ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Nimimerkki 'melle' kirjoittelee samasta projektista myös brittien V4 sivuille. Olen sinne kirjoitellut lähinnä siinä mielessä josko noista minun ratkaisuista olisi jotain hyötyä hänen projektissaan.

http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... hichpage=1
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kuva
96 V4i -73
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

joko käy
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Juu on tuolla kuukauden päivät tullut huristeltua ja siinä välissä vielä viimeisteltyä asennusta.

Koneen käytös muuttui tasaisemmaksi ja vääntö parani selvästi alakierroksilla. Huipputehoon tuskin suuremmin vaikutusta. Moottorin käytös on nyt pikkuisen lähempänä moderneja moottoreita, mutta silti tuntuu että V4:lla edelleen mennään kuten pitääkin 8)

Mittasin puristuspaineetkin, niin nyt 12bar kaikissa pytyissä 2500km männänrengasremontin jälkeen.
96 V4i -73
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja keisari »

AnttiK kirjoitti:
La Syys 26, 2020 08:49
Juu on tuolla kuukauden päivät tullut huristeltua ja siinä välissä vielä viimeisteltyä asennusta.

Koneen käytös muuttui tasaisemmaksi ja vääntö parani selvästi alakierroksilla. Huipputehoon tuskin suuremmin vaikutusta. Moottorin käytös on nyt pikkuisen lähempänä moderneja moottoreita, mutta silti tuntuu että V4:lla edelleen mennään kuten pitääkin 8)

Mittasin puristuspaineetkin, niin nyt 12bar kaikissa pytyissä 2500km männänrengasremontin jälkeen.
Hatun nostonen Juttu :saab:, Hienoa ASIAA ( kuvaa ei saanut kopioitu joten plokkasin tämän). Onneksi olkoon !!
Keisari, PORVOO
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Riittäkö alkuperäisen polttoaineputken koko näihin ruisku systeemeihin?
Suunnittelin laittaa toisen putken paluulinjaks jonka veis mittarin anturin kannesta läpi. Suodatin ja pumppu tulis ulkopuolelle.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Varsinaista mitoitusohjetta en tiedä, mutta käsittääkseni alkuperäinen ehkä 1/4" linja olisi liian pieni syöttöpuolelle. Paluulinjana sitä voinee käyttää. Painepumpun jos laittaa tankin ulkopuolelle pitää yleensä siirtopumppu laittaa tankin sisään ellei tankin imuputki ja pumppu ole tankin pohjan tasalla/alapuolella.

Toki yhden nettisivun mukaan 5/16" putki riittäisi 200hp asti eli ei tuo alkuperäinen aivan välttämättä liian pieni ole. Omaani laitoin 3/8" linjat lähinnä sopivien liittimien ja putkien saatavuuden takia
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Tässä tapauksessa tankin pohja on ohjaamon lattiasta n. 20cm korkeammalla. Toi vanhan putken käyttäminen paluulinjana vois olla ihan hyvä ajatus, vai pitääkö paluuputken pää jäädä kauemmaksi tankin pohjasta. Paine puolen putket olis sitten helpompi tehdä kun ei tarvi miettiä vanhoja liitoksia.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Juuri tuota paluuputken paikan merkitystä tutkinkin jonkin aikaa sitten. Paras paikka paluuputken päälle on lähellä tankin pohjaa ettei kuplia pääse syntymään pumpun imuun ja lisäksi pumpun ollessa sammuksissa ei ainakaan ilmaa pääse polttoaineputkistoon ja näin kylmäkäynnistys ei vaikeudu.

Lisäksi paluuputken virtaus ei saisi mennä lähelle imupuolta, kun se voi aiheuttaa vaihtelua polttoaineen paineeseen. Siitä on youtubessa näppärä videokin, jossa tarkkailtiin painetta ja liikuteltiin imupuolta lähelle pumpun imua vesialtaassa.
https://www.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0

Omassa meni väärin tuo paluuputki suoraan pumpun imuun ja sehän pitikin heti muuttaa :lol:
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

AnttiK kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 18:53
Juuri tuota paluuputken paikan merkitystä tutkinkin jonkin aikaa sitten. Paras paikka paluuputken päälle on lähellä tankin pohjaa ettei kuplia pääse syntymään pumpun imuun ja lisäksi pumpun ollessa sammuksissa ei ainakaan ilmaa pääse polttoaineputkistoon ja näin kylmäkäynnistys ei vaikeudu.

Lisäksi paluuputken virtaus ei saisi mennä lähelle imupuolta, kun se voi aiheuttaa vaihtelua polttoaineen paineeseen. Siitä on youtubessa näppärä videokin, jossa tarkkailtiin painetta ja liikuteltiin imupuolta lähelle pumpun imua vesialtaassa.
https://www.youtube.com/watch?v=dP6Pogm6Ts0

Omassa meni väärin tuo paluuputki suoraan pumpun imuun ja sehän pitikin heti muuttaa :lol:
Ok. Hyvä tietää jatkossa.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ensi kesään Chevy LS1 puolilla. Dynossakin tuli kolminumeroisia lukemia.
Kuva
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Aika mielenkiintoista settiä ulkomailla.
https://forum.retro-rides.org/thread/21 ... n-projects
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Tuosta samasta keskusteluketjusta olikin maininta edellisellä sivulla viewtopic.php?p=1256530#p1256530

Melko hitaasti Melle:llä edenneet projektit, mutta pikkuhiljaa kuitenkin.

Onko vkutvosen 96:n V6 ruiskuprojekti edennyt? V6 koneessahan on erilaisia ruisku imusarjoja olemassakin, niin ei tarvitse niitäkään välttämättä tehdä. Harvinaisempi 2.8 v6 koneen imusarja muodoltaan varmaankin parhaasta päästä, mutta miksei 2.9 koneen imusarjankin saisi sovitettua vanhempiin V6:iin, jos termarikoteloa muokkaa. Vanhempien V6 moottoreiden hammasjakopää kun tulee sen eteen.
http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... hichpage=6
96 V4i -73
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

AnttiK kirjoitti:
Su Maalis 12, 2023 08:50
Tuosta samasta keskusteluketjusta olikin maininta edellisellä sivulla viewtopic.php?p=1256530#p1256530

Melko hitaasti Melle:llä edenneet projektit, mutta pikkuhiljaa kuitenkin.

Onko vkutvosen 96:n V6 ruiskuprojekti edennyt? V6 koneessahan on erilaisia ruisku imusarjoja olemassakin, niin ei tarvitse niitäkään välttämättä tehdä. Harvinaisempi 2.8 v6 koneen imusarja muodoltaan varmaankin parhaasta päästä, mutta miksei 2.9 koneen imusarjankin saisi sovitettua vanhempiin V6:iin, jos termarikoteloa muokkaa. Vanhempien V6 moottoreiden hammasjakopää kun tulee sen eteen.
http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... hichpage=6
Katos kun oli mennyt ohi :oops:
Ruisku projekti on siinä vaiheessa, että painepuolen putken sain tehtyä mutta siihen se nyt on jäänyt. Katotaan nyt jos kaasarin kans tulis toimeen, kun tulee niin vähän noita ajoja.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mestari »

Niin eihän niillä enää ajeta kuten90 luvulla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin