Jarrupääsylinterin purkaminen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja mikali »

Tarkoitus olis laittaa vm.66 tahtarin jarrusylkkään korjaussarja mutta kun en osaa ottaa sitä mäntää ulos .
Ilmeisesti sama osa kuin V4:ssä ja olen samaisen homman tehnyt joskus 80-luvulla .
Sokat ja jousi poistettu , mutta mites se mäntä ulos saadaan ?
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja mikali »

Savolaisten supersankari siitä sitten tuli .
Nyt on hakusessa siis jarrupääsylinteri 96:een vm66-70
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja kabu »

Mikäli sylinteri on ollut pitkään käyttämättä niin mäntä saattaa olla jumiutunut melkoisen tiukkaankin. Parhaiten ja vähimmillä vahingoilla mäntä lähtee irti kun saa sylintetin työpuolelle painetta. Kemyemmin jumissa olevan saattavat lähteä liikkeelle paineilmalla. Jotkut ovat olleet niin tiukassa että olen tehnyt sovittimen jossa on rasvanippa kiinni jarruputken liittimessä. Tuolla kun laittaa rasvaprässillä painetta sylinterin työpuolelle niin mäntä lähtee liikkeelle.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Mites onko vm 65 autossa eri sylinteri?? löytys sellanen tehostamaton ylimääräaisenä. Vai tuleeko vm 66:ssa tehostetut jarrut?
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja mikali »

Tehostamattomat on eli ihan samanlainen .
Noita samoja oli kai ekoissa nelkuissakin .
Olen muuten yrittänyt laittaa Juha K:lle viestiä mutta jäävät kummittelemaan tuonne lähteviin .
Kataja
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Olen purkamassa vm -75 ATA:n jarrupääsylinteriä. Lukitussokka, prikka ja ensimmäinen tiiviste irroitettu. Näiden lisäksi keskellä oleva lukitusmutteri. Ymmärtääkseni tämän jälkeen pitäisi irrota vetämällä männänvarresta. Ei irtoa. Paineilmaakin tarjoilin, mutta ei ainakaan vielä irronnut. Ehkä oli liikaa varovaisuuttakin mukana. Onko vinkkejä miten olette ko. mallin saanut purettua, mielellään ehjänä... :wink:
96 V4 1975
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mikali, onko sylttysi tämmöinen Lockheed kuin linkissä?

Itsellä piti ainakin pistää semmoinen nylonholkki päreiksi, ennen kuin mäntä lähti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja timos »

Rasvaprässillä näitä on irrotettu, kova homma sitten jälkeenpäin putsata, mutta irtoo!
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja mikali »

Tommonenhan se .
Onnistuin sitten tunaroimaan ennenkuin löysin sen alemman sokan ja korvasin koko pääsylkyn Volvo 244 : n pääsylinterillä ja hyvin toimii .
Kataja
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Timos, jep rasvaprässillähän se sitten lopulta lähti. Paineilmalla ei sitten millään. Irroitus kesti 1 min. Putsaus kesti monta tuntia ;)
96 V4 1975
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Muistetaanhan sitten se että paineilmalla irroitellessa ilmaan varastoituu huomattava määrä energiaa kun se puristuu kasaan. Tarkoittaapi sitä että jos sattuu tulppa tai muu osa irtoamaan niin se voi lähteä hengenvaarallista kyytiä satunnaiseen suuntaan.

Öljy tai vassu ovat siitä mukavia että eivät puristu kasaan joten tuo ilmalla esiintyvä vieteriefekti jää pois. Toisekseen paineilmalla "hurja" paine luokkaa 10 bar on rasvaprässille pelkkää alkusoittoa eli raakaa voimaakin on ihan toisella lailla.

Turvallisuussetä on puhunut :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Kataja
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Hyvä puheenvuoro, juurikin näinhän asia on.
96 V4 1975
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarrupääsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kerran ystävän autosuunnistus Justyyn tein satula remonttia, ja päätin sylintereiden ollessaan irrallaan männät paineilmalla paukauttaa pihalle.

No ei siinä mitään ensin suhuutin pitkään ja mäntä nytkähteli vaan, tiukassa tuntui olevan peijakas.
Tiivistin pistoolin liitosta ja liipasin pohjaan--->>
PAM mäntä pamahti ulos, mutta oli siinä männän ja satulan runko-osan välissä yksi sormistani. Sormen pää sykki ja veret tuli joka kynnen välistä. Voe sitä kipua.

Kynsi irtosi sitten jonkin ajan kuluttua ja tilalle kasvoi uusi entistä komeampi, mutta on vähän opettanut varovaisuutta moinen tapahtuma ja oma hölmöys.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin