96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja A-L »

Ajattelinpa kysellä, että missäs nyt sitten mennään näiden kajakkien jäähdyttimien suhteen? Onko ainut järkevä väylä uudenveroisen jäähdyttimen luo klubin ajoittaisten uustuotosten kautta? Oman 96:n kunnostus ei etene kovin vauhdikkaasti ilman moista, alkuperäinen jäähdytin on tinattu kehnosti ja aika pitkälti korjauskelpoisen tuolle puolen. Ylipäänsä noin tietämättömänä kyselisin millä tasolla 96:n osien saanti on - pisteosia saa varmasti metsästää sikäli kun edes tarvitsee - mutta noin esim. moottorinosien ym. osalta?

Ja sitten: onkohan joku törmännyt rompetoreilla tms. alkuperäisiin ohjekirjoihin? Korjaamokirja tuli tuohon jo haalittua, mutta omistajan ohjekirja ei ole tallessa ja tuntuu jostain syystä jotenkin tärkeältä hankinnalta.

Kiitän viisaampiani jo etukäteen.
-Aleksi
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Aarne Isometsä
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 21:04

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja Aarne Isometsä »

Multa saat koko auton varaosiksi nii ei tarvi ennää muuta ettiä :) http://www.nettiauto.com/saab/96/4212453 tuossa ois linkki ja jos kiinnostaa nii otappa yhteyttä, hintaa voidaan vielä tarkistaa :wink:
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Huuto.net:issä on aika hyvin noita käyttöohjekirjoja yms. myynnissä.
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja kabu »

Jäähdyttimeen pystyy vaihtamaan myös uuden kennon. Messinkipäätyiseen ja -kennoiseen jäähdyttimeen, kuten V4:ssäkin muistaakseni on, vaihto onnistuu hyvin. Päädyt irroitetaan kennosta, puhdistetaan ja juotetaan kiinni uuteen sopivan kokoiseksi leikattuun kennolelementtiin.

Pariin entisöintiprojektiin olen kennon vaihdattanut, viimeksi täällä http://www.vantaanjaahdytin.fi/ .Eiköhän noita vaihtoja tee jokseenkin kaikki jäähdytinkorjaamot

Veikkaisin että uustuotantojäähdytin ei tule halvemmaksi kuin tuo kennon vaihto, ellei sitten valmistusmäärä ole riittävän suuri. Ihan halpaa lystiä ei tietty kumpikaan ole mutta jäähdytinkorjaamosta kysymällähän päivän hinta selviää.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja kabu »

Jäähdyttimestä tuli mieleen vielä se että oikeastaan kaikki lyhytnokkatahtarin jäähdyttimet jotka olen nähnyt ovat kunnoltaan hämmästyttävän hyviä, riippumatta muun auton kunnosta. Tämä johtunee siitä että jäähdytin sijaitsee moottorin takapuolella hyvin suojaisessa paikassa.

V4:n jäähdyttimet sen sijaan ovat jäljestään enempi tai vähempi haperokennoisia. varmasti materiaalleissakin on eroja ja uudemmissa kennon lamellit ovat huomattavasti ohuempia kuin noissa vanhemmissa mutta varmasti jäähdyttimen sijaintipaikallakin on merkitystä.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

syylärikorjaaja joka mm.tikkiksen paremmat syylärit on tehny infosi mua tammikuussa että 96/99 käytettyä kennoa ei tahdo enään saada... eli vanhojen korjauksella saattaa tulla stoppi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja kabu »

Voi tietty olla noinkin. Monesti vaan tuollaisen "ei saa enää mistään" vastauksen saa kun firmalla ei ole kyseistä mallia hyllyssä eivätkä halua tai viitsi lähteä sellaista muualta etsimään.

Esimerkiksi tuohon nyt työn alla olevaan 50-lukuiseen projektiini ei löytynyt oikeanlaista 50-luvulla käytössä ollutta kennotyyppiä löytynyt varastosta tai suomalaiselta toimittajalta mutta sellaista sitten tilattiin Englannista.

(Lisäys) Kannattaa siis kysyä useammasta korjaamosta eikä tyytyä ensimmäisen vastaukseen.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja kostape »

Jäähdyttimet ovat ihan hyllytavaraa, aika monta on jonossa asiakasta odottamassa, kysyntää heikosti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa olla sama vika rahikaisellakin, syyläreitä ns jemmatilillä noin tiun verran karkeesti, sen verran ovat kutosessa hyviä ettei ole omiinkaan tarvinnut kovinkaan taajaan asennella. eikä kukaan ole kysynyt kuten mainitsit.
täytyisi kysyä paljonko on messinki syylärin kilohinta heinolassa jos muuttaisi ne äkkiä taskukokoon 8)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja kostape »

Wanhaa Saab-kuskia hämmentää tämä koko keskustelu jäähdyttimistä, yhtään vauriotapausta kun ei ole jäänyt mieleen, tietenkin joku on saattanut rutata päin jotakin, etenkin jos autosta on unohtunut joustopuskurit kotiin.
Kyllä V4:n jäähdyttimet yleensä kestävät auton iän.
Ja kyllä jäähdytystehokin riittää.
Toista oli lyhytnokkaisissa kakstahtisissa, joissa kuuma ilma pääsee kiertämään takaisin etupuolelle ellei ole asennettu pahvisia estolevyjä. Tästä huvittava esimerkki oli vuosia sitten Eläintarhan Muistoajoissa kun Simo L. kiersi rataa meikäläisen autolla ja lopettaessaan totesi, että piti panna lämppäri täysille ihan niin kuin ennen kisoissa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Asiasta ja asian vierestä: Kyllä V4:n kyylari yleensä on ikään nähden hyvässä kunnossa. Moottorin kannen heikko tiiviys aiheutta kuitenkin usein öljyn vuotamisen vesitilaan, joka pitemmän päälle johta emulsiokerrokseen kyylarissa ja moottorin vesitilassa. Tämä puolestaan aiheutta jäähdyttäjän toiminnan heikkenemisen turhia termostaatin vaihtoja jne. Ehdotan jäähdyttimen irroittamisen ja kunnon pesua. Viime aikoina on Ruotsin klubin sivuilla ehdotettu konetiskiaineen lisämistä (lyhytaikaisesti) vesitilaan jolloin rasva liukenee. Onko jollakulla kommentoitavaa kyseisen tempun suhteen? Arvelluttaa moottorin alumiiniosien kesto näin rajussa käsittelyssä. Ainaskin meidän alumiininen valkosipuliprässi tuli hirveän näköiseksi konepesun jäljeltä :lol:
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja A-L »

No tuossa V4:ssäni nyt mättää tosiaankin lähinnä se, että edellinen jäähdytinkorjaaja on kolvannut ns. vasurilla. Käytän termiä, vaikka olen itsekin vasuri, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan. Tällä erää ajattelin puuhata väliaikaisen käyttökelpoisen syylärin jostakin ja entisöinnin edetessä sitten kunnostuttaa alkuperäisen, jos siitä siihen enää on. Tästä kyseisestä kiesistä piakkoin muutakin tiedontapaista lisää.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja kabu »

Tässä tapauksessa kannattanee kysellä vaikka tuossa aiemmin kirjottaneilta kostapelta ja mestarilta joilla näyttäisi olevan käytettyjä jäähdyttimiä useampiakin. Kauppaa tehdessä varastoista pääsee varmasti valitsemaan parhaalta vaikuttavan. Hinta on ainakin ihan eri luokkaa kuin mitä kokonaan uudelle tai uudelleen kennotetulle jäähdyttimelle tulisi.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tässä yhteydessä kai voi kertoa muistikuvan, jonka perusteella uskon jäähdytystehon riittävän 96 -vakioautoissa.
Kun V4-kuuppa tuli markkinoille 1967 sen vauhtivarat olivat aivan toiset kuin 38-42 hv kakstahtisen. Muistelen että mainonnan tärkeä lause oli "Matkanopeus 140 km/h", huippunopeudesta ei puhuttu mitään, vaikka se tuolloin vapaiden maantienopeuksien aikaan yleensä muistettiin aina mainita. Ja pikkupojat kurkkivat autoihin sisään ja katsoivat mittarista että pääseekö autolla 140, 150 vai peräti 180 km/h.

Oli ilo omistaa 70-luvun alkuvuosina uusiakin kajakkeja ja tosinaan rutistaa menemään täyttä vauhtia. En muista koskaan kokeneeni lämpöongelmia.
Tietenkin 100 hv korkeammalle viritetyt kilpurit vaativat toisenlaiset jäähdyttimet. Ja mainittua sisäistä likaantumista olen joskus vanhoissa havainnut.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 96 V4 - jäähdytin ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja A-L »

No, tänään ompi edessä tuon alkuperäisen syylärin viimeinen huuhtelu- ja huoltoyritys, josko siitä olisi apua. Toisaalta, turha tässä kovin suurta kiirettä asian suhteen on pidellä, ensisavuihin voi olla vielä tovi sun toinenkin. Jonkinmoista selostusta projekti-osioon tulossa mikäli aika antaa myöten.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Vastaa Viestiin