Jäähdyttimen putket
Jäähdyttimen putket
Kertokaapa arvon saabistikolleegat, onko kuupan konetilassa olevat jäähdytysnesteen putket (4 kpl.) alunperin maalattuja, vai paljasta metallia? Vai kenties muuten käsiteltyjä. Ennen putsausta ajattelin että saattaisivat olla maalattuja, mutta enään ei juuri erottanu oliko maalia pinnassa vai ihan muuta kökköä.
Ja jos olette joskus maalanneet. Millä maalilla, ihan normaalilla vai jollain kuumakestolla?
Ja jos olette joskus maalanneet. Millä maalilla, ihan normaalilla vai jollain kuumakestolla?
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: Jäähdyttimen putket
Mun mielestä ainakin uudemmissa on keltapassivoidut alunperin. Omastani maalasin jollain spray-mattamustalla, kun olivat melko rivolookisen näköiset. Hyvin pysyi tavallinenkin maali ainakin ne pari-kolme vuotta jotka tuolla ajelin.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Jäähdyttimen putket
Vanhemmat lienee ollut ihan harmaaksi sinkittyjä. Vuosimallirajasta ei hajuakaan, mutta olisko kumipuskurikaudelle vaihtunut keltapassivoiduiksi?
Enivei, itse olen käyttänyt Tammer-dieselistä ostettua alusinkkimaalia, mitä ei tietenkään enää saa. Aika aidon näköinen ja kestävä pinta sillä tuli.
Ei kyllä iso homma käsitellä oikeallakaan sinkillä, keltaiseksikaan.
Enivei, itse olen käyttänyt Tammer-dieselistä ostettua alusinkkimaalia, mitä ei tietenkään enää saa. Aika aidon näköinen ja kestävä pinta sillä tuli.
Ei kyllä iso homma käsitellä oikeallakaan sinkillä, keltaiseksikaan.
Re: Jäähdyttimen putket
CRC:llä on valikoimissaan alusinkkimaalia, olisin tänään ostanut mutta paikallisen Tokmannin hylly oli siltä kohtaa tyhjä
En tosin veenelkun putkien maalaukseen vaan ihan rakennustekniseen hommaan. Ostin sitten Mastonin tuotetta.
Meinaan vaan, että alusinkkimaalia saa kyllä vaikka Tammertiiselissä enää ei olisikaan. Väristä en tiedä sanoa mitään, toi mastonin kama on ihan perus mattaharmaata, ei näytä "sinkityltä" vaikka 95% pitäisi sinkkiä sisältää.
Kukas tekisi sinkityshommia (sähkö- ja/tai kiiltosellaista, keltaisesta en perusta) harrastajaystävällisesti? Olis ripakopallinen kaikennäköistä kilpukkaa pinnoitusta vailla...
Niinjoo, muokkausta vielä, minun kajakki oli vm 79, varaosa-auto 78, keltapassivoidut putket. Ja muistaakseni myös laturin rauta, paisarin, pissapojan pumpun ja pöntön kannakkeet ym sälä oli keltaista näissä autoissa.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Meinaan vaan, että alusinkkimaalia saa kyllä vaikka Tammertiiselissä enää ei olisikaan. Väristä en tiedä sanoa mitään, toi mastonin kama on ihan perus mattaharmaata, ei näytä "sinkityltä" vaikka 95% pitäisi sinkkiä sisältää.
Kukas tekisi sinkityshommia (sähkö- ja/tai kiiltosellaista, keltaisesta en perusta) harrastajaystävällisesti? Olis ripakopallinen kaikennäköistä kilpukkaa pinnoitusta vailla...
Niinjoo, muokkausta vielä, minun kajakki oli vm 79, varaosa-auto 78, keltapassivoidut putket. Ja muistaakseni myös laturin rauta, paisarin, pissapojan pumpun ja pöntön kannakkeet ym sälä oli keltaista näissä autoissa.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Jäähdyttimen putket
Kiitoksia vastauksista. oliskohan nuo sitten olleet alunperin kiiltosinkittyjä. Jotain sennäköistä pintaa siinä saattoi olla jäljellä.
Tampereellä Galvace oy oli joskus suostuvainen tekemään sinkityksiä ihan harrasteprojekteihinkin. sinne pitää vaan viedä osat puhtaaksi puhallettuna. Mulla toppas jarrusatuloiden käsittely juuri siihen, kun ei saanu osia tarpeeksi puhtaaksi. Enkä jaksanu alkaa puhaltajaa hakeen. Täytyypi kysellä uudestaan.
Tampereellä Galvace oy oli joskus suostuvainen tekemään sinkityksiä ihan harrasteprojekteihinkin. sinne pitää vaan viedä osat puhtaaksi puhallettuna. Mulla toppas jarrusatuloiden käsittely juuri siihen, kun ei saanu osia tarpeeksi puhtaaksi. Enkä jaksanu alkaa puhaltajaa hakeen. Täytyypi kysellä uudestaan.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Jäähdyttimen putket
Minä hioin aikonaan ne kiiltäviksi ja lakkasin metallilakalla. Homman tein vuonna 1993 ja ovat edelleen verrattain hyvässä kunnossa.
https://picasaweb.google.com/vesa.pohjalainen/Museo96
https://picasaweb.google.com/vesa.pohjalainen/Museo96
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Jäähdyttimen putket
No mulla olisi moottoripyörän pinnoja, jarru-ja vaihdevivustoa, jotain kaasuttimen vipstaakeja (sekä pyörästä että tahtikajakista) ja odotettavissa "sitä sun tätä" itse tehtyä kumpaiseenkin, jotka pitäisi saada sinkittyä. Kromi ampuu yli, maali ei luultavasti säily siistinä eikä käy tietenkään esim kierteytettyihin tankoihin.hkylmala kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. oliskohan nuo sitten olleet alunperin kiiltosinkittyjä. Jotain sennäköistä pintaa siinä saattoi olla jäljellä.
Tampereellä Galvace oy oli joskus suostuvainen tekemään sinkityksiä ihan harrasteprojekteihinkin. sinne pitää vaan viedä osat puhtaaksi puhallettuna. Mulla toppas jarrusatuloiden käsittely juuri siihen, kun ei saanu osia tarpeeksi puhtaaksi. Enkä jaksanu alkaa puhaltajaa hakeen. Täytyypi kysellä uudestaan.
Olisi kiva jos löytyisi paikka jossa tehtäisiin alusta loppuun, vaikka kai noita ittekin voi hapotella. Ammattilaisilla tietysti on paremmat paikat ja kemikaalit näitä hommailla
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Jäähdyttimen putket
Noita pikkuosiahan voi sinkata myös itse. Isommista en tiedä, periaatteessa miksi ei mutta sitten pitäisi olla isot altaat missä uittaa osia.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Jäähdyttimen putket
Anodisointi/Eloksointi käsittelyssä voi helposti valita erivärejäkin pintakäsittelyyn.Jorppe kirjoitti:Noita pikkuosiahan voi sinkata myös itse. Isommista en tiedä, periaatteessa miksi ei mutta sitten pitäisi olla isot altaat missä uittaa osia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Jäähdyttimen putket
katseet kääntyy petäjäveden sinkitys firmaan ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Jäähdyttimen putket
11. Käsky: "Älä pidä harrastajakollegaa epätietoisuuden tilassa"
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: Jäähdyttimen putket
Vuodesta ´71 eteenpäin olivat ainakin keltapassivoituja.Kartsa kirjoitti:11. Käsky: "Älä pidä harrastajakollegaa epätietoisuuden tilassa"
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: Jäähdyttimen putket
nimeä en tiedä mutta googlaa kyllä sen pitäs sieltä löytyä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Jäähdyttimen putket
googletus tuotti tuollaisen sinkitysfirman: http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... /Pe-Me+Ky/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jäähdyttimen putket
ja mitä puhelinsoitto sinne tuotti? ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,