kytkin & vaihteistohuolia
kytkin & vaihteistohuolia
Ostin viikoloppuna komean kajakin, jossa oli kytkinvika. Piti kauheaa meteliä. Eikun kone irti ja sieltähän löytyi asetelma, josta oli yksi painevipu hajonnut kappaleiksi. Vaihdoin siihen sitten käytetyn hyväkuntoiseksi oletetun asetelman sekä suoran siirtohaarukan, ja löin auton kasaan, vaan eipä irroita kytkin vieläkään kunnolla. Välyssäätö on kohdillaan (noin 4mm), ja työsylinterin perään sovittelin prikkojakin. Yhdellä prikallakaan ei irroittanut, ja toisella otti jo asetelmaan lievästi kiinni, eikä vieläkään irroittanut riittävästi. Ja jotta tunnelma saatiin täydelliseksi, huusi laatikko kakkosella kuin hyeena. Muuten hyvä loota. Tuo kakkonen on varmaan edellisellä omistajalla hajonnut kytkimen hajottua, on varmaan runnottu vaihdetta silmään väkivalloin.
Motonetista pistin sitten tilaukseen koko kytkinpaketin (Sachs). Toivotaan että sillä toimii.
Kysymys kuuluu, onko irrallaan olevan laatikon kuntoa mahdollista testata hirveästi sitä purkamatta? Olisi yksi joutava laatikko pihalla lojumassa, jonka kunnosta ei ole tietoa.
terv. Joni ja 96 -75
Motonetista pistin sitten tilaukseen koko kytkinpaketin (Sachs). Toivotaan että sillä toimii.
Kysymys kuuluu, onko irrallaan olevan laatikon kuntoa mahdollista testata hirveästi sitä purkamatta? Olisi yksi joutava laatikko pihalla lojumassa, jonka kunnosta ei ole tietoa.
terv. Joni ja 96 -75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Mull oli se "haarukka" jossa paineasetelman laakeri on kiinni vääntynyt jostain syystä joskus. Kytkin ei irroittanut millän vaikka mitä tehtiin kunnes sattumalta vertasin "haarukkaa" toiseen samanlaiseen ja huomasin eron! Eli kannattaa tarkistaa se! Sitä ei välttämättä huomaa jos aski on kiinni autossa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Perimätiedon mukaan kakkonen kuluu jos autolla ajellaan maanteillä ja vain isoilla vaihteilla. Tuolloin kakkosen välitykseen kuuluva neulalaakeri ei saa pyörimisliikettä ja voitelua vaan tärisee ja hakkaa jouten ja syö vastinpintojaan. Se vastinpinta on yhden akselin vai oliko hammaspyörän sisään hiottu pyöreä tila, jota on tapana kriittisesti tarkastella. Jos se sisäpuolinen hionta on kauttaaltaan ehjä ja samanlainen niin kakkonen ei anna yleensä ääntä, mutta jos siinä näkyy pitkittäisiä neulan jälkiä niin ääntäkin syntyy.
Irtolaatikon koeajo on kiinnostava kysymys, olen sitä usein miettinyt, mutta en ole koeajopukkia yrittänyt tehdä. Pitäisi jollakin pyörittää vaihtelevalla nopeudella ja jarruttaakin vääntömomentin synnyttämiseksi ja stetoskoopilla sitten kuunnella äänimaailmaa. Kiinnostaa kun olisi useampikin testattava laatikko hyllyissäni.
Irtolaatikon koeajo on kiinnostava kysymys, olen sitä usein miettinyt, mutta en ole koeajopukkia yrittänyt tehdä. Pitäisi jollakin pyörittää vaihtelevalla nopeudella ja jarruttaakin vääntömomentin synnyttämiseksi ja stetoskoopilla sitten kuunnella äänimaailmaa. Kiinnostaa kun olisi useampikin testattava laatikko hyllyissäni.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Nonnih, nyt on kuuppa taas kasassa. Uusi kytkin pelaa kuin unelma (Motonetin paketti). Syy huonoon irroitukseen oli siis mitä ilmeisemmin asetelmassa, sillä siirtohaarukat olivat mitattunakin identtiset.
Mutta mutta. Laitettiinpa siihen Koistisen Paavon aikanaan pj. Lehtoselta ostama peruskorjattu laatikko toiveikkaana kiinni. Sillä ei siis oltu ajettu metriäkään peruskorjauksen jälkeen. Muuten laatikko tuntuu ihan hyvältä, mutta se huutaa joka vaihteella vedätettäessä. Ilmeisestikin perä metelöi? Ääni on joka vaihteella vähän erilainen, nelosella kaikkein kovin. Vai voiko laatikko pitkään seisoneena metelöidä sisäänajovaiheessa?
Mutta mutta. Laitettiinpa siihen Koistisen Paavon aikanaan pj. Lehtoselta ostama peruskorjattu laatikko toiveikkaana kiinni. Sillä ei siis oltu ajettu metriäkään peruskorjauksen jälkeen. Muuten laatikko tuntuu ihan hyvältä, mutta se huutaa joka vaihteella vedätettäessä. Ilmeisestikin perä metelöi? Ääni on joka vaihteella vähän erilainen, nelosella kaikkein kovin. Vai voiko laatikko pitkään seisoneena metelöidä sisäänajovaiheessa?
Vai että metelöi. Joskus laitoin perän uudesta laatikosta vanhan laatikon päähän. Toimi kuin unelma mutta vapaalle päästäessä ulvoi kuin hävittäjä. Ilmeisesti se perältä tuleva (ruuvin muotoinen?) ratas oli kulunut eri malliin kuin se iso ratas siinä tasauspyörästöllä tjsp.
Korjautui kun heitin uudesta laatikosta loputkin osat (eli tasauspyörästön) paikalleen. Elikkä olisiko tässä huutamisessa nyt kyse niistä isoista rattaista eikä niinkään perän välityksistä
Korjautui kun heitin uudesta laatikosta loputkin osat (eli tasauspyörästön) paikalleen. Elikkä olisiko tässä huutamisessa nyt kyse niistä isoista rattaista eikä niinkään perän välityksistä
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
eetu.pajala attantatta kotinet.com
Missa tuollaisia pronssiholkkeja voisi sorvauttaa. Itse tarvitsisin yhden tai pari varaosa nummero 8801136 eli kampiakselin paahan tulevan holkin, johon kytkinakseli sitten toivottavasti saadaan osumaan. Vai saisikohan noita viela ihan kaupan hyllylta ?ile76 kirjoitti:Tuosta kakkosen jollotuksesta pääsee eroon sorvaamalla sopivan pronssiholkin neulalaakerin tilalle.kostape kirjoitti:Jos se sisäpuolinen hionta on kauttaaltaan ehjä ja samanlainen niin kakkonen ei anna yleensä ääntä, mutta jos siinä näkyy pitkittäisiä neulan jälkiä niin ääntäkin syntyy.
T: Heikki
mulla tossa muistaakseni muutama holkki vielä on kun niitä joskus pari sorvautin.. Paljos tarjoisit??Heguli kirjoitti:Missa tuollaisia pronssiholkkeja voisi sorvauttaa. Itse tarvitsisin yhden tai pari varaosa nummero 8801136 eli kampiakselin paahan tulevan holkin, johon kytkinakseli sitten toivottavasti saadaan osumaan. Vai saisikohan noita viela ihan kaupan hyllylta ?ile76 kirjoitti:Tuosta kakkosen jollotuksesta pääsee eroon sorvaamalla sopivan pronssiholkin neulalaakerin tilalle.kostape kirjoitti:Jos se sisäpuolinen hionta on kauttaaltaan ehjä ja samanlainen niin kakkonen ei anna yleensä ääntä, mutta jos siinä näkyy pitkittäisiä neulan jälkiä niin ääntäkin syntyy.
T: Heikki
Laiton sinulle yksityisen viestin aiheestaeltzi kirjoitti:mulla tossa muistaakseni muutama holkki vielä on kun niitä joskus pari sorvautin.. Paljos tarjoisit??Heguli kirjoitti:Missa tuollaisia pronssiholkkeja voisi sorvauttaa. Itse tarvitsisin yhden tai pari varaosa nummero 8801136 eli kampiakselin paahan tulevan holkin, johon kytkinakseli sitten toivottavasti saadaan osumaan. Vai saisikohan noita viela ihan kaupan hyllylta ?ile76 kirjoitti:Tuosta kakkosen jollotuksesta pääsee eroon sorvaamalla sopivan pronssiholkin neulalaakerin tilalle.
T: Heikki