Kytkimen sylinteriongelmat
Kytkimen sylinteriongelmat
Yritin viippaa liikkeelle talven jälkeen, kytkinpoljin meni hervottomasti pohjaan. Olen yrittänyt systeemiä korjata, toistaiseksi laihoin tuloksin. Ongelmia:
- pääsylinterin mäntä oli kiinnijuuttunut/ruostunut vaikka runko on alumiinia ja kytkinnestettä sisällä
- kolme varastossa ollutta pääsylinteriä olivat vielä tiukemmin jumissa
- auton oma työsylinterikään ei suostunu kunnolla liikkumaan, ruostetta senkin sisällä, tai jotain Al-oksidimönjää
- onneksi oli laatikollinen purkuosia, joista löytyi herkempikin vaihtoehto
- tiivisteet näyttävät ehjiltä mutta saattavat olla kovettuneita, mikä haittaa ilmausta, koska nestettä ohjeen mukaan pitää puhaltaa säiliöstä tiivisteen ohi työsylinteriin
Ongelmien syynä lienee kytkimen nesteiden vaihdon laiminlyöminen ja käytön puute. Nesteet kun keräävät vettä ilmasta ja se riittää käynnistämään mäntien, prikkojen ym ruostumisen.
Uusien varaosien saantia en tiedä. Vanhat purkuosat pitäisi kai säilyttää upotettuna puhtaaseen jarrunesteeseen, joka sitten vaihdetaan säännöllisesti. Mineraaliöljypitoiset suojeluaineet turvottanevat tiivisteet pilalle.
- pääsylinterin mäntä oli kiinnijuuttunut/ruostunut vaikka runko on alumiinia ja kytkinnestettä sisällä
- kolme varastossa ollutta pääsylinteriä olivat vielä tiukemmin jumissa
- auton oma työsylinterikään ei suostunu kunnolla liikkumaan, ruostetta senkin sisällä, tai jotain Al-oksidimönjää
- onneksi oli laatikollinen purkuosia, joista löytyi herkempikin vaihtoehto
- tiivisteet näyttävät ehjiltä mutta saattavat olla kovettuneita, mikä haittaa ilmausta, koska nestettä ohjeen mukaan pitää puhaltaa säiliöstä tiivisteen ohi työsylinteriin
Ongelmien syynä lienee kytkimen nesteiden vaihdon laiminlyöminen ja käytön puute. Nesteet kun keräävät vettä ilmasta ja se riittää käynnistämään mäntien, prikkojen ym ruostumisen.
Uusien varaosien saantia en tiedä. Vanhat purkuosat pitäisi kai säilyttää upotettuna puhtaaseen jarrunesteeseen, joka sitten vaihdetaan säännöllisesti. Mineraaliöljypitoiset suojeluaineet turvottanevat tiivisteet pilalle.
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Ainakin toistaiseksi Turun Jarruosasta on löytynyt 96:een sopivat korjaussarjat kytkin- ja jarrusylintereihin. http://www.jarruosa.fi/
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
tuppaa tuo sylkky kerääämään al oksidi suoloja sinne. pää sylkyn saa kyllä entrattua kun vähän lämmittelee ja suihkuttelee niin mäntä kyllä lähtee.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
No, nyt se hytraulitiikka pelaa taas, laitoin wanhat tiivisteet. Uusiakin on tulossa tuolta Turusta, hyvä erikoisliike aikaisempienkin kokemusteni mukaan.
Kytkinsysteemin ilmaus on harmittavan hankalaa puuhaa, ainakin kun pääsylinteri on Lockheed. Siinä kun ei ole mitään venttiilitoimintoja. Korjauskirjoissa neuvotaan kaksi ilmaustapaa: toinen on puhaltamalla paineilmaa nestesäiliöön kunnes työsylinterin ilmausruuvista ilman tulo lakkaa. Tällä tavalla nestettä painetaan ohi pääsylinterin männäntiivisteen putkeen ja työsylinteriin. Toinen taas on pumppaamalla pääsylinterillä, mutta silloin pitää ilmausruuvi sulkea paluuliikkeen ajaksi. Silloin pääsylinteri ei ime nestettä ja ilmaa takaisinpäin, vaan imee täytöstä säiliöstä päin ja ohi männäntiivisteen painepuolelle. Vaan saa siinä aika monta pumppausliikettä tehdä ja samassa tahdissa ilmausruuvia kierrellä edestakaisin, mutta niin se ilmaus onnistuu.
Vaan ei sittenkään kytkin alkanut irroitella, oli nääs taas se tyyppivika: kytkinlevy liimautunut vauhtipyörään. Se on sitten toinen harjoitus kevväämmällä.
Kytkinsysteemin ilmaus on harmittavan hankalaa puuhaa, ainakin kun pääsylinteri on Lockheed. Siinä kun ei ole mitään venttiilitoimintoja. Korjauskirjoissa neuvotaan kaksi ilmaustapaa: toinen on puhaltamalla paineilmaa nestesäiliöön kunnes työsylinterin ilmausruuvista ilman tulo lakkaa. Tällä tavalla nestettä painetaan ohi pääsylinterin männäntiivisteen putkeen ja työsylinteriin. Toinen taas on pumppaamalla pääsylinterillä, mutta silloin pitää ilmausruuvi sulkea paluuliikkeen ajaksi. Silloin pääsylinteri ei ime nestettä ja ilmaa takaisinpäin, vaan imee täytöstä säiliöstä päin ja ohi männäntiivisteen painepuolelle. Vaan saa siinä aika monta pumppausliikettä tehdä ja samassa tahdissa ilmausruuvia kierrellä edestakaisin, mutta niin se ilmaus onnistuu.
Vaan ei sittenkään kytkin alkanut irroitella, oli nääs taas se tyyppivika: kytkinlevy liimautunut vauhtipyörään. Se on sitten toinen harjoitus kevväämmällä.
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Mulla ainakin oli kajakin huoltovarusteena yksi ylimääräinen säiliön korkki, jossa renkaan venttiili. Korkki kiinni, venttiilistä painetta purkkiin ja ilmaamaan.
Tiedä vaikka tuo olis jäänytkin jonnekin kaapin perukoille.
Talviseisonnassa kytkin jäi joka kerta kiinni vauhtipyörään. Vakiosetti joka kevät oli työntää saab mäkeen, kakkonen silmään, kytkinpoljin pohjaan ja startilla mäkeä alas. Kyllä se siitä pamahti irti. Ennen tuota tietenkin kone käytetty pihassa lämpimäksi.
t. Mika
Tiedä vaikka tuo olis jäänytkin jonnekin kaapin perukoille.
Talviseisonnassa kytkin jäi joka kerta kiinni vauhtipyörään. Vakiosetti joka kevät oli työntää saab mäkeen, kakkonen silmään, kytkinpoljin pohjaan ja startilla mäkeä alas. Kyllä se siitä pamahti irti. Ennen tuota tietenkin kone käytetty pihassa lämpimäksi.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Toinen keino kytkinlevyn irrottamiseksi vauhtipyörästä, olettaen että sylinterit varmasti toimii: Nostetaan vetävät pyörät ilmaan, vaihde päälle, auto käyntiin, kytkin pohjaan, kaasua riittävästi, jarrulla pumppailemalla kytkinlevy saattaa irrota vauhtipyörästä.
Siis tämä keino jos autoa ei haluta liikuttaa vaikka tallista mihinkään.
Siis tämä keino jos autoa ei haluta liikuttaa vaikka tallista mihinkään.
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Onpas näppärä uusi konsti, kunhan ei sitten hyppää alas ja törmää päin seinää. Pitää kokeilla.
Itse olen ajatellut toista uutta konstia, nostan vetokoukusta riippumaan ja sitten kaadan Cocista kytkimeen, menee paremmin sinne rakosiin. Ja kannattaisi ehkä kiertää Motonetin hyllyjen välejä ja etsiä cokista parempia nesteitä.
Itse olen ajatellut toista uutta konstia, nostan vetokoukusta riippumaan ja sitten kaadan Cocista kytkimeen, menee paremmin sinne rakosiin. Ja kannattaisi ehkä kiertää Motonetin hyllyjen välejä ja etsiä cokista parempia nesteitä.
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Joo, tukevasti tosiaan täytyy pönkätä ettei tule tallin seinään Saabin mentävää reikää 

Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Tai sitten vaan ajelee kytkinpohjassa pihaa rinkiä jarrutellen veto päällä, saattaa se siitä irrota.
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
eräällää nimeltä mainitsemattolla saab merkkikorjaamolla aikoinaan irroiteltiin asiakkaan autosta kytkintä remontin jälkeen nurkana takana kumihuulio iglesias seinässä ja savu nousi nät king colesta, mutta alkoipahan irroittamaan kun aikansa ns luistatti 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Traktorista irrotin siten että hitaimmalla vaihteella ajelin kytkin pohjassa puuta vasten, aikansa kaapi tyhjää mutta irtos kuitenkin ennekuin petäjä kaatui edestä 

Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Minulla on nyt kaksi potilasta. Juhlamallille tein viime syksynä noita rynkytysajo- ja cokiskonsteja, muttei auennut.
Tauti ja bakteeri ei ole mikään ihan uusi, muistan kuinka traktoreiden huoltomies joskus jo 70-luvulla kertoi jossakin kaukana peruutelleensa palmua vasten koska kytkimet olivat laivarahdin aikana juuttuneet.
Vai olisko se Borg&Beckin ominaisuus? Vaiko Fichtel und Sachksin?
Tauti ja bakteeri ei ole mikään ihan uusi, muistan kuinka traktoreiden huoltomies joskus jo 70-luvulla kertoi jossakin kaukana peruutelleensa palmua vasten koska kytkimet olivat laivarahdin aikana juuttuneet.
Vai olisko se Borg&Beckin ominaisuus? Vaiko Fichtel und Sachksin?
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Eiköös se Cuocca-Cuola ollut lääke luistavaan kytkimeen? Ainakin lekendra kertoo että jossain MontteKaarlossa sillä päästiin eteenpäin. Sokeri on tahmeeta tavaraa, ja tahmeemmaksi menee kun vähän kärähtää, siitähän tulee tsinuskia tai kunnolla kuumennettaessa piparkakkutaloliimaa. Aspartaamilla ei ole näitä ominaisuuksia eli laittikolasta ei ole tähän(kään) hommaan.
Mikähän aine toimisi ennaltaehkäisevänä suojana mutta ei aiheuttaisi sitten kytkimen luistoa kuten varastoöljy? Tolulla pyyhin joskus peltipuhtaaksi hiotun bensatankin, se kesti kirkkaahkona useita vuosia lämmittämättömässä varastossa. Kuivuttuaan tuli sellainen tahmeannihkeä pinta, joka sittemmin lähti vedellä pois. Mutta aiheuttaisikohan tolu luistoa kytkimessä? Tietysti raikas männyntuoksu on mukavampi kuin palavan kytkinpinnan haju ja luistohan tokenee colalla tai vaikka jahvalla mutta mutta...
Mikähän aine toimisi ennaltaehkäisevänä suojana mutta ei aiheuttaisi sitten kytkimen luistoa kuten varastoöljy? Tolulla pyyhin joskus peltipuhtaaksi hiotun bensatankin, se kesti kirkkaahkona useita vuosia lämmittämättömässä varastossa. Kuivuttuaan tuli sellainen tahmeannihkeä pinta, joka sittemmin lähti vedellä pois. Mutta aiheuttaisikohan tolu luistoa kytkimessä? Tietysti raikas männyntuoksu on mukavampi kuin palavan kytkinpinnan haju ja luistohan tokenee colalla tai vaikka jahvalla mutta mutta...
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
aikoinaan kellokosken välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä oli huonossa vajassa säilössä saab 96 ehkä vm 71 joka oli laitettu seisontaan siten että oli veistetty sopiva karahka koivusta joka kikotettuna kytkinpolkimen ja penkin väliin antoin kuljettajalle mahdollisuuden lähteä talvisäilytyspaikasta ns välittömästi liiraten 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkimen sylinteriongelmat
Mullakin oli taas talven jäljiltä V4:n kytkin jumissa. Tällä kertaa irtosi helposti: 20 m ajoa ykkösellä kytkin pohjassa ja sitten jo irtosi ekaan voimakkaampaan kaasutukseen. Joskus on ehtinyt vaihtaa isommallekin vaihteelle ennen irtoamista.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm