Saab 96 kaasari

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
3054
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Loka 22, 2011 18:31

Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja 3054 »

Hei. Mikä vikana Saab 96 kaksikurkkuinen kaasari. Kun käynnistää käy vähän aikaa ja alkaa ruikkimaan kaasuttimen huohottimesta bensaa ja näin sen jälkeen moottori sammuu. Kohon säädöt pitäisi olla oikein ja venttiili on uusi.

Kaasari Solex, koho musta muovinen ja säädetty n. 19 mm kohon niveltä vastaavan puolen etäisyys tasopinnasta. Kaikin puolin pitäisi olla kunnossa. Kun saa käyntiin käy vähän aikaa ja sammuu. Tulpat ovat ihan märät ja kun starttaa bensaa tulee sumuna tulpan reijästä.
Putsasin kaasarin ainakin viisi kertaa ja voitelin kaikki nivelet ja käynnistin toimi kuin pitääkin. Sama tilanne toisellakin kaverilla
Viimeksi muokannut 3054, Pe Loka 28, 2011 19:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja mestari »

miten niin pitäs? paljoko se nyt on?
kummalla koholla se on?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Täsmälleen samanlainen vika oli omassa autossani. Purin kaasarin (solexin 2-kurkkuinen) ja puhdistutin sen ultraäänipesulla ja lopuksi vielä lasikuulapuhallukselle pinnat kirkkaiksi. Puhalluksen jälkeen vielä huolellinen puhdistus paineilmalla ja vipujen ja jousien voitelu ohuella oljyllä. Uudet tiivisteet sai vielä Kaasutinexpertiltä!

Tänään ruuvasin kaasarin paikoilleen ja kaikki pelaa jälleen niiin kuin pitääkin!
Kyseinen kaasari oli todella likainen sisältäkin. Seisonta-aikana ilmeisesti bensa kuivuessaan jättää kiteytynyttä sakkaa jälkeensä.

Kuva
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja mestari »

Purin kaasarin (solexin 2-kurkkuinen) ja puhdistutin

minusta kuva on kuitenkin yksi kurkkuisesta 8O
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Eikös tuolla kuitenkin pilkota läppien välinen yhdystanko? Kuvakulma hämää luulemaan että runko on pyöreä, kun soikeus hukkuu perspektiiviin. Bimetallikotelokin viittaisi Solexiin, (tosin -77-harrastajana miellän helposti 1-kurkkuisen käsiryypylliseksi (FoMoCo) ja 2-kurkkuisen automaatiksi, vaikka toki tiedän automaattiryypyn ollen aiemmin 1-kurkkuisissakin.)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Re: Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Nelireikäinen kiinnitys paljastaa tapauksen 2-kurkkuiseksi.
Olisi kyllä joskus kiva kokeilla kauan korjattu sohlexi toimisi mutta taidan tyytyä
weberiin.Ei kai nuo sohlexit uutenakaan kummoisia olleet.
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja mestari »

olipas tosiaan kuva kulma tarkemmin (laseilla) katsottuna onkin tuplakurkkunen.
onko sinulla kantikas koho vaiko se pyöreämallinen tynnyri?
mistä mittasit kohon pinnan korkeuden ja mihin?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Kokeilpaapa seuraavaa: lämä tiskiin ja kämmen kaasarin tukkeeksi. Vaikutus: kammo alipaine kaasarille--> imasee roskat rööreistä pois. Eli halosta lainaten "käpy karporaattosissa" lähtee käveleen imusarjaan ja sitä kautta kiertoon. On monesti auttanut temppu. Ja nimenomaan noissa superin solexeissa. ykskurkkuisethan toimii kuin junan vessa.
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Saab 96 kaasari

Viesti Kirjoittaja mikali »

Moi !
Tässä lauantaifiiliksissä voisin kanssa vähän osallistua .

Olethan tarkastanut , ettei koho voi jumittaa kun se on sivuttain jommassa kummassa ääriasennossa . siis uimurin akseliin nähden oikeassa tai vasemmassa laidassa ?

Toinen vika , jota pidetään harvinaisena mutta minulle käynyt parikin kertaa : Uimurin kohoon syöpynyt huomaamattoman pieni reikä ja koho täyttynyt bensalla.Silloin koho ei jaksa tehdä hommaansa ja ...tulvii .

Elikkä , jos koho/kohot tuntuu omituisen painavilta tai hölskyy niin vika on siinä .

T: Mika
Vastaa Viestiin