ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
mazeos
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos » Ke Elo 10, 2011 19:34

onnistuuko V4n muuttaminen ruiskukoneeksi? Turbotuksia on muutama nähty, mutta entä ruiskuja? 900sen ruiskua olen harkinnut jos teen virikoneesta ruiskukoneen.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.

Avatar
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Elo 10, 2011 20:30

IntSaab:ssa nähtiin HC Thing:n tekemänä 96 K-Jetronic:lla. 900:n hilppeet kokonaisuudessaan ja omavalmiste osaa lisämausteena. Kuvia löytynee jonkun galleriasta.

Megan 96:n voi laittaa ihan vastaavasti kuin niitä on muihinkin autoihin tungettu.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.

mazeos
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos » Ke Elo 10, 2011 21:01

Tero_s kirjoitti:IntSaab:ssa nähtiin HC Thing:n tekemänä 96 K-Jetronic:lla. 900:n hilppeet kokonaisuudessaan ja omavalmiste osaa lisämausteena. Kuvia löytynee jonkun galleriasta.

Megan 96:n voi laittaa ihan vastaavasti kuin niitä on muihinkin autoihin tungettu.
kuvia tuosta HC Thingin kuupasta olisi kiva nähdä, varsinkin konehuoneesta. 900sen ruiskun osia saanee suht edukkaasti...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.

Avatar
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Elo 10, 2011 21:51

Eka ja toka kuva teamjakari:n linkkaamista intsaab kuvista.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10399
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja jus » Ke Elo 10, 2011 22:37

Ohjauspaineventtiili ja lisäilmaluisti on vesikiertoon kytketyn kimpaleen päällä. Se oli peräisin vääränmerkkisestä, olisko ollut Audi tjsp. Satkussahan nuo on molemmat kanteen asennettu.

Jossain piti oleman sivusto tämän HC Thingin auton tarinasta.

Vanhaa keskustelua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=4427
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

mazeos
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos » Ke Elo 10, 2011 22:51

voisikohan risti-imusarjaa modata ruiskusysteemillä? Vai liekö ruiskukoneissa imusarjaa?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.

Avatar
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Frostgrey » To Elo 11, 2011 07:52

Täällä on yksi ruisku kuuppa työn alla, Megasquirt olisi hommattu tuota varten, Vakio superin imukansi on hitsarillä tällä hetkellä, joka hitsailee siihen suuttimien paikat, kaasuläpäksi on tulossa 2.3i tonnarista oleva, Bensapumppu tulee og900:sta, triggeripyörän ja sytytyksen toteutukset on vielä hieman auki..

Peruskoneeksi tulee kokonaan rempattu 1.7l pikkuvireillä..
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 4949
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja tetammi » To Elo 11, 2011 08:19

Kannattaa varmaan tuota megaa harkita, rupee kaikki K-jettiläiset oleen sitä ikäluokkaa ettei nekään ihan onkelmattomia oo.

Joskus on ollu täälläki juttuu että joku oli asentanu kuuppaan jonkun corsan tai vastaavan lähes samaa kokoluokkaa olevasta 1-pisteruiskun.

Avatar
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Tero_s » To Elo 11, 2011 15:28

Frostgrey kirjoitti:Täällä on yksi ruisku kuuppa työn alla, Megasquirt olisi hommattu tuota varten, Vakio superin imukansi on hitsarillä tällä hetkellä, joka hitsailee siihen suuttimien paikat, kaasuläpäksi on tulossa 2.3i tonnarista oleva, Bensapumppu tulee og900:sta, triggeripyörän ja sytytyksen toteutukset on vielä hieman auki..

Peruskoneeksi tulee kokonaan rempattu 1.7l pikkuvireillä..
Tää on hyvä reitti. Mun 95:n on tarkoitus liikkua kanssa megalla.

Yhteen toiseen mega projektiin tein triggerin jakajan sisälle. On mallia 8-2, eli mega luulee että kampiakselilla on 4-1 triggeri. Ei läheskään yhtä tarkka kuin 36-1 mutta pärjännee kärjille ja keskipakosäätimelle.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.

mazeos
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos » Su Elo 14, 2011 21:32

toi megasquirt vois olla kyllä varteenotettava vaihtoehto.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Huhti 05, 2012 12:18

Millä tavalla 36-1 triggeripyörän kiinnitys hihnapyörään kannattaisi toteuttaa? Takapuolelle jos sen saisi mahtumaan, niin VR anturin ja hihnan vaihdon kannalta olisi parempi ratkaisu. Takapuolelle asennetuista olen muutaman kuvan nähnyt, mutta tilaa näyttää olevan vain 2-4mm jakopyöräkotelon ja hihnapyörän välissä eli kotelosta sekä öljypohjasta pitäisi pala ottaa pois.

Ja kiinnitys hitsaamalla valurautaiseen hihnapyörään tai poraa reiät ja vääntää kierteet hihnapyörän 'pinnoihin'?
96 V4 -73

Avatar
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1259
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja turkkaki » To Syys 20, 2012 14:08

tällaista sitä itsekin suunnittelin. Mega, 1,5 noin suunnilleen vakio pata, mutta pari pikkuriikkistä ahdinta kyljille pyörimään.
:lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
96 -77, harrastepeli. 9-5 2.3 AERO -08
9000 2.3 CDTA griffin -97, toivottavasti vielä liikenteeseen.

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Juha K » To Elo 08, 2013 20:22

Tässä vähän miettinyt että alkas haaliin osia ja suunnitteleen tuohon käyttikseen uutta 1,7 litrasta ruiskumottia.

Sattuuko Frostgrey:llä olemaan kuvaa tosta suuttimien asennuksesta imusarjaan??
Supparilla tais olla 1-kurkkuisen imusarjaan laitettu ne suuttimet.

Mikähän kaasuläppäkotelo olis hyvä tuohon kuupan imusarjaan, mieluusti vielä laittas sen pystyyn suoraan imusarjan päälle eikä vaakaan johonkin putken päähän, niin tulisi vähän kompaktimpi paketti ja sais hilppeet orggis tyylisen suodatinkotelon alle piiloon. Jossakin volkkari projektissa käyttivät jonku 500-sarjaisen BMW:n kaasuläppää.

Mega ja suuttimet tulikin jo hommattua :lol: Ja Og900 punppukin löytyy varastosta.

Muuten isolohkon osat onkin jo kasassa + kevyt vauhtipyörä ja 7.6 nokka (tai vaihtoehtoisesti 7.2)

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Elo 09, 2013 07:18

Minä hitsautin pari vuotta sitten Temmeksessä Specialmetal mäntylä -nimisessä paikassa yksikurkkuisen imusarjaan suuttimen paikat. Sorvasin itse suutinholkit ja asettelin ne kiinni imusarjaan väliaikaisella lattaraudalla hitsausta varten. Hinta oli kohtuullinen ja hienoa jälkeä tigillä tuli. Suuttimien sijoittelu on melko lailla samanlainen kuin palstalta löytyvissä Supparin kuvissa.

Vielä ei ole tullut asenneltua paikalleen, kun korikorjaus vaatii niin paljon työtä, mutta jospa ensi vuonna projekti alkaisi olemaan siinä vaiheessa.

Idea on samanlainen eli kaasuläppäkotelo pystyasentoon orkkisilmanputsarin alle. Tällä hetkellä tarjokkaana on pösön TU3JP 1.4 koneen kaasuläppäkotelo, joka on ehkä 5cm pitkä ja noin 38mm halkaisijaltaan. Tarkoitus olisi laippa-putki-laippa välikappale tehdä läppäkotelon ja imusarjan väliin, johon laittaa sitten alipaineliitännät jarrutehostimelle, MAP:lle, huohotukselle jne. Alkuperäisen imusarjan 32mm reiän olen työstänyt 38milliin.

Tarkoitus ei ole ainakaan tässä vaiheessa hakea tehoa, vaan enemmänkin kiinnostaa miten auton toiminta muuttuu ruiskulla ja suorasytkällä. Toki yksi superin kone löytyy sitten jatkokehitystä varten :D
96 V4 -73

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2302
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Pe Elo 09, 2013 09:05

Itsellä odottelee myös pihamökissä yksi superin kone läpikäyntiä. Tarkoitus olisi myös katsoa, mitä kivaa siihen voisi keksiä. Siihen voisi kokeilumielessä ruuttaakin harkita.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Vastaa Viestiin