Vetoakselin sopivuus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja vkutvonen » Ti Elo 09, 2011 22:54

Onko v4 :n lootaan mahdollista laittaa saman tyyppistä vetoakselia kuin 99:ssä? Elikkä tarkoitan että sisemmän t-mallisen nivelen tilalle laittaisi 3-sakaraisen nivelen. Lähinnä siten ettei tarvisi alkaa koneistus hommiin. :roll:

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja Huuska » Ke Joulu 21, 2011 11:46

Tuossa ko. homma hoidettu 99 ja 900 osilla. Lisäksi napa muutettu 4 pulttiseksi

http://www.saab-v4.co.uk/speedball/post ... forum_id=9
kuvia aiheesta
https://plus.google.com/photos/11843971 ... banner=pwa
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 cabriolet vm.-02

tikkis
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja tikkis » Ke Joulu 21, 2011 20:59

alkupään 99 sama spoori ja kiinnitystapa kuin kajakissa. Nyrkkisääntönä kromipuskuriset 68-71 välistä.

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja vkutvonen » To Joulu 22, 2011 00:29

Ajatuksena oli käyttää alkuperäistä napaa ja murrosniveltä, johon liittäisi esim. 99:n sisemmän 3-sakaraisen murrosnivelen. Vai sopisko 99:n vetari suoraan kuupan napaan?

Avatar
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1268
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja turkkaki » To Joulu 22, 2011 12:29

laitan nyt tähän, kun en heti muutakaan osuvampaa löytänyt.
olisiko jollain antaa ihan niinkuin rautalangasta vääntäen, ohjetta tuohon vetoakseli/napa-juttuun. siis ihan suomeksi ja selvästi, että mitä tarvitaan ja mitä pitääkoneistaa, ja miksi. eli siis semmonen kattava ohje. ei tuosta lontoonkielisestä selostuksesta oikein auennut, että mitä on tehty. houkuttais niin pirusti tuo vanne, nivel ja jarrupäivitys.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
96 -77, harrastepeli. 9-5 2.3 AERO -08
9000 2.3 CDTA griffin -97, toivottavasti vielä liikenteeseen.

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4847
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja mestari » To Joulu 22, 2011 13:16

taitaa olla kaukaa haetua että 99 vetari käy kuupan napaan, taitaa olla halkaisia sekä booriuritus ongelmia riittävästi.
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

tikkis
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja tikkis » To Joulu 22, 2011 13:41

Ei käy suoraan. Valitettavasti mulla ei löydy piirustuksia tms. 99 laakeria ja koko vetaria käyttäen saa 99 navan käymään. 96 skoolia/laakerin kiristysmutteria joutui muistaakseni työstämään koska 99 laakeri leveämpi. Korjatkaa jos olen väärässä. Paras keino tässä on ottaa rojut lattialle, sekä 96 että 99 ja ruveta sovittelemaan, mitat ylös sekä sorvarin pakeille
Krossiautossa meillä on 96 napoihin hitsattuna 99 vannelaipat. Ilmeisen kestävä ratkaisu kun ammattimies tekee, mutta ei varmaan ole tän päivän "TÜV"- hyväksytty siviiliajoon.

Tässä taannoin muuten ihmettelin kun klubifoorumilla oli tarjolla tommonen elintenluovuttaja kromipuskuri 99 eikä tainnut kenellekään kelvata. Omaakiin kauppasin nimelliseen hintaan 5 vuotta, mutta meni sitten lopulta paaliin ja Kiinaan kysynnän ollessa tasan 0 !?

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4847
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja mestari » To Joulu 22, 2011 21:10

näin se maailma etenee. aikoinaan kouvolassakin 90 luvulla kaikki 99 alkuiset vermeet mitä hain meni pääsääntöisesti suoraan seuraavana aamuna klo 7 heinolan myllystä läpi, tai ei ihan. otin yhdestä 99:stä sen kojataulussa olevan kellon irti :?
Eipä ollut silloinkaan oikeen kysyntää niihin, varsinkin se trumpan konehuone ei houkutellut edes laturia irrottaan. Mutta siihen aikaa Heinola mainosti että jos se on rautaa me maksamme siitä :)
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vetoakselin sopivuus

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri » Pe Joulu 23, 2011 09:27

Tästähän on jossain vanhemmassa Saabistissa juttua, en muista miten tarkkaan. Meikäläisellä on kopiot tuosta jutusta kun ajattelin jossain vaiheessa myöskin navat muuttaa. Jutussa tosin oli muistaakseni katkaistu vetarit niin että toinen pää on kutvosen ja toinen pää joko satkusta tai sitten ysiysistä.
Itse juttu oli kuutoskoneella olevasta kuupasta, se kerman värinen madallettu joka näkyy monesti klubin syys tahi kevätkokouksessa vierailevan. Aivan kuin olisi nähnyt jossain että auton omistajalla olisi ollut myytävänä muutossarjoja, liekkö kenelläkään muulla jäänyt moista mielikuvaa vai lienenkö kuvitellut.
Jos löydän täältä nykyiseltä työpisteeltä skannerin niin voin skannata nuo kopiot jos niistä jollekin on apuja.

-Petteri
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)

Vastaa Viestiin