Saab 96 kaasari
Saab 96 kaasari
Hei. Mikä vikana Saab 96 kaksikurkkuinen kaasari. Kun käynnistää käy vähän aikaa ja alkaa ruikkimaan kaasuttimen huohottimesta bensaa ja näin sen jälkeen moottori sammuu. Kohon säädöt pitäisi olla oikein ja venttiili on uusi.
Kaasari Solex, koho musta muovinen ja säädetty n. 19 mm kohon niveltä vastaavan puolen etäisyys tasopinnasta. Kaikin puolin pitäisi olla kunnossa. Kun saa käyntiin käy vähän aikaa ja sammuu. Tulpat ovat ihan märät ja kun starttaa bensaa tulee sumuna tulpan reijästä.
Putsasin kaasarin ainakin viisi kertaa ja voitelin kaikki nivelet ja käynnistin toimi kuin pitääkin. Sama tilanne toisellakin kaverilla
Kaasari Solex, koho musta muovinen ja säädetty n. 19 mm kohon niveltä vastaavan puolen etäisyys tasopinnasta. Kaikin puolin pitäisi olla kunnossa. Kun saa käyntiin käy vähän aikaa ja sammuu. Tulpat ovat ihan märät ja kun starttaa bensaa tulee sumuna tulpan reijästä.
Putsasin kaasarin ainakin viisi kertaa ja voitelin kaikki nivelet ja käynnistin toimi kuin pitääkin. Sama tilanne toisellakin kaverilla
Viimeksi muokannut 3054, Pe Loka 28, 2011 19:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Saab 96 kaasari
miten niin pitäs? paljoko se nyt on?
kummalla koholla se on?
kummalla koholla se on?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 96 kaasari
Täsmälleen samanlainen vika oli omassa autossani. Purin kaasarin (solexin 2-kurkkuinen) ja puhdistutin sen ultraäänipesulla ja lopuksi vielä lasikuulapuhallukselle pinnat kirkkaiksi. Puhalluksen jälkeen vielä huolellinen puhdistus paineilmalla ja vipujen ja jousien voitelu ohuella oljyllä. Uudet tiivisteet sai vielä Kaasutinexpertiltä!
Tänään ruuvasin kaasarin paikoilleen ja kaikki pelaa jälleen niiin kuin pitääkin!
Kyseinen kaasari oli todella likainen sisältäkin. Seisonta-aikana ilmeisesti bensa kuivuessaan jättää kiteytynyttä sakkaa jälkeensä.

Tänään ruuvasin kaasarin paikoilleen ja kaikki pelaa jälleen niiin kuin pitääkin!
Kyseinen kaasari oli todella likainen sisältäkin. Seisonta-aikana ilmeisesti bensa kuivuessaan jättää kiteytynyttä sakkaa jälkeensä.

96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Re: Saab 96 kaasari
Purin kaasarin (solexin 2-kurkkuinen) ja puhdistutin
minusta kuva on kuitenkin yksi kurkkuisesta
minusta kuva on kuitenkin yksi kurkkuisesta

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 96 kaasari
Eikös tuolla kuitenkin pilkota läppien välinen yhdystanko? Kuvakulma hämää luulemaan että runko on pyöreä, kun soikeus hukkuu perspektiiviin. Bimetallikotelokin viittaisi Solexiin, (tosin -77-harrastajana miellän helposti 1-kurkkuisen käsiryypylliseksi (FoMoCo) ja 2-kurkkuisen automaatiksi, vaikka toki tiedän automaattiryypyn ollen aiemmin 1-kurkkuisissakin.)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Saab 96 kaasari
Nelireikäinen kiinnitys paljastaa tapauksen 2-kurkkuiseksi.
Olisi kyllä joskus kiva kokeilla kauan korjattu sohlexi toimisi mutta taidan tyytyä
weberiin.Ei kai nuo sohlexit uutenakaan kummoisia olleet.
Olisi kyllä joskus kiva kokeilla kauan korjattu sohlexi toimisi mutta taidan tyytyä
weberiin.Ei kai nuo sohlexit uutenakaan kummoisia olleet.
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
Re: Saab 96 kaasari
olipas tosiaan kuva kulma tarkemmin (laseilla) katsottuna onkin tuplakurkkunen.
onko sinulla kantikas koho vaiko se pyöreämallinen tynnyri?
mistä mittasit kohon pinnan korkeuden ja mihin?
onko sinulla kantikas koho vaiko se pyöreämallinen tynnyri?
mistä mittasit kohon pinnan korkeuden ja mihin?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 96 kaasari
Kokeilpaapa seuraavaa: lämä tiskiin ja kämmen kaasarin tukkeeksi. Vaikutus: kammo alipaine kaasarille--> imasee roskat rööreistä pois. Eli halosta lainaten "käpy karporaattosissa" lähtee käveleen imusarjaan ja sitä kautta kiertoon. On monesti auttanut temppu. Ja nimenomaan noissa superin solexeissa. ykskurkkuisethan toimii kuin junan vessa.
Re: Saab 96 kaasari
Moi !
Tässä lauantaifiiliksissä voisin kanssa vähän osallistua .
Olethan tarkastanut , ettei koho voi jumittaa kun se on sivuttain jommassa kummassa ääriasennossa . siis uimurin akseliin nähden oikeassa tai vasemmassa laidassa ?
Toinen vika , jota pidetään harvinaisena mutta minulle käynyt parikin kertaa : Uimurin kohoon syöpynyt huomaamattoman pieni reikä ja koho täyttynyt bensalla.Silloin koho ei jaksa tehdä hommaansa ja ...tulvii .
Elikkä , jos koho/kohot tuntuu omituisen painavilta tai hölskyy niin vika on siinä .
T: Mika
Tässä lauantaifiiliksissä voisin kanssa vähän osallistua .
Olethan tarkastanut , ettei koho voi jumittaa kun se on sivuttain jommassa kummassa ääriasennossa . siis uimurin akseliin nähden oikeassa tai vasemmassa laidassa ?
Toinen vika , jota pidetään harvinaisena mutta minulle käynyt parikin kertaa : Uimurin kohoon syöpynyt huomaamattoman pieni reikä ja koho täyttynyt bensalla.Silloin koho ei jaksa tehdä hommaansa ja ...tulvii .
Elikkä , jos koho/kohot tuntuu omituisen painavilta tai hölskyy niin vika on siinä .
T: Mika