V4:n säätäminen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Moro,

Tarkoitus on tässä uusia V4:n sytytystä, ja tietty pitäis sen jälkeen säädellä katkojan kärkiväli/kosketuskulma ja sitten säätää sytytyksennakko, ja vielä tyhjäkäynti pitäis säätää. Ostin noita toimenpiteitä varten motonetistä tällasen huikean kiina-kapistuksen, jolla pitäis pystyä mittaamaan kosketuskulma, moottorin kierrosluku, sekä säätämään sytytysennakkoa staattisesti (+ sitte jännitteen mittaukset ym.):

http://www.dyinstrument.com/duoyi/?q=node/11

En viitsinyt alkaa ostamaan stroboa tuota sytytysennakkoa varten, kun ei tässä vaiheessa tuntunut aivan hintansa arvoiselta, vaikka eipä sekään silti kolmeakymppiä enempää olis tullu maksamaan... mutta...

Kysymykset liittyykin sitten ton mittarin käyttöön, eli mihinkäs niitä mittarin piuhoja sitten tökitään kiinni mitäkin mitattaessa (kosketuskulma, sytytysennakko, ja kierrosluku)? Omat teoriat tästä on tietysti olemassa, mutta kun ton laitteen mukana ei tullut mitään käyttöohjeita ja en aivan satavarma itse asiasta ole, niin parempi varmistaa tämäkin asiasta jotain tietäviltä =).
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

normaalisti musta piuha maajohtoon ja vihreä siihen puolan pienjännite napaan johon tulee jakajalta johto eli vasemmanpuoleiseen eli akun puoleiseen mikäli puola on oikeinpäin asennettu
sitten vaan mittaileen kosketuskulmaa, muista nyrkkisääntö: kosketuskulma pieni...kärkiväli suuri
kosketuskulma suuri...kärkiväli pieni
säädät sen 50 +-2
ja sen jälkeen sytytys kohdilleen noudattamalla k.o vm ohjeita.
sietäs tehdä kaukokäynnistys nappula huoltopistokkeeseen , helpottaa starttausta kun itse on konehuoneessa, sorvaamalla ja pikkusen jyrsimällä saa nailonista tehtyä kelpo adapterin siihen tarkoitukseen
kierrokset abouttia rallaa 800 rpm
tietysti sitä ennen olet stekannut venttiilivälykset kohdilleen, uusinut ilmasuodattimen, tarkastanut tulpat sekä varmistunut jakajan toimivuudesta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja jus »

mestari kirjoitti:sorvaamalla ja pikkusen jyrsimällä saa nailonista tehtyä kelpo adapterin siihen tarkoitukseen
Vanhan tonnarin A-pilarista oven johtosarjan liittimistä löytyy valmis TSI-liittimeen sopiva liitinrunko koskettimineen ja johtoineen, jos ei satu olemaan sorvi lähellä tai muuten vaan laiskottaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin se vaan maailma kehittyy,,,itsekseen tuohan on helppo kikka
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Kiitokset vastauksista!

Nyt alkaa pikkuhiljaa oleen melkonen määrä toimenpiteitä suoritettavana.. Vielä kun löytäisi aikaa suorittaa ne =). Noh, en jaksanut seuraavalla avuntarpeelleni taas vaihteeksi uutta viestiketjua perustaa, niin laitetaan nyt tänne.

Ylermin pakoputki otti ja ruostui puhki asti edestä, ja hommasin siihen varaosan, eli uuden etuväliputken. Asentamisesta on sitten sen verran kysyttävää, että kuinka helpolla kyseinen osa lähtee irti? Sen tiedän, että etupöntöstä se taitaa lähtä aika iisisti, mutta mites on liitoksen takaväliputken kanssa? Entäs asennuksen kans, tartteeko kumpaankaan (irrottamiseen tai asennukseen) hitsiä, vai meneekö niinkin kätevästi, että repii irti, ja ujuttaa vaan paikalleen ja tiivistää jollakin? Ainakaan edellisestä asennuksesta ei hitsisaumaa löydy, että luultavasti lähtee irti vähän forcea käyttämällä.. Mutta kertokaapas kokemuksia ja vinkkejä kun enhän minä asiasta mitään tiedä..

Toiseksi, on jäänyt vähän työn alle tuo takaiskarin yläpään puslien uusiminen. Ongelmana tuntuukin olevan, että luottokaupoistani (Motonet ja Biltema) =), ei tunnu pelkkiä kumeja löytyvän. Mistähän noita kannattaisi kysellä tai tilata?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos tarviit käytettyjä iskarin kumeja löytyy suoraan hyllystä

pakoputki on klemmareilla kiinni eli lähtee manuaalisesti kyllä irti.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
DjEzgo84
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Syys 17, 2022 08:53

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja DjEzgo84 »

Lainataampa tätä viestiketjua, kun kysymykseni koskee V4 koneen sytytystä.
Kuinkahan paljon tuommoinen vakio 1,5 kone mahtaa ottaa kierroksia ja saako toinne virranjakajaan istutettua sellaista pyörijää, jossa olisi kierrosten rajoitin? Haaveena olisi mahdollisuus rajoittaa moottorin max kierrokset sinne 3000RPM korville.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Vahva suositus 123 Tunen täysin elektroniselle jakajalle. Saa säädettyä ennakkokäyrät ja rajottimet yms.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mahtaaks viel motonetista löytyä ihan bosch osahan se saarnaaja on ja muistaakseli oli eri kierroalueillekkin vielä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

DjEzgo84 kirjoitti:
La Syys 17, 2022 09:42
Lainataampa tätä viestiketjua, kun kysymykseni koskee V4 koneen sytytystä.
Kuinkahan paljon tuommoinen vakio 1,5 kone mahtaa ottaa kierroksia ja saako toinne virranjakajaan istutettua sellaista pyörijää, jossa olisi kierrosten rajoitin? Haaveena olisi mahdollisuus rajoittaa moottorin max kierrokset sinne 3000RPM korville.
Ethän sinä pääse sillä yhtään mihinkään jos rajoitat kierrokset 3000 rpm? Kyllä sen pitää antaa kiertää se minkä se kiertää jos on vakio...ei kulje muuten yhtään mihinkään.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
DjEzgo84
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Syys 17, 2022 08:53

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja DjEzgo84 »

korpijaakko kirjoitti:
Su Syys 18, 2022 19:13
Ethän sinä pääse sillä yhtään mihinkään jos rajoitat kierrokset 3000 rpm? Kyllä sen pitää antaa kiertää se minkä se kiertää jos on vakio...ei kulje muuten yhtään mihinkään.
Joo, tiedossa on että huippuhtehot löytyy sieltä 4500 tuntumasta, mutta moottori ei ole tulossa autokäyttöön, jolloin sillä ei ole väliä kulkeeko se silloin mihinkään. Kierrokset tullaan rajaamaan tuohon 3000, mutta olenkin kiinnostunut kuinka paljon "ylikierroksia" tuo ottaa, mikäli rajoitin ei jostain syystä toimi?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos pyörijä rajoittimen laittaa ni sytytys katkeaa kyseisellä kierrosluvulla eli kulku loppuu varmasti
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Luulisin vakiokoneen kiertävän ainakin sinne 5200-5500 kierroksen nurkille. Riippunee onko yksi- vai kaksikurkkuinen kaasari sekä kuinka virtaava pakoputki.
96 V4i -73
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: V4:n säätäminen

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

eiköhän se ole helpoin tapa säätää tuo niin että rajoitat kaasuläpän avautumista ihan mekaanisesti niin ettei kierrä enempää...eipähän pätki sitten, kuten käy jos rajaat pyörimisnopeuden virranjakajan pyörijällä...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Vastaa Viestiin