ruisku V4ään
Re: ruisku V4ään
Jälleen britti sovellus ruiskusta V4:n. DTA boksilla ja suorasytkyllä oli toteutettu. Throttle bodyt oli muistaakseni Jenveyn 40mm:t, eli virtaa enenmmän kuin 45:t kaasarit. Kartat ajettu kohdalleen alkuun penkissä ja lisää autotunella. Muuten lähestulkoon vakio 1500cm^3 kone. Tehoa ei mitään hämmästyttäviä mutta käytös kuulemma loistava. Ihmeteltiin omistajan kanssa, kun näitä ei enempää näy. Weberit vois jo hyvin jättää rallihemmoille ja muille sääntörajoittuneille.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: ruisku V4ään
Osaispa... tai osais kyllä sen "mekaanisen" tekemisen kun vaan tietäis mitä tekis ja mistä osista. Jo pelkästään tämäkin viestiketju on täynnä sellaisia sanoja ja termejä mitkä ei kerro oikeastaan yhtään mitään meikäläiselle. En tiä, pitäisköhän mennä paikalliseen autotarvike liikkeeseen ja sanoa tiskillä että, ottaisin yhden megan. Sanioskohan myyjä vain että, kas tässä olkaa hyvä vai olisko myyjän ilme näkemisen arvoinen.Tero_s kirjoitti:Ihmeteltiin omistajan kanssa, kun näitä ei enempää näy.
Olispa vaan tarkempia kuvia tälläisestä projektista hyvillä kuvateksteillä, ihan ei riitä kaukaa otettu konehuoneen kuva.
Re: ruisku V4ään
Omassa vakiokoneeseen tehtävässä ruiskuprojektissa suunnitteilla on seuraavanlaisia ideoita aikaisemmin mainittujen lisäksi:
-Volvo 740 B230F koneen johdotukset ja muut ruiskuosat siirtopumppuineen jne. tuli purettua ennenkuin Volvo lähti romikselle. Siitä saa aika paljon hyödynnettävää
-bensakiskojen teettäminen esim. amworks:ssä. alunperin oli tarkoitus itse tehdä CNC-koneella, mutta parempi käyttää se aika muuhun.
-Volvon bosch PWM ohjattu tyhjäkäyntiventtiili. Läppäkotelossa olisi ollut askelmoottori valmiina, mutta piru kun tuli hankittua megasquirt 1, jolla ei askelmoottoria voi ohjata. askelmoottori olisi ollut kompaktimpi ratkaisu
-Bosch LSU4.9 laajakaistalambda ostoslistalla
-Johdotukset alkuperäisen kaltaisen suojaputken sisään, jos sitä löytyy
-Ohjaamoon 96 merkin taakse piiloon kierroslukumittari
-tuhkakupin taakse seosmittari
-Bluetoothilla android puhelimeen/minitablettiin megasquirt parametrien luentatyökalu. applikaatio löytyy android marketista. Toki läppärillä hoidetaan varsinainen säätäminen
-Ford EDIS4 suorasytkä. Puola ehkä alkuperäisen puolan kiinnikkeisiin ja mondeon V6 tulpanjohtosarja hankittuna
-Sähköflekti
-Volvo 740 B230F koneen johdotukset ja muut ruiskuosat siirtopumppuineen jne. tuli purettua ennenkuin Volvo lähti romikselle. Siitä saa aika paljon hyödynnettävää
-bensakiskojen teettäminen esim. amworks:ssä. alunperin oli tarkoitus itse tehdä CNC-koneella, mutta parempi käyttää se aika muuhun.
-Volvon bosch PWM ohjattu tyhjäkäyntiventtiili. Läppäkotelossa olisi ollut askelmoottori valmiina, mutta piru kun tuli hankittua megasquirt 1, jolla ei askelmoottoria voi ohjata. askelmoottori olisi ollut kompaktimpi ratkaisu
-Bosch LSU4.9 laajakaistalambda ostoslistalla
-Johdotukset alkuperäisen kaltaisen suojaputken sisään, jos sitä löytyy
-Ohjaamoon 96 merkin taakse piiloon kierroslukumittari
-tuhkakupin taakse seosmittari
-Bluetoothilla android puhelimeen/minitablettiin megasquirt parametrien luentatyökalu. applikaatio löytyy android marketista. Toki läppärillä hoidetaan varsinainen säätäminen
-Ford EDIS4 suorasytkä. Puola ehkä alkuperäisen puolan kiinnikkeisiin ja mondeon V6 tulpanjohtosarja hankittuna
-Sähköflekti
96 V4i -73
Re: ruisku V4ään
Saattais keskivertomyyjä opastaa lähimpään Hesburgeriin96 Coupe kirjoitti:Tero_s kirjoitti: En tiä, pitäisköhän mennä paikalliseen autotarvike liikkeeseen ja sanoa tiskillä että, ottaisin yhden megan. Sanioskohan myyjä vain että, kas tässä olkaa hyvä vai olisko myyjän ilme näkemisen arvoinen.
Kannattaa perehtyä kirjallisuuteen, ei kai kukaan ole seppä syntyessään. Edes sähköseppä Itte pähkin että mistä sais aihion kun tekisi mieli laittaa jakajaton sytty tuohon rivikolmoseen... Olisi varmaan helpompi ja halvempi ja lopputuloskin parempi kuin yrittää korjata vanhaa systeemiä matopyörineen ja keskipakolimppuineen. Sitten vaan lopuksi tietsikalla mieluinen ennakkokäppyrä
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: ruisku V4ään
Kun menet Hariselle, Sporttiautoon, Tatech:lle ja mitähän noita vielä onkaan, ladot taalat tiskiin, niin varmasti löytyy soiva ratkaisu ilman, että kovin kummoista ymmärrystä vaaditaan. Jos haluaa tehdä kaiken itse, vaikka Megalla, kanattanee aloitella esim. Mega manuaalista.96 Coupe kirjoitti:En tiä, pitäisköhän mennä paikalliseen autotarvike liikkeeseen ja sanoa tiskillä että, ottaisin yhden megan. Sanioskohan myyjä vain että, kas tässä olkaa hyvä vai olisko myyjän ilme näkemisen arvoinen.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: ruisku V4ään
Nyt on pari kaasuläppäkoteloa tallissa, toinen 2.0 fordista ja toinen 1.6 nissanista, jospa noista toisen sais suosiolla tohon imusarjaan kiinni välilaipalla.
Re: ruisku V4ään
Tuo Fordin 53mm:n kotelo näyttäisi passaavan paremmin muotojensa puolesta tuohon 2kurkkuisen imusarjan päälle ja kaasuvivutkin saa suoraan orggis tangoilla. Pitää vaan tehdä n. 20mm:n paksuinen välilaippa johon tulee lähdöt jarrutehostimelle ja huohotinputkelle.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: ruisku V4ään
Jos haluaa pelaavan ruiskun niin se meka kannattaa unohtaa kokemusta on.loppuu kartat ja saa kunnon pensasyöpön.itsellä oli 99 turbo 16v se meka enkä ikinä laittaisi moista ruiskua.(sytkää voi ehkä ohjata.).hariselta esim.se hesteck niin saa kartat kohilleen ja osat hyllystä.trikeripyörien anturit,läppätunnistimen,läpöanturit ja sytkän ohjausta voi käyttää siitä ja puolaksi ford suorasytty puola.k-jetistä imusarjan läppä ja suutimet esim.16v turbon ruskeat jotka istuttaa siihen välikannen imukanaviin joka pytylle oma eikä mitään 1-piste ruiskua.
itse asentanut noita mekoja,hesteck,moteck.
jos ei hallitse hyvin ruiskujen asennuksia niin halvin tapa on tehdä imusarja yhdelle pysty 40mm esim.dellorto.avartaa välikannen ja hitsaa siihen laipan johon istuttaa kaasaarin ja mahtuu vielä 35 milliä korkea putsari.(itsellä saatu tehoa hyvin silläkin ja pensan kulutus pienempi kuin omalla kaasarilla).
esim.1.7 veivi,93.5 männät,7.6 nokka,portatut kannet isoilla venoilla,sport putkisto ja nivan kytkin ja 40 dellorto pysty .mitattu etupyöriltä karalalla 89hv eli koneesta noin119 hv.vääntö 205nm pyöri 8000 rpm.(vei puukenkää mukavasti).
itse asentanut noita mekoja,hesteck,moteck.
jos ei hallitse hyvin ruiskujen asennuksia niin halvin tapa on tehdä imusarja yhdelle pysty 40mm esim.dellorto.avartaa välikannen ja hitsaa siihen laipan johon istuttaa kaasaarin ja mahtuu vielä 35 milliä korkea putsari.(itsellä saatu tehoa hyvin silläkin ja pensan kulutus pienempi kuin omalla kaasarilla).
esim.1.7 veivi,93.5 männät,7.6 nokka,portatut kannet isoilla venoilla,sport putkisto ja nivan kytkin ja 40 dellorto pysty .mitattu etupyöriltä karalalla 89hv eli koneesta noin119 hv.vääntö 205nm pyöri 8000 rpm.(vei puukenkää mukavasti).
Re: ruisku V4ään
Minä mistään mitään tiiä mutta kaverilla on Fordin 302cid kasikoneessa megaruutta kun halusi 60-luvun vehkeeseen ympärivuotista jokapäiväistä arkikäyttöä hyvin jaksavan ja kuitenkin taloudellisen moottorin. Hyvin se sovellus ainakin toimii, miksei siis pienemmässäkin V-moottorissa?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: ruisku V4ään
Täysin päinvastaisiakin kokemuksia on, veljelläni on 2 erinomaisesti toimivaa, megalla ohjattua laitetta. Toisessa on korvattu jopa orgis ECU megalla ja lisää potkua tuli selvästi. Toisessa weberit lensi nurkkaan ja bensan kulutus putos 14l->9l/100km +maksimi teho nousi. Siksi mullakin on mega odottamassa (ollut jo pari vuotta), jos sen joku tulis kajakkiin kiinni kynimään.veini siekkinen kirjoitti:Jos haluaa pelaavan ruiskun niin se meka kannattaa unohtaa kokemusta on.
Nitronatikoiden aikaan katseltiin Alastarossa sometime racing:n Omegaa, joka on pistellyt 1/4 mailin parhaimmillaa 7.56/289.7 megan ohjaamana, eli kyllä silläkin laitteet toimiin saa.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: ruisku V4ään
Mikä tahansa ruisku on just niin hyvä kuin sen asentaja/säätäjä.
Tosin megassa on enemmän mahdollisuuksia möhliä esim. komponentteja juotellessa, sekavahkot asennus+säätöohjeet ja sitä rataa..
Lisäksi myönnettäköön, että MS1:ssä kartat ovat melko surkean kokoiset ja täten ehkä hieman konstikkaat säätää... Extra-koodi korjaa tilanteen ja MS2 on jo paljon parempi, MS3:sta ei oo kokemuksia mulla..
Tosin megassa on enemmän mahdollisuuksia möhliä esim. komponentteja juotellessa, sekavahkot asennus+säätöohjeet ja sitä rataa..
Lisäksi myönnettäköön, että MS1:ssä kartat ovat melko surkean kokoiset ja täten ehkä hieman konstikkaat säätää... Extra-koodi korjaa tilanteen ja MS2 on jo paljon parempi, MS3:sta ei oo kokemuksia mulla..
Re: ruisku V4ään
Ruiskuun kun kuuluu lambda-anturi, niin kuulin sellaisen jutun että lyijynkorvike lisäaine olisi hyvinkin nopeasti särkenyt lambda-anturin. Redline ainakin lupaa, ettei heidän lyijynkorvikeensa ei vahingoita lambda-anturia eli siinä ainakin yksi vaihtoehto.
Toisaalta mietin venttiilien seetien koneistusta kestämään lyjiytöntä bensaa. Kuluuko V4 koneen seetit lyijyttömällä ilman lisäainetta ja mitä seetien koneistus suurin piirtein kustantaa?
Tuolla omalla koneellakin on ajettu muutamia tuhansia lyijyttömällä ilman lisäainetta.
Toisaalta mietin venttiilien seetien koneistusta kestämään lyjiytöntä bensaa. Kuluuko V4 koneen seetit lyijyttömällä ilman lisäainetta ja mitä seetien koneistus suurin piirtein kustantaa?
Tuolla omalla koneellakin on ajettu muutamia tuhansia lyijyttömällä ilman lisäainetta.
96 V4i -73
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: ruisku V4ään
Mulla paloi kaikka 4 pakoventtiiliä alle 10 000 km matkalla, ilman lisäainetta....AnttiK kirjoitti:
Toisaalta mietin venttiilien seetien koneistusta kestämään lyjiytöntä bensaa. Kuluuko V4 koneen seetit lyijyttömällä ilman lisäainetta ja mitä seetien koneistus suurin piirtein kustantaa?
Tuolla omalla koneellakin on ajettu muutamia tuhansia lyijyttömällä ilman lisäainetta.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: ruisku V4ään
OK, taidanpa ottaa talven aikana kannet työn alle samalla kun isken suuttimellisen välikannen paikalleen.
96 V4i -73
Re: ruisku V4ään
Mikään ei pakota käyttämään lambdaa. Helpottaa tietenkin säätöä. Ja ilman lambdaa ei pääse hyödyntämään esim. maantieajossa closed-loop tilaa, muuhunhan sitä ei välttämättä tarvita.AnttiK kirjoitti:Ruiskuun kun kuuluu lambda-anturi,
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.