ruisku V4ään
Re: ruisku V4ään
Nimimerkki 'melle' kirjoittelee samasta projektista myös brittien V4 sivuille. Olen sinne kirjoitellut lähinnä siinä mielessä josko noista minun ratkaisuista olisi jotain hyötyä hänen projektissaan.
http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... hichpage=1
http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... hichpage=1
96 V4 -73
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: ruisku V4ään
joko käy
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: ruisku V4ään
Juu on tuolla kuukauden päivät tullut huristeltua ja siinä välissä vielä viimeisteltyä asennusta.
Koneen käytös muuttui tasaisemmaksi ja vääntö parani selvästi alakierroksilla. Huipputehoon tuskin suuremmin vaikutusta. Moottorin käytös on nyt pikkuisen lähempänä moderneja moottoreita, mutta silti tuntuu että V4:lla edelleen mennään kuten pitääkin
Mittasin puristuspaineetkin, niin nyt 12bar kaikissa pytyissä 2500km männänrengasremontin jälkeen.
Koneen käytös muuttui tasaisemmaksi ja vääntö parani selvästi alakierroksilla. Huipputehoon tuskin suuremmin vaikutusta. Moottorin käytös on nyt pikkuisen lähempänä moderneja moottoreita, mutta silti tuntuu että V4:lla edelleen mennään kuten pitääkin

Mittasin puristuspaineetkin, niin nyt 12bar kaikissa pytyissä 2500km männänrengasremontin jälkeen.
96 V4 -73
Re: ruisku V4ään
Hatun nostonen JuttuAnttiK kirjoitti: ↑La Syys 26, 2020 08:49Juu on tuolla kuukauden päivät tullut huristeltua ja siinä välissä vielä viimeisteltyä asennusta.
Koneen käytös muuttui tasaisemmaksi ja vääntö parani selvästi alakierroksilla. Huipputehoon tuskin suuremmin vaikutusta. Moottorin käytös on nyt pikkuisen lähempänä moderneja moottoreita, mutta silti tuntuu että V4:lla edelleen mennään kuten pitääkin![]()
Mittasin puristuspaineetkin, niin nyt 12bar kaikissa pytyissä 2500km männänrengasremontin jälkeen.

Keisari, PORVOO
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhimman pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan), NG 9-3 TID Business (nuorimman pojan)
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhimman pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan), NG 9-3 TID Business (nuorimman pojan)
Re: ruisku V4ään
Riittäkö alkuperäisen polttoaineputken koko näihin ruisku systeemeihin?
Suunnittelin laittaa toisen putken paluulinjaks jonka veis mittarin anturin kannesta läpi. Suodatin ja pumppu tulis ulkopuolelle.
Suunnittelin laittaa toisen putken paluulinjaks jonka veis mittarin anturin kannesta läpi. Suodatin ja pumppu tulis ulkopuolelle.
Re: ruisku V4ään
Varsinaista mitoitusohjetta en tiedä, mutta käsittääkseni alkuperäinen ehkä 1/4" linja olisi liian pieni syöttöpuolelle. Paluulinjana sitä voinee käyttää. Painepumpun jos laittaa tankin ulkopuolelle pitää yleensä siirtopumppu laittaa tankin sisään ellei tankin imuputki ja pumppu ole tankin pohjan tasalla/alapuolella.
Toki yhden nettisivun mukaan 5/16" putki riittäisi 200hp asti eli ei tuo alkuperäinen aivan välttämättä liian pieni ole. Omaani laitoin 3/8" linjat lähinnä sopivien liittimien ja putkien saatavuuden takia
Toki yhden nettisivun mukaan 5/16" putki riittäisi 200hp asti eli ei tuo alkuperäinen aivan välttämättä liian pieni ole. Omaani laitoin 3/8" linjat lähinnä sopivien liittimien ja putkien saatavuuden takia
96 V4 -73
Re: ruisku V4ään
Tässä tapauksessa tankin pohja on ohjaamon lattiasta n. 20cm korkeammalla. Toi vanhan putken käyttäminen paluulinjana vois olla ihan hyvä ajatus, vai pitääkö paluuputken pää jäädä kauemmaksi tankin pohjasta. Paine puolen putket olis sitten helpompi tehdä kun ei tarvi miettiä vanhoja liitoksia.
Re: ruisku V4ään
Juuri tuota paluuputken paikan merkitystä tutkinkin jonkin aikaa sitten. Paras paikka paluuputken päälle on lähellä tankin pohjaa ettei kuplia pääse syntymään pumpun imuun ja lisäksi pumpun ollessa sammuksissa ei ainakaan ilmaa pääse polttoaineputkistoon ja näin kylmäkäynnistys ei vaikeudu.
Lisäksi paluuputken virtaus ei saisi mennä lähelle imupuolta, kun se voi aiheuttaa vaihtelua polttoaineen paineeseen. Siitä on youtubessa näppärä videokin, jossa tarkkailtiin painetta ja liikuteltiin imupuolta lähelle pumpun imua vesialtaassa.
https://www.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0
Omassa meni väärin tuo paluuputki suoraan pumpun imuun ja sehän pitikin heti muuttaa
Lisäksi paluuputken virtaus ei saisi mennä lähelle imupuolta, kun se voi aiheuttaa vaihtelua polttoaineen paineeseen. Siitä on youtubessa näppärä videokin, jossa tarkkailtiin painetta ja liikuteltiin imupuolta lähelle pumpun imua vesialtaassa.
https://www.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0
Omassa meni väärin tuo paluuputki suoraan pumpun imuun ja sehän pitikin heti muuttaa

96 V4 -73
Re: ruisku V4ään
Ok. Hyvä tietää jatkossa.AnttiK kirjoitti: ↑Pe Loka 09, 2020 18:53Juuri tuota paluuputken paikan merkitystä tutkinkin jonkin aikaa sitten. Paras paikka paluuputken päälle on lähellä tankin pohjaa ettei kuplia pääse syntymään pumpun imuun ja lisäksi pumpun ollessa sammuksissa ei ainakaan ilmaa pääse polttoaineputkistoon ja näin kylmäkäynnistys ei vaikeudu.
Lisäksi paluuputken virtaus ei saisi mennä lähelle imupuolta, kun se voi aiheuttaa vaihtelua polttoaineen paineeseen. Siitä on youtubessa näppärä videokin, jossa tarkkailtiin painetta ja liikuteltiin imupuolta lähelle pumpun imua vesialtaassa.
https://www.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0
Omassa meni väärin tuo paluuputki suoraan pumpun imuun ja sehän pitikin heti muuttaa![]()