ongelmia 96:n vaihdelaatikon kanssa

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

ongelmia 96:n vaihdelaatikon kanssa

Viesti Kirjoittaja normaali »

Jouduin vaihtamaan kuupan vaihdelaatikkoon uuden perän kun entisestä hajosivat laakerit. Uusi paketti toimii kuin unelma eikä ajossa pidä nimeksikään ääntä PAITSI että heti kun kaasun höllää tai painaa kytkintä, kantautuu laatikosta (näin päättelin) omituinen ujellus. Tämä siis tapahtuu sekä vapaakytkin päällä että ilman, vaihde vapaalla, kytkin pohjassa jne. ja loppuu vasta kun auto on pysähdyksissa. Eikä ääniä ei ole kun moottori vetää. Painelaakeri ei ainakaan ole kyseessä.

Aavistustakaan mistä voisi olla kyse?

Eetu Pajala
eetu.pajala@pp.inet.fi
http://www.kotinet.com/eetu.pajala
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Jos vaihdoit vain perämurikan etkä pientä vetopyörää, niin rattaiden erilainen (ei pariksi) kuluminen voisi tehdä jullituksen.

Toisaalta taas pienen vetopyörän akselin laakerointi (tai muidenkin) voisi tehdä saman jutun, kun päittäiskuormitus siirtää akseleita toiseen suuntaan vedossa ja vapaalla.
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Kiitoksia!

Ei kai tässä auta kun ottaa auto taas talliin ja kokeilla aluksi toisella vetopyörästöllä. Sen jälkeen vaihtoehdot ovat uudet laakerit tai 99 :lol:

Eetu Pajala
eetu.pajala@pp.inet.fi
http://www.kotinet.com/eetu.pajala
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

jesh!

Viesti Kirjoittaja normaali »

Kiitoksi vielä kerran Samppa

vika oli tosiaankin sen pienen hammasrattaan ja vetopyörästön välissä. vaihdoin perän alkuperäisen pyörästön laatikkoon ja äänet katosivat täysin. tämä on minulle uutta, sillä laatikko on jo kolme vuotta valittanut varsin äänekkäästi :D

Koko operaatioon; moottori&laatikko irti, uusi pyörästö sisään ja auto ajokuntoon kului kokonaista viisi tuntia! oma ennätykseni.

Kivaa on!!!
saab96_ensilumi.avi 1.8mt

Eetu Pajala
eetu.pajala@pp.inet.fi
http://www.kotinet.com/eetu.pajala
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Hyvä, että vika löytyi.

Tuo viisi tuntia on jo aika hyvin...harjoitus tekee mestarin ja estää pulttien jumiutumisen.
Vastaa Viestiin