Mission Impossiple: Saab 95 -71

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Re: Konehuoneen tyhjennys

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Ace_Of_Spade kirjoitti: vilpertti uhkasi laittaa vielä kuvia moottorin irrotuksesta.
Niitä kuvia.

Moottorinnostopukki:
http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/kuva_059.jpg

Moottori:
http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/kuva_073.jpg

Auto ilman moottoria:
http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/kuva_078.jpg
(lämppärin moottorikin on pitänyt ottaa irti, kun on kerran sille tielle lähetty)
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Moottori + vaihdelaatikko on siis saatu nostettua onnellisesti ulos. Paketti siirrettiin maitokärryllä Spaden "auto"talliin rumpujen ja muiden soittokoneiden seuraan ja purkaminen on aloitettu.

Huomiota matkan varrelta:

-moottori on painava
-Autosta törppöön laskettu jäähdytysneste oli olomuodoltaan hirvittävää (kokkareista ja keltaista, öljyä vain hieman)
-Vesikanavat ovat paikoin lähes tukossa
-Kannentiivisteet porsineet
-Pakoventtiilit yllättävänkin valkoiset
-Sylinterit ihan ok, männän laet suht ok (ei vielä olla kovin atomeina)
-Jakopää on hauska
-Vauhtipyörä on lujasti kiinni jollain tuumakoon pulteilla (tuota vois keventää)
-Kytkimelle on joskus tapahtunut jotain lekendaarista, sillä kopassa on syvä viilto josta näkee läpi, myös laatikon puolella olevaa kuppia johon kytkinakseli kiinnittyy on hitsailtu
-Laatikon öljypropulla oli valtava pystytukka
-Moottoripukki olisi hyvä

Nyt ollaan jokatapauksessa päästy sisätiloihin ja auto valmistellaan talvehtimaan. Tallipaikka on varovaisesti hakusessa, mutta menee se näinkin...

PS. Olemme hyvin kiinnostuneita V4:n viritys/piristysosasista. Tarjotkaa rohkeasti jos jotain on jouten, kaikki huomioidaan.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Päivitystä projektiin

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Ajattelin hieman taas päivittää tietoja projektimme edistymisestä. Moottori on siis onnellisesti sisätiloissa ja oikeastaan kaikki irtilähtevät osat on revitty irti.
Olemme selvinneet urakasta melkolailla ilman suurempia hasardeja, vaikka moottori seisookin pelkästään kahden puuparrun välissä, ja vaikka käytössä on ollut hirveä määrä voimaa ja suurimmat työkalut. Tämän lisäksi tilaa on aivan liian vähän, mutta ei auta valittaa, eipähän ainakaan olla ulkoilman riepoteltavana.
Nokka-akselin kanssa kirvattiin tolkuttoman kauan aikaa, mutta loppujen lopuksi se yllätti meidät suunnilleen hyppäämällä lattialle.
Venttiileitä irroittaessa huomattiin, että ne kaikki olivat enemmän tai vähemmän kierossa... Ja yksi pakoventtiileistä oli aika irstaan näköinen.
Tähän syypääksi osoittautui katki mennyt venttiilinnostajakuppi.
Sylinterit ovat porattavassa kunnossa ja vesikanavat ovat aivan kauheat, (ryönää ja kaikkea hirveää ruostetta ja muuta...)
Moni on käynyt ihmettelemässä v4:sta, mutta epäilijöitä on ollut vähemmän kuin tehtävää aloitettaessa, heille lyötiin luu kurkkuun viimeistään siinä vaiheessa, kun autolla kruisailtiin luu ulkona ääneen nauraen.
:D
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kiitos tätä on mahtava lukea kun tekstiä on maustettu vielä sopivalla annoksella huumoria. Nostan hattua ja kumarran syvään kulttuuriteollenne!!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ei muuta kuin lohko johonkin verstaaseen pesukoneeseen ja jso pitää porata, niin mäntien kanssa voi olla hankalampaa, jos Fordin 2,0 OHC muki ei käy suoraan.
Huumoria pitää hommassa olla, silloin se on hauskaa :)
# 419 Vesa Pohjalainen
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Siis käyhän, jos laelta ottaa vähän pois, siis OHC-mukit?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

himmee kirjoitti:Siis käyhän, jos laelta ottaa vähän pois, siis OHC-mukit?
1,7 kammella taitaa käydä ihan ilman modifiointia
# 419 Vesa Pohjalainen
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
himmee kirjoitti:Siis käyhän, jos laelta ottaa vähän pois, siis OHC-mukit?
1,7 kammella taitaa käydä ihan ilman modifiointia
Joo mutta puristukset nousee yli kympin.
VW transporter 2.5tdi vm.99
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

tuosta tulee vielä komea peli :!:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

99 gl kirjoitti:tuosta tulee vielä komea peli :!:
Kyllä näin olisi tarkoitus. :D

Suunnitelmissa on pyörinyt joku Maranellon-punainen-tyyppinen väritys. Todennäköisesti autoon hommataan myös kaikki mahdolliset penkit ja jakkarat. Nykyäänhän siinä on pelkät etupenkit, nekin hieman eriparia (sininen vs. vihreän kukertava). Mukava olisi saada kyytiin enemmän porukkaa kuin Mäkinen ja Mannisenmäki. Puhetta on ollut pakoputken modifioinnista, ehkäpä laitamme tuplaputket rosterista... Spade joutaa seppäämään työmaallansa kuitenkin kaikkea tyhmää ja tarpeetonta muutenkin.

Joka tapauksessa emme aio tehdä mitään ääliömäistä ja peruuttamatonta. Alkuperäinen henki ja ajatusmaailma tullaan säilyttämään, jos vaikka joskus Mobilisti puraisee ja pitää ostaa pussihousut ja ensiasennusbensaa.

Mutta suunnitelmat ovat joka tapauksessa vain suunnitelmia ja tod.näk. muuttuvat vielä moneen otteeseen ennen kuin auto on "valmis". Eihän nämä koskaan kai valmiita olekaan...

EDIT PFIAT: mistä saa vahvistettuja lootia? rautakuorilootia?
Viimeksi muokannut vilpertti, Su Joulu 12, 2004 13:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Rosteriputket, juu, mites ois H-D tyyppiset "suorat putket" 8) riittävän väljinä tietty...
96 V4 -75
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Jukka T kirjoitti:Rosteriputket, juu, mites ois H-D tyyppiset "suorat putket" 8) riittävän väljinä tietty...
H-D tyyppiset putket ois kyl siistit
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Comeback

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Hän on tullut takaisin, vaikkei missään koskaan ollutkaan.

Kuva

Pohjoisen talvi on sen verran hellittänyt otettaan, että lumivuoret ovat pienentyneet järkevälle tasolle. Siispä viime maanantaina komeassa auringonpaisteessa kaivoimme Spaden kanssa yhteisen projektimme talviunilta. Jälleennäkemisen riemu auton kanssa oli suuri.

Jatkoimme auton purkua siitä mihin syksyllä jäätiin. Aloitimme ottamalla etuloksut irti. Melkein kaikki ruuvithan ovat kätevästi esillä, mutta oviaukkojen ruuveihin ei noin vain pääsekään käsiksi, kun ovi on pikkusen tiellä. Naputtelimme "retkaisurajoittimen" sokat pois ja näin ovet aukesivat isommalle ja ruuvit päästiin aukaisemaan. Naps ja kops: loksut olivat irti.

Takaloksujen kanssa sormi oli jo ihan viittä vaille suussa, mutta nokkelinapokkelina hoksasimme mittavan pulttirivistön pyöränkotelon katossa. Tässä hommassa piti purkaa kimmeltelevät kromihilputtimet ahterista irti puskuria myöten.

Sisätiloista kaivoimme penkit irti. Kiskot ovat sitten näköjään niin huolella kiinni, ettei ainakaan tuuli vie. Usiammalla pultilla. Sisätiloissa on jäljellä vielä kattoverhoilu ja kojetaulu.

Kuva

Kunhan tässä saadaan kaikki purettua ja hitsausvehkeet hankittua (jahka työt alkaa ja tili tulee), niin alamme peltihommiin. Todennäköisesti peltihommia varten pyöräytämme Viippaan jossain vaiheessa kyljelleen. Spaden takapihallahan tämäkin homma tullaan tekemään. :D

Auto on osoittautunut yllättävän tervepeltiseksi yksilöksi ottaen huomioon sen elämän viimevaiheet: vanhuus, rapakossa seisomisen, romukasan päällä seisomisen... Ainoa ruostevauriot ovat pohjassa ja nekin pieniä. Ovet ja kaikki kaaret ovat ehjät. Kontin kansikin on ehjä! Joitakin pieniä ratsupaikkoja on edelliset kuskit väkästelleet joskus, mutta ne on ööö... kohtuullisia.. :roll: Yksi heikompikin päivä on hitsarille joskus sattunut, (veikkaamme maanantaita) oikeanpuoleisen etuiskarin kiinnitys on aivan hirveän näköinen häristys! Ainaa meinaa puklauttaa, kun se sattuu vahingossa silmään. Pitää koittaa parsia.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Comeback

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

vilpertti kirjoitti:Yksi heikompikin päivä on hitsarille joskus sattunut, (veikkaamme maanantaita) oikeanpuoleisen etuiskarin kiinnitys on aivan hirveän näköinen häristys! Ainaa meinaa puklauttaa, kun se sattuu vahingossa silmään. Pitää koittaa parsia.
Taisi olla sama hitsari turannut minunkin autoa. Vai onko 95/96:ssa ollut jotain yleistä etuiskarin korvien repeilyä. Jossakin purkamassani 96:ssa oli vahvistepalat kyseisessä kohdassa.
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

On aika tavllista että kiintykset irtoo, omassa 96 irtosi kiinitys ja osa sen takana oleva pala kova pelti, pelti halkesi, no onneksi oli helppo korjata, toisessa 96 se on korjattu kauan sitten. 78 eteenpäin on sitten pieni vahvistuspala mikä varmasti on vähentänyt rasitukset.
Vastaa Viestiin