Sorvatut männät
Sorvatut männät
Suunnitteilla olis koneistaa männät tahtariin ihan umpiaineesta.
Onko kenelläkään kokemuksia , mistä aineesta yms...
Mitkä männänrenkaat ja mistä ?
Onko kenelläkään kokemuksia , mistä aineesta yms...
Mitkä männänrenkaat ja mistä ?
Re: Sorvatut männät
Ei ole omia kokemuksia mäntien koneistamisesta ja itse tekemisestä vaikka kaikenlaista onkin tullut vuosien varrella itse tehtyä ja koneistettua.
Näyttäisi siltä että männissä on käytetty alumiiniseosta 4032, eri asia on sitten mistä tuota saa hankittua riittävän isona tankona tuommoisen kolmeen mäntään tarvittavan pätkän. Erilaisten metallien hankkiminen pieninä erinä kun on muutenkin hankalaa kun tukkuliikkeet eivät myy yksityiselle eivätkä pieniä määriä kerrallaan. Tuo 4032 seos on varsinaisesti takoalumiiniseos joten sen saatavuus tankona saattaa siitäkin syystä olla hankalahkoa.
Alumiiniseosta valittaessa kannattaa varmasti kiinnittää huomiota kyseisen seoksen kuumalujuuteen ja lämpölaajenemiskertoimeen. Ensimmäinen saisi olla mahdollisimman hyvä ja jälkimmäinen taas mahdollisimman pieni.
Männänrenkaita varten kannattaa etsiä moottoreista joissa on sama sylintetin halkaisija kuin kohteena olevaan moottoriin on tulossa ja koneistaa mäntään urat sitten niiden mukaisesti.
Melkoinen projekti, onnea ja menestystä mikäli siihen ryhdyt.
Näyttäisi siltä että männissä on käytetty alumiiniseosta 4032, eri asia on sitten mistä tuota saa hankittua riittävän isona tankona tuommoisen kolmeen mäntään tarvittavan pätkän. Erilaisten metallien hankkiminen pieninä erinä kun on muutenkin hankalaa kun tukkuliikkeet eivät myy yksityiselle eivätkä pieniä määriä kerrallaan. Tuo 4032 seos on varsinaisesti takoalumiiniseos joten sen saatavuus tankona saattaa siitäkin syystä olla hankalahkoa.
Alumiiniseosta valittaessa kannattaa varmasti kiinnittää huomiota kyseisen seoksen kuumalujuuteen ja lämpölaajenemiskertoimeen. Ensimmäinen saisi olla mahdollisimman hyvä ja jälkimmäinen taas mahdollisimman pieni.
Männänrenkaita varten kannattaa etsiä moottoreista joissa on sama sylintetin halkaisija kuin kohteena olevaan moottoriin on tulossa ja koneistaa mäntään urat sitten niiden mukaisesti.
Melkoinen projekti, onnea ja menestystä mikäli siihen ryhdyt.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Re: Sorvatut männät
ja paljonko ne on soikeat? pitää olla huono sorvi viimeistelyssä jotta saa soikeaksi ne
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Sorvatut männät
Ei tuo työstämisen jälkein soikeus ole sorvista kiinni vaan itse materiaalista, mutta ne soikeudet ovat micrometri mittauksen luokkaa ja voidaanhan tuotteelle tehdä erikoiskarkaisu jolloin aineen eläminen hiipuu olemattomiin. Tuo alloy 4032 on ihan sopivaa tuohon tarkoitukseen, mutta ehkä hitusen parempaa on alloy 2618 jota käytetään nykyisissä lentokone moottoreissakin.mestari kirjoitti:ja paljonko ne on soikeat? pitää olla huono sorvi viimeistelyssä jotta saa soikeaksi ne
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Sorvatut männät
"Koneistusmestari" on tutustunut kyseisten alumiinien ominaisuuksiin.
Vielä pitäisi tietää missä lämmössä männän lakiosa on kovan ajon aikaan ?
T: Mika
Vielä pitäisi tietää missä lämmössä männän lakiosa on kovan ajon aikaan ?
T: Mika
Re: Sorvatut männät
Männän pään lämpötiloista ei valitettavasti ole hajua, mutta tuli noista renkaista mieleen, että tahtarihan tarvitsee jonkilaiset topparit rengasuriin, ettei renkaitten päät pääse omia aikojaan pyörähtämään sylinterin aukkojen kohdalle.
Oletko tuon huomioinut?
Oletko tuon huomioinut?
Re: Sorvatut männät
Jep !
Hitaastihan tässä edetään mutta männänrenkaita on nyt haalittuna pienoinen kasa.
Kawasaki 750H2:n männänrenkaat on aika sopivaiset ja riittävän kapeat , että kestää ehkä hetkellisesti koviakin kierroksia.
Tarvii vaan sitten porauttaa 1mm ylikokoon.
NC-koneella pystyy jättämään kiinteän stopparin sitten uria sorvattaessa .
Hitaastihan tässä edetään mutta männänrenkaita on nyt haalittuna pienoinen kasa.
Kawasaki 750H2:n männänrenkaat on aika sopivaiset ja riittävän kapeat , että kestää ehkä hetkellisesti koviakin kierroksia.
Tarvii vaan sitten porauttaa 1mm ylikokoon.
NC-koneella pystyy jättämään kiinteän stopparin sitten uria sorvattaessa .
Re: Sorvatut männät
Tuolta 2-t männän lämpötietoutta !
http://www.bridgestonemotorcycle.com/do ... ffect6.pdf
http://www.bridgestonemotorcycle.com/do ... ffect6.pdf
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02