96:lla välimerelle!

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Koljonen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 15:50

96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Koljonen »

Tervehdys harrastajat.

Tarkoituksena olisi tosiaan lähteä ajelemaan heinäkuun alussa kuupalla Gibraltarille.
Ajatus siis alle 500e:n auto, joka jää perille, lentämällä kotiin.
Meitä on monta, tällä hetkellä taitaa olla 8 autokuntaa.

Enemmän tarinaa itse reissusta löytyy täältä : http://valimerelle.blogspot.com/

Kovin lupaavalta lähtö ei vaikuta, ensimmäisen 40km aikana lopetti kytkin irrottamisen. Koitin jo laittaa pari prikkaa työsylinterin väliin, mutta ei auttanut. Työsylinterin liike on mielestäni ihan riittävä, pidemmälle ei enää haarukka mahdu työntymään. Haarukkaa pystyy käsin liikuttelemaan yli sentin matkan ennenko painelaakeri ottaa kiinni asetelmaan ja alkaa irrottamaan. Asetelma ilmeisesti kuollut.

Onneksi Tampereelta löytyi ”uusi” kytkin kaikkine hilppeineen, kun ei mitään hajua mikä siellä mättää. Ajattelin hommata kaikki siihen liittyvän osan valmiiksi, niin saan sen sitten saman tien takaisin nippuun kunhan aloitan purkamaan. Mårbackan autohuollolta lohjalta sain tilat ja omistajan avuksi operaatioon.
Lueskelin täältä että taitaa olla fiksuin nappaa kone/laatikko yhdistelmänä lattealle ja purkaa vasta siinä? Eikö laatikkoa saa pois irrtoittamatta moottoria?

Toinen kysymys koskee kaasaria. Ei pk seudulla olis ketään joka tuntee tuollaisen kaasarin ja osais säätää sen? Tyhjäkäynti huutelee välillä melko korkeella ja välillä tuppaa sammahtamaan kun päästää kaasun. Ehkä jotain imuvuotoa?

Kannattaa seurata blogia, sinne alkaa heinäkuussa tulla reissusta tarinaa päivittäin, selviää kuka jää matkalle ja ketkä pääsee perille.

P.S. blogin kuvassa olevat alupölärit olis ylimääräisenä, sekä toiset kromiset pienemmät jos jollakin on tarvettta.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja et »

Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

V****u, tommosta tarvii auttaa joka vie hyvän auton ulkomaille ja vielä paalattavaksi :twisted:
Koljonen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 15:50

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Koljonen »

Mikko_H kirjoitti:V****u, tommosta tarvii auttaa joka vie hyvän auton ulkomaille ja vielä paalattavaksi :twisted:
Ei välttämättä, paikalliseen saab clubiin pitäisi olla yhteydessä että josko joku haluaisi pelastaa tämän yksilön :)

Mutta jos olet tuota mieltä niin eihän sille mitään voi.
Koljonen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 15:50

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Koljonen »

Mikko_H kirjoitti:V****u, tommosta tarvii auttaa joka vie hyvän auton ulkomaille ja vielä paalattavaksi :twisted:
Ei välttämättä, paikalliseen saab clubiin pitäisi olla yhteydessä että josko joku haluaisi pelastaa tämän yksilön :)

Mutta jos olet tuota mieltä niin eihän sille mitään voi.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja et »

Koljonen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 15:50

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Koljonen »

Tuonne juuri lähtee tarina reissusta ja samalla myynti-ilmoitus, kunhan saadaan tarina käännettyä :)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja et »

Foorumille vain viestiä.

Ruotsin ja Saksan kautta? Pitkästyttävä matka...
Krakovan kautta etelään kannattais suunnata niin näkis vähä maisemia ja Rivieran läpi tietysti yöaikaan.
Koljonen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 15:50

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Koljonen »

et kirjoitti:Foorumille vain viestiä.

Ruotsin ja Saksan kautta? Pitkästyttävä matka...
Krakovan kautta etelään kannattais suunnata niin näkis vähä maisemia ja Rivieran läpi tietysti yöaikaan.

Ruotsi saksa on joo melko tylsiä alussa, mutta ne koitetaan ajaa mahdollisimman nopeesti alta pois. Anoa lukkoon lyöty kohde on stelvio pass italiassa, muuten mennään kokolailla fiiliksen mukaan komeita maisemia etsien :)

Itapuolen kautta kiertämistä harkittiin, mutta tällä kertaa päädyttiin tähän.

Tässä muuten kuvat niistä molemmista ylimääräsistä pöläreistä jos jollain tosiaan on tarvetta, ei viittis mahdolllsia hyödyllisiä viedä paaliin :)

http://i137.photobucket.com/albums/q233 ... 1304841177

http://i137.photobucket.com/albums/q233 ... 1304841274
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7512
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja mestari »

Lueskelin täältä että taitaa olla fiksuin nappaa kone/laatikko yhdistelmänä lattealle ja purkaa vasta siinä? Eikö laatikkoa saa pois irrtoittamatta moottoria?

miksi laatikko pitää irroittaa jos kytkintä vaihdat?
ja oletko ylipäätään tarkastanut ettei pääsylinterin jousi ole poikki. voi olla että levyn vaihdolla ei kytkintä tule....
huolla kaasari ennen lähtöä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Koljonen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 15:50

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Koljonen »

mestari kirjoitti:Lueskelin täältä että taitaa olla fiksuin nappaa kone/laatikko yhdistelmänä lattealle ja purkaa vasta siinä? Eikö laatikkoa saa pois irrtoittamatta moottoria?

miksi laatikko pitää irroittaa jos kytkintä vaihdat?
ja oletko ylipäätään tarkastanut ettei pääsylinterin jousi ole poikki. voi olla että levyn vaihdolla ei kytkintä tule....
huolla kaasari ennen lähtöä
Sen verran tosiaan olen saanut selville että kannattaa nostaa kone pois ja jättää laatikko paikalleen. Takavetojen kanssa vaan pelannut, niissä monesti laatikko lähtee helpommin irti kun koko paketti. joka päivä oppii uutta :)

pääsylinterin jousi?

Työsylinterin liike on mielestäni riittävä, ja sylkässä on voimaa, koitin pitää vastaan kun painettiin poljinta.

Mulla on nyt "uusina" osina kaikki kytkimeen liittyvä kytkinkopan sisään, levy, asetelma, painelaakeri ja se vipu mikä asetelmaa painaa. sekä vielä varmuuden vuoksi pääsylinterin korjaussarja. työsylinterin korjaussarjaa ei ainakaan motonetistä löytynyt.

Kaasarin huoltoon tarvisinkin apua joltain joka sen tuntee, itselle mysteeri moinen vikele.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7512
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja mestari »

olisiko ensi töikseen paikallaan säätää kytkimen haarukan työliike ohjearvoihin ja reflektoida sen pohjalta eteenpäin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Ville »

Silmäilin teidän blogin läpi ja kateellisena voi vaan sanoa, että mahti reissu on tulossa!
Koljonen
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 15:50

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Koljonen »

Uskoisin kanssa että reissusta tulee vähintään mielenkiintoinen :)
Pientä vedonlyöntiä pystyyn kumpi ranskalaisista luovuttaa ensimmäisenä? (kaksi BX sitikkaa lähdössä)

Nyt on Villa varattu loppulomailua varten Malagasta


Mittaillaan ja reflektoidaan kytkintä parin olusen voimalla viikonloppuna ja kahtotaan saadaanko se pelittämään, Onneksi suomesta löytyy asiantuntijoita jotka saa sitten korjata sen jos omat kädet ei riitä ;) Enemmän jännittää kun se päättää lopettaa toimimisen jossain kesken matkan, paikalliset italian tai ranskan varaosaliikkeet myy mitä todennäköisimmin eioota...
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96:lla välimerelle!

Viesti Kirjoittaja Ville »

Ehdottomasti shitikka mallia asuntovaunu jaksaa perille asti, eli normi BX kyykähtää Köpiksen nurkille ;)
Vastaa Viestiin