ruisku V4ään
Re: ruisku V4ään
paljonko tuommoinen megaruutta sitten oikein maksaisi?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: ruisku V4ään
Ilman lambdaa monet vanhoihin autoihin ruiskuja tekeekin ja käyttävät vain lambdaa säätöjen hakemisessa. Laajakaistalambda omaani kuitenkin tulee eli en aio 'oikaista'.Tero_s kirjoitti:Mikään ei pakota käyttämään lambdaa. Helpottaa tietenkin säätöä. Ja ilman lambdaa ei pääse hyödyntämään esim. maantieajossa closed-loop tilaa, muuhunhan sitä ei välttämättä tarvita.
Halvin megasquirtin rakennussarja on MS1 v2.2 179€ sisältää siis pelkän moottoriohjaimen. Muut osat kuten anturit/ruiskusuuttimet maksavat ~0-150€/kpl, jotka suureksi osaksi kannattaa purkuosana hankkia niin säästää melko summan.
96 V4i -73
Re: ruisku V4ään
Orkkis kaasuvipuja ei taida saada sellaisenaan mahtumaan paikalleen, jos nelipisteruiskun tekee, kun nelospytyn suutin tulee kaasuvivuston kiinnityspultin kohdalle. Itse en ole vielä ratkaissut miten teen vivuston, mutta eiköhän se vivusto siitä muotoudu, kun tulee ajankohtaiseksi.Juha K kirjoitti:Tuo Fordin 53mm:n kotelo näyttäisi passaavan paremmin muotojensa puolesta tuohon 2kurkkuisen imusarjan päälle ja kaasuvivutkin saa suoraan orggis tangoilla. Pitää vaan tehdä n. 20mm:n paksuinen välilaippa johon tulee lähdöt jarrutehostimelle ja huohotinputkelle.
96 V4i -73
Re: ruisku V4ään
Juu katoin kans samaa, mutta aattelin että jos vivustoa vetäis vähä vasemmalle ja tekin kiinnikkeen venakoppaan. niin ehkä saattas toimia.AnttiK kirjoitti:Orkkis kaasuvipuja ei taida saada sellaisenaan mahtumaan paikalleen, jos nelipisteruiskun tekee, kun nelospytyn suutin tulee kaasuvivuston kiinnityspultin kohdalle. Itse en ole vielä ratkaissut miten teen vivuston, mutta eiköhän se vivusto siitä muotoudu, kun tulee ajankohtaiseksi.Juha K kirjoitti:Tuo Fordin 53mm:n kotelo näyttäisi passaavan paremmin muotojensa puolesta tuohon 2kurkkuisen imusarjan päälle ja kaasuvivutkin saa suoraan orggis tangoilla. Pitää vaan tehdä n. 20mm:n paksuinen välilaippa johon tulee lähdöt jarrutehostimelle ja huohotinputkelle.
Re: ruisku V4ään
Teetätin alumiinista polttoainekiskot. Päihin M14 kierteet paitsi toisen kiskon päähän paikka regulaattorille. Tuolta ne näyttää. Eiköhän sen kaasuläpän saa vielä tuohon väliin mahtumaan. Kuvassa on vähän kokeiltu miten kiskot passaa. Venakopat ja moottori tietysti maalataan aikanaan
96 V4i -73
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: ruisku V4ään
P*r*oo!!!!!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: ruisku V4ään
Näyttää kyllä hyvältä. Pitää kyllä tulla kattoo tota joku päivä ihan livenä.
Re: ruisku V4ään
It's Alive Eka savut otettu ja melko helpolla lähti käymään. Tuli ihan bon voyage tunne, kun sai jäähdytinnestevuotoja korjailla klemmareita kiristelemällä Vesipumpun tosin joudun vaihtamaan uuteen.
Sähköflektikin pelaa mainiosti megan ohjaamana ja lämpeni käyntilämpöön melko nopeasti.
Kesällä ajelemaan :lla siis.
96 V4i -73
Re: ruisku V4ään
Väärin meni. Kävin jo eilen pihatiellä ajelemassa karttoja kohdalleen ja aika mainiosti tuntuu olevan vääntöä liikkeellelähdössä ja peruutellessa. Ja vastaa kaasuun aika hyvin.
Venttiilikoneisto taas pitää aika lailla mekkalaa varsinkin lämpimällä koneella. Käytin kannen auki, niin yksi keinuvipu oli aivan väljä, kun ei tullut niitä tarkistettua kasattaessa. Liekö öljynpaineet menneet silloin, kun tasapainoakselin laakeri oli rikki tai kanavat olleet tukossa. Toivottavasti nokka-akselin laakeri on ehjä ettei paineet karkaa sieltä. Keinuvipujen reijistä kyllä virtaa öljyä, mutta ei erityisen paljon.
96 V4i -73
Re: ruisku V4ään
onko keinuvipuakselit karstaa sisältä täynnä vai huono jölynpaine
mitä kertoo mittari?
mitä kertoo mittari?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: ruisku V4ään
Putsasin asentaessa keinuvipuakselit ja ei ne olleet karstassa, mutta pitänee hankkia öljynpainemittari ja mitata paineet varmuuden vuoksi. Ja näpätä hyllystä paremmat keinuvivut.
96 V4i -73
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: ruisku V4ään
kannatta vahvistaa hitsaamalla pumpun imusihdin kiinnitys. Itellä murtu se irti ja paineet katos. Onneksi oli mittari autossa, niin ei kone kärsiny. sammutin ajoissa
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: ruisku V4ään
Imusihdin kiinnitys tuntui olevan kunnossa, kun talvella kasasin koneen. Samoin öljypumppu oli rakotulkilla mitattuna sinisen kirjan ohjearvoissa.
Mutta löytyihän se varsinainen vika, kun näppäsin keinuvipuakselin irti. Ainakin kaksi keinuvipua oli leikannut joskus kiinnikin ja liikkuivat huonosti, kun akselissa oli kiinnileikkautumisen metallimuhjua. Tämä keinuvipuakseli oli peräisin toisesta koneesta, jonka kannet kunnostutin ja ääni alkoi heti kun nyt koneen ensimmäistä kertaa käynnisti. Muistankin tuon toisen koneen, kun 90-luvulla se aukaistiin oli öljypohjassa näppärä öljyliejukerros. Oli papparaiselta öljynvaihdot jääneet väliin, jolta se varaosakajakki tuli ostetun veneen kylkiäisenä Nyt keinuvipuakselissa ja venttiileissä oli kuitenkin hyvin öljyä, joten eiköhän se voitelu pelaa.
Tilalle laitettu keinuvipukoneisto tuntui olevan priimakunnossa, kun sen käytin sen osina ja pistin kasattuna paikalleen. Eiköhän ne äänet nyt pienene.
Mutta löytyihän se varsinainen vika, kun näppäsin keinuvipuakselin irti. Ainakin kaksi keinuvipua oli leikannut joskus kiinnikin ja liikkuivat huonosti, kun akselissa oli kiinnileikkautumisen metallimuhjua. Tämä keinuvipuakseli oli peräisin toisesta koneesta, jonka kannet kunnostutin ja ääni alkoi heti kun nyt koneen ensimmäistä kertaa käynnisti. Muistankin tuon toisen koneen, kun 90-luvulla se aukaistiin oli öljypohjassa näppärä öljyliejukerros. Oli papparaiselta öljynvaihdot jääneet väliin, jolta se varaosakajakki tuli ostetun veneen kylkiäisenä Nyt keinuvipuakselissa ja venttiileissä oli kuitenkin hyvin öljyä, joten eiköhän se voitelu pelaa.
Tilalle laitettu keinuvipukoneisto tuntui olevan priimakunnossa, kun sen käytin sen osina ja pistin kasattuna paikalleen. Eiköhän ne äänet nyt pienene.
96 V4i -73
Re: ruisku V4ään
Käytin toisenkin puolen keinuvivuston irti ja sama juttu sielläkin. Ohjaamon puoleinen keinuvipu oli siinäkin leikannut kiinni ja ainakin neljä akselin öljykanavaa tukossa. Näyttäisi, että keinuvipuakseli pehmeämpänä kuluu enemmän ja nyt ainoastaan yksi neljästä kappaleesta oli silmämääräisesti lähellä normimittaa. Pitänee kesällä valkata paremmat varastosta tilalle.
Väljillä keinuvivuilla venttiilien välys ei pysyne vakaana ja suurilla välyksillä ääntä ainakin kuuluvan myös koneen keskiosilta eli venttiilinnostimista.
Mutta nelipisteruiskun ja suorasytkän säädöt alkavat olemaan jo siinä määrin kohdallaan, että nyt muun auton kasausta ja alkukesästä leimalle, jonka jälkeen pääsee säätämään myös kuormituksen aikaiset seokset kohdalleen. Sytytyksen ennakkokartat otin sinisestä kirjasta ja menee nyt toistaiseksi niillä, kun kone on vakio lukuunottamatta hieman laskettua kantta, isompaa kaasuläppää ja hieman isompia venttiileitä.
Väljillä keinuvivuilla venttiilien välys ei pysyne vakaana ja suurilla välyksillä ääntä ainakin kuuluvan myös koneen keskiosilta eli venttiilinnostimista.
Mutta nelipisteruiskun ja suorasytkän säädöt alkavat olemaan jo siinä määrin kohdallaan, että nyt muun auton kasausta ja alkukesästä leimalle, jonka jälkeen pääsee säätämään myös kuormituksen aikaiset seokset kohdalleen. Sytytyksen ennakkokartat otin sinisestä kirjasta ja menee nyt toistaiseksi niillä, kun kone on vakio lukuunottamatta hieman laskettua kantta, isompaa kaasuläppää ja hieman isompia venttiileitä.
96 V4i -73
Re: ruisku V4ään
Minkä vuosimallin jakajasta otit ennakkokäyrän? Vanhemmissa jakajissa oli muistaakseni reilusti kovempi ennakko kuin Superin aikaisissa. Eli voit laittaa huoletta ne vanhan jakajan mukaiset ennakot.
Mulla on nyt kohtuu kireessä virikoneessa ohjelmoitavassa jakajassa 38 astetta maksimiennakko ja vaikuttaisi olevan ihan jees, ajattelin kokeilla nostaa 40:een ja ehkä maksimiennakot sais ilmestyä hieman pienemmillä kiekoilla, nyt tulee vähän ennen 3000rpm.
Mulla on nyt kohtuu kireessä virikoneessa ohjelmoitavassa jakajassa 38 astetta maksimiennakko ja vaikuttaisi olevan ihan jees, ajattelin kokeilla nostaa 40:een ja ehkä maksimiennakot sais ilmestyä hieman pienemmillä kiekoilla, nyt tulee vähän ennen 3000rpm.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979