellainen vedenjakaja, että kunto ratkaisee, viitsiikö autoa perusharrastaja ylipäätään ostaa. Tosirassaajahan korjaa minkä tahansa läpimädän purkin, jos kokee auton sen arvoiseksi :wink:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kajakin kunnon arviointi jms.

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensä kajakin lootassa ei ole riittävästi öljyä jollet sitä säännöllisesti katsele mitalla.
ja sieltä painovoiman vaikutuksesta seisoessa aineet valuu alaspäin ja paljaat rattaat ovat alttiiina säänvaihteluille laatikon sisässä.
siinä lootan päällä on nelikanta jonka kierrät irti kätevällä ranneliikkeellä ja tarkastat mittatikulla jos sellainen on käytössä.
jos ei ole lootan alasivussa on pieni 4 kanta pultinpätkä jonka irtikierrettäessä pitäisi jölyä valua jos taso on kohdillaan.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin