Lyhytnokkasen etunivelet

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Lyhytnokkasen etunivelet

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tuli taas hieman uutta kokemusta. WST:stä palatessa 64-mallinen vemputteli niveliään niin, että päätin ottaa ne pöydälle ja selvitellä syitä: välyksiä tai muotovirheitä. Seuraavanlaisin tuloksin.
Vasemman puolen sisemmän nivelen kumit olivat hyvät. Niistä Saabin kotitekoisista limppumallin ulomman nivelen osista ei löytynyt merkittäviä välyksiä, joitakin sadasosamillejä ehkä. Laitoin hiljaa nippuun ja takaisin kiinni autoon.
Metsähallituksen puoleiset kumilimput olivat myös hyvät, mutta ulommassa nivelessä oli isommat välykset, ehkä yhteensä jopa puoli milliä. Päätin kaivella varastosta ehkä parempia niveliä.
Sitten alkoi tapahtua. Ne varaosaetuvetoasennelmat olivatkin aivan kummalliset. Yleisesti kai oletetaan 96:n historiassa olleen seuraavat vaihtoehdot:
- V4:ssa 5-pulttiset navat, levyjarrut ja ulommat vakionopeus(kuula)nivelet ja sisemmät teräksiset nivelet
- vakio 2-tahtisissa 5-pulttiset navat, rumpujarrut, limpuista kootut ulommat nivelet, kumilimpuilla vetävät sisemmät nivelet
- lyhytnokkaisissa GT ja Sport-malleissa 4-pulttiset navat, levyjarrut ja vakionopeusnivelet
Varastosta löytämieni asennelmien kooste oli: 5-pulttiset navat, rumpujarrut, ulommat vakionopeusnivelet ja sisemmille kumilimppunivelille sopivat vetoakselit.
Eli jotain uutta ja jotain vanhaa, mutta ennenkuulumaton yhdistelmä.
Kun nivel tuntui hyvältä laitoin sen autoon,sitten entisen rumpujarrun, mutta napa tuli nivelen mukainen uritettu malli.
Ja nyt kumpikin puoli pyörii tärinättömästi. Nuo kummalliset osat muistelen saaneeni irto-osina auton mukana joskus 1985 tienoilla.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Lyhytnokkasen etunivelet

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Ettei olisi pitkänokkatahtarista tuo löytämäsi mysteerinomainen kokonaisuus? Mielestäni jotain muutosta tapahtui nivelistössä nenän venytyksen yhteydessä.

MuTu :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Lyhytnokkasen etunivelet

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ehkä nuo GT- ja sporttimallit lisäsivät painetta kokeilla vakionopeusniveliä ja tuloksena oli sitten pienehköjä eriä erilaisia kokoonpanoja kuten nuo löytämäni.
Tuon ajan varaosakirja varmaan voisi valaista asiaa, itselläni on vain laaja korjaamokäsikirja, jossa esitellään vain tuo "kotitekoinen" nivelrakenne.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lyhytnokkasen etunivelet

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Gt: ssä normi viisipulttinen rumpujarruetupää ja 750cc kone.
Nelipulttiset tuli vasta sporttiin kera etupään levyjarrun ja kaksimäntäisen satulan.
Pitkänokkasen sisemmän vetarit aivan kuten v4, tosin eri spoorilla ja muistini mukaan ihan "normaali" murroksella.
Lyhytnokan sisänivel kontra ulkonivel pitää asettaa keskenään tiettyyn ns. oikeaan asentoon.
Omassa kuuskakkosessa nylkyttää käännettäessä, jonka arvelen johtuvan juuri siitä että ovat liiaksi samalla linjalla. Tarkastan asian kun joskus kerkiän, jos kerkiän. Suoraan menee ihan ok.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Lyhytnokkasen etunivelet

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tuo on mielenkiintoinen tieto, että lyhytnokkasen sisä- ja ulkonivelet pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden. Ihan kuin traktorin työkoneen tms kartaanin, ne eivät menekään kuin yhteen asentoon.
Kun noita vapinoita pohdin niin selväksi tuli, etteivät ne johdu esim. tavallisesta epätasapainosta, niin pienillä kierrosnopeuksilla esiintyi suuria jumputuksia.
Suurimmillaan vemputukset olivat liikkeelle lähdössä ja pyörien ollessa käännettynä eli silloin kun nuo "väärinasennettujen" nivelten kulmanopeuserot (hienosti sanottu?) ovat ilmeisen suuret. Suuremmilla ajonopeuksilla, esim. 80 km/h, suoraan ajettaessa pyöri tasaisesti, eli ei mitään epätasapainoon viittaavaa. Mutta vain rullatessa, vedättäessä taas ilmeni enemmän tai vähemmän värinää eli vääntömomentti aiheutti jotain asentovirhettä ja vemputusta.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Lyhytnokkasen etunivelet

Viesti Kirjoittaja peltla »

Korjaamokäsikirjassa 2-tahti Vm.1965-68, maininta:
Kaikissa malleissa ulkonivel on kuulamallinen, eli "nykyaikainen".
Sisempi vetonivel on kumikiekkomalli vain vm. 1965 perusmalleissa. ( 95, 96 )
Vastaa Viestiin