ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Nimimerkki 'melle' kirjoittelee samasta projektista myös brittien V4 sivuille. Olen sinne kirjoitellut lähinnä siinä mielessä josko noista minun ratkaisuista olisi jotain hyötyä hänen projektissaan.

http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... hichpage=1
96 V4 -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kuva
96 V4 -73
korpijaakko
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

joko käy
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Juu on tuolla kuukauden päivät tullut huristeltua ja siinä välissä vielä viimeisteltyä asennusta.

Koneen käytös muuttui tasaisemmaksi ja vääntö parani selvästi alakierroksilla. Huipputehoon tuskin suuremmin vaikutusta. Moottorin käytös on nyt pikkuisen lähempänä moderneja moottoreita, mutta silti tuntuu että V4:lla edelleen mennään kuten pitääkin 8)

Mittasin puristuspaineetkin, niin nyt 12bar kaikissa pytyissä 2500km männänrengasremontin jälkeen.
96 V4 -73
keisari
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja keisari »

AnttiK kirjoitti:
La Syys 26, 2020 08:49
Juu on tuolla kuukauden päivät tullut huristeltua ja siinä välissä vielä viimeisteltyä asennusta.

Koneen käytös muuttui tasaisemmaksi ja vääntö parani selvästi alakierroksilla. Huipputehoon tuskin suuremmin vaikutusta. Moottorin käytös on nyt pikkuisen lähempänä moderneja moottoreita, mutta silti tuntuu että V4:lla edelleen mennään kuten pitääkin 8)

Mittasin puristuspaineetkin, niin nyt 12bar kaikissa pytyissä 2500km männänrengasremontin jälkeen.
Hatun nostonen Juttu :saab:, Hienoa ASIAA ( kuvaa ei saanut kopioitu joten plokkasin tämän). Onneksi olkoon !!
Keisari, PORVOO
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhimman pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan), NG 9-3 TID Business (nuorimman pojan)
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Riittäkö alkuperäisen polttoaineputken koko näihin ruisku systeemeihin?
Suunnittelin laittaa toisen putken paluulinjaks jonka veis mittarin anturin kannesta läpi. Suodatin ja pumppu tulis ulkopuolelle.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Varsinaista mitoitusohjetta en tiedä, mutta käsittääkseni alkuperäinen ehkä 1/4" linja olisi liian pieni syöttöpuolelle. Paluulinjana sitä voinee käyttää. Painepumpun jos laittaa tankin ulkopuolelle pitää yleensä siirtopumppu laittaa tankin sisään ellei tankin imuputki ja pumppu ole tankin pohjan tasalla/alapuolella.

Toki yhden nettisivun mukaan 5/16" putki riittäisi 200hp asti eli ei tuo alkuperäinen aivan välttämättä liian pieni ole. Omaani laitoin 3/8" linjat lähinnä sopivien liittimien ja putkien saatavuuden takia
96 V4 -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Tässä tapauksessa tankin pohja on ohjaamon lattiasta n. 20cm korkeammalla. Toi vanhan putken käyttäminen paluulinjana vois olla ihan hyvä ajatus, vai pitääkö paluuputken pää jäädä kauemmaksi tankin pohjasta. Paine puolen putket olis sitten helpompi tehdä kun ei tarvi miettiä vanhoja liitoksia.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Juuri tuota paluuputken paikan merkitystä tutkinkin jonkin aikaa sitten. Paras paikka paluuputken päälle on lähellä tankin pohjaa ettei kuplia pääse syntymään pumpun imuun ja lisäksi pumpun ollessa sammuksissa ei ainakaan ilmaa pääse polttoaineputkistoon ja näin kylmäkäynnistys ei vaikeudu.

Lisäksi paluuputken virtaus ei saisi mennä lähelle imupuolta, kun se voi aiheuttaa vaihtelua polttoaineen paineeseen. Siitä on youtubessa näppärä videokin, jossa tarkkailtiin painetta ja liikuteltiin imupuolta lähelle pumpun imua vesialtaassa.
https://www.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0

Omassa meni väärin tuo paluuputki suoraan pumpun imuun ja sehän pitikin heti muuttaa :lol:
96 V4 -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

AnttiK kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 18:53
Juuri tuota paluuputken paikan merkitystä tutkinkin jonkin aikaa sitten. Paras paikka paluuputken päälle on lähellä tankin pohjaa ettei kuplia pääse syntymään pumpun imuun ja lisäksi pumpun ollessa sammuksissa ei ainakaan ilmaa pääse polttoaineputkistoon ja näin kylmäkäynnistys ei vaikeudu.

Lisäksi paluuputken virtaus ei saisi mennä lähelle imupuolta, kun se voi aiheuttaa vaihtelua polttoaineen paineeseen. Siitä on youtubessa näppärä videokin, jossa tarkkailtiin painetta ja liikuteltiin imupuolta lähelle pumpun imua vesialtaassa.
https://www.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0

Omassa meni väärin tuo paluuputki suoraan pumpun imuun ja sehän pitikin heti muuttaa :lol:
Ok. Hyvä tietää jatkossa.
Vastaa Viestiin