kuupan kevennys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja mazeos »

miten saisi kuupan mahdollisimman kevyeksi? Ovet ja luukut alumiinista, loksut lasikuidusta, puskurit ja takapenkki pois. Mitä muuta? Turvakehikosta tulee kuitenkin lisäpainoa mikä tarvisi jostain muualta pois.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja tommij »

Sehän varmaan riippuu, että pitääkö se saada katsastettua kans...

Olen kuullut, että eräässä krossikuupassa oli lasikuitua myös takaluukun pohja... :D

Antsan krossipelissä oli rei'itetty koko C-pilarin ympärystä ja ikkunoiden alapienat: http://www.saabworks.fi/?p=843

Lasit pleksistä.

Lampisen Simon jostain autosta oli riisuttu pohjatulpatkin. Kartturilla oli kumisaappaat, kun sattui sadekeli...

Luukut oli jo tuolloin paperinohuet lasikuitulärpäkkeet, ovissa oli alumiiniset pintapellit.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja mazeos »

aina tietty parempi jos saa leimaan... Miten pleksi-ikkunoiden kanssa katsastaminen?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kajakki on aika vähistä osista kasattu, turhia osia ei juuri ole. Usein kilpurirakennusohjeissa neuvotaan purkamaan johtosarja ja poistamaan turhat piuhat mutta kajakin kytkykaaviohan mahtuu postikortille ja johtosarja takintaskuun...

Tällaisia olen miettinyt ja muualta löytänyt:
- Ikkunahissit on painava systeemi. Ne pois ja remmit tilalle, säästyy useita kiloja.
- Bensatankin varmaan ajattelitkin vaihtaa alumiiniseen vaahtotäytteiseen?
- Akuksi kannattaa katsoa joku mahdollisimman kevyt ja laittaa se takapaksiin jos säännöt sallii (painonjakauma).
- Syylariksi "jostain autosta" alumiininen muovipäätyinen, ne on ällistyttävän kevyitä. Siihen kevyt sähköflekti kaveriksi, ei paljon kevennä mutta vähentää hukkatehoa :)
- XP-motorsportilla on ohuempi ja kevyempi tuulilasi myynnissä, en tiedä onko vain sitä matalaa mallia. Jos saat jostain sähkölämmitteisen tuulilasin, et välttämättä tarvitse lämppäriä enää :wink:
- Vakioetuistuimet painaa pirusti, mutta ne varmaan korvaat muutenkin kilpapenkeillä jotka painaa vain muutaman kilon?
- Korista äänieristeet, kattoverhous ja alustamassat pois ja kevyt hiekkapuhallus. Lähtee kuulemma helposti parikymmentä kiloa. Pistehitsisaumat kannattaa hitsata rallitallin ohjeen mukaan pikku pätkillä uudestaan.

Varmaan jotain muutakin voi tulla mieleen. Ainakin vauhtipyörästä voi sorvata muutaman kilon pois :lol: Ja takajarrukilvet reijittää, parantaa jäähdytystä myös. Onko kukaan uskaltautunut poraamaan jarrulevyjä?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja mazeos »

onko se pelti irtonainen missä takaluukun avausvipu on, jos siihen poraisi kevennysreikiä. Mahtaakohan katsuri hyväksyä sen?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Katuautoon moinen kevennys ? Olen nähnyt muutamassa kisa-autossa noita kevennysreikiä ja ei varmasti lähde niitä poraillessa 10 kiloa pois. Jokkisautossa mulla on painoa paljon eli 840 kg, vaikka sisällä ei ole mitään paitsi turvakaaret ja kuppipenkki+vyöt. Bensatankki metallinen 10 l venetankki, takarontin pohja on pois ja syyläri on kevyt Fiat Ritmo. Oman turvallisuuden vuoksi on rautaa laitettu kaariin yms enemmän kuin on pakko. Kaverilla oli painoa samassa vaakassa 96 V4:ssa 810 kg ja on joku saanut kuulema alle 800 kg:oon. Vanteissa on paino eroa (itsellä 14 x 185 x 5.5 tuumaa ja on painavat). Ikkunoiden vaihto pleksiin keventää. Mutta katuautoon ?? Takapenkki pois ja muovi loksut = olisko 25 kg kevyempi 8) . V4:sta saat heppoja ilman turboa 65-150 hv joten sieltä lähtisin ennemmin hakemaan.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuski laihikselle... 100kg - 40kg on paljon..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja mazeos »

tietysti kojelaudan voisi tehdä lasikuidusta tai alumiinista, säästyisi muutama (sata?) grammaa. Ja tuhkakuppi ym. turhat pois. Onko muuten tietoa mitä alkuperäinen kojelauta painaa? Se kun on kuitenkin peltiä..
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja Huuska »

mazeos kirjoitti:tietysti kojelaudan voisi tehdä lasikuidusta tai alumiinista, säästyisi muutama (sata?) grammaa. Ja tuhkakuppi ym. turhat pois. Onko muuten tietoa mitä alkuperäinen kojelauta painaa? Se kun on kuitenkin peltiä..
68:n lasikuulapuhallettu kojelauta ilman maaleja ja mittareita 1200g
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Huuska kirjoitti: 68:n lasikuulapuhallettu kojelauta ilman maaleja ja mittareita 1200g
varmaankin 70-luvun puolivälin kojelaudat on painoltaan samaa luokkaa, että sieltäkin osastolta saanee puoli kiloa pois..
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

mazeos kirjoitti:onko se pelti irtonainen missä takaluukun avausvipu on, jos siihen poraisi kevennysreikiä. Mahtaakohan katsuri hyväksyä sen?
Taitaa olla hitsattu kiinni se pelti, en reijittäisi. Mutta tälläkin seudulla taitaa lukkomekanismit ja saranat olla ne painavimmat palat. Eli ne hukkaan ja takaluukku sokkatapeilla kiinni. Jos vaikka reijität (tai poistat) peräluukun jäykistyspellit, niin tuskin on suurta painoeroa verrattuna lasikuituun, ellei nyt kuituosasta ihan läpikuultavaa tee ilman gelcoattia? Pelti on kuitenkin peltiä...

Konepellin saranasysteemit, jouset ja lukkomekanismit tietysti kannattaa hukata, rallitallinkin autoissa oli pelti "poisnostettavaa" mallia.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

nalleolut kirjoitti:kuski laihikselle... 100kg - 40kg on paljon..
Tällä konstilla sain kyllä varmaankin suurimman yksittäisen painonsäästön (8kg) moottoripyöräprojektissani :lol:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja mazeos »

paljonkohan se lampunpesinsysteemi painaa jos sen hävittäisi.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Jaa... Aattelin että nuo "itsestäänselvyydet" olit jo ajatellut :wink: Pari kiloa taitaa se mötti moottoreineen painaa, ja paino olisi pois justiinsa oikeasta paikasta. Jos laitat pyöreälamppuisen maskin, niin 7" umpioita löytyy kokomuovisina, ne ei paina juuri mitään, mutta eivät välttämättä ole E-merkittyjä.

Tästä prosessista voisi tehdä tietysti vuokaavionkin. Mutta jokaista osaa voi punnita esim seuraavilla kysymyksillä:
1. Onko tämä osa turvavaruste (jos on, niin ei poisteta, korin kantavat rakenteet sisältyvät näihin)
2. Toimisiko auto ilman tätä osaa?
3. Parantaako tämä osa suorituskykyä (sis. kiihtyvyys, huippunopeus, ajettavuus, jarrutusmatka, aerodynamiikka, luotettavuus)
4. Vaaditaanko tämä osa katsastuksessa?

Jos osa on näiden kysymysten jälkeen vielä menossa autoon, voi miettiä voiko sen vaihtaa kevyempään tai modifioida kevyemmäksi jatkaen noiden 4 kysymyksen linjoilla. Turvavarusteita ei tietenkään kevennellä, mutta vaihtaa noitakin voi.

Ja ne tuplaputket sitten ei ole muuta kuin kuollutta painoa :lol: Mahdollisimman lyhyt putki, takapyörän edestä ulos, niin on kevyt sekin :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: kuupan kevennys

Viesti Kirjoittaja mazeos »

mitenköhän onnistuisi leimaaminen pleksilasein? Vai pitääkö olla alkuperäiset lasit katsastuksessa?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Vastaa Viestiin