ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
mazeos
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos » Ke Syys 04, 2013 11:28

paljonko tuommoinen megaruutta sitten oikein maksaisi?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ke Syys 04, 2013 13:27

Tero_s kirjoitti:Mikään ei pakota käyttämään lambdaa. Helpottaa tietenkin säätöä. Ja ilman lambdaa ei pääse hyödyntämään esim. maantieajossa closed-loop tilaa, muuhunhan sitä ei välttämättä tarvita.
Ilman lambdaa monet vanhoihin autoihin ruiskuja tekeekin ja käyttävät vain lambdaa säätöjen hakemisessa. Laajakaistalambda omaani kuitenkin tulee eli en aio 'oikaista'.

Halvin megasquirtin rakennussarja on MS1 v2.2 179€ sisältää siis pelkän moottoriohjaimen. Muut osat kuten anturit/ruiskusuuttimet maksavat ~0-150€/kpl, jotka suureksi osaksi kannattaa purkuosana hankkia niin säästää melko summan.
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » La Syys 07, 2013 07:27

Juha K kirjoitti:Tuo Fordin 53mm:n kotelo näyttäisi passaavan paremmin muotojensa puolesta tuohon 2kurkkuisen imusarjan päälle ja kaasuvivutkin saa suoraan orggis tangoilla. Pitää vaan tehdä n. 20mm:n paksuinen välilaippa johon tulee lähdöt jarrutehostimelle ja huohotinputkelle.
Orkkis kaasuvipuja ei taida saada sellaisenaan mahtumaan paikalleen, jos nelipisteruiskun tekee, kun nelospytyn suutin tulee kaasuvivuston kiinnityspultin kohdalle. Itse en ole vielä ratkaissut miten teen vivuston, mutta eiköhän se vivusto siitä muotoudu, kun tulee ajankohtaiseksi.
96 V4 -73

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Juha K » La Syys 07, 2013 19:48

AnttiK kirjoitti:
Juha K kirjoitti:Tuo Fordin 53mm:n kotelo näyttäisi passaavan paremmin muotojensa puolesta tuohon 2kurkkuisen imusarjan päälle ja kaasuvivutkin saa suoraan orggis tangoilla. Pitää vaan tehdä n. 20mm:n paksuinen välilaippa johon tulee lähdöt jarrutehostimelle ja huohotinputkelle.
Orkkis kaasuvipuja ei taida saada sellaisenaan mahtumaan paikalleen, jos nelipisteruiskun tekee, kun nelospytyn suutin tulee kaasuvivuston kiinnityspultin kohdalle. Itse en ole vielä ratkaissut miten teen vivuston, mutta eiköhän se vivusto siitä muotoudu, kun tulee ajankohtaiseksi.
Juu katoin kans samaa, mutta aattelin että jos vivustoa vetäis vähä vasemmalle ja tekin kiinnikkeen venakoppaan. niin ehkä saattas toimia.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Marras 07, 2013 10:48

Teetätin alumiinista polttoainekiskot. Päihin M14 kierteet paitsi toisen kiskon päähän paikka regulaattorille. Tuolta ne näyttää. Eiköhän sen kaasuläpän saa vielä tuohon väliin mahtumaan. Kuvassa on vähän kokeiltu miten kiskot passaa. Venakopat ja moottori tietysti maalataan aikanaan

Kuva
96 V4 -73

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3772
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » To Marras 07, 2013 16:42

P*r*oo!!!!!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Juha K » La Marras 09, 2013 09:39

Näyttää kyllä hyvältä. Pitää kyllä tulla kattoo tota joku päivä ihan livenä.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ma Maalis 25, 2019 09:43

AnttiK kirjoitti:
La Elo 10, 2013 08:57
Omassa vakiokoneeseen tehtävässä ruiskuprojektissa.....
It's Alive :D :D Eka savut otettu ja melko helpolla lähti käymään. Tuli ihan bon voyage tunne, kun sai jäähdytinnestevuotoja korjailla klemmareita kiristelemällä :D Vesipumpun tosin joudun vaihtamaan uuteen.

Sähköflektikin pelaa mainiosti megan ohjaamana ja lämpeni käyntilämpöön melko nopeasti.

Kesällä ajelemaan :saab: :lla siis.
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Maalis 28, 2019 07:11

AnttiK kirjoitti:
Ma Maalis 25, 2019 09:43
Kesällä ajelemaan :saab: :lla siis.
Väärin meni. Kävin jo eilen pihatiellä ajelemassa karttoja kohdalleen ja aika mainiosti tuntuu olevan vääntöä liikkeellelähdössä ja peruutellessa. Ja vastaa kaasuun aika hyvin.

Venttiilikoneisto taas pitää aika lailla mekkalaa varsinkin lämpimällä koneella. Käytin kannen auki, niin yksi keinuvipu oli aivan väljä, kun ei tullut niitä tarkistettua kasattaessa. Liekö öljynpaineet menneet silloin, kun tasapainoakselin laakeri oli rikki tai kanavat olleet tukossa. Toivottavasti nokka-akselin laakeri on ehjä ettei paineet karkaa sieltä. Keinuvipujen reijistä kyllä virtaa öljyä, mutta ei erityisen paljon.
96 V4 -73

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mestari » To Maalis 28, 2019 10:03

onko keinuvipuakselit karstaa sisältä täynnä vai huono jölynpaine
mitä kertoo mittari?
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » To Maalis 28, 2019 11:22

Putsasin asentaessa keinuvipuakselit ja ei ne olleet karstassa, mutta pitänee hankkia öljynpainemittari ja mitata paineet varmuuden vuoksi. Ja näpätä hyllystä paremmat keinuvivut.
96 V4 -73

korpijaakko
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja korpijaakko » To Maalis 28, 2019 15:54

kannatta vahvistaa hitsaamalla pumpun imusihdin kiinnitys. Itellä murtu se irti ja paineet katos. Onneksi oli mittari autossa, niin ei kone kärsiny. sammutin ajoissa
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Maalis 29, 2019 06:41

Imusihdin kiinnitys tuntui olevan kunnossa, kun talvella kasasin koneen. Samoin öljypumppu oli rakotulkilla mitattuna sinisen kirjan ohjearvoissa.

Mutta löytyihän se varsinainen vika, kun näppäsin keinuvipuakselin irti. Ainakin kaksi keinuvipua oli leikannut joskus kiinnikin ja liikkuivat huonosti, kun akselissa oli kiinnileikkautumisen metallimuhjua. Tämä keinuvipuakseli oli peräisin toisesta koneesta, jonka kannet kunnostutin ja ääni alkoi heti kun nyt koneen ensimmäistä kertaa käynnisti. Muistankin tuon toisen koneen, kun 90-luvulla se aukaistiin oli öljypohjassa näppärä öljyliejukerros. Oli papparaiselta öljynvaihdot jääneet väliin, jolta se varaosakajakki tuli ostetun veneen kylkiäisenä :D Nyt keinuvipuakselissa ja venttiileissä oli kuitenkin hyvin öljyä, joten eiköhän se voitelu pelaa.

Tilalle laitettu keinuvipukoneisto tuntui olevan priimakunnossa, kun sen käytin sen osina ja pistin kasattuna paikalleen. Eiköhän ne äänet nyt pienene.
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ti Huhti 02, 2019 07:22

Käytin toisenkin puolen keinuvivuston irti ja sama juttu sielläkin. Ohjaamon puoleinen keinuvipu oli siinäkin leikannut kiinni ja ainakin neljä akselin öljykanavaa tukossa. Näyttäisi, että keinuvipuakseli pehmeämpänä kuluu enemmän ja nyt ainoastaan yksi neljästä kappaleesta oli silmämääräisesti lähellä normimittaa. Pitänee kesällä valkata paremmat varastosta tilalle.

Väljillä keinuvivuilla venttiilien välys ei pysyne vakaana ja suurilla välyksillä ääntä ainakin kuuluvan myös koneen keskiosilta eli venttiilinnostimista.

Mutta nelipisteruiskun ja suorasytkän säädöt alkavat olemaan jo siinä määrin kohdallaan, että nyt muun auton kasausta ja alkukesästä leimalle, jonka jälkeen pääsee säätämään myös kuormituksen aikaiset seokset kohdalleen. Sytytyksen ennakkokartat otin sinisestä kirjasta ja menee nyt toistaiseksi niillä, kun kone on vakio lukuunottamatta hieman laskettua kantta, isompaa kaasuläppää ja hieman isompia venttiileitä.
96 V4 -73

Playboy
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Playboy » To Huhti 04, 2019 12:51

Minkä vuosimallin jakajasta otit ennakkokäyrän? Vanhemmissa jakajissa oli muistaakseni reilusti kovempi ennakko kuin Superin aikaisissa. Eli voit laittaa huoletta ne vanhan jakajan mukaiset ennakot.

Mulla on nyt kohtuu kireessä virikoneessa ohjelmoitavassa jakajassa 38 astetta maksimiennakko ja vaikuttaisi olevan ihan jees, ajattelin kokeilla nostaa 40:een ja ehkä maksimiennakot sais ilmestyä hieman pienemmillä kiekoilla, nyt tulee vähän ennen 3000rpm.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Audi A4 Avant S-Line 2002

Vastaa Viestiin