Eniten tarvitut tuumakoot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mitä tuumakokoja eniten tarvii työkaluissa, kun Kuupan/Sonettin kanssa tuusaa? Lähinnä, että kannattaako ostaa yksittäiset hylsyt/avaimet vai saman tien setit?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Osta vaan suoraan kokosarja, niin ei jää aina homma puolitiehen uusia avaimia hankkiesssa.
Esim. Bilteman 23 osainen tuumanen hylsysarja kustantaa 46,90€ ja llatuhan on aivan ok, ei tietenkään mitään Snap onia, mutta hinta/laatu on ollut kohdallaan.
Toinen hankinnan arvoinen sarja on tuumainen jenkatappi/pakkasarja, joka on ainakin täällä hankkinut hintansa moneen kertaan vanhoja kierteitä putsatessa.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja Ville »

Kuupan kanssa pärjää aika pitkälle ½" / 13mm avaimella 8)

Suosittelen muuten hylsysarjan lisäksi räikkälenkkejä, ne on loistavia!
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kävin Biltemasta hommaamassa tuumaisen kiintoavainsarjan sekä 1/2, 5/8, 3/4 ja 11/16 tuuman hylsyt. Hylsyseteistä puuttui tuo 5/8 ja 11/16 tuumaiset, joita tarvin Sonettin pallonivelen vaihdossa, joten ostin irtohylsyt.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja kabu »

Kierretyökaluja hankkiessa kannattaa siten muistaa että SAABin aikanaan käyttämä kierrejärjestelmä oli tuumainen harva kierre eli UNC.

Kierretapeilla / -pakoilla kokoa 1/4 UNC, 5/16 UNC, 3/8 UNC pärjää jo melkoisen hyvin. Alustan osissa on sitten jonkin verran myös isompia 7/16 UNC ja 1/2 UNC kokojakin. Yleensä tappi on tarpeellisempi kuin pakka koska monasti ainakin entisöidessä ruuvi tulee vaihdettua uuteen (tai ainakin parempaan)

Kaksitahtareissahan on kaikki ruuvit UNC -standardin mukaisia.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Bilteman jenkasatsissa on sekä UNF ja UNC.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Onkos nuo Biltsun pakat ja tapit mistään kotoisin? Jos kellä omakohtaista kokemusta on, niin tuotenumeroa ja kommenttia kehiin, kiitos :D

Ihan kohtalaisia M-tappeja mulla jo onkin hommattuna yksittäin, mutta halpis-pakkasatsini jälki on kuin rotan järsimää :? Kelpaa korkeintaan jenkojen puhdistukseen.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja stara »

Bilteman isoimman kierretyökalusatsin muutama vuosi sitten palautin. n. 3 vuotta sitten motonetista vielä löytyi peltiaskeissa sekä tuumanen että millinen kierresarjasatsi a' 60 € ( osa on kyllä turhan suuria), ne olivat laadukkaita. pitää olla maininta pikaterästä tai enkuksi TUNGSTEN (tarkoittanee volframilla seostettua eli vissiin pikaterästä). Hiiliteräksisiin ei kandee sotkeentua. SAMA KOSKEE PORIA.!!

Pirullista arpapeliä on noiden laadun tietäminen ilman kokeilua. osa tavarasta on ihan apulantaa, vaikka olisi kuinka pätevä työkaluviilari, niin ei kyllä pakalla jengaa synny, ihme kun kehtaavat moisia myydä.
Vaikka paljon on väännetty, niin en kyllä osaa muuta VARMAA kikkaa sanoa laadun varmistamiseksi kuin sen, jotta kierteitettävä tappi kauppaan mukaan ja jengaa vääntämään. jos ei onnistu, niin samantien palauttaa. :mrgreen:
--
tarjoustalosta otin FINBULLET tuotemerkillä millisen tappisarjan, siinä oli 10 kpl M6---> M10 kokoisia ja myös hienokierteitä, laatu tuntui suht hyvälle ainakin hintaan nähden
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Maikkeliiih
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 11, 2009 18:46

Re: Eniten tarvitut tuumakoot

Viesti Kirjoittaja Maikkeliiih »

stara kirjoitti:pitää olla maininta pikaterästä tai enkuksi TUNGSTEN (tarkoittanee volframilla seostettua eli vissiin pikaterästä). Hiiliteräksisiin ei kandee sotkeentua. SAMA KOSKEE PORIA.
Pikateräksen tunnistaa myös HSS-lyhenteestä (high speed steel)
Vastaa Viestiin